О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
№.............
гр.Шумен, 11.11.2019г.
Административен съд - град Шумен, в закрито заседание на единадесети
ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:
Административен съдия: Снежина
Чолакова
като разгледа докладваното от съдията АД № 533 по описа за 2019г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.459, ал.7 от Изборния кодекс ИК), във вр.с чл.145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по оспорване,
депозирано от К.Б.Б.,***, срещу Протокол № 272300000010014 от 27.10.2019г. на
Секционна избирателна комисия (СИК) № *********. Оспорващият твърди, че като
избирател, гласувал на местните избори за кмет на кметство, кмет на община и
общински съветници на 27.10.2019г. в избирателна секция № *********, с.Кочово,
е дал своя вот с бюлетина за общински съветници с № 43 и с преференция за
общински съветник № 104, като в протокола на СИК тази преференция не била
отразена. С оглед на това е отправил искане за преразглеждане на протокола и
ново преброяване на бюлетините в тази секция.
Оспорването е подадено чрез
Общинска избирателна комисия (ОИК), гр.Велики Преслав на 30.10.2019г., видно от
положения вх.№ 133/30.10.2019г.
След запознаване с оспорването и
атакувания протокол съдът намира, че жалбата е процесуално недопустима и следва
да се остави без разглеждане.
Съгласно разпоредбата на чл.459,
ал.1 от ИК, всеки кандидат за
общински съветник или кмет, партиите, коалициите и лицето, което представлява
инициативния комитет, регистрирали кандидати за съответния вид избор, може да
обжалват решението на общинската избирателна комисия за определяне на
резултатите от изборите пред съответния административен съд в 7-дневен срок от
обявяването на решението.
От цитираната разпоредба е видно,
че право на жалба досежно обявените резултати за избор на общински съветници
имат единствено кандидатите за общински съветници, партиите, коалициите и лицето, което представлява
инициативния комитет, регистрирали кандидати за избор на общински съветници. Оспорващият не се
легитимира като лице от кръга на визираните в чл.459, ал.1 от ИК, нито навежда
твърдения в тази насока. Нещо повече, последният изрично заявява, че оспорва
атакувания протокол в качеството си на избирател, чийто глас за общински
съветници с отразена преференция според него не бил зачетен по отношение на
префенцията. В това си качество оспорващият не разполага с право да атакува
изборните резултати, по аргумент от чл.459, ал.1 от ИК, съответно не притежава
правен интерес да обжалва Протокол №
272300000010014 от 27.10.2019г. на СИК № *********, тъй като този протокол по
никакъв начин не засяга негови лични права и законни интереси, нито създава
задължения.
Нещо повече, дори и да се приеме,
че К.Б. има право да обжалва резултатите за избор на общински съветници,
атакуваният от него протокол не представлява подлежащ на оспорване индивидуален
административен акт. Протоколите на СИК за избиране на общински съветници притежават
съдържанието по чл.440 от Изборния кодекс, а именно - броят на намерените в избирателните кутии
бюлетини; броят на недействителните гласове по кандидатски
листи; броят на действителните гласове за всички кандидатски листи; броят на действителните
гласове;броят на гласовете, подадени за всяка кандидатска
листа;броят на подадените заявления, възражения, жалби и взетите по тях решения;общият брой на
предпочитанията (преференциите) за всеки кандидат за общински съветник на партия
и коалиция. По
силата на чл.444, ал.2 от ИК, протоколите на СИК се предават в съответната
Общинска избирателна комисия - в случая ОИК - Велики Преслав, която въз основа
на протоколите на всички СИК в общината издават Протокол на ОИК за избор на
общински съветници (чл.449, ал.1, т.2 от ИК), отразяващ данните от гласуването.
Въз основа на този протокол ОИК издава решение, с което обявява резултатите от
гласуването за общински съветници. Именно това решение подлежи на обжалване по реда
на чл.459, ал.7 от АПК и то от лицата, посочени в чл.459, ал.1 от с.к. В
конкретния случай резултатите за избор на общински съветници в Общински съвет -
Велики Преслав са обявени с Решение № 130-МИ/28.10.2019г. на ОИК-Велики Преслав
(публикувано на интернет
страницата на ОИК-Велики Преслав -
https://oik2723.cik.bg/mi2019/decisions/130/2019-10-28) и именно това е
административният акт, подлежащ на съдебно обжалване. Всички обуславящи го
актове,
в т.ч. и процесният протокол на СИК-с.Кочово представляват част от производството по издаването
му по смисъла на чл.21, ал.5 от АПК и не представляват индивидуални
административни актове, респективно не подлежат за съдебен контрол.
По изложените съображения съдът
приема, че жалбата против Протокол № 272300000010014 от 27.10.2019г. на Секционна
избирателна комисия № ********* - с.Кочово, община Велики Преслав, област Шумен, за избиране на
общински съветници, е недопустима като подадена от лице без правен интерес от обжалване и срещу
акт, който не представлява индивидуален административен акт, което изключва
възможността от съдебното му оспорване поради липса на предмет на същото. С
оглед на това оспорването следва да се остави без разглеждане, а съдебното
производство следва да бъде прекратено.
Водим от горното и на основание
чл.159, т.1 и т.4 от АПК Шуменският административен съд
О П Р
Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ оспорването на К.Б.Б.,***, депозирано срещу Протокол № 272300000010014 от
27.10.2019г. на Секционна избирателна комисия № ********* - с.Кочово, община
Велики Преслав, област Шумен, за избиране на общински съветници.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 533
по описа за 2019г. на
Административен съд – Шумен.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от
съобщаването му пред Върховния административен съд на РБългария.
Препис от настоящото определение да се изпрати на оспорващия и на
ОИК-Велики Преслав по реда на чл.137 от АПК.
Административен съдия: