ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 74
27.10.2021г.,
гр.Хасково
Административен съд – Хасково, в закрито
заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди и двадесет и първа
година, в състав:
Съдия:
Росица Чиркалева
разгледа
докладваното от съдия Чиркалева частно
административно дело №976 по описа за 2021 година.
Производството по делото е
образувано по жалба на Т.Г.Б. *** против неоснователно действие на
административния ръководител на Районна прокуратура – Хасково.
Жалбоподателят счита, че
неоснователното действие на административния ръководител на Районна прокуратура
– Хасково се изразява в обективиране на текст в писмо вх.№1460/14.09.2020г., а
именно „Във връзка с Вашето поредно писмо, озаглавено „Искане от 07.09.2021г.
по чл.5, ал.1 от ЗСВ по преписка №1460/2020г.“, отново Ви уведомявам, че
административният ръководител не може да отменя или ревизира актове на
прокурорите, работещи в прокуратурата“. Сочи, че в искането си от 07.09.2021г.
поискал от административния ръководител на Районна прокуратура – Хасково да му
бъде указано какви действия предприел по преписка №1460/2020 на РП – Хасково,
след като отсъствали мотиви и заключения, съответно решения на прокурор Д.,
свързани с прилагането на нормата на чл.46 от Закона за техническите изисквания
към продуктите, предвид сигнал от 06.07.2021г., който бил постъпил в
прокуратурата, свързан именно с чл.46 от цитирания закон. Твърди, че не е
подавал искания за отмяна или ревизиране на актове на прокурори от РП –
Хасково, в частност по преписка №1460/2020г. Сочи, че подадената пред съда
жалба е заради още две неоснователни действия на административния ръководител
на РП – Хасково, извършени на 26.08.2021г. и 30.08.2021г. с посочване, че
исканията му били неясни. Същите били извършени във връзка с искане от
24.08.2021г. и искане от 27.08.2021г., с които съответно поискал информация -
да му се укаже на кой прокурор била разпределена преписката по сигнала от
06.07.2021г., и какво било предприето от административния ръководител на РП –
Хасково след получаването на този сигнал. Счита, че с действието си –
обективиране на цитирания по горе текст от писмо вх.№1460/14.09.2020г.,
административният ръководител на РП – Хасково нарушил правилото на т.4.1. от
Кодекса за етично поведение на българските магистрати. Освен това от негова
страна бил нарушен и чл.156 от ЗСВ.
По изложените съображения
се иска съдът да прекрати неоснователното действие на административния
ръководител на РП – Хасково, а именно „Във връзка с Вашето поредно писмо,
озаглавено „Искане от 07.09.2021г. по чл.5, ал.1 от ЗСВ по преписка
№1460/2020г.“, отново Ви уведомявам, че административният ръководител не може
да отменя или ревизира актове на прокурорите, работещи в прокуратурата“, и да
го задължи да изпълни правилото на т.4.1. от Кодекса за етично поведение на
българските магистрати, както и да разгледа случаите от 26.08.2021г. и
30.08.2021г. и 14.09.2021г. съгласно чл.162, т.3 от ЗСВ.
Съдът, след като анализира
изложеното от жалбоподателя и съобрази предмета на оспорване, намира жалбата за
недопустима и като такава същата следва да се остави без разглеждане.
Съображенията за това са следните:
Съгласно чл.250 от АПК,
всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия,
извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават
на административен акт или на закона. Разпоредбата представлява правно средство
за защита на всеки, чиито гарантирани от правото права и интереси са засегнати
от фактически действия, извършвани от името на административния орган или от
длъжностно лице на администрацията на административния орган. За целите на
съдебното производство по чл. 250 - 254 АПК законодателят е дефинирал
съдържанието на понятието неоснователни действия, като е определил, че това са
действия, които не се основават на
административен акт или на закона. Следователно защитата по чл.250, ал.1 от АПК е защита от неюридически действия
на административен орган, т. е. само
срещу фактически действия, които се извършват
извън определените по закон правомощия на органа и функциите на
длъжностното лице, като тези действия следва да засягат правата и интересите на
жалбоподателя.
В конкретния случай, съдът
намира че не са налице такива действия, който да не са извършени въз основа на
предоставените от закона функции и правомощия на административният ръководител
на Районна прокуратура Хасково. Частният жалбоподател в случая, оспорва
съдържанието на предоставяния му отговор, във връзка с отправено искане за
предоставяне на информация, който отговор не се възприема от настоящият състав,
като фактическо действие. Последният е даден именно в изпълнение на принципите
за откритост, достъпност и прозрачност, залегнали в чл.5, ал.2 от ЗСВ по
отправено до административният ръководител на Районна прокуратура Хасково
искане за предоставяне на информация, относно дейността на съответната
институция. В тази връзка следва да се посочи Определение № 12064/15.10.2009г.
по АД № 13199/2009 на ВАС, съобразно което защитата по чл. 250 от АПК е
допустима само срещу действия, които не представляват изявления. В случая
претендираното дейтствие на ръководител на Районна прокуратура Хасково,
представлява именно негово изявление, обективирано в цитираното от
жалбоподателя писмо. Ето защо същото не попада в обхвата на чл.250 и сл. от АПК
и предприетото по този ред оспорване се явява недопустимо.
Предвид гореизложеното
жалбата следва да се остави без
разглеждане, а производството по делото да се прекрати.
Водим от горното съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.Г.Б. *** срещу неоснователно действие
на административния ръководител на Районна прокуратура – Хасково,
обективирано в писмо
вх.№1460/14.09.2020г., а именно изложеното
„Във връзка с Вашето поредно писмо, озаглавено „Искане от 07.09.2021г.
по чл.5, ал.1 от ЗСВ по преписка №1460/2020г.“, отново Ви уведомявам, че
административният ръководител не може да отменя или ревизира актове на
прокурорите, работещи в прокуратурата“.
ПРЕКРАТЯВА
производството по ч.адм.д. №976/2021г. по описа на Административен съд – Хасково.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: