Решение по адм. дело №346/2025 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: 1150
Дата: 3 декември 2025 г. (в сила от 3 декември 2025 г.)
Съдия: Огнян Евгениев
Дело: 20257140700346
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1150

Монтана, 03.12.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Монтана - II състав, в съдебно заседание на двадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

При секретар АЛЕКСАНДРИНА АЛЕКСАНДРОВА като разгледа докладваното от съдия ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ административно дело № 20257140700346 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закон за движение по пътищата ЗДвП) във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Р. Г. Б. от [населено място], [улица], с която се оспорва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №GPAM-1283139/15.10.2025г. на Младши автоконтрольор към сектор „Пътна полиция“ Монтана, ОДМВР Монтана, с която на основание чл.171, т.1, б.З(гг) от ЗДвП на оспорващият е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) временно отнемане на СУМПС на водач, който е извършил нарушение по чл.175, ал.3 от ЗДвП, до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от шест месеца. В жалбата се иска оспореният административен акт да бъде отменен, като се поддържа, че е неправилен. В съдебно заседание, оспорващият поддържа жалбата си и моли оспореният административен акт да бъде отменен като незаконосъобразен, като развива доводите изложени в жалбата.

Ответната страна поддържа законосъобразността на оспорения административен акт и моли жалбата да бъде отхвърлена.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №GPAM-1283139/15.10.2025г. на Младши автоконтрольор към сектор „Пътна полиция“ Монтана, ОДМВР Монтана, с която на основание чл.171, т.1, б.З(гг) от ЗДвП на оспорващият е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) временно отнемане на СУМПС на водач, който е извършил нарушение по чл.175, ал.3 от ЗДвП, до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от шест месеца. В мотивите е посочено, че оспорващият в [населено място], [улица], с посока на движени [улица], към КПП-Враца, управлява товарен автомобил с рег.№[рег. номер], като при проверка е установено, че автомобила е със служебно прекратена регистрация на 02.09.2025г. по чл.143, ал.10 от ЗДвП, поради липса на застраховка „гражданска отговорност“. При така описаната фактическа обстановка, административният орган е приел, че оспорващият е извършил нарушение на чл.140, ал.1, пр.1 от ЗДвП и са налице материално-правните предпоставки на чл.171, т.1, б.З(гг) от ЗДвП и е наложил ПАМ, която се оспорва в настоящето съдебно производство.

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

По делото се установява, че товарен автомобил „ФОРД РЕЙНДЖЪР“ с рег.№[рег. номер] е собственост на „Феникс2002“ ООД (свидетелство за регистрация на л.8 по делото). По делото не е спорно, че оспорващия притежава СУМПС [номер].

С приетия на л.9 по делото АУАН серия GA №4707852 от 15.10.2025г. е установено, че на 15.10.2025г., около 16,08 часа в [населено място], [улица], с посока на движени [улица], към КПП-Враца, управлява товарен автомобил с рег.№[рег. номер], като при проверка е установено, че автомобила е със служебно прекратена регистрация на 02.09.2025г. по чл.143, ал.10 от ЗДвП, поради липса на застраховка „гражданска отговорност“.

С жалбата, оспорващия е представил Застрахователна полица за застраховка „гражданска отговорност“, която е сключена на 15.10.2025г. в 15,36 часа.

Въз основа на установената фактическа обстановка, със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №GPAM-1283139/15.10.2025г. на Младши автоконтрольор към сектор „Пътна полиция“ Монтана, ОДМВР Монтана, с която на основание чл.171, т.1, б.З(гг) от ЗДвП на оспорващият е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) временно отнемане на СУМПС на водач, който е извършил нарушение по чл.175, ал.3 от ЗДвП, до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от шест месеца. В мотивите е посочено, че оспорващият в [населено място], [улица], с посока на движени [улица], към КПП-Враца, управлява товарен автомобил с рег.№[рег. номер], като при проверка е установено, че автомобила е със служебно прекратена регистрация на 02.09.2025г. по чл.143, ал.10 от ЗДвП, поради липса на застраховка „гражданска отговорност“. Административният акт е връчен на оспорващият на 15.10.2025г., както се установява от разписка, а жалбата е подадена на 20.10.2025г., тоест в законоустановеният срок.

От така описаната фактическа обстановка въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки (ПАМ) по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. В случая административния акт е издаден от З. З., който е назначен на длъжност Младши автоконтрольор към сектор „Пътна полиция“ Монтана, ОДМВР Монтана, като той е овластен с правомощия със Заповед №301з-4401/09.10.2025г. на Директора на ОДМВР Монтана (л.13,14 по делото), тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен акт.

Административния акт е издаден в писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му.

Не са установява при издаване на административния акт да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да не са дали възможност на оспорващият да упражни правото си на защита в административното производство.

По разбиране на настоящата съдебна инстанция, от събраните по делото доказателства следва да се приеме, че оспореният административен акт е издаден в противоречие с материалния закон. Това е така, тъй като в мотивите на административния акт е посочено, че оспорващият в [населено място], [улица], с посока на движени [улица], към КПП-Враца, управлява товарен автомобил с рег.№[рег. номер], като при проверка е установено, че автомобила е със служебно прекратена регистрация на 02.09.2025г. по чл.143, ал.10 от ЗДвП, поради липса на застраховка „гражданска отговорност“. Следва да се отбележи, че в административния акт не е посочена датата и часа на установяване на нарушението, но в случая те се отбелязани в АУАН серия GA №4707852 от 15.10.2025г.,с който е установено, че на 15.10.2025г., около 16,08 часа в [населено място], [улица], с посока на движени [улица], към КПП-Враца, управлява товарен автомобил с рег.№[рег. номер], като при проверка е установено, че автомобила е със служебно прекратена регистрация на 02.09.2025г. по чл.143, ал.10 от ЗДвП, поради липса на застраховка „гражданска отговорност“, тоест в случая следва да се приеме, че нарушението е установено на 15.10.2025г. в 16,08 часа. Оспорващият е представил по делото Застрахователна полица за застраховка „гражданска отговорност“, която е сключена на 15.10.2025г. в 15,36 часа между „Феникс2002“ ООД и „ОЗК-Застраховане“АД, която е официален писмен документ, който не е оспорен по делото и се ползва с материална доказателствена сила.

Съгласно разпоредбата на чл.143, ал.10 от ЗДвП, служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането (КЗ), като служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл.574, ал.6 или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. В разпоредбата на чл.571, ал.1 от КЗ е предвидено, че Гаранционният фонд изгражда и поддържа Информационен център, в който води електронни регистри. В разпоредбата на чл.574, ал.6 от КЗ е предвидено, че Информационният център предоставя на Министерството на вътрешните работи данни за действащите и прекратените застрахователни договори по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, а в разпоредбата на чл.574, ал.8 от КЗ е предвидено, че обменът на данните по ал. 3 – 7 се извършва по електронен път, в реално време, чрез автоматизирани интерфейси между информационните системи на органите по ал. 1, при спазване на правилата за оперативна съвместимост и информационна сигурност.

Безспорно по делото е установено, че на 15.10.2025г. в 15,36 часа между „Феникс2002“ ООД и „ОЗК-Застраховане“АД е сключен застраховка „гражданска отговорност“ за товарен автомобил „ФОРД РЕЙНДЖЪР“ с рег.№[рег. номер]. При наличието на това установяване и при съобразяване на разпоредбата на чл.143, ал.10 от ЗДвП във връзка с прилагането на чл.574, ал.6 от КЗ е следвало в хода на производството да бъде съобразено обстоятелството, че в момента на установяване на нарушението на 15.10.2025г. в 16,08 часа, оспорващия е управлявал превозното средство, което не със прекратена регистрация, тъй като по аргумента на чл.574, ал.8 от КЗ данните за сключването на застраховката „гражданска отговорност“ са постъпили в реално време при органите на Министерството на вътрешните работи, който служебно е следвало да възстановят прекратената регистрация на товарен автомобил „ФОРД РЕЙНДЖЪР“ с рег.№[рег. номер]. Следва да се посочи, че в случая не е установено по безспорен начин, че е извършено нарушение на разпоредбата на чл.140, ал.1, пр.1 от ЗДвП, тъй като при издаване на административния акт е следвало да се изяснят факти и обстоятелства от значение за случая.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №GPAM-1283139/15.10.2025г. на Младши автоконтрольор към сектор „Пътна полиция“ Монтана, ОДМВР Монтана, с която на основание чл.171, т.1, б.З(гг) от ЗДвП на оспорващият е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) временно отнемане на СУМПС на водач, който е извършил нарушение по чл.175, ал.3 от ЗДвП, до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от шест месеца е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК, настоящият състав на Административен съд Монтана

Р Е Ш И

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №GPAM-1283139/15.10.2025г. на Младши автоконтрольор към сектор „Пътна полиция“ Монтана, ОДМВР Монтана.

Решението не подлежи на обжалване.

Съдия: