Решение по дело №733/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 771
Дата: 18 октомври 2023 г. (в сила от 3 ноември 2023 г.)
Съдия: Василка Желева
Дело: 20237260700733
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

771

Хасково, 18.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - I състав, в съдебно заседание на двадесет и първи септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

При секретар ИВЕЛИНА ВЪЖАРСКА като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА административно дело № 20237260700733 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.79, ал.1 от Закона за държавната собственост (ЗДС).

Образувано е по жалба на Община Любимец, с адрес гр.Любимец, ул.„Републиканска“ №2, представлявана от Кмета А.Б.А., срещу Заповед №ДС-06-16 от 07.06.2023 г. на Областния управител на Област Хасково.

Жалбоподателят оспорвал заповедта на основанията по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК – като незаконосъобразна, постановена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при несъобразяване с материалния закон и в противоречие с целта на закона.

В жалбата се излагат съображения, че заповедта била в противоречие с материалния закон, тъй като за издаването на заповед по чл.79, ал.1 от ЗДС било необходимо кумулативно наличието на следните предпоставки: установена по надлежния ред собственост на държавата върху недвижим имот и незаконосъобразно съставен акт за общинска собственост на същия имот, а в случая и двете предпоставки не били налице. Твърди се, че Община Любимец била собственик на ПИ с идентификатор 44570.665.9 и на ПИ с идентификатор 44570.665.12, легитимирала се като собственик с представените Актове за частна общинска собственост (АЧОС) №5794 от 20.03.2023 г. и №5795 от 20.03.2023 г., вписани в Службата по вписвания – Свиленград, а Държавата не била техен собственик – за същите имоти не били съставени актове за частна държавна собственост, с които държавата да се легитимира като собственик. Представените АЧОС представлявали официални писмени документи, съставени от длъжностно лице по ред и форма, определени в закона, и имали обвързваща доказателствена сила за удостоверените с тях обстоятелства относно правното основание за актуването на имотите, вида на собствеността, граници, бивши собственици и др. Същите се ползвали с присъщата им доказателствена сила включително по отношение на държавата. Трайната и безпротиворечива съдебна практика по приложението на чл.5 от ЗОбС приемала, че за да отпадне легитимиращото действие на акта за общинска собственост, било необходимо да се докаже, че общината – титуляр на правото на собственост, не е собственик на имота, за който е съставен акта за общинска собственост. В случай, че държавата претендирала права на собственост върху същите имоти, следвало доказателствената сила на съставените АЧОС за имотите да бъде оборена по общия исков ред, след което можело да се съставят актове за държавна собственост. Сочи се, че между Община Любимец и Държавата нямало разрешен със сила на пресъдено нещо спор за собственост по отношение на имотите, за които са съставени АЧОС, отменени с оспорваната заповед. Съгласно чл.79, ал.3 от ЗДС, при възникнал спор за материално право, същият следвало да бъде разрешен по реда на исковия процес. Недопустимо било в хода на административно производство, респ. съдебноадминистративно производство, да се разрешават спорове за собственост.

Твърди се, че в оспорваната Заповед не били посочени правопораждащи факти, установяващи, че собствеността върху тези имоти принадлежи на държавата. Налице било единствено позоваване на чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ, с което се обосновавало, че имотите били собственост на Министерство на земеделието.

Не било спорно, че имотите по отменените АЧОС принадлежали на организации по §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ – „Златен клас“ – гр.Любимец. От наличните писмени доказателства към преписките за съставяне на отменените АЧОС било видно, че процесните два имота, заедно с други такива, с решение на комисията на правоимащите по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ били предадени безвъзмездно в собственост на Община Любимец и с Решение №35 от 29.03.1996 г. на ОбС – Любимец били приети в собственост на Община Любимец. Наличните писмени доказателства сочели, че е изпълнена процедурата по чл.30, ал.1 от ЗСПЗЗ. Съгласно чл.30, ал.2 от ЗСПЗЗ, след изтичане на петгодишния срок от предаването на имуществото на ликвидираната кооперация, в случая КЗС „Златен клас“ – гр.Любимец, то ставало общинска собственост. От тогава и досега държавата, в лицето на областния управител, не била предявила претенции за имотите и не ги била актувала като държавни.

Сочи се, че разпоредбата на чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ, на която се позовавал издателят на оспорваната заповед, представлявала правна норма, йерархически подчинена на правилата на закона, и на основание чл.15, ал.2 от ЗНА следвало да се прилага нормата от по-висока степен, т.е. в случая чл.30 на ЗСПЗЗ.

Извън изложеното, доказателствата сочели, че Община Любимец била придобила собствеността върху имотите и на оригинерно основание – изтекла в нейна полза придобивна давност, тъй като ги била владяла спокойно и непрекъснато от предаването им през 1996 г. от комисията на правоимащите по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ до съставянето на АЧОС от 2003 г. и до настоящия момент.

Предвид изложеното се претендира оспорената заповед да бъде отменена.

Ответникът, Областен управител на Област Хасково, не ангажира становище по жалбата.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

С процесната Заповед №ДС-06-16 от 07.06.2023 г., издадена от Областния управител на Област Хасково на основание чл.32, във вр. с чл.31, т.3 от ЗА, и чл.79, ал.1 от ЗДС, се отменят

- Акт за частна общинска собственост №5794 от 20.03.2023 г., утвърден от кмета на Община Любимец, вписан в служба по вписванията – Свиленград на 24.03.2023 г., с който е актуван незаконосъобразно имот – държавна собственост, като общински, представляващ Поземлен имот с идентификатор 44570.665.9 с площ от 11326 кв.м. по КККР на гр.Любимец, одобрен със Заповед №РД-18-1292/28.06.2018 г. на ИД на АГКК, с адрес на имота: гр.Любимец, м.„Любимец“, начин на трайно ползване „за летище, аерогара“, съседи: 44570.665.12;

- Акт за частна общинска собственост №5795 от 20.03.2023 г., утвърден от кмета на Община Любимец, вписан в служба по вписванията – Свиленград на 24.03.2023 г., с който е актуван незаконосъобразно имот – държавна собственост, като общински, представляващ Поземлен имот с идентификатор 44570.665.12 с площ от 56337 кв.м. по КККР на гр.Любимец, одобрен със Заповед №РД-18-1292/28.06.2018 г. на ИД на АГКК, с адрес на имота: гр.Любимец, м.„Любимец“, начин на трайно ползване „за летище, аерогара“, с изброени съседи.

Като мотиви в Заповедта е посочено, че в Областна администрация – Хасково е била образувана преписка вх.№РД-21-309/16.05.2023 г. по постъпило искане от директора на Областна дирекция „Земеделие“ – гр.Хасково за отмяна на АЧОС №5794 от 20.03.2023 г. и АЧОС №5795 от 20.03.2023 г., изброени са приложените към искането документи, и от кмета на Община Любимец било изискано представянето на преписките по съставянето на двата АЧОС. Посочено е, че актовете са издадени на основание чл.2, ал.1, т.3 от ЗОС, а към преписката не били представени документи, доказващи цитираната законова хипотеза. Посочено е, че двата акта, които се отменят, били съставени въз основа Акт за частна общинска собственост №162/10.11.1998 г. и Акт за частна общинска собственост №166/10.11.1998 г. Цитирано е съдържанието на чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ и е посочено, че към преписката е приложен кадастрален и парцеларен план на летището, ведно с Протокол от 17.02.1995 г. в изпълнение на чл.45, ал.3 от ППЗСПЗЗ по искане на Ликвидационния съвет на ТКЗС „Златен клас“ – Любимец относно селскостопанско летище гр.Любимец. На това основание имоти с идентификатори 44570.665.9 и 244570.665.12 били заведени в баланса на Министерство на земеделието и за тях били заплащани местни данъци и такси в Община Любимец за периода от 2014 г. до 2023 г. За двата имота били подадени декларации и открити партиди. Налагало се категоричния извод, че Министерство на земеделието било собственик на въпросните имоти и Община Любимец неправомерно била издала посочените актове за частна общинска собственост, без да има законово основание за това. Посочено е, че съгласно чл.5 от ЗДС, актът за държавна собственост няма правопораждащо действие, като държавна собственост са имотите и вещите, придобити чрез способи, предвидени в закона – аргумент от чл.3, т.5 от ЗДС. Налице била хипотезата на чл.79, ал.1 от ЗДС – незаконосъобразно били актувани имоти – частна държавна собственост, като общински, и двата АЧОС следвало да бъдат отменени.

Заповедта е изпратена до Кмета на Община Любимец с придружително писмо Към РД-21-309-[3] от 13.06.2023 г. (л.38) и съгласно Известие за доставяне (л.39) е получена на 14.06.2023 г.

Жалбата срещу Заповедта на Областния управител на Област Хасково е подадена в съда на 22.06.2023 г.

Като административна преписка по издаване на оспорената заповед по делото са представени: Сигнал до Областния управител на Област с административен център Хасково, с вх.№РД-21-309/16.05.2023 г. (л.86-87) от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково (без посочения като приложение в текста му протокол от 10.05.2023 г. на комисия); Акт за частна общинска собственост №162 от 10.11.1998 г. (л.88); Акт за частна общинска собственост №166 от 10.11.1998 г. (л.89); Скица от 04.02.2013 г. на имот с номер 665009 в землището на гр.Любимец (л.92); Скица от 24.10.2012 г. на имот с номер 665012 в землището на гр.Любимец (л.95); Протокол от 17.02.1995 г. на комисия (л.96-97); Баланс на територията на Летището (л.98); Списък на кадастралните единици – Летището (л.99); Регистър с координати на граничните точки – Летище (л.100); Справка от Община Любимец за неплатени задължения МЗХГ – ОД „Земеделие“ – с дата 20.03.2019 г. (л.48-49); с дата 10.03.2017 г. (л.52-53); с дата 26.04.2018 г. (л.56); с дата 02.03.2020 г. (л.59-60); с дата 16.02.2021 г. (л.69) и с дата 15.03.2023 г. (л.73-76; 78-83); Съобщения от Община Любимец до МЗХГ – ОД „Земеделие“ за данъчни задължения (л.50-51; 65-66; 70-71) и Бюджетни платежни нареждания.

От страна на жалбоподателя са представени също така Удостоверения за данъчна оценка по чл.264, ал.1 от ДОПК с изх.№**********/14.03.2023 г. (л.8-9) и с изх.№**********/14.03.2023 г. (л.14-15); Скица от 21.11.1994 г. на парцел №9 от масив №11 на землище гр.Любимец, Селскостопанско летище – писта (л.12); Скица от 21.11.1994 г. на парцел №12 от масив №11 на землище гр.Любимец, Селскостопанско летище – охранителна зона (л.18); Протокол от 15.02.1996 г. на Общо събрание на правоимащите на заличеното КЗС „Зл.клас“ – Любимец (л.19-21); Предложение от Общото събрание на правоимащите на заличеното КЗС „Зл.клас“ – Любимец до Общински съвет град Любимец (л.22); Решение №35 на ОбС, прието с протокол №6 от 29.03.1996 г. на Общински съвет гр.Любимец, Хасковска област (л.23); Заповед №382 на Кмета на Община Любимец от 07.11.1996 г. (л.30) и Приемо-предавателен протокол от 06.12.1996 г. (л.24-27); Баланс на територията на Летището (л.28) и Стойност на земята на летище – Любимец (л.29).

Представени са също Акт за частна общинска собственост №5794 от 20.03.2023 г. (л.91) за Поземлен имот с идентификатор 44570.665.9 и Скица №15-260130/09.03.2023 г. (л.94) на Поземлен имот с идентификатор 44570.665.9, издадена от СГКК – гр.Хасково, както и Акт за частна общинска собственост №5795 от 20.03.2023 г. (л.90) за Поземлен имот с идентификатор 44570.665.12 и Скица №15-260144/09.03.2023 г. (л.93) на Поземлен имот с идентификатор 44570.665.12, издадена от СГКК – гр.Хасково.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като депозирана при спазване на установения в чл.149, ал.1 от АПК, вр. чл.79, ал.1, изр.второ от ЗДС, 14-дневен срок от съобщаване на акта. Жалбата е насочена срещу индивидуален административен акт, за който в закона изрично е предвидена възможност за съдебно оспорване, и изхожда от Община Любимец, като от адресат на акта, чиито права са негативно засегнати от последния.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността обжалваната заповед, с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна.

Оспорваната заповед е издадена на основание разпоредбата на чл.79, ал.1 от ЗДС, предвиждаща когато незаконосъобразно е актуван имот – държавна собственост, като общински, актът за общинска собственост да се отменя със заповед на областния управител. Заповедта е издадена от Областния управител на Област Хасково като административен орган, разполагащ с нормативно установена материална компетентност, който е и териториално компетентен, предвид включването на Община Любимец в териториалния обхват на Област Хасково.

Заповедта е обективирана в писмена форма и е подписана от издателя си. В същата се съдържат изложени фактически и правни основания за издаването й, които дават възможност за осъществяване на съдебен контрол относно законосъобразността й.

От изложените в заповедта фактически твърдения може да се установи, че издателят й счита, че поземлени имоти с идентификатори 44570.665.9 и 44570.665.12 незаконосъобразно са актувани като общинска собственост, поради което съставените за тях АЧОС следва да се отменят.

В заповедта е вписано, че съгласно чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ, земи, върху които са разположени обекти на организациите по §12 и 29 от ПЗР на ЗСПЗЗ (КЗС, ТКЗС, МТС, АПК и др.), както и незаети със сгради и съоръжения или прилежащи площи към тях, но негодни за земеделско ползване и неподлежащи на възстановяване, и земеделски земи в бившите стопански дворове на организациите по §12, намиращи се извън урбанизираните територии, останали след възстановяване на правата на собствениците, са държавна собственост и се актуват от областния управител. За териториите, заети със сгради и съоръжения от имуществото на организациите по §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ и разположени извън границите на урбанизираните територии, се изработват планове на новообразуваните имоти, с които се определят застроените и прилежащите площи към сградите и съоръженията. Изработването на плановете на новообразуваните имоти се възлага от собствениците на сградите и съоръженията на лица, придобили правоспособност по реда на ЗКИР – чл.45, ал.3 от ППЗСПЗЗ. Посочено е, че към преписката е приложен кадастрален и парцеларен план на летището (непредставен по делото), ведно с Протокол от 17.02.1995 г. в изпълнение на чл.45, ал.3 от ППЗСПЗЗ по искане на Ликвидационния съвет на ТКЗС „Златен клас“ – Любимец относно селскостопанско летище гр.Любимец. На това основание имоти с идентификатори 44570.665.9 и 44570.665.12 са заведени в баланса на Министерство на земеделието и за тях са заплащани местни данъци и такси в Община Любимец за периода от 2014 г. до 2023 г. За двата имота са подадени декларации от 2013 г. и открити партиди.

От така цитираното съдържание на оспорената заповед не става ясна конкретната хипотеза измежду няколкото, съдържащи се в чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ, въз основа на която административният орган счита, че имоти с идентификатори 44570.665.9 и 44570.665.12 са държавна собственост. Същевременно в акта са обективирани и противоречиви твърдения, като от една страна се сочи, че е налице хипотезата незаконосъобразно да са актувани имоти – държавна собственост, а от друга се сочи, че Министерство на земеделието е собственик на въпросните два имота.

Действителните фактически основания за отмяната на двата АЧОС могат да се извлекат от Сигнал вх.№РД-21-309/16.05.2023 г., съдържащ се в административната преписка. В него е посочено, че земята, представляваща цитираните имоти, е разположена на територията на „Стопански двор – селскостопанско летище – гр.Любимец“, за която по задание на ТКЗС „Златен клас“ гр.Любимец е възложено изработване на нормативно необходимите площи, прилежащи към сгради и съоръжения, собственост на организации по §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ, приет с протокол от 17.02.1995 г. и видно от приетия „Кадастрален и парцеларен план“ и списък на кадастралните единици към разработката, имот с идентификатор 44570.665.9 е идентичен с кад.№1100900 – „писта“, представляваща съоръжение, и имот с идентификатор 44570.665.12 е идентичен с кад.№1101200 – „селскостоп. Летище“, представляващ незастроен, свободен парцел. Посочено е, че имотите са държавна частна собственост на МЗм, заведени в баланса на министерство като свободни земи в стопански двор и за тях са заплащани местни данъци и такси в Община Любимец за периода от 2014 г. до 2023 г.

От изложеното следва, че имотите се считат за държавна частна собственост по силата на чл.3, т.5 от ЗДС, като придобити чрез други способи, предвидени в закон, а имено в чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ – като свободни земи на организациите по § 12 и 29 от ПЗР на ЗСПЗЗ, незаети със сгради и съоръжения или прилежащи площи към тях, но негодни за земеделско ползване.

За такива земи разпоредбата на чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ, в настоящата й редакция (ДВ бр.79 от 2017 г., в сила от 3.10.2017 г.) предвижда да се актуват от областния управител.

В нормата на чл.79, ал.1 от ЗДС, посочена като правно основание за издаване на обжалваната заповед, е предвидена хипотеза, при която съставен акт за общинска собственост се отменя със заповед на областния управител. Регламентираната в закона материалноправна предпоставка за прилагането на тази хипотеза е имот, държавна собственост, незаконосъобразно да е актуван като общински. Релевантните за прилагане на визираната хипотеза факти са от една страна да бъде установен по несъмнен начин характерът на собствеността върху актувания имот, а именно имотът да е държавна собственост, а от друга – държавният имот незаконосъобразно да е актуван като общински. Тоест за да се установи незаконосъобразност на съставен акт за общинска собственост, е необходимо да се докаже, че имотът, актуван като общински, е държавна собственост, което може да стане чрез съставяне на акт за държавна собственост, влязло в сила съдебно решение, или друг титул на собственост.

В процесния случая по делото няма данни и не се твърди имотите, описани в АЧОС №5794 от 20.03.2023 г. и АЧОС №5795 от 20.03.2023 г. на Община Любимец да са актувани като държавна собственост, нито се представят съставени актове за държавна собственост, или други доказателства, че тези имоти са държавна собственост. Приложените писмени доказателства за заплащане на задължения за местни данъци и такси към Община Любимец от МЗХГ – ОД „Земеделие“ Хасково, нямат характер на титул за собственост и не установят по безспорен начин обстоятелството, че имотите са държавна собственост.

Според съдържанието на АЧОС №5794 от 20.03.2023 г., с него е актуван като собственост на Община Любимец ПИ с площ 11326 кв.м., с Трайно предназначение на територията: Територия на транспорта; Начин на трайно ползване: За летище, аерогара, с местонахождение Област Хасково, Община Любимец, Любимец, поземлен имот с идентификатор №44570.665.9, Местност „Любимец“. Като правното основание е вписан чл.2, ал.1, т.3 от ЗОС и Решение №35 на ОбС – гр.Любимец, прието с протокол №6 от 29.03.1996 г. и чл.59, ал.1 от ЗОС, и е посочен номер и дата на по-рано съставен АОС – частна общинска собственост №162/10.11.1998 г.

Видно от този предходно съставен акт, с него е бил актуван имот Земя с площ 11,326 дка, Писта, с Бивш собственик КЗС „Златен клас“ и местонахождение Парцел №9 от масив №11 на землище гр.Любимец. На скицата от 21.11.1994 г. за парцел №9 от масив №11 Селскостопанско летище – Писта, собствеността е посочена като вид: кооперативна.

Според съдържанието на АЧОС №5795 от 20.03.2023 г., с него е актуван като собственост на Община Любимец ПИ с площ 56337 кв.м., с Трайно предназначение на територията: Територия на транспорта; Начин на трайно ползване: За летище, аерогара, с местонахождение Област Хасково, Община Любимец, Любимец, поземлен имот с идентификатор №44570.665.12, Местност „Любимец“. Като правното основание е вписан чл.2, ал.1, т.3 от ЗОС и Решение №35 на ОбС – гр.Любимец, прието с протокол №6 от 29.03.1996 г. и чл.59, ал.1 от ЗОС, и е посочен номер и дата на по-рано съставен АОС – частна общинска собственост №166/10.11.1998 г.

Видно от този предходно съставен акт, с него е бил актуван имот Земя с площ 56,499 дка – охранителна зона, с Бивш собственик КЗС „Златен клас“ и местонахождение Парцел №12 от масив №11 на землище гр.Любимец. На скицата от 21.11.1994 г. за парцел №12 от масив №11 Селскостопанско летище – Охранителна зона, собствеността е посочена като вид: кооперативна.

От представения по делото Протокол от 17.02.1995 г. се установява, че в изпълнение на чл.45, ал.3 от ППЗСПЗЗ по искане на Ликвидационния съвет на ТКЗС (л) „Златен клас“ в гр.Любимец, се е събрала комисия в тричленен състав, която е взела решение за нормативно определения размер на прилежащите площи към сгради и съоръжения, включително – т.5 – Селскостопанско летище гр.Любимец с площ 85.553 дка и за същия обект не е посочила свободни земеделски земи.

Към датата на съставяне на Протокола – 17.02.1995 г., действаща е редакцията на чл.45, ал.3 от ППЗСПЗЗ (Нова – ДВ бр.72 от 1993 г.), според която „Нормативно необходимите площи, прилежащи към сгради и съоръжения по чл.1, ал.1, т.3 и 4, собственост на ТКЗС и другите прекратени по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи организации извън строителните граници на населените места, се установяват по искане на ликвидационния съвет или служебно от регионалните служби „Земя и земеползване“ с протокол и заверена скица, копия от които се предоставят на поземлената комисия и на Министерството на земеделието. В случаите, когато терените са били предоставени безвъзмездно по установения ред, както и когато не са предоставени по съответния ред, но са застроени със средства на организациите по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, тези обстоятелства се отразяват в протокола. В тези случаи служба „Държавни имоти“ извършва актуването само на прилежащите терени по реда на Наредбата за държавните имоти. Стойността на прилежащите терени извън или в строителните граници на населените места се определя след търга в същото съотношение, както при първоначално определената цена на земята и на постройките върху нея, и се дължи по Републиканския бюджет.“

Същевременно от представения по делото Протокол от 15.02.1996 г. на проведено на същата дата Общо събрание на правоимащите на заличеното КЗС „Златен клас“ Любимец е видно, че по т.5 от дневния ред „Предложение за прехвърляне на недвижими имоти, собственост на заличеното КЗС, предназначени за обслужване на населението място в собственост на общинския съвет“, общото събрание е взело решение „Летището, трафопостовете и сондажните кладенци над II ст.двор да се предоставят в собственост на Об съвет безвъзмездно“.

Представени са и Предложение изх.№52/14.03.1996 г. от Общото събрание на правоимащите на заличеното КЗС „Златен клас“ град Любимец, отправено до Общински съвет град Любимец, последният да приеме и стопанисва дълготрайни материални активи, собственост на заличеното КЗС, включително посоченото в т.2 Летище на стойност 587550 лв. и прилежащата земя – 85553 кв.м.; Решение №35 от 29.03.1996 г. на Общински съвет гр.Любимец, Хасковска област, съгласно което Община Любимец приема безвъзмездно дълготрайни материални активи собственост на заличеното КЗС „Златен клас“, включително посоченото Летище, както и Заповед №382/07.11.1996 г. на Кмета на Община Любимец за определяне на комисия, която да приеме активите и Приемо-предавателен протокол от 06.12.1996 г., според който в изпълнение на решението на общинския съвет назначените с тази заповед представители на община гр.Любимец са приели безвъзмездно от представители на пълномощниците на ОСПЗ на КЗС „Златен клас“ гр.Любимец изброени обекти, между които и:

- „322 Летище – писта – на стойност 250 000 лева. Намиращо се на парцел №9 от масив №11 на землище гр.Любимец на площ 11 326 кв.м.“ при посочени граници и съседи, както и

- Селскостопанско летище – Охранителна зона. Намиращо се на парцел №12 от масив №11 на землище гр.Любимец на площ 56 499 кв.м.“ при посочени граници и съседи. От така ангажираните от жалбоподателя и неоспорени от ответника писмени доказателства се установява, че са били налице основания за актуване на посочените по-горе обекти като собственост на Община Любимец, тъй като към 10.11.1998 г. – датата на съставянето на АЧОС №162 и АЧОС №166, вписаната в тези актове като основание за съставянето им разпоредба – чл.2, ал.2, т.3 от ЗОС е в редакция (ДВ бр.93 от 11.08.1998 г.), съгласно която Общинска собственост са и: 3. имотите и вещите, дарени или завещани на общината, на нейни органи и учреждения или на населеното място.

Събраните по делото доказателства оборват възприетото в оспорената заповед незаконосъобразно актуване на имотите като общински, т.е. не се доказва и втората предвидена в закона предпоставка за прилагане разпоредбата на чл.79, ал.1 от ЗДС.

В настоящото производство обаче не може да бъде разрешен въпросът дали един акт за общинска собственост отразява действително възникнали вещни права в полза на общината по силата на посоченото в него основание, тъй като е недопустимо административният съд на практика да разглежда спор за материално право, който е от компетентността единствено и само на общия граждански съд. Не следва да бъде разглеждано в настоящото производство и възражението на жалбоподателя за придобиване от Община Любимец на собствеността върху имотите поради изтекла в нейна полза придобивна давност, както и евентуалното наличие на други основания придобиване на собствеността, като например хипотезата на чл.30, ал.2, вр. ал.1 от ЗСПЗЗ.

Събраните по делото доказателства са достатъчни за еднозначен извод за формиран спор за материално право между държавата и общината по отношение на имотите, актувани като общински с АЧОС №5794 от 20.03.2023 г. и АЧОС №5795 от 20.03.2023 г. Този спор не може да бъде разрешен с отмяната на посочените актове по реда на чл.79, ал.1 от ЗДС, а приложение следва да намери хипотезата на чл.79, ал.3 от ЗДС, предвиждаща споровете за материално право да се решават по съдебен ред.

Доколкото не е налице нито акт за държавна собственост, нито влязло в сила съдебно решение, с което със сила на пресъдено нещо да е установено правото на собственост на държавата по отношение на двата имота, то не съществува пречка същите да бъдат актувани като общински.

Предвид изложените съображения, Областният управител на Област Хасково е отменил двата акта за общинска собственост в нарушение на предоставената му компетентност по чл.79, ал.1 от ЗДС, при липса на предвидените в тази разпоредба предпоставки, поради което издадената от него заповед подлежи на отмяна като незаконосъобразна.

При този изход на спора, основателна по чл.143, ал.1 от АПК се явява своевременно заявената от жалбоподателя претенция за присъждане на разноски. В производството жалбоподателят е направил разноски от 50 лв. внесена държавна такса и 1200 лв. заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат по Договор за правна защита и съдействие от 20.09.2023 г., които следва да се присъдят в тежест на ответника.

Водим от изложеното и основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед №ДС-06-16 от 07.06.2023 г. на Областен управител на Област Хасково.

ОСЪЖДА Областна администрация – Хасково да заплати на Община Любимец разноски по делото в размер на 1250 (хиляда двеста и петдесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: