Решение по дело №89/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 125
Дата: 27 юни 2023 г. (в сила от 27 юни 2023 г.)
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700089
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 април 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

       125  

гр. Кюстендил, 27.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на тридесет и първи май две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                       ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

 

с участието на секретар: Лидия Стоилова и в присъствието на прокурора: Михаил Крушовски, като разгледа докладваното от съдия Табакова КАНД № 89/2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и            наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) – Кюстендил, чрез процесуалния представител гл. юрк. Г. Б., срещу решение № 43/22.02.2023 г., постановено по а.н.д. № 1056/2022 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е отменен електронен фиш Серия К № 6110635, издаден от ОДМВР – Кюстендил.

 В жалбата се твърди наличието на касационни основания по  чл. 348, ал. 1, т. 1 и 2 от Наказателно-процесуалния кодекс. Моли съда да постанови решение, с което да отмени въззивното решение и да потвърди оспорения електронен фиш.

Ответната страна – Н.П.П.-Р., управител на „А.Ф.“ ООД, ***, чрез процесуалния си представител адв. А.А., в писмен отговор изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура - Кюстендил дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба.

Настоящият състав на Административен съд – Кюстендил, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна и в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

С оспореното решение е отменен електронен фиш, с който е ангажирана административнонаказателната отговорност на Н.П.П.-Р. за това, че на 01.07.2022 г. в 18:43 ч. на автомагистрала „Струма“, км. 59+050, в посока Кулата, при разрешена скорост на движение от 110 km/h е управлявала собствения си лек автомобил „Фолксваген Туарег”, с рег. № СВ****РН, със скорост от 134 km/h. Скоростта е установена и посоченият автомобил е заснет с преносима система ARN CAM S1, с фабричен № 11743c6. Изготвена е снимка № 11743с6, на която е посочена измерена скорост от 138 km/h. Районният съд е приел от правна страна, че при издаването на електронния фиш са допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като ЕФ не съдържа всички изискуеми от закона реквизити, поради което е отменил същия.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно.

Районният съд е постановил обжалваното решение в нарушение на принципа за разкриване на обективната истина по спора по смисъла чл. 13 от НПК във вр. с чл. 84 от ЗАНН, с оглед на правомощието си по чл. 107, ал. 2 от НПК да събира доказателствата по направените от страните искания и по свой почин, когато това се налага за разкриване на обективната истина.

Приетият като доказателство по настоящото дело протокол за използване                   на АТСС на 01.07.2022 г. с рег. № УРИ 348р-14966/04.07.2022 г. има нормативно установеното съдържание съгласно приложението към чл. 10, ал. 1 от                               Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС. В същия са посочени конкретното място за контрол, посоката и периметърът, в които е осъществяван същият, режимът на измерване и посоката на задействане, разстоянието от пътния знак с въведено ограничение до АТСС в метри, началото и краят на работа. На гърба на протокола е посочен броят на установените от АТСС нарушения. Същият съдържа трите имена на служителя, който го е приел за проверка, подпис на същия и датата на проверка – 04.07.2022 г. Доколкото в протокола не са посочени номерата на първото и последното статично изображение/видеозапис, съдът е следвало да изиска от административнонаказващия орган справка за същите. Видно от удостоверяването върху протокола, след приемането му на 04.07.2022 г., са установени 257 нарушения, като свалените статични изображения/видеозаписи се съхраняват в  АИС ЕЦОН. Съгласно чл. 5, ал. 2 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. данните за нарушенията, заснети с АТСС, се събират, анализират и съхраняват в локална компютърна конфигурация, локален сървър на местно ниво или в централен сървър на национално ниво. Според разпоредбата на чл. 16, ал. 1 от посочената наредба, данните за нарушенията се съхраняват до приключване на административнонаказателната преписка във формата и вида, изготвен от АТСС, като при необходимост същите могат да се отпечатват, а съгласно ал. 3 на чл. 16 информацията по ал. 1 се предоставя като отпечатано статично изображение във вид на снимков материал с уникален идентификационен номер по искане на органи на съдебната власт и на лица, участващи в административния процес.

При новото разглеждане на делото районният съд следва да изиска от административнонаказващия орган справка, изготвена въз основа на съхраняваните данни за нарушенията, заснети с процесното АТСС на 01.07.2022 г. за времето              от 18:30 часа и до 20:00 часа, за номерата на заснетите статични изображения, както и снимката на разположението на уреда по смисъла на чл. 10, ал. 3 от                                                  Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. (в протокола с рег. № 348р-9942/21.06.2021 г. е отбелязано, че е съставена дигитална снимка на разположението на уреда, но такава не е представена). Освен това следва да изиска от Областно пътно управление – Кюстендил при Агенция „Пътна инфраструктура” справка за организацията на движението на АМ „Струма, км 59+050, в посока Кулата и зоната на действие на пътен знак В26, въвеждащ ограничение на максимално допустимата скорост на движение 110 km/h, в този пътен участък.

По претенциите за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в касационното производство следва да се произнесе районният съд при новото разглеждане на делото съгласно чл. 226, ал. 3 от АПК във вр. с чл. 63д от ЗАНН.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 и                            чл. 222, ал. 2, т. 1 от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Кюстендил,

 

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ решение № 43/22.02.2023 г., постановено по а.н.д. № 1056/2022 г. по описа на Районен съд – Дупница.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Дупница.

Решението е окончателно.

 

 

 

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: