№ 316
гр. Дупница, 31.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, IV-ТИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на първи август през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Мая В. Гиздова
при участието на секретаря Росица К. Кечева
като разгледа докладваното от Мая В. Гиздова Административно
наказателно дело № 20231510200581 по описа за 2023 година
Обжалвано е наказателно постановление № 11-01-746/2022 от 10.03.2023г.,
издадено от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция с което на д-р Т. В.
В.,ЕГН:**********, с постоянен адрес гр.Благоевград,община Благоевград,област
Благоевград,ул.*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500.00 лева
на основание чл.32,ал.1,т.1,във вр. с чл.35,ал.1 от Закона за държавната финансова
инспекция,за нарушение по чл.13,ал.3,т.3,във вр. с чл.2,ал.2,т.8 от Закона за финансовото
управление и контрол в публичния сектор.
Жалбоподателят, по изложени в жалбата доводи, моли НП да бъде отменено като
неправилно и незаконосъобразно, като в съдебно заседание поддържа същите,чрез
упълномощения си адвокат Г..
Въззиваемата страна, редовно призована не изпраща представител и не изразява
становище по жалбата.
Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства и
служебно провери правилността на обжалваното НП намира за установено следното:
Жалбата е подадена в предвидения в закона срок от лице, имащо правен интерес,
поради което е допустима, а разгледана по същество последната е неоснователна.
От фактическо страна:
За периода от 04.01.2022г., до 07.02.2022г., в Специализирана болница за активно
лечение по онкология „Свети Мина“ ЕООД,гр.Благоевград д-р Т. В. В. в качеството си на
1
управител на СБАЛО „Свети Мина“ ЕООД и ръководител на организация от публичния
сектор-търговско дружество/лечебно заведение/ с над 50 на сто общинско участие в
капитала съгласно чл.2,ал.2,т.8 от Закона за финансово управление и контрол в публичния
сектор /ЗФУКПС/, е извършил разходи в общ размер на 726 888.94 лева,от които по касов
път -22 броя плащания за 8 480.86 лева и извършени разходи по банков път-63 броя
плащания за 718 408.08 лева,без да са приложени контролни дейности,удостоверяващи
осъществен предварителен контрол за законосъобразност,съгласно чл.9 от Вътрешните
правила за изграждане на система за осъществяване на предварителен контрол за
законосъобразност обхващаш цялостната дейност в СБАЛО „Свети Мина“
ЕООД,гр.Благоевград от главен счетоводител преди поемане на задължение за извършване
на разход.
За така констатираното нарушение на жалбоподателя е бил съставен акт за
установяване на административно нарушение -№11-01-746 от 13.09.2022г., който бил
връчен лично на жалбоподателя, и подписан от него без възражения.Така съставения акт за
установяване на административно нарушение послужил за издаване на атакуваното
наказателно постановление № 11-01-746/2022 от 10.03.2023г., издадено от Директора на
Агенция за държавна финансова инспекция с което на д-р Т. В. В.,ЕГН:**********, с
постоянен адрес гр.Благоевград,община Благоевград,област Благоевград,ул.*** е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 500.00 лева на основание чл.32,ал.1,т.1,във
вр. с чл.35,ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция,за нарушение по
чл.13,ал.3,т.3,във вр. с чл.2,ал.2,т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор.
Актосъставителят описал, че при извършена проверка било установено,че за
периода от 04.01.2022г., до 07.02.2022г., в Специализирана болница за активно лечение по
онкология „Свети Мина“ ЕООД,гр.Благоевград д-р Т. В. В. в качеството си на управител на
СБАЛО „Свети Мина“ ЕООД и ръководител на организация от публичния сектор-търговско
дружество/лечебно заведение/ с над 50 на сто общинско участие в капитала съгласно
чл.2,ал.2,т.8 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/, е
извършил разходи в общ размер на 726 888.94 лева,от които по касов път -22 броя плащания
за 8 480.86 лева и извършени разходи по банков път-63 броя плащания за 718 408.08 лева,без
да са приложени контролни дейности,удостоверяващи осъществен предварителен контрол за
законосъобразност,съгласно чл.9 от Вътрешните правила за изграждане на система за
осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност обхващаш цялостната
дейност в СБАЛО „Свети Мина“ ЕООД,гр.Благоевград от главен счетоводител преди
поемане на задължение за извършване на разход.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото
2
доказателства, свидетелските показания на разпитаните свидетели-С. З. Б.,В. Г. С.,АУАН и
приложените по делото писмени доказателства.
Така посочените писмени и гласни доказателства са непротиворечиви и взаимно
се подкрепят относно безспорно установеното нарушение- за периода от 04.01.2022г., до
07.02.2022г., в Специализирана болница за активно лечение по онкология „Свети Мина“
ЕООД,гр.Благоевград д-р Т. В. В. в качеството си на управител на СБАЛО „Свети Мина“
ЕООД и ръководител на организация от публичния сектор-търговско дружество/лечебно
заведение/ с над 50 на сто общинско участие в капитала съгласно чл.2,ал.2,т.8 от Закона за
финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/, е извършил разходи в общ
размер на 726 888.94 лева,от които по касов път -22 броя плащания за 8 480.86 лева и
извършени разходи по банков път-63 броя плащания за 718 408.08 лева,без да са приложени
контролни дейности,удостоверяващи осъществен предварителен контрол за
законосъобразност,съгласно чл.9 от Вътрешните правила за изграждане на система за
осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност обхващаш цялостната
дейност в СБАЛО „Свети Мина“ ЕООД,гр.Благоевград от главен счетоводител преди
поемане на задължение за извършване на разход.
От правна страна:
Настоящият състав констатира, че в хода на административно наказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които са ограничили
правото на защита на привлеченото към административно наказателна отговорност
дружество, като АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени при спазване на
изискванията на чл.42 и чл. 57 от ЗАНН.
Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при
реализирането на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. НП е издадено
от компетентен орган. Както в АУАН, така и в НП по недвусмислен и ясен начин са
посочени всички признаци на нарушението от обективна страна. Фактическото описание на
нарушението е достатъчно ясно, същото е описано в пълнота и дава възможност на
жалбоподателя да установи срещу какви факти следва да се защитава,
поради което в тази насока липсва допуснато нарушение при издаване на АУАН и НП и за
нарушителя е ясно какво нарушение му е вменено.
От материална страна фактическата обстановка в наказателното постановление съдът
намира за безспорно установена. Същата се потвърждава, както от писмените доказателства
по делото, така и от гласните- показанията на разпитаните по делото свидетели-става ясно
че за извършените разходи в размер на 726 888.94 лева,не са били представени контролни
листове.
Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 2 т. 8 от
ЗФУКПС: "По смисъла на този закон организации от публичния сектор са: търговските
3
дружества, с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала". Безспорно
установено по делото е обстоятелството, че СБАЛО „Свети Мина“ ЕООД,гр.Благоевград,е
търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала, поради което е
организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2 т. 8 във вр. с, ал. 1 от ЗФУКПС .
Правилно е ангажирана и административнонаказателната отговорност на дружеството по
32,ал.1,т.1,във вр. с чл.35,ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция,за нарушение
по чл.13,ал.3,т.3,във вр. с чл.2,ал.2,т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор.
Съдът намира ,че не са налице предпоставките за
прилагане на нормата на чл.28 от ЗАНН, тъй като разглежданото нарушение не се отличава
с по-ниска степен на обществена опасност от останалите нарушения от същия вид.
За формирането на извода за маловажност на случая е необходимо наличието на някакви
особени извинителни обстоятелства около извършването на деянието, във връзка с които
тежестта на нарушението да бъде оценена като по-малка от типичната, като в настоящия
случай не са налице данни за наличие на подобни обстоятелства.
Съгласно разпоредбата на Чл. 32. (1) (Доп. - ДВ, бр. 86 от 2007 г.) При упражняването на
инспекционна дейност по този закон виновните длъжностни лица, както и лицата, които
работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява
престъпление, се наказват:
1. (изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) за нарушение на нормативен акт,
уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено
наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лв.;
Видно от събраните по делото доказателства е че нарушението е за първи път, след
констатирането му жалбоподателя е предприел мерки в насока недопускане на нарушения,за
което свидетелстват и приетите по делото писмени доказателства.
Съобразявайки фактическата и правна сложност на делото, съдът намира, че на основание
чл. 63д, ал.4 от ЗАНН, вр.чл. 37 от ЗПП, вр.чл.25 от НЗПП, на АДФИ гр. София следва да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лева,което да се заплати от
жалбоподателя.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №№ 11-01-746/2022 от 10.03.2023г.,
издадено от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция с което на д-р Т. В.
4
В.,ЕГН:**********, с постоянен адрес гр.Благоевград,община Благоевград,област
Благоевград,ул.*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500.00 лева
на основание чл.32,ал.1,т.1,във вр. с чл.35,ал.1 от Закона за държавната финансова
инспекция,за нарушение по чл.13,ал.3,т.3,във вр. с чл.2,ал.2,т.8 от Закона за финансовото
управление и контрол в публичния сектор, като намалява размера на наложеното
наказание „глоба“, на 200.00 лева.
ОСЪЖДА д-р Т. В. В.,ЕГН:**********, с постоянен адрес гр.Благоевград,община
Благоевград,област Благоевград,ул.***, да заплати на на АДФИ гр. София юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100.00 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на глава
дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
5