Р Е Ш Е Н И Е
№
град Свиленград, 17.02.2020 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
СВИЛЕНГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателна
колегия, І състав, в публично съдебно заседание на трети февруари две хиляди и двадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА СТАМБОЛИЕВА
при секретар Ц.Д.,
като разгледа докладваното от Председателя Административнонаказателно
дело № 822 по описа за 2019 година,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.
Обжалвано
е Наказателно постановление (НП) № 1106/2019 от 25.11.2019 година на И.Д.
Заместник-Директор
на Териториална
дирекция Южна морска, с което на П.Д.П. с ЕГН ********** ***, със
съдебен адрес:***, чрез адвокат А.Й., за нарушение на чл. 233, ал. 3, вр.ал. 1
от Закона за митниците (ЗМ) е наложено административно наказание „Глоба” в
размер на 800 лв. (пункт ІІ), на
основание чл. 233, ал. 6 от ЗМ са отнети в полза на Държавата цигари „Карелия
слимс”
– 20 кутии, „Мурати” – 20 кутии, „Карелия блу” –
30 кутии и „Лидер” – 10 кутии (пункт І) и за обезпечаване на административното
наказание „Глоба” е задържана сумата от 800
лв. от задържаните 950 лв., заприходени по набирателната
сметка
на Териториална дирекция Южна морска в „Банка ДСК” ЕАД
(пункт ІІІ).
Жалбоподателят П.Д.П.
моли
за отмяна на обжалвания акт, тъй като счита същия за неправилен
и незаконосъобразен, тъй като фактическата обстановка, изнесена в Акта за
установяване на административно нарушение (АУАН) и в НП не отговаряла на
действителната такава – твърди, че бил декларирал носените от него цигари пред
митнически служител.
В съдебната фаза,
редовно призован, респ. уведомен, жалбоподателят П.П., не се
явява. За него се явява адвокат А.Й., която пледира за отмяна
на обжалвания акт на основанието, посочено в Жалбата. Сочи се, че не следвало
да се кредитират показанията на свидетеля Ж.К. (актосъставител), тъй като при
констатиране на нарушение последният трябвало да повика свои колеги с оглед
последващо изясняване на фактическата обстановка.
В
съдебната фаза не
се ангажират доказателства.
Административнонаказващият
орган (АНО) (въззиваемата страна) – И.Д.
Заместник-Директор на Териториална
дирекция Южна морска, редовно призовани на посочения съдебен адрес, респ.
уведомени, изпращат представител – Старши
юрисконсулт Галина Попова, която сочи че НП е издадено законосъобразно и
че не са допуснати процесуални нарушения при издаването му. Моли същото да бъде
потвърдено изцяло.
В
съдебната фаза се ангажират писмени и гласни
доказателства.
Районна
прокуратура – Свиленград, редовно призована по реда на надзора за законност, не
изпраща представител и не взема становище.
Съдът, след като прецени
поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени и гласни
доказателства, установи следното от
фактическа страна:
На
23.06.2019 година, около 18.00 часа на
Митнически пункт (МП) „Капитан Андреево”, област Хасково, на трасе
„Входящи леки автомобили и автобуси”, на път от Република Турция за Република България
пристига моторно превозно средство (МПС) - лек автомобил марка „Фолксваген”,
модел „Туран” с
държавен регистрационен
номер Х 44 74 КВ, управляван от българския гражданин –
жалбоподателя П.Д.П.. В автомобила не пътува
друго лице.
Преди
започване на митническата проверка жалбоподателят
е поканен
устно от
митническия служител – свидетелят Ж.Г.К., да декларира
носените от него стоки, валутни ценности и лични вещи. Жалбоподателят
декларира
препарат за растителна защита.
На
основание чл. 16, ал. 1, т. 1
от ЗМ е извършената митническа проверка на автомобила и на багажа на жалбоподателя,
при която в задните седалки на автомобила (по-специално в задните облегалки на
автомобила) са открити
укрити недекларирани процесните
цигари, всички
без български акцизен бандерол. Установява се че са на жалбоподателя предвид
изявлението му в тази насока (в този смисъл са и изявленията му, направени както в графата в АУАН, касаещи
възражения, така и в Жалбата и от процесуалния му представител в съдебно
заседание).
Съставен е Протокол за извършена митническа проверка с № 1509 от 23.06.2019
година, но тъй като жалбоподателят отказва да го подпише това обстоятелство е
удостоверено с подписите на двама свидетели, на които са посочени имената и
адресите, а именно: свидетеля В.Д.Г. и колегата й М.Д.В..
На основание чл. 16, ал. 1,
т. 5 от ЗМ от жалбоподателя е
поискано Писмено обяснение, но той отказва да даде такова.
На
основание чл. 230 от ЗМ в присъствието на жалбоподателя е съставен и
връчен лично АУАН № 1100/23.06.2019 година, в
който жалбоподателят посочва, че декларирал пред митническия служител К. 8
стека цигари от различни марки.
Описаните
по–горе цигари са иззети с Разписка № 0154662
от същата
дата.
С
Приемателно–предавателен протокол от дата 23.06.2019 година,
цигарите са предадени на отговорно пазене в склад на Териториална
дирекция Южна марска.
За обезпечаване на евентуалното вземане
по така съставения АУАН е задържана сумата от 950 лв.
Срещу
Акта в законоустановения 3-дневен срок не постъпва Възражение.
Определена
е митническата стойност на стоките – предмет на нарушението в общ размер на 400 лв.
съгласно чл. 29, ал. 4, т. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС).
Сезиран надлежно с така съставения АУАН,
след получаване на образуваната с него преписка, И.Д. Заместник-Директор на Териториална
дирекция Южна морска издава процесното НП № 1106/2019
на 25.11.2019 година. В издадения санкционен акт, АНО възприема изцяло
фактическите констатации, изложени в АУАН, както и правната квалификация на
нарушението, дадена от контролния орган - чл. 233, ал. 3,
вр.ал. 1 от ЗМ.
Обжалваното НП е редовно връчено на жалбоподателя на 27.11.2019 година по
пощата с Обратна разписка. Известието за доставяне, надлежно оформено - датирано
и подписано, се намира приложено в Административнонаказателна преписка (АНП), с
отбелязване и на качеството и името на получателя му, а именно че е получено от
майката на адресата – Мария Костадинова.
Както
вече бе посочено в Акта, така и в НП е прието за установено, че жалбоподателят е
извършил нарушение по чл. 233, ал. 3,
вр.ал. 1 от ЗМ, тъй като е превозил стоки, за които
се дължи акциз през държавната граница без знанието и разрешението на
митническите органи. Извършеното деяние не представлява престъпление. За това
нарушение на основание чл. 233, ал. 3,
вр.ал. 1 от ЗМ на нарушителя е наложено административно наказание
„Глоба” в размер на 800 лв. (минималния размер от 200 % от продажната
цена
на недекларираната стока), на основание чл. 233, ал. 6 от ЗМ са отнети
в полза на Държавата недекларираните стоки и за обезпечаване
на административното наказание „Глоба” е задържана сумата от 800
лв. от
общо задържаните 950 лв.
Видно
от приетата като доказателство по делото Заповед № ЗАМ – 42/32-8714 от 07.01.2019 година, Заместник-Директорите на Териториалните
дирекции имат
право
съобразно териториалната си компетентност да издават НП за нарушения по ЗМ. Персоналното
заемане на тази длъжност от издателя на процесното НП е видно от Заповед № 7291 от 10.07.2019 година. Т.е.
Заместник-Директорът на Териториална дирекция Южна морска се явява носител на
санкционна власт, делегирана му в длъжностно качество (заемана длъжност) от наказващия
орган по закон съгласно чл. 231 от ЗМ – Директора на Агенция
„Митници” по надлежния
ред с индивидуален административен акт - Заповед.
По делото е представена и приета Декларация за семейно и
материално и гражданско състояние, видно от която жалбоподателят е земеделски
производител, семейството му се състой от него и съпругата му – Светла Стоянова
Петрова, имат месечни доходи в общ размер на 1 020 лв., притежава недвижим имот
в град Свиленград, област Хасково и МПС.
Изложената фактическа обстановка,
съответстваща изцяло и на констатациите, обективирани в АУАН и възприети от АНО
в НП, се установява по категоричен начин от писмените доказателства и от
показанията на разпитаните в съдебните заседания, проведени на 07.01.2020
година и 03.02.2010 година свидетели Ж.Г.К., М.Н.Д., С.Т.В. и В.Д.Г.. Писмените
доказателствени източници, по тяхното съдържание не се оспориха от страните и Съдът
ги кредитира за достоверни, като цени същите при формиране на фактическите и
правните си изводи. С тази правна преценка, за обективно верни се възприеха и
свидетелските показания на Ж.К., М.Д., С.В. и В.Г., които са последователни, без вътрешни противоречия,
взаимно допълващи се и логични, правдиво звучащи и при липса на индиции за
предубеденост на свидетелите. Не се установява посочените свидетели да имат
личностно отношение към жалбоподателя, което да ги провокира превратно или недостоверно да пресъздават
обстоятелствата от конкретната проверка и случилите се събития, които
възпроизвежда в показанията си. И това е така предвид липсата на противоречия –
вътрешни и помежду им (както вече бе посочено), от друга страна те не се
компрометират и при съотнасяне и с останалите доказателствени източници –
писмените такива, нито пък се опровергават с насрещни доказателства, ангажирани
от страна на жалбоподателя. Точно обратното, свидетелските показания са в
цялостна корелация и напълно убедително се подкрепят от фактическите
обстоятелства, съдържими се в писмените доказателства от АНП. Ето защо, според
Съда показанията на посочените свидетели не са и не се считат за насочени към
прикриване на обективната истина по делото. По своя доказателствен ефект и
стойност, така обсъдените и оценени с кредит на доверие гласни доказателства са
пряко относими към изпълнителното деяние на процесното нарушение и неговото
авторство, времето и мястото на осъществяването му, като потвърждават
фактическото му извършване от жалбоподателя, с оглед установения факт, че
жалбоподателят П. е превозил стоки, за които се дължи акциз през държавната
граница без знанието и разрешението на митническите органи. Поради това Съдът ги кредитира изцяло за достоверни.
С правна преценка за
достоверност, Съдът изцяло кредитира и писмените доказателства, приложени в
АНП, приобщени по реда на чл. 283 от НПК, вр.чл. 84 от ЗАНН, които не се оспориха от която и да
е от страните в процеса. Същите се цениха изцяло по съдържанието си спрямо
възпроизведените в тях факти, респ. автентични по
признак – авторство.
Предвид изложеното Съдът
не дава вяра на изложеното от жалбоподателя, че е декларирал надлежно
превозваните от него цигари – предмет на настоящото производство.
За пълнота на настоящото
изложение следва да се посочи, че в българското законодателство няма въведено
изискване при констатиране на нарушение, респ. престъпление, да присъства
повече от един свидетел, респ. този свидетел да повика и други такива при
подобна констатация.
Като
прецени така установената фактическа обстановка с оглед нормативните актове,
регламентиращи процесните отношения,
при цялостната служебна проверка на акта, при
условията на чл. 84 от ЗАНН, вр.чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от НПК и във
връзка със становищата на страните, настоящият
състав на Свиленградски районен съд, достигна
до следните правни изводи:
Преценена
по същество, Жалбата е неоснователна.
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал.
1 от ЗАНН и е допустима – подадена е в преклузивния срок по ал. 2 на посочения
текст (видно от датата на депозиране на
Жалбата в Регистратурата на АНО), от надлежно
легитимирано за това действие лице (срещу, което е издадено атакуваното НП) – лично нарушителят, при наличие
на правен интерес от обжалване и пред местно
(по местоизвършване на твърдяното нарушение) и родово (по аргумент от чл.
59, ал. 1 от ЗАНН) компетентния Свиленградски районен съд. Ето защо същата е
проявила своя суспензивен (спиращ изпълнението на НП – аргумент от чл. 64, б. „б” от ЗАНН) и девулативен
(сезиращ Съда – чл. 59, ал. 1 от ЗАНН) ефект.
ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ПРОЦЕСУАЛНИЯ
ЗАКОН
Обжалваното НП и АУАН, въз основа на
който е издадено, са законосъобразни от формална, процесуалноправна страна,
като Съдът достигна до тези изводи след служебна проверка на съдържанието и
материалите от приложената АНП.
Спазена
е изцяло административната процедура по съставяне на Акта и издаване на
обжалваното НП.
Настоящата съдебна инстанция приема, че при
съставянето на АУАН са спазени изискванията на чл. 42 от ЗАНН, а при издаването
на атакуваното НП - тези на чл. 57 от ЗАНН. Самото нарушение е описано точно и
ясно, както словесно, така и с посочване на правната му квалификация. Съдържанието на АУАН и НП при описание на процесното
деяние е идентично, като изрично е посочено че на визираните в
тези два акта дата и място, жалбоподателят е превозил стоки, за които се
дължи акциз през държавната граница без знанието и разрешението на митническите
органи. Следователно нарушението е описано по начин,
даващ възможност на наказаното лице да възприеме в цялост признаците на същото
и да организира адекватно правото си на защита. Фактът, че при посочване на
нарушената правната норма, наказващият орган не е изписал конкретната хипотеза
на чл. 233, ал. 3 от ЗМ, не води до различни правни изводи, тъй като този подход не засяга правото на защита на наказания, защото в НП
се съдържат конкретните факти по случая (кога, къде, кой, как, при какви обстоятелства,
какво е извършил). Тези конкретни факти са надлежно квалифицирани като
нарушение по чл. 233, ал. 3, вр.ал. 1 от ЗМ. Т.е. налице е пълно съответствие между
описанието на нарушението от фактическа страна и законовата разпоредба, която е
нарушена.
Действително в Протокола за извършената
митническа проверка е отразено, че е приключила в 16.30 часа на 23.06.2019
година, което не е възможно, тъй като е започнала в 18.00 часа на посочената
дата. Посоченото не съставлява съществено процесуално нарушение, тъй като не
представлява елемент от състава на инкриминираното нарушение.
Факт е, че в
АУАН е посочено, че М.Д. и С.В. са свидетели по чл. 40, ал. 2 от ЗАНН (, т.е.
когато АУАН се съставя в отсъствие на нарушителя) вместо по ал. 3 на чл. 40 от ЗАНН, но предвид факта, че са посочени коректно, точно и ясно трите имена и
местоработата им, налице е пълно индивидуализиране на посочените свидетели, поради
което не е наличен проблем с тяхната индивидуализация, т.е. с тяхната
самоличност, респ. призоваването им в съдебно заседание. От друга страна
констатираното не представлява съществено процесуално нарушение, тъй като съгласно правната теория и константната съдебна практика,
съществено е това нарушение на административнопроизводствените правила, което е
повлияло или е могло да повлияе върху съдържанието на акта, т.е. такова
нарушение, недопускането на което е можело да доведе до друго разрешение на
поставения пред административния орган въпрос, което в настоящия случай не е
налице.
Актът и НП са
издадени от компетентни органи съгласно чл. 37, ал. 1, б. „а” от ЗАНН, вр.чл. 230
от ЗМ и чл. 47, ал. 1, б. „а”, вр.ал. 2 от ЗАНН, вр.чл. 231 от ЗМ. Актовете, с
които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от
митническите органи. В процесния казус е установено, а
и не е спорно между страните, че към 23.06.2019
година актосъставителят Ж.Г.К. е заемал длъжността „Инспектор” в Териториална дирекция Южна морска към
Агенция „Митници””, т.е. бил е митнически орган. В тази насока е и изявлението на свидетеля К., направено в открито
съдебно заседание, проведено на 03.02.2020 година. Лицето, подписало НП
– Т.Б. Г., заема към момента на издаването му длъжността „И.Д.
Заместник-Директор на Териториална дирекция Южна морска” и деянието е извършено
в зоната на отговорност на Териториална дирекция Южна морска.
При
издаването на Акта и НП са спазени предвидените от разпоредбите на ал. 1,
изречение второ и ал. 3 на чл. 34 от ЗАНН
срокове.
Предвид изложеното липсват предпоставки за отмяна, на процесуално основание, поради недостатък във формата на Акта или допуснато друго процесуално нарушение, от категорията на съществените такива, рефлектиращо върху правото на защита на санкционираното лице, респ. довело до неяснота и неопределеност на фактите, подлежащи на доказване. Ето защо, съобразно изложените правни аргументи, решаващият Съдебен състав обосновано формира правен извод, че процесното НП не страда от формални недостатъци, в резултат на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което се явява изцяло законосъобразен от процесуалноправна страна, акт.
ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА МАТЕРИАЛНИЯ ЗАКОН
Стойността на стоката, предмет на процесното
митническо нарушение, тъй като представлява тютюнево изделие - цигари, по
правилото на чл. 233, ал. 3 от ЗМ се формира и е равна на тяхната продажна
цена. Същата е определена от митническите органи в размер на сумата 400 лв. -
общо за цялото количество, според представеното Становище, в което е
материализирано това заключение, ведно с Искане с рег.№ 32-201051/10.07.2019
година. Оценяването на предмета на нарушението е извършено от Комисия от
митнически служители, в състав трима членове, специално назначена със Заповед №
ЗТД-1000-257/18.04.2019 година, изменена и допълнена със Заповед №
ЗТД-1000-329/30.05.2019 година, двете на С.Д. Директор на Териториална дирекция
Южна морска, издадена във връзка със Заповед № ЗАМ-632/11.04.2019 година на
Директора на Агенция „Митници”. От съдържанието на цитираното Становище, се
установява, че продажната цена е определена от Митницата, на основание чл. 29,
ал. 4, т. 1 от ЗАДС, тъй като за процесните тютюневи изделия имат регистрирани
продажни цени. Съдът констатира, че посочените официални цени за конкретните процесни
търговски марки цигари, регистрирани в Публичния регистър на цените на
тютюневите изделия, воден в Агенция „Митници” от 07.08.2017 година, а преди
това до 06.08.2017 година воден от Министерството на финансите, съгласно чл. 6 от Наредба за
условията и реда за регистриране на цените на тютюневите изделия, са
налични и установени – цигари „Карелия слимс” – 5.20 лв. от 20 къса, цигари
„Мурати” – 5.20 лв. от 20 къса, цигари „Карелия блу” – 5 лв. от 20 къса и
цигари „Лидер” – 4.20 лв. от 20 къса. Съобразно така посочените единични
продажни цени за процесните марки и съобразно количеството кутии в резултат на
математическо пресмятане митническите органи са получили и определили сборно
сумата в размер на 400 лв., формираща общата продажна цена на същите. В този
смисъл, цените твърдени от органа са определени въз основа на официални
документи и данни, ноторно известни и публично достъпни. Последните не се
оспорват от жалбоподателя и при липса на обратни или други доказателства,
събрани в хода на настоящото производство, установяващи други различни продажни
цени в т.ч. и доказване на такива на придобиване (покупно-продажна цена), Съдът
извърши единствено служебно справки в Публичния регистър относно цените на процесните
тютюневи изделия, воден от 07.08.2017 година от Агенция „Митници”, достъпен на
интернет-страницата на Агенция „Митници”. Поради това, не се намериха основания
да не бъде приета така посочената от АНО, за правилно и законосъобразно
определена, съгласно § 1, т. 34 от Допълнителната разпоредба (ДР) на ЗМ,
както и на правните норми от приложимия специален нормативен акт - ЗАДС - чл. 29, ал. 4,
т. 1, с оглед вида на стоките - акцизни, при обявени, т.е. официално
регистрирани продажни цени в Публичния регистър на Агенция „Митници”, респ. МФ
за цените на тютюневите изделия.
Съгласно
чл. 233, ал. 3, вр.ал. 1
от ЗМ, който превози през държавната
граница стоки, за които се дължи акциз без знанието и разрешението на
митническите органи, доколкото извършеното не представлява престъпление, се наказва за
митническа контрабанда. В случая държавната граница на Република България
съвпада с линията на митническата проверка предвид спецификата на разположение
на службите за контрол на митническите пунктове, чийто служители не са на
самата държавна граница (, което е практически невъзможно), а вътре в
територията на Република България.
От показанията на свидетеля Ж.Г.К. (митническият служител, осъществил митническия контрол и последвалата митническа проверка), по несъмнен начин се доказва, от обективна страна, че на 23.06.2019 година при влизането си в Република България, през ГКПП „Капитан Андреево”, идвайки от Република Турция, жалбоподателят е носел, т.е. фактически е превозил през държавната граница стоки с търговски характер, за които се дължи акциз, а именно процесните цигари. Същите, установи се, той не е обявил и декларирал в момента на преминаване през митническия контрол, нито устно, нито писмено. Точно обратното, цигарите са били скрити в задните седалки на автомобила и по-специално в задните облегалки на автомобила, който е управлявал – место, изяснено конкретно в свидетелските показания, като реалното им наличие там и разкриването им е последващо, в резултат на действията на контролния орган и извършената от него митническа - физическа проверка. А последното фактическо обстоятелство е категорична индиция за липса на изискуемото знание от страна на митническите органи за внасянето на тези стоки на митническата територия на страната. Отрицателният факт за отсъствието на деклариране от негова страна на носените тютюневи изделия, който също е несъмнено и пряко доказан от гласните доказателства (показанията на свидетеля Ж.К.), субсумира и липсата на дадено надлежно разрешение от този компетентен орган, последица именно поради отсъствието на знание у него за тези стоки, въвеждани на митническата територия на Република България. Разпитаният по делото свидетел Ж.К. е формирал непосредствени възприятия относно разкриването на цигарите и намирането им укрити, по начин - гореуказан, тяхното количество, уточнява точното им местоположение и начина на укриването им. Иначе казано, въз основа на тези гласни доказателства, обсъдени в съвкупност и с писмените източници, пряко доказан е фактът на реалното наличие на процесните тютюневи изделия в държане и фактическата власт на жалбоподателя при преминаването на държавната граница, с което е реализирано и тяхното превозване през нея, но без знанието и разрешението на митническите органи. Именно тези два негативни признака (без знание и без разрешение) в кумулативната си даденост, формират съставомерния обективен елемент от състава митническото нарушение „митническа контрабанда”, очертан в разпоредбата на чл. 233, ал. 1 от ЗМ - основен състав, за което релевантен е фактът на укриването или непредставянето на вярна информация на Митниците за движението на стоките, преминаващи - влизащи/внос, респ. излизащи/износ от митническата територия на Република България. Поради това, Съдебният състав приема, че така осъщественото деяние от жалбоподателя, по своите обективни признаци, покрива изцяло фактическия състав на нарушение по чл. 233, ал. 3, вр.ал. 1 от ЗМ (т.нар. митническа контрабанда) и то в довършена изпълнителна форма, а от фактическа страна изразило се в превозване през държавната граница, при влизане в страната, на стоки, за които се дължи акциз, по вид конкретно - цигари, без знанието и разрешението на митническите органи. За съставомерността на последното, достатъчно е обективно да е липсвало знание и разрешение на митническите органи, конкретните стоки да преминат на митническата територия на страната, съвпадаща и с държавната такава, но административно организирана, като проверка след реалното влизане в страната и преминаването на граничен контрол. А с оглед изпълнителното деянието и неговото реализиране, в случаи на внос/влизане в страната, правно значим е обективният факт на фактическото пресичане на държавната граница и на митническата територия, с навлизането на която и наличието на стоките там/на нея, деянието се счита за довършено. Направените правни изводи се налагат предвид установеното правно задължение във връзка с преминаването на митнически контрол, като действащо е задължението за деклариране на стоки, както въвежданите/внос, така и изнасяни от лицата/износ, произтичащо пряко от материалната разпоредба на чл. 66, ал. 1 от ЗМ, както и от множество Регламенти, които са с директно действие след присъединяването на България към Европейския съюз (ЕС). Според разпоредбите на цитираните нормативни актове, всяка стока, предназначена да бъде поставена под митнически режим, подлежи на деклариране за съответния режим, като са допустими при определени условия писмено или устно деклариране. Субект на това задължение, несъмнено и няма спор, е бил и жалбоподателят, възникнало за него още в момента на влизането му в страната и започването на формалностите по митнически контрол, но същото той не е изпълнил, както безспорно се установи от свидетелските показания. От друга страна и самият факт на укриването на стоките в задните седалки на автомобила, който е управлявал е категорична индиция за незнанието от страна на митническите органи, т.к. тази информация е била укрита от тях. Ето защо, след като пътникът – жалбоподателят П., влизайки в страна не е изпълнил задължението си, във връзка с преминаването през митнически контрол и не е декларирал носените от него акцизни стоки - тютюневи изделия, каквито реално са открити едва при последваща физическа митническа проверка, безспорно с това си бездействие той е консумирал от обективна страна квалифицирания състав на административно нарушение по чл. 233, ал. 3 от ЗМ, с изпълнително деяние – „превозва”, дефинирано в основната хипотеза на ал. 1 на същата норма, чийто предмет са стоки, за които се дължи акциз - цигари. Следва да се отбележи, с оглед конкретното количество тютюневи изделия - общо 80 броя кутии цигари, внасяни в страната от трета Държава (извън ЕС) надлежното за тях деклариране е писменото, по аргумент за обратното от чл. 225 от Регламент (ЕО) № 2454/93 на Съвета от 2 юли 1993 година относно определяне на разпоредби за прилагането на Регламент (ЕИО) № 2913/92 на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Общността, с директно действие за вътрешното ни законодателство, след присъединяването на Република България към ЕС, вр.чл. 66, ал.1 от ЗМ. Но такова, не се доказа да е направено от жалбоподателя, нещо повече, той дори не обявява устно тези факти - за носени стоки, още по-малко от конкретния вид. Задължението за обявяване е възложено на лицето, което пресича държавната граница и в чиято фактическа власт се намират вещите, подлежащи на деклариране. Именно с оглед определения от закона субект, който трябва да понесе тежестта по извършване на формалностите по уведомяване на митническите органи относно преминаващите държавната граница стоки, е без каквото и да било значение, разбира се извън правилата за митническо обслужване, дали това лице е било приканено от митническия служител да декларира намиращите се във фактическата му власт и пренасяни стоки. В случая доказан е и квалифициращият признак на нарушението, с оглед вида и естеството на пренесените стоки - цигари, които по родов признак, имат особеното качество на тютюнево изделие, по смисъла на легалната дефиниция на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия - § 1, т. 4, б. „а” от ДР, а като такива представляват и акцизна стока, т.е. за която се дължи акциз, на основание чл. 4, т. 1, вр.чл. 2, т. 2 и чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗАДС. Съобразно видът им и тяхното бройно количество - 80 броя кутии цигари, установено по делото като предмет на процесното нарушение, същите надвишават многократно допустимите нормативно установените прагове за безмитен внос, предвидени в чл. 51а, ал. 4, т. 1, предложение второ от ППЗДДС, вр.чл. 58, ал. 7 от ЗДДС (40 броя цигари), като едно от възможните условия за освобождаване от плащане на акциз, съгласно чл. 21, ал. 1, т. 4 от ЗАДС. Последно сочи и търговски характер, доколкото изключено е предназначение за лични и семейни нужди или подарък. След като е така, извършеното от жалбоподателя деяние, изразяващо се в превозване на цигари, покрива по обективните си признаци - изцяло квалифицирания фактически състав на митническо нарушение по ал. 3 на чл. 233 от ЗМ. Категоричен и закономерно обоснован от събраните по делото доказателства е и правният извод за неговото авторство - в лицето на жалбоподателя П.. Последният е лицето, подписало Разписката за задържането на същите и предвид факта, че цигарите са открити в задните седалки на автомобила, който е управлявал, липсва каквото и да е основание да се изключи държането им от негова страна към момента на пресичането на границата и влизането му в Република България. Изпълнителното деяние на превозването, като една от съставомерните формите на нарушението митническа контрабанда, се свърза с фактическото въвеждане на стоките - в случая цигари, на митническата територия на страната от влизащото в нея лице, което ги държи, а по този начин и ги превозва, като последното не изисква непременно непрекъснато чисто физическо притежание/държане в своя фактическа власт. Последното е установено по делото, наред и с другия изискуем признак - укриването на информация за тези стоки от митническите органи, субсумиращо липсата на знание и дадено разрешение от последните за тяхното внасяне - въвеждане в страната, както вече се посочи. Предвид изложеното жалбоподателят следва да понесе предвидената в закона административнонаказателна отговорност за това нарушение.
Налице е и субективният елемент от
състава на нарушението – извършено е виновно,
при пряк умисъл, категорично правното съждение за което се налага от факта на укриването
на тютюневите изделия. Т.е. жалбоподателят
е разбирал свойството и
значението на извършваното и е могъл да ръководи постъпките си. От тук
разкрива се и пряко целеният резултат - настъпването на общественоопасните
последици - укриването на информация от митническите органи, при наличие и на
представа за обвързващото задължение за деклариране на носените стоки, въпреки
това напълно съзнателно и със знанието за общественоопасния характер на
деятелността си, жалбоподателят е бездействал при митническия контрол.
Интелектуалният и волевият елементи на умисъла, пряко се извеждат от
обективните му действия и поведение в хода митническата проверка. Същият е следвало да знае, както и е знаел действащия
митнически режим, респ. и задължението за писмено или устно деклариране му е
било известно, от една страна с оглед публичното им оповестяване - обявени
публично, на указателни табели и на няколко езика, с местоположение изключващо
пропускането, респ. невъзприемането им от преминаващите пътници, според
създадената инфраструктура на ГКПП „Капитан Андреево” и предвид факта, че това
е ноторно известно, както и предвид факта, че е преминавал през границата на
страната (макар и рядко по думите на свидетеля М.Д.). Поради изложеното, липсва
каквото и да е правно основание за друг различен правен извод, освен този, че
напълно правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя.
В обобщение на изложеното до тук,
решаващият Съдебен състав намира за правилна и съответна на доказаните факти по
делото, квалификацията на процесното нарушение,
във формата на изпълнителното деяние - превозва. До същия правен извод е
достигнал и АНО, издавайки НП, и той е правилен и следва да бъде споделен. В
допълнение към вече изложените съображения, необходимо е да се разясни, че
проведеното разграничение в изпълнителните форми на контрабанда – превозва и
пренася, въздигнати в самостоятелен фактически състав съгласно административнонаказателната
разпоредба на чл. 233, ал. 3 от ЗМ, е в зависимост от използването на
допълнително средство - пътно превозно, но само когато това е необходимо, за да
се реализира самото изпълнително деяние, без което и неговото осъществяване би
било невъзможно или пък когато е свързано с формално изпълнение на обществен
превоз на товари, респ.Договор за превоз. Само по себе си фактическото
обстоятелство за пътуване с МПС и управлението му от нарушителя, респ. намиране
на цигарите в това МПС, не обосновава изпълнително деяние във форма - превозва,
за осъществяване на митническата контрабанда. И това е така, тъй като формата
на изпълнително деяние следва да се съобрази с вида, обема и количеството на процесните
стоки. Ето защо, извършеното от жалбоподателя по обективните си характеристики,
покрива признаците на изпълнително деяние - превозил/превозва, следователно и
приетата от АНО правна квалификация е правилната, както досежно изпълнителната
форма на нарушението, така и по правно основание - чл. 233, ал. 3,
вр.ал. 1 от ЗМ.
Извършеното
конкретно деяние, преценено според обективните си признаци, не може да се
квалифицира като престъпно, доколкото не покрива елементите на престъпление по
чл. 242 от НК съобразно равностойността на своя предмет – цигари.
Процесното
административно нарушение по убеждение на решаващия Съдебен състав не разкрива
характеристиките на маловажен случай, по смисъла на чл.
28 от ЗАНН и не представлява такъв, освен поради отсъствието на
установени смекчаващи обстоятелства - многобройни или изключителни такива,
които да го отличават със значително по-ниска степен на обществена опасност от
типичната за този род административни нарушения, или пък изобщо - липса на
такава. Отделно от това, в случая се касае за формално нарушение - на просто
извършване, чийто предмет -цигари, те и акцизна стока, в количеството си - 80 броя кутии
фактически многократно надвишава минималното допустимото за необлагаем внос -
освободен от митни сборове - акциз и ДДС, както и начинът на превозването
им, следва да се
отчитат за завишаващи обществената опасност на конкретното нарушение. В тази
насока, като релевантен аргумент отчита се и се цени характерът на обществените
отношения, засегнати от конкретната простъпка - административнонаказателна, с
оглед действащия режим на митническия контрол - в сферата на отношенията,
ползващи се със засилена защита, който и пряко е свързан с охраняваните
публични, фискални интереси на Държавата и ЕС. В този смисъл не са налице
основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН, вр.чл. 93, т. 9 от ДР на НК по силата на препращането от чл.
84 от ЗАНН, за отпадане на наказуемостта, като незаконосъобразно
санкционираща маловажен случай на нарушение, от тук и предпоставка за
незаконосъобразност на НП. Иначе казано, мълчаливата преценка на АНО,
обективирана с издаването на санкционен акт, с който е ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя, Съдът споделя за правилна. Съобразно изложените
до тук правни съображения, не са налице основания за приложението на чл.
28 от ЗАНН, като предпоставка за незаконосъобразност на НП и
неговата отмяна, като неправилно санкциониращо маловажен случай на
административно нарушение.
Съдът
е провел пълно доказване на фактите от значение за административнонаказателното
обвинение и делото, на които жалбоподателят не се е
противопоставил и не е посочил доказателства за тяхното оборване.
ПО РАЗМЕРА НА
НАКАЗАНИЕТО
Съгласно
чл. 233, ал. 3 от ЗМ за митническа
контрабанда на тютюневи изделия на виновните лица се налага „Глоба” в
размер от 200 % до 250 % от продажната цена на
недекларираните стоки; а съгласно съответно чл. 233, ал. 6 от същия закон
недекларираните стоки - предмет на митническа контрабанда, се отнемат в
полза на Държавата, независимо чия собственост са.
Административното наказание по пункт ІІ от обжалваното НП е правилно и
законосъобразно определено в минималния размер от 200 % от митническата
стойност на недекларираните стоки съобразно Становището на митническите органи, приложено
в АНП. Така
проведената индивидуализация, според Съда е правилна и
законосъобразна, тъй като е съобразена с
разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН и указаните в нея критерии при отмерване
на наказанието – за преценка на всички релевантни за отговорността
обстоятелства – смекчаващи и отегчаващи такива. Като очевидно отчетени
са
конкретно количество на контрабандно пренесените стоки – значително, което
обстоятелство безспорно е отегчаващо и предопределя по-висока тежест на
деянието. Като смекчаващи вината обстоятелства, извън това за
превозването на стоките да не е бил използван тайник или друг специален
начин, се установиха липсата на данни в кориците на делото за други нарушения
и обстоятелството, че не е възпрепятствал проверката, респ. не е правил опити
за осуетяването й. Не
се констатира конкретната обществена опасност на деянието и на дееца да са
завишени.
Предвид така установените релевантни за отговорността обстоятелства, преценени
в съвкупност и съобразно относителната им тежест, очертаващи с превес са смекчаващите такива, поради
което обосновано, при спазване критериите на чл. 27 от ЗАНН, законосъобразно,
както и справедливо - съответно по тежестта си на извършеното е
индивидуализиране на наказанието в минимален размер, в който
именно е и наложената „Глоба” – формирана от 200% от
митническата стойност на стоката. В този смисъл извършената от АНО преценка
относно режима на индивидуализация е правилен относно процентното
отношение на наложеното административно наказание.
Административното
наказание е правилно и законосъобразно определено в минималния размер от
800 лв. съгласно
Становището на митническите органи, приложено в АНП. Тези изводи не се променят
и предвид представената Декларация за семейно и материално и гражданско
състояние. Така
наложеното с обжалваното НП наказание в пункт ІІ Съдът намира за
правилно с оглед постигане на предвидените в чл. 12 от ЗАНН цели
на административното наказание – да предупреди и превъзпита нарушителя към
спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и
предупредително върху останалите граждани.
НП
е законосъобразно и правилно, и в частта на постановеното отнемане в полза на
Държавата на стоките - предмет на нарушението (пункт І). Подобно разпореждане е
напълно законосъобразно, приложено на съответното правно основание - чл.
233, ал. 6 от ЗМ. Правната разпоредба е императивна и обвързва във
всички случаи указаното разпореждане с тези стоки, както правилно е подходил и
АНО, позовавайки на същата норма, като друго различно разрешение не следва и
предвид доказаното извършване на конкретното митническо нарушение, обвързано с
приложението й.
В този ред на мисли
правилно
и законосъобразно е обжалваното НП и в частта, касаеща
обезпечаването на наложеното административно наказание,
извършено на основание чл. 229, ал. 1 от ЗМ. Правомощието
на актосъставителя – митнически орган по смисъла на § 1, т. 9 от
ДР на ЗМ, за предприемане на действия, свързани с обезпечаването
на евентуални вземания по съставения АУАН, е уредено в специалната норма, цитирана в предходното изречение, находяща се в Част VІІІ „Административнонаказателни
разпоредби”, Глава ХХХ от ЗМ. Съгласно посочения законов текст митническият орган има
правомощието да изземва и задържа суми за обезпечаването
на евентуални вземания по съставения АУАН, без да спазва формалната процедура
по НПК – чл. 72, приложим субсидарно. В случая митническият орган оправдано и законосъобразно е иззел и задържал
сумата от 950 лв., тъй като размерът на предвидената „Глоба” е от 200 % до 250
% от продажната цена на недекларираните цигари; както и АНО правилно е задържал
от тези 950 лв. сумата от 800 лв. съобразно размера на наложената Глоба. Т.е. НП
и в тази част (по пункт ІІІ) следва да бъде потвърдено.
За пълнота на настоящото изложение
следва да се посочи следното: инкриминираното деяние е съставомерно независимо
от факта, че на цигарите има надпис, съдържащ думите „duty free”, тъй като съгласно
чл. 2, ал. 2, т. 2 от ЗАДС на
облагане с акциз подлежат тютюневите изделия, като платеният акциз се удостоверява
с поставянето на съответен бандерол. В Закона за безмитната търговия, в
разпоредбата на чл. 20, ал. 2 е посочено че
бандеролът „duty free” е държавна ценна книга, като в неговата цена не се
включва акциз. Както вече бе посочено съобразно видът им и
тяхното бройно количество - 80 броя кутии цигари
марка „Карелия слимс”, марка „Мурати”, марка „Карелия блу” и марка „Лидер”, установено по
делото като предмет на процесното нарушение, посочените цигари с
цитирания надпис надвишават
многократно допустимите нормативно установените прагове за безмитен внос.
Т.е. не може да се приеме, че те са за лични нужди, поради което когато се
установи, че стоките са с търговско предназначение, физическите лица са
задължени за заплащане на пълния размер на акциза за внасяните или въведените
стоки. Затова в хипотезата, че стоките не са за лични
нужди, и с оглед чл. 19, вр.чл.
2 от ЗАДС, при внос на такива цигари на територията
на страната, те подлежат на деклариране, респ. на облагане
с акциз, освен ако не са поставени под режим на отложено плащане на такъв, за
което по делото няма данни да е бил приложим. Казано
по друг начин поради изложеното за тях се дължи деклариране, респ. акциз и държането им без
съответния бандерол, удостоверяващ това, а само с
надпис, съдържащ думите „duty free”, съставлява нарушение по смисъла на ЗМ и надписът „duty free” на кутиите с цигари „Карелия
слимс”, „Мурати”, „Карелия блу” и „Лидер”, не отменя съставомерността на деяниято, а последното попада в
обхвата на чл. 233, ал. 3, вр.ал. 1 от ЗМ.
Мотивиран
от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Съдът в настоящия си
състав
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА като правилно и законосъобразно НП № 1106/2019 от 25.11.2019 година на И.Д.
Заместник-Директор
на Териториална
дирекция Южна морска, с което на П.Д.П. с ЕГН ********** ***, за
нарушение на чл. 233, ал. 3, вр.ал. 1 от ЗМ е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 800 лв.
(пункт ІІ),
на основание чл. 233, ал. 6 от ЗМ са отнети в полза на Държавата цигари „Карелия
слимс”
– 20 кутии, „Мурати” – 20 кутии, „Карелия блу” –
30 кутии и „Лидер” – 10 кутии (пункт І) и за обезпечаване на административното
наказание „Глоба” е задържана сумата от 800
лв. от задържаните 950 лв., заприходени по набирателната
сметка
на Териториална дирекция Южна морска в „Банка ДСК” ЕАД
(пункт ІІІ).
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Хасково в 14-дневен срок, който тече от получаване на Съобщението
за постановяването му, с Касационна жалба на основанията, предвидени в НПК и по
реда на Глава XII от АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
(Кремена
Стамболиева)