Решение по дело №129/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 126
Дата: 14 юни 2022 г. (в сила от 14 юни 2022 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20227110700129
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е     № 126

                                                 гр.Кюстендил, 14.06.2022год.

                                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд - Кюстендил, в открито съдебно заседание на първи юни  през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

                                                                ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                       ДЕСИСЛАВА  ТАБАКОВА

при секретаря Антоанета Масларска и с участието на прокурора Йордан Георгиев,    като  разгледа  докладваното от съдия  Стойчева  КАНД № 129  по описа за 2022год.,  за да се произнесе, взе предвид:

 

            Производството е по реда на  чл.63в ЗАНН  във  вр. с чл.208 и сл. АПК.

            Делото е образувано по касационна жалба от ЕТ „Н.Ш.“ с ЕИК *********, седалище и адрес на управление ***, срещу решение № 33 от 22.02.2022г. на Районен съд – Кюстендил, постановено по АНД № 1244/2021г., с което е потвърдено Наказателно постановление № 582259-F584159/11.06.2021г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности” в Централното управление на Националната агенция за приходите. Релевира се касационното основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Нарушението на закона поради неправилното му прилагане се обоснована с твърдения за липса на съставомерно деяние. Сочи се, че нарушението е извършено от продавача – консултант в търговския обект, на който следва да се наложи административно наказание.  Иска се  отмяна на решението и отмяна на НП. Претендират се деловодни разноски.

             Ответникът - Централното управление на Националната агенция за приходите, чрез  процесуалния си представител юрисконсулт И.И., изразява писмено становище за неоснователност на касационната жалба. Прави искане за потвърждаване на въззивното решение и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Кюстендил дава заключение за неоснователност на жалбата, като счита решението на съда за правилно и обосновано.

            Административният съд, след запознаване с жалбата и материалите по делото на районния съд, намира жалбата за допустима като подадена от легитимиран правен субект с право на обжалване по см. на чл.210, ал.1 от АПК в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

            Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

            Предмет на въззивно обжалване е НП № 582259-F584159/11.06.2021г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности” в Централното управление на Националната агенция за приходите, с което за  нарушение  на чл.118, ал.1 от ЗДДС, на основание чл.185, ал.1  от ЗДДС  на  касатора  ЕТ „Н.Ш.“ е  наложена имуществена санкция в размер на 500,00лв. 

От приетите по делото доказателства съдът е установил от фактическата страна на спора, че при извършена контролна покупка от органите по приходите на 11.12.2020г.  в 13,05 часа  в търговски обект по см. на § 1, т.41 от ДР на ЗДДС – бърза закуска, находяща се в гр. Кюстендил, ул. „Цар Освободител“ № 158, стопанисван от  ЕТ „Н.Ш.“, на 3 броя пици на обща стойност 3,90 лева,  плащането е прието от С. Ш.– продавач  в обекта, но не е издаден фискален бон от монтираното и работещо в обекта фискално устройство (ФУ), регистрирано в НАП. След легитимацията на органите по приходите от фискалното устройство е отпечатан КЛЕН за дата 11.12.2020г., от който е видно, че извършената продажба не е отразена като  регистрирана чрез издаване на фискална касова бележка.  

За резултата от проверката е съставен ПИП сер. АА, № 0452999/11.12.2020г.,  а за констатираното деяние -  срещу ЕТ „Н.Ш.“ е съставен Акт за установяване на административно нарушение   F584159/23.12.2020г.  за нарушение по чл.118, ал.1 от ЗДДС. Актът е предявен и връчен на ЕТ. Въз основа на съставения АУАН е издадено и процесното наказателно постановление, в което са възпроизведени фактическите констатации по акта.

В производството пред районния съд са разпитани органите по приходите, които са извършили проверката и които с показанията си потвърждават описаните в АУАН факти за извършена покупка, за която не е издаден касов бон от ФУ в обекта.

С оглед установените фактически обстоятелства съдът е формирал правен извод за спазени изисквания на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, липса на съществени процесуални нарушения в процедурата по издаване на НП и компетентност на наказващия орган. По съществото на предявеното обвинение въззивната инстанция е констатирала  извършено нарушение, което е приела за доказано от събраните писмени и гласни доказателствени средства, а наказанието – че е определено в минимален размер. По посочените правни доводи е потвърдено НП.

В пределите на касационната проверка по чл.218, ал.2 от АПК и във връзка с релевираните в жалбата касационни основания съдът намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма по допустима въззивна жалба.

 Решението, преценено за съответствие с материалния закон, е правилно. Съображенията за това са следните:

Районният съд е спазил принципа на чл.13 от НПК във вр. с препращането от чл.84 от ЗАНН и чл.193, ал.1 от ЗДДС за разкриване на обективната истина по делото, събирайки всички относими, допустими и достоверни доказателства. От анализа на същите  е  извел верни  правни изводи за редовно проведена процедурата по издаване на НП, доказаност на нарушението, законосъобразно наложена имуществена санкция.  Фактическите обстоятелства, относими към процесното деяние, както и към съставомерните елементи на нарушението по чл.118, ал.1 от ЗДДС са посочени ясно в акта и в наказателното постановление. Видно е, че предявеното обвинение е за бездействие на ЕТ, стопанисващ търговския обект във връзка със задължението му по чл.118, ал.1 от ЗДДС за издаване на документ – фискална касова бележка, с която да регистрира и отчита извършените от него продажби.  Изложеното сочи на яснота относно  субекта  на нарушението, изпълнителното деяние и правната му квалификация.

Правилен  и в съответствие със събраните доказателства и приложимия закон  е и изводът на районния съд за доказано нарушение. Съгласно разпоредбата на  чл.118, ал.1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, а последната е документът, предвиден в чл.185, ал.1 от ЗДДС. Неиздаването на фискален  бон е съставомерно  административно нарушение по посочената санкционна норма.  В случая,  от доказателствата по делото се установява, че извършената в стопанисвания от касатора търговски обект, продажба  не  е регистрирана и отчетена чрез издаване на касова бележка от наличното ФУ. Горното се доказва от показанията на разпитаните свидетели, които са осъществили процесната  контролна покупка. Идентични данни съдържа и съставения в хода на проверката ПИП, който е официален свидетелстващ документ и материалната му доказателствена сила за удостоверените обстоятелства, не е оспорена и оборена от нарушителя. Следват изводи за доказано нарушение  по чл. 118, ал.1 от ЗДДС,  за което правилно е ангажирана отговорността на ЕТ на осн.  чл.185, ал.1 от ЗДДС. Наложената имуществена санкция е в минималния размер, предвиден в санкционната разпоредба.

Неоснователно е  наведеното оплакване в касационната жалба във връзка със субекта на нарушението. Както се посочи по-горе, в случая е предявено обвинение на  ЕТ, стопанисващ търговския обект за неизпълнение на  задължението му по чл.118, ал.1 от ЗДДС, а не на физическото лице, което е приело плащането без да регистрира продажбата чрез издаване на  касов бон. Деянието на последното е административно нарушение по чл.185, ал.3 от ЗДДС, т.е. осъществява друг административнонаказателен състав, но без да погасява отговорността на търговеца.

По изложените съображения настоящият касационен състав намира, че процесното  наказателно  постановление  е  законосъобразно  и като  го  е  потвърдил,  районният съд е постановил правилно решение,  което следва да се остави в сила.

Предвид изхода по делото и претенцията на ответника, както и на осн. чл. 63, ал.5 от ЗАНН, съдът присъжда в полза на последния юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00лв., определено по реда на чл.37 от ЗПП вр. с чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, платимо от касатора. 

            Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.2, пр.1 от АПК, съдът

   

      Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 33 от 22.02.2022г. на Районен съд – Кюстендил, постановено по АНД № 1244/2021г.

ОСЪЖДА ЕТ „Н.Ш.“ с ЕИК *********, седалище и адрес на управление ***,  да заплати на Централното управление на Националната агенция за приходите – София юрисконсултско  възнаграждение в размер на 80,00лв.

Решението е окончателно.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                  ЧЛЕНОВЕ: 1.                   2.