Определение по дело №209/2011 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2011 г. (в сила от 26 ноември 2011 г.)
Съдия: Милчо Димитров Михайлов
Дело: 20117250700209
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2011 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ ………………                          14.11.2011 година                            гр. Търговище,                            

Административен  съд                                                                            трети състав                          

На четиринадесети ноември                                две хиляди и единадесета година

В закрито  заседание в следния състав:

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:   МИЛЧО МИХАЙЛОВ  

Като разгледа докладваното от  председателя

Административно дело № 209                                           по описа за 2011 година

За да се произнесе по допустимостта на жалбата, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Десета от АПК във вр. с  чл.267 от Изборния кодекс ИК).

Образувано е по жалба на  Б.П.Б. *** – упълномощен представител на Политическа партия ”ГЕРБ”, против решение   № 166 по протокол № 35 от 24.10.2011 г. на Общинска избирателна комисия гр. Опака с което е насрочен втори тур на изборите за кмет на кметство с. Горско Абланово.

Видно от представената документация на ОИК – Опака, с оспореното решение са допуснати до участие във втори тур за избор на кмет на кметство  с. Горско Абланово, Община Опака С. С. от ПП”БСП” и Д. М. от ПП”Обединена социалдемокрация”, тъй като на първи тур нито един от кандидатите не е избран.

При изложеното съдържание на оспореното решение подадената жалба се явява недопустима.

Протоколното решение на Общинската избирателна комисия, с което са отчетени резултати от гласуването на първи тур на изборите за кмет на населеното място и на основание чл.246, ал. 5 от ИК са определени до участие във втори тур на изборите първите двама кандидати получили най – много от действителните гласове, не подлежи на самостоятелен съдебен контрол.

Съгласно ал. 3 от чл.246 от ИК избран за кмет е кандидатът, получил повече от половината от действителните гласове. При регистрирани повече от двама кандидати и няма избран на първи тур се провежда втори тур. До участие се допускат първите двама, получили най-много от действителните гласове (чл.246, ал.4 и ал.5 ИК). В разглеждания казус е налице описаната хипотеза, като с процесното протоколно решение ОИК е допуснала кандидатите до участие на втория тур в избора за кмета. В този смисъл  решението е само част от процедурата във връзка с постановяването на окончателното решение на ОИК и не носи  белезите на индивидуален административен акт по арг. на чл.21, ал.5 от АПК. Няма самостоятелно, пряко и непосредствено действие, не може да предизвика правни последици и не може да измени, породи или прекрати административни или други правоотношения, тъй като за целта е необходимо издаването на друг, последващ финализиращ акт. Вложеният от законодателя смисъл на разпоредбата на чл.267, ал.1 от ИК, че на обжалване подлежи „решението на общинската избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите“ има предвид решението, с което се определя за избран за кмет кандидата получил най - много действителни гласове, т.е. решението на общинската избирателна комисия, с което е определен окончателният резултат от избора, който поражда целените от закона правни последици и слага край на процедурата. Законодателят не е предвидил възможност за обжалване на решенията от първи тур отделно от решението за определяне на окончателния изборен резултат.  

Пред съда подлежи на обжалване решението, с което се определя окончателния изборния резултат за кмет на кметството.  След обявяване на окончателните резултати те могат да бъдат оспорвани пред съда, включително и с доводи, че при първия тур на изборите е имало нарушения, поради които изборът следва да бъде обявен за недействителен. В този смисъл е и установената съдебна практика.

Въз основа на горното, съдът намира, че депозираната жалба се явява недопустима по смисъла на чл.159, т.1 от АПК, тъй като оспореният с нея акт не подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Ето защо същата следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати.

Поради това не  представлява акт подлежащ на оспорване по реда на АПК, като оспорващият няма правен интерес от неговото атакуване..

Водим от изложеното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК съдът

                   

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Б.П.Б. *** – упълномощен представител на Политическа партия ”ГЕРБ”, против решение   № 166 по протокол № 35 от 24.10.2011 г. на Общинска избирателна комисия гр. Опака с което е насрочен втори тур на изборите за кмет на кметство с. Горско Абланово.

ПРЕКРАТЯВА образуваното пред Административен съд гр. Търговище производство по административно дело № 209  по описа за 2011 година.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в седмодневен срок от получаване на съобщението.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: