Решение по дело №1029/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 354
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 26 януари 2021 г.)
Съдия: Иван Манчев Димитров
Дело: 20202230201029
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
Номер 35418.11.2020 г.Град Сливен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – СливенI състав
На 18.11.2020 година в закрито заседание в следния състав:
Председател:Иван М. Димитров
като разгледа докладваното от Иван М. Димитров Административно
наказателно дело № 20202230201029 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от К.П.Х, чрез процесуален представител – адв. Й. А.
срещу електронен фиш серия К № 3795317 на ОД МВР гр. Сливен, с което
на основание чл. 189 ал. 4 вр. чл. 182 ал. 2 т. 4 от ЗДвП й е наложено
административно наказание - Глоба в размер на 300 лв., за нарушение на
чл.21 ал. 2, вр. чл. 21 ал. 1 от ЗДвП. Иска издадения електронен фиш бъде
отменен, като незаконосъобразен.
В с.з. жалбоподателя, редовно призована не се явява и не се представлява.
Процесуалния представител адв. А. е представил молба, с която поддържа
жалбата, иска ЕФ да бъде отменен и претендира за направените по делото
разноски.
В с.з. въззиваемата страна, административно - наказващият орган, не
изпраща представител.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени доказателства
– поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена следната фактическа
обстановка:
На 29.04.2019 г. на път І-6, км. 363+500 в района на Община Твърдица с
посока от гр. София за гр. Бургас, служители на РУ на МВР Твърдица
контролирали движението на МПС, включително и ограничението на
1
скоростта, при въведено ограничение от 60 км/ч с пътен знак В-26, като за
целта били паркирали служ. а-л с рег. № СН4679НС оборудван с ТС TFR1-M
и радар 584 собственост на ОД на МВР Сливен. В 15:15 часа покрай
контролиращия скоростта автомобил преминал л.а. „Форд Мондео” с рег. №
В6492ВН, собственост на Д.А.Х.. Тъй като при максимално разрешена 60
км/ч за извън населеното място, радарната система установила нарушение за
скорост, то било заснето с автоматизирано техническо средство.
Техническото средство установило, че заснетия автомобил се движи със
скорост от 94 км.ч.
За констатираното нарушение на жалбоподателката бил връчен електронен
фиш за налагане на глоба ведно със заснет клип № 9410 от Радар № 584.
Горната фактическа обстановка се установи по несъмнен начин от
представените и събрани по делото писмени и гласни доказателства и
доказателствени средства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност.

Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на преклузивния
срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна / лице, което е
санкционирано/. Разгледана по същество, тя е неоснователна.
Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП задължава водачите на МПС да
съобразяват скоростта при управление на МПС с императивно определени
норми, очертани за конкретно място на движение за различните пътни
превозни средства. Разграничителният критерий, даден в чл. 21, ал. 1 от
ЗДвП, установяващ допустимите скорости на движение, зависещи от
категорията на пътното превозно средство и мястото на движение – населено
място, извън населено място, магистрала. В рамките на извън населено място,
каквото е км. 363+500 в района на Община гр. Твърдица на път І-6,
разрешената скорост е 60 км/ч. На 29.04.2019 г. паркираният на км. 363+500 в
района на Община Твърдица, полицейски автомобил собственост на ОД на
МВР Сливен с рег. № СН 4679 НС с монтирана в него радарната система
констатирала нарушение на скорост, което било установено и заснето с
2
автоматизирано техническо средство. Съставения ЕФ бил връчен лично на
жалбоподателя.
Така описаното деяние съдържа всички обективни и субективни признаци
на административно нарушение по чл. 6 от ЗАНН и осъществява от обективна
и субективна страна състава на нарушение по ЗДвП. Съгласно разпоредбата
на чл.189 ал.4 при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. В §6, т.65 от ДР на
ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизираните технически средства и
системи и уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно ЗДвП, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат
да бъдат: а) стационарни –прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. издадена
на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП е определен начина и реда за
използването й.
В настоящия случай е следвало и са представени по делото писмени
доказателства спазени ли са изискванията на цитираната Наредба, а именно:
било ли е използвано автоматизирано техническо средство TFR1-M 584,
одобрено по реда на Закона за измерванията и преминало проверка по
надлежния ред, мястото за контрол с автоматизирано техническо средство и
3
система, попълнен ли е протокол за използване на мобилно АТСС за контрол.
От приложената по преписката снимка на клип № 9410 от Радар № 584
безспорно се установява, че автомобилът е управляван с по-висока скорост от
разрешената, а именно 97 км/ч. като с електронният фиш е приспаднат
толеранс от 3 км/ч, с оглед на което съдът намира, че жалбоподателят е
извършил нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, поради което същият следва да
понесе предвидената административнонаказателна санкция. При издаването
му не са допуснати нарушения на материалния или процесуалния закон.
Ел.фиш е издаден при напълно изяснена фактическа обстановка, която се
подкрепя с доказателствата и доказателствените средства, събрани и
проверени в хода на производството.
Ел.фиш е издаден при напълно изяснена фактическа обстановка, която
се подкрепя с доказателствата и доказателствените средства, събрани и
проверени в хода на производството.
Относно наведените в жалбата твърдения за незаконосъобразност и
необоснованост на ЕФ съда следва да отбележи, че те са неоснователни и това
беше коментирано по горе. По делото липсват доказателства, от които да се
направи извод, че ЕФ е издаден извън сроковете предвидени в закона.
Действително до настоящия момент са изтекли повече от година и половина
от констатиране на нарушението. В процесния случай е издаден електронен
фиш, при който не се издават едновременно АУАН и НП и този ЕФ по правни
последици е приравнен на НП. В случая следва да се приеме, че АНО
разполага с 4.6 годишен срок от извършване на нарушението да връчи ЕФ.
Този срок започва да тече от датата на нарушението -29.04.2019 г. изтича през
2023г. г. В процесния случай ЕФ е връчен преди изтичане на този срок, тоест
административно наказателната отговорност на жалбоподателя не е погасена
по давност. Твърдението в жалбата, че в случая следва да намери приложение
едногодишният срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН, че не се образувало АНП, ако не
бил съставен АУАН в продължение на три месеца от установяване на
нарушението или в 1г. срок от откриване на нарушителя е неоснователно.
Това бе коментирано по горе и е последица от неразбирането на института на
давностните срокове. Жалбопод. е прав, че сроковете по чл.34 от ЗАНН са
давностни и това е видно от т.1 на Тълкувателно Постановление
4
1/27.02.2015г. на ВКС и ВАС, но тези срокове касаят друга процедура, тази по
съставяне на АУАН и издаване на НП. В случая ЕФ има характера на НП и за
него тече давността по чл.80 и 81 от НК. Срока по чл. 82 ЗАНН касае
изпълнението на наказание по влязло в сила НП или ЕФ. В случая ЕФ не е
влязъл в сила, т.к. е обжалван и тази давност е неприложима.
Предвид посоченото съдът прие, че атакувания ел.фиш е правилен и
законосъобразен, ето защо:

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 3795317 на ОД МВР гр.
Сливен, с който на К. П. Х. с ЕГН ********** от гр. В., ул. Н.Б. № 15, ет.4,
ап.12, съдебен адрес: гр. В., ул. Н.Б. № 5, ет.2, офис 1 – чрез адв. Й. А. й е
наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300 лв. на осн. чл.
189 ал. 4 вр. чл. 182 ал. 2 т. 4 от ЗДвП, като ПРАВИЛЕН и
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
5