Решение по дело №99/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 183
Дата: 12 май 2022 г. (в сила от 28 май 2022 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20227100700099
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 183 / 12.05.2022 г., гр. Добрич

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Добрич,  ІV състав, в публичното заседание на тринадесети април през две хиляди  двадесет и втора година, в състав:

 

                                                   СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИЛЕВА адм. дело № 99/2022 г. на Административен съд – Добрич, за да се произнесе, взе предвид:

 Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Производството е второ по ред пред АдмС-Добрич.

Образувано е по жалба на община Добричка против Протокол от 15.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея за язовир „Смолница 1“, издаден от Комисия, назначена със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен управител на област Добрич,на осн. чл.138а, ал.3 от Закона за водите и утвърден от Областен управител на област Добрич в частта на т. ІV. С процесния протокол в т.ІV от същия са направени предписания, които следва да бъдат изпълнени от община Добричка в срок до 31.03.2021 г.

Жалбоподателят, Община Добричка, не е съгласна с дадените предписания с протокола и оспорва неговата законосъобразност. Счита, че дадения срок за изпълнение на предписанието от 3 месеца от началото на бюджетната година е неизпълним, тъй като предписанията  ангажират значителен финансов ресурс, който не може да бъде осигурен в този кратък срок. Оспорва възможността комисията да издава подобни предписания и възразява, че предписанията са издадени в нарушение на административнопроизводствените правила. Моли съдът да постанови решение, с която изцяло да се отмени IV, Предписания, т.1 „По техническата документация“ от обжалвания протокол.

Ответната страна –  Областен управител на област Добрич, в съдебно заседание  се представлява от юрисконсулт Светослав Узунов, редовно упълномощен, който изразява становище, че жалбата е недопустима, поради липса на годен за оспорване административен акт. Алтернативно изразява становище за неоснователност на жалбата и моли тя да бъде отхвърлена.

Добричкият административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания, изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, административният съд, приема за установено от фактическа  страна следното:

С оспорения Протокол от 15.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея на язовир “Смолница 1”, Комисия, назначена със Заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на областен управител на област Добрич е дала предписания на жалбоподателя, в качеството му на собственик на  язовир „Смолница 1“, на основание чл.138а, ал.3 и чл.141б, ал.3 от Закона за водите.

С писмо ОМП-04-8 от 14.09.2020 г. областният управител е уведомил Община Добричка, че е открито производство по реда на Закона за водите и Закона за защита при бедствия, във връзка, с което на 15.10.2020г. е насрочена дата за проверка на състоянието на водните обекти на територията на общината.

Областният управител е съобщил на жалбоподателя за издадената в тази връзка Заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020 г., от която е видно, че е назначил комисия на основание чл.138а, ал.3 от ЗВ, на която е възложил съобразно законоустановените й правомощия по чл.141б, ал.3 от Закона за водите да извърши проверка на: състоянието на речните корита извън населените места на област Добрич; на потенциално опасните водни обекти на територията на областта; да извърши класификация на язовирите по степен на потенциална опасност, съгласно Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и осъществяването на контрол за техническото им състояние (Наредбата) и  да изготви доклад за резултатите от проверката.

Оспорените предписания са издадени на 15.10.2020 г. и с тях е определено Община Добричка в срок до 31.03.2021 г.: т.1.1 Да представи в ДАМТН протокол от пролетен преглед на техническото състояние на язовирната стена;1.2 Да представи в ДАМТН геодезическо заснемане на язовира (височина на стената, откоси, характерни коти, съоръжения); т.1.3 Да представи в ДАМТН инвестиционен проект заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ в срок до 31.03.2021г.; 1.4 Да представи в ДАМТН характеристичните криви за залетите площи и завирените обеми на водохранилището в срок до 31.03.2021г.; т.1.5 Да представи в ДАМТН определяне на площта и основните физико-георграфски характеристики на водосборния басейн в срок до 31.03.2021г.; т.1.6 Да представи в ДАМТН актуална оценка на високите води в срок до 31.03.2021г.; 1.7 Да представи в ДАМТН проверка за пропускателната способност на преливника за безопасно изпускане на висока вълна с повторяемост съгласно изискванията на нормите за проектиране на хидротехническите съоръжения за съответния клас язовири в срок до 31.03.2021г.;

От представения след издаването на предписанията Доклад № ОМП – 04 – 8/ 13.11.2020 г.  се установява, че Комисията е извършила проверка на процесния язовир „Смолница 1“ в присъствието на представител на общината, инж.Добринка Върбанова. 

По отношение на язовир „Смолница 1“ в т.6 от доклада са направени констатации, че към момента на проверката язовирът е сух, не се завирява ( не постъпват и не изтичат води от язовира) и няма наемател. За язовира има назначен оператор на язовирната стена - инж. Пламен Спасов. През 2014г. при преливане през короната на язовира се е получил прорив през средата на язовирната стена, част от насипа е изгребан и насипан по десния скат, а друга е заравнена към езерото. Преливникът на язовира е също заравнен, а останалата част от стената е с височина не-повече от метър.

Въз основа на горните констатации комисията е предложила да се изиска от собственика изпълнение на пет от посочените в протокола за предписания седем мерки.

Жалбоподателят е представил във вид на електронни документи изготвената през м.юни 2017г. Комплексна оценка техническото състояние на язовир „Смолница 1“, извършена от правоспособни лица, регистрирани в КИИП с удостоверения за пълна проектантска правоспособност, със специалност  строителен инженер по хидромелиоративно строителство и инженер по геодезия, фотограметрия и картография. В оценката е описано техническото състояние на язовира и е извършено подробно геодезическо заснемане. В оценката е посочено, че язовирът се намира в землището на с.Смолница и е построен през 1974 г. с цел напояване и да поеме повърхностния поток от поройните дерета в района. Язовирната стена е изградена на изток от с.Смолница и в непосредствена близост до населеното място. Водоизточници на язовира са единствено малките поройни дерета. Водовземната шахта в чашата на язовира е покрита с наноси, а изходната шахта е ремонтирана и в сравнително добро състояние. Язовирната стена е земно-насипна, от песъчлива глина и е скъсана при преливането на високи води на 19 и 20 юни 2014г. Съгласно международната класификация ICOLD язовир „Смолница 1“ е с малка язовирна стена. От оценката е видно, че геодезическото заснемане на язовира е направено на 27.04.2014г.

 

При така установената фактическа обстановка Административен съд - Добрич направи следните правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата: настоящият съдебен състав намира, че жалбата е допустима за разглеждане, поради следното: Направеното волеизявление в даденото „предписание“ е с властнически характер и създава конкретно задължение за адресата. Същото е утвърдено от Областния управител на област Добрич. Така формулираната разпоредителна част на протокола в частта предписания изисква конкретно поведение от собственика на имота и не предполага издаване на последващ акт. Оспореното предписание представлява индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 АПК във връзка с чл. чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ и подлежи на съдебен контрол /адм. дело №2042/2022 г. по описа на ВАС/. Поради което жалбата е допустима, като подадена срещу ИАА и в срок. Видно от писмо вх. №6124/20.11.2020 г. в община Добричка е постъпило писмо от областния управител, с което се уведомява кмета на общината за извършената проверка. Жалбата е подадена на 04.12.2020 г., т.е. в законоустановения 14-дневен срок.

Оспорващият е лице, което има правен интерес от оспорването, доколкото е адресат на оспорения акт и с него му се създават задължения.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно § 1, ал.1, т.94 от ДР на ЗВ, "язовир" е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени. Язовирът като съоръжение осигурява съхранение на част от повърхностните води на Република България, които са от значение за осигуряване на питейно-битова вода и вода за напояване.

Една от главните цели на Закона за водите, установена в чл.2, ал.1, т.3, е да осигури управление на водите в интерес на обществото чрез опазване на повърхностните и подземните води и водите на Черно море.

От принципите на ЗВ, залегнали в чл.7, т.1- т.4, е видно, че собствениците на водни обекти, водностопанските системи и съоръжения, каквото качество има жалбоподателя, следва да ги стопанисват по начин, който е съобразен с обществената значимост на водата като ценен природен ресурс и по начин, който да не нарушава технологичното единство на водностопанската система.

В Закона за водите не се съдържат специални правила, по които се издават административните актове. Следователно, административните актове, издавани по реда на ЗВ, следва да отговарят на общите правила за законосъбразност на индивидуалните административни актове, установени в АПК.

При проверката за законосъобразност, извършена на основание чл.168 от АПК, съдът намира жалбата за основателна, а оспорените предписания за незаконосъобразни, като издадени при съществени нарушения на общите административнопроизводствени правила по АПК, неотговарящи на изискванията за форма на административните актове, постановени в противоречие с принципа за съразмерност по чл.6 от АПК.

Нормата на чл.138а, ал.3 от Закона за водите предвижда правомощието на областните управители да назначават комисии, които веднъж в годината да извършват проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях по чл. 141б, ал. 1, т. 1 и 2, а за тези по чл. 141б, ал. 1, т. 3 - веднъж на три години.  В същата норма са нормативно определени и правомощията на тези комисии, а именно: 1. Да анализират предоставената информация по чл. 141, ал. 6 и извършват проверки на място на техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях; 2. Да проверяват създадената организация по изпълнението на изискванията и мерките, предвидени в аварийния план; 3. Да проверяват изпълнението на дейностите по осигуряване на проводимостта на речното легло на разстояние до 500 м от язовирните стени; 4. Да дават заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира и съоръженията към него в нормални, екстремни и аварийни условия, въз основа на становището на всеки член на комисията; 5. Във връзка със заключението по т. 4 да дават предписания на собствениците на язовири за привеждане в готовност за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях в нормални, екстремни и аварийни условия на работа, в т.ч. за извършването на ремонти и други технически дейности за привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея в изправно техническо състояние, както определят срок за тяхното изпълнение; 6. Да съставят протокол за извършената проверка.

Предписанията са издадени от  комисия, назначена от областния управител в съответствие с горепосочената разпоредба, но те не отговарят на изискванията за форма на административните актове и са издадени в противоречие с материално-правните разпоредби на закона.

Основателно е оплакването в жалбата, че не става ясно въз основа на кое свое правомощие комисията е дала предписания за изготвяне на документи, след като подобна задача няма в Заповед № Рк—22-19 от 23.09.2020г., издадена от областния управител.  Видно от определените с посочената заповед четири задачи в т.ІІ, на комисията не е възложено да предписва на собствениците на водните обекти да извършват действия по изготвяне на техническа документация и да определя срокове за това.

В този смисъл дадените предписания в оспорените им части съдът намира за немотивирани от правна страна и издадени в противоречие с материално правните разпоредби на чл.138а, ал.3 и чл.141б, ал.3 от ЗВ.  Общите изисквания за форма на административните актове, установени в чл.59, ал.1 и ал.2, т.4 от АПК, изискват всеки административен акт да съдържа мотивирано решение, т.е. мотиви - фактически и правни съображения, от които адресатът на акта да разбере какви са причините, наложили издаването на конкретното властническо изявление.

 В този смисъл дадените предписания по отношение на техническата документация са неясни и попадащи извън определените от областния управител задачи. Предписанията са немотивирани и от фактическа страна.

Част от дейностите, които жалбоподателят е задължен да извърши по оспорените предписания по т.1.1 до т.1.7 включително са извършени при изготвянето на представената по делото Комплексна оценка от м.юни 2017г.

При изготвянето на оценката е извършено геодезическо заснемане на язовира. Видно е също, че са изчислени проводимостите на преливните, както и всички други технически параметри на язовира при изграждането му и след скъсването на язовирната стена- откоси, характерни коти, съоръжения, прилежащи площи.

От предписанието не става ясно контролните органи запознати ли са с данните, съдържащи се в изготвената комплексна оценка и какви са съображенията им да задължат собственика на язовира отново да извършва разходи за подобни проучвания. Комплексната оценка от м.юни 2017 г. изобщо не е обсъждана в мотивите на оспорения протокол, с който са дадени предписанията. Затова при съдебната проверка за законосъобразност не може да се прецени дали в тази част предписаните действия съответстват на материално-правните разпоредби на закона.

Предписанията са издадени при съществени процесуални нарушения, изразяващи се в неспазване на поредността, при която се издават индивидуалните административни актове

Първо е издаден крайният акт от производството по чл.138а, ал.3 от ЗВ, а след това комисията е съставила подробен доклад с фактически констатации и е предложила предприемане на мерки, т.е. посочила е какви предписания да се издадат. Видно е , че оспорените предписания са издадени на 15.10.2020г., а близо месец след това, на 13.11.2020г. е съставен подробния доклад от констатациите, съдържащ предложения за налагане на мерки/предписания.

Видно е, че предложените в доклада от 13.11.2020г. мерки не съответстват на вида и броя на дадените предписания с оспорения протокол от 15.10.2020г. Действително областният управител е изпратил доклада на Община Добричка, но тя, в качеството си на адресат на издадените преди това предписания, е била лишена от възможност да възрази срещу предложените с доклада мерки.

Независимо, че при осъществяването на контрола по отношение безопасността на процесния воден обект е присъствал представител на общината, ответникът не се е съобразил с процесуалното правило на чл.34 от АПК, тъй като не е осигурил възможност на Община Добричка, чрез своите представляващи, да изрази становище. Неосигуряването на правото на адресата на ИАА да участва в административното производство по издаването му е съществено процесуално нарушение. Липсват отправени покани за изразяване на становище по проблема за осигуряване на техническа документация на язовир „Смолница 1“ . Няма данни, дали определените с предписанията срокове за изпълнение са разумни и възможни да спазване, т.е. съгласувани с възможностите на общината да осигури средства за извършване на предписаните дейности.

Задължението на контролните органи по Закона за водите да съдействат на собствениците на водни обекти да изпълняват законосъобразно задълженията си, произтича от целта на Закона за водите по чл.2, ал.1, която е да се осигури интегрирано управление на водите в интерес на обществото, както и от посочената по-горе цел по чл.2, ал.2, т.2 от с.з. за насърчаване на собствениците на водните обекти да осигурят дългосрочното им ползване и опазване. С тези разпоредби законът ясно определя, че управлението на водните ресурси, които са национално богатство, се основава на сътрудничество между различните субекти, т.е. между стопанисващите водните обекти и администрацията, контролираща тяхната дейност.

Принципите и целите, установени в Закона за водите, извеждат на преден план общия принцип на служебното начало, установен в чл.9, ал.4 от АПК, който определя, че административният орган осъществява процесуално съдействие на страните за законосъобразно и справедливо решаване на въпроса - предмет на производството, включително със споразумение. Спазването на този принцип е гарантирано от задължението на административния орган да осигури участие на засегнатите страни.

Видно е в случая, че това право на адресата на административния акт не е осигурено. Макар и Община Добричка да е уведомена за откритото административно производство, то не й е дадена възможност да се запознае с констатациите на комисията и да изрази становище по предложенията за предприемане на мерки преди издаването на предписанията.

Основателни са възраженията в жалбата и срещу определения срок за изпълнение на предписанията.

Определянето на срока за изпълнение на предписанията е правомощие на административния орган, което той осъществява при условията на оперативна самостоятелност. Съгласно чл. 169 АПК в този случай съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административния акт. Едно от изискванията за законосъобразност на административните актове е определените от административния орган срокове за изпълнение да са разумни, за да могат да бъдат спазени, т.е. да са съобразени с принципа за съразмерност по чл.6 от АПК.

 С дадените предписания административният орган не е обосновал, как е определил еднакъв срок, до 31.03.2021г., за изпълнение на всички, дадени по отношение на процесния воден обект предписания.

От данните в преписката е видно, че язовир „Смолница 1“ не е единствен, за който комисията на областния управител е дала предписания за изготвяне на техническа документация. Подобни дейности са предписани и за други язовири. В доклада до областният управител комисията не е степенувала, преценявайки безопасната експлоатация на водните обекти, кои язовири се нуждаят от спешни мероприятия и за кои от тях може да се определи по-продължителен срок за осъществяване на необходимите дейности. От доклада е видно, че крайният срок, 31.03.2021г., в който общината следва да се снабди с техническа документация, е определен за всички проверени язовири на нейна територия, общо 18 броя, без да е отчетено обстоятелството, че едни от тях са сухи и не се завиряват, а в други има налично количество вода.

Затова съдът намира, че определения без участието на жалбоподателя краен срок до 31.03.2021 г. за изпълнение предписанията, не отговаря на изискванията за съразмерност по чл.6 от АПК.

По изложените съображения съдът намира жалбата за основателна. Оспорения протокол, с който са дадени предписания и са определени срокове за изпълнението им, следва да се отмени като незаконосъобразен на основанията по чл.146, т.2, т.3, т.4 от АПК.

Страните не претендират разноски и не представят доказателства за извършването им.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд –Добрич, ІV състав

 

          Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Община Добричка Протокол от 15.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея на язовир “Смолница 1”, издаден от Комисия, назначена със Заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на областен управител на област Добрич, утвърден от Областен управител на област Добрич в частта на т.IV.1 “По техническата документация”, в седем подточки.

Решението може да се обжалва с касационна жалба, подадена чрез Административен съд – Добрич до Върховния административен съд на РБ в 14- /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: