РЕШЕНИЕ
№ 124
Разград, 24.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Разград - I състав, в съдебно заседание
на петнадесети ноември две хиляди и
двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
СВЕТЛА
РОБЕВА |
При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от
съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело №
187 / 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във
вр. с чл. 27, ал. 7 ЗПЗП във вр. с чл. 67, ал. 1 от Наредба № 11 от 6 април
2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания“
от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба
№ 11 от 6.04.2009 г.).
Постъпила е жалба от Н. С. К. от гр. З.
против Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/9431 от
05.07.2021 г., издаден от зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с
който е определена за възстановяване получена от жалбоподателя финансова помощ
в размер на 27 836,23 лв., представляваща 20 % от изплатеното финансово
подпомагане от 139 181,14 лв. по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР
2007 – 2013 г., направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с
висока природна стойност (ВПС 1)“ за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015 г. В
жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен като
постановен в нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на
закона. В хода на производството жалбоподателят конкретизира оплакванията си,
като сочи, че при очертаването на заявените за подпомагане парцели са добавени части
от съседни имоти, за които е в обективна невъзможност да спази поетия
агроекологичен ангажимент, а един от парцелите е заявен само през 2013 г., след
което е отпаднал от ангажимента. Възразява и че е недопустимо да бъде
санкциониран с процент от получената финансова помощ, след като неизпълнението
засяга само 1% от заявените за подпомагане земи. Моли актът да бъде отменен с
присъждане на разноските по делото.
Ответникът зам.-изпълнителният директор на
Държавен фонд „Земеделие“ счита жалбата за неоснователна и моли да бъде
отхвърлена. Сочи, че оспореният АУПДВ е издаден въз основа на влязъл в сила Акт
за прекратяване на агроекологичния ангажимент изх. № 01-6500/9431 от 04.09.2019
г., след което на жалбоподателя е останал ангажимент в размер на 3.28 ха, за
които през 2016 г. не е подадено заявление за подпомагане.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
Жалбоподателят е регистриран в ИСАК с УРН
199785, като е бил одобрен за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от
Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., с направление
„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС
1)“ през кампания 2012 г.
Със заявление за подпомагане УИН
17/300512/69194 от 30.05.2012 г. е
заявил за подпомагане по мярка 214, направление ВПС 1, 9 броя парцели с обща
площ 116,19 ха. При заявяването и очертаването на площите е посочил като
основание за ползването им - „Договор за наем” и „Договор за аренда“.
Одобрените за участие по направление ВПС 1
парцели са части от земеделска земя от Държавния поземлен фонд в размер на
119,086 дка, предоставена от ОД „Земеделие“ – Разград по Договор за аренда №
ДФ-03-П-71 от 23.08.2011 г., и земеделска земя от Общинския поземлен фонд в
размер на 1203,316 дка, предоставена от Община - Завет по Договор за отдаване
под наем на земеделски земи /пасища, мери/ от ОПФ рег. № 3/10.05.2012 г.
По заявленията за подпомагане по
направлението ВПС 1 жалбоподателят е получил следните суми: за кампания 2012 –
34 148,52 лв., за кампания 2013 – 35 577,90 лв., за кампания 2014 – 34 990,20
лв. и за кампания 2015 – 34 464,52 лв., общо 139 181,14 лв.
Със Заповед № УД-02-09-53 от 15.02.2016 г.
на кмета на Община – Завет договор рег. № 3/10.05.2012 г. е бил прекратен на
основание чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, считано от 15.02.2016 г.
С писмо № РД-06-534 от 10.03.2016 г. на
директора на ОД „Земеделие“ – Разград жалбоподателят е уведомен, че на
основание §15, ал. 1 и ал. 3 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ (ДВ бр. 61 от 2015 г.) и в
съответствие с чл. 37и, ал. 1 и ал. 4 ЗСПЗЗ едностранно се прекратява целият
договор за аренда № ДФ-03-П-71 от 23.08.2011 г.
Горните документи са били представени от
жалбоподателя на ДФЗ – РА, който е
приел, че вследствие на изменението на ЗСПЗЗ бенефициерят е в обективна
невъзможност да спази поетия ангажимент за част от площите и тези площи са
изключени от неговия ангажимент. Административният орган е констатирал, че
земеделският стопанин не е доказал невъзможност да продължи изпълнението на
поетия ангажимент на площ в размер на 3,28 ха и същата не е заявена за
подпомагане през кампания 2016, а именно: референтни парцели № 70384-14-2-5 от 0,6 ха, № 70384-67-1-1 от 1,07 ха и № 30065-31-6-1 от 1,61 ха.
Издадено е Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент изх.
№ 01-6500/9431 от 04.09.2019 г., с което във връзка с чл. 21 от Регламент (ЕС)
№ 65 на Комисията от 27 януари 2011 г. и на основание чл. 18, ал. 3, т. 4 и чл.
67, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. е отказана финансова помощ и е
прекратен агроекологичният ангажимент по направление ВПС 1. Писмото е получено
лично от жалбоподателя на 19.09.2019 г. и не е обжалвано.
С писмо изх. № 01-6500/9431 от 03.07.2020
г. жалбоподателят е уведомен, че се открива административно производство по
издаване на акт за установяване на публично държавно вземане на основание
влезлия в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 и
следва да възстанови 20% от изплатената сума по направлението в размер на 27
836,23 лв. Указана му е възможността в 7-дневен срок от получаването да
представи възражения и допълнителни доказателства.
Жалбоподателят възразил, че договорите за
аренда и наем са били прекратени едностранно и без негово съгласие, при което е
бил поставен в невъзможност да изпълни поетия агроекологичен ангажимент. При
кандидатстването по мярка 214 не е могъл да предвиди, че ЗСПЗЗ ще бъде изменен.
Възраженията на жалбоподателя са преценени
като неоснователни и с оспорения АУПДВ на основание чл. 18, ал. 3, т. 1 и ал.
4, б.“в“ във вр. с чл. 67, ал. 1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., чл. 59, ал.
1 и ал. 2 АПК във вр. с чл. 165 и чл. 166 ДОПК и чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4
ЗПЗП е определена за възстановяване сумата 27 836,23 лв., представляваща 20% от
изплатената субсидия по мярка 214 от ПРСР 2007 – 2013 г., направление ВПС 1 за
кампании 2012, 2013, 2014 и 2015 г.
Назначената по делото съдебно-техническа
експертиза е изследвала заявените и одобрени парцели по мярка 214 АП,
направление ВПС 1, при което е установила следното:
За кампания 2013 със заявление УИН
17/290513/77764 от 31.05.2013 г. земеделският стопанин Н. К. е заявил за
подпомагане общо 120,94 ха, което е с 4,84 ха повече от одобрените площи през
2012 г. (116,19 ха) и води до разширяване на ангажимента съгласно чл. 24, ал. 4
от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. Поради това за останалия период от ангажимента,
до 2016 г. включително, референтните парцели и площ са заявените през 2013 г.
За кампания 2014 със заявление УИН
17/050614/83751 от 28.05.2014 г. Н. К. е заявил за подпомагане общо 118,48 ха.
Заявената площ се припокрива географски с 97,97 % с площта, за която има поет
агроекологичен ангажимент (2013 г.).
За кампания 2015 със заявление УИН
17/240615/88769 от 29.05.2015 г. Н. К. е заявил за подпомагане общо 118,48 ха.
Заявената площ се припокрива географски с 97,97 % с площта, за която има поет
агроекологичен ангажимент (2013 г.).
За кампания 2016 не са заявени за
подпомагане парцели по мярка 214, направление ВПС1.
От поетия агроекологичен ангажимент по
мярка 214 са изключени площи в размер на 117,99 ха, за които са представени
доказателства за прекратяване на наемни отношения и на договори за аренда.
След изключването (адаптиране на
ангажимента) остава като ангажимент референтна площ в размер на 3,28 ха, за
която не е доказана невъзможност за спазване на поетия ангажимент.
По отношение на включените в тази площ
парцели вещото лице установява следното:
1. Референтен парцел № 70384-14-2-5 е с
площ 0.6 ха, която представлява сбора от площите на пресичане на парцела с
имоти с кадастрални номера 70384-027-009 - 0,34 ха, вид собственост - частна ,
начин на трайно ползване (НТП) – нива и 70384-027-010 - 0,26 ха, вид
собственост - частна, НТП – нива. Посочените кадастрални имоти не са част от
ОПФ и не са включени в договора за отдаване по наем на земеделски земи (пасища,
мери) от общинския поземлен фонд № 3/10.05.2012 г.
Тази парцел е включен в таблиците на
използваните парцели, приложени към заявленията за подпомагане, подадени от
жалбоподателя за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015.
2. Референтен парцел № 70384-67-1-1 е с
площ 1,07 ха, която представлява сбора
от площите на пресичане на парцела с имоти с кадастрални номера:
70384-028-003 - 0,13 ха, вид собственост -
частна, НТП - нива
70384-028-006 - 0,08 ха, вид собственост -
частна, НТП - нива
70384-028-015 - 0,21 ха, вид собственост -
частна, НТП - нива
70384-028-116 - 0,06 ха, вид собственост -
стопанисвано от общината, НТП - нива
70384-028-009 - 0,08 ха, вид собственост -
частна, НТП - нива
70384-028-012 - 0,12 ха, вид собственост -
общинска публична, НТП - дере
70384-028-014 - 0,36 ха, вид собственост -
общинска частна, НТП - друг вид водно течение, водна площ, съоръжение
70384-073-064 - 0,02 ха, вид собственост -
частна, НТП - лозе
70384-000-131 - 0,01 ха, вид собственост -
общинска публична, НТП - местен път.
Посочените кадастрални имоти не са част от ОПФ
и не са включени в договора за отдаване по наем на земеделски земи (пасища,
мери) от общинския поземлен фонд № 3/10.05.2012 г.
Тази парцел също е включен в таблиците на
използваните парцели, приложени към заявленията за подпомагане, подадени от
жалбоподателя за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015.
3. Референтен парцел № 30065-31-6-1 от
1.61 ха се припокрива с имот с кадастрален № 30065-056-005 - 1,61 ха, вид
собственост - общинска публична, НТП - пасище, мера. Имот с кадастрален №
30065-56-005 не е предмет на договора за отдаване по наем на земеделски земи
(пасища, мери) от общинския поземлен фонд № 3/10.05.2012 г.
Този парцел е включен в таблиците на
използваните парцели за кампания 2013. Не е включен в таблиците на използваните
парцели за кампании 2012, 2014 и 2015.
В съдебно заседание вещото лице изяснява,
че при очертаването на всеки един от заявените за подпомагане парцели има
навлизания в съседните имоти. Тези навлизания, които са с площ по-малка от
0.001 ха, са пренебрегнати и не са включени в площта, за която жалбоподателят
е санкциониран. При очертаването на два
от референтните парцели (№ 70384-14-2-5 и № 70384-67-1-1) се е получило
по-голямо навлизане в съседните имоти. Експертът потвърждава обясненията на
жалбоподателя, че навлизанията се получават в процеса на очертаване на
парцелите. Възможно е да се получат дори от треперене на ръката, която държи
мишката на компютъра.
Съдът намира, че заключението на вещото
лице е компетентно, обективно и обосновано. То дава изчерпателни отговори на
поставените въпроси, поради което съдът го възприема изцяло.
Въз основа на изложеното от фактическа
страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от активно
легитимирано лице, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен
контрол.
Разгледана по същество, жалбата е
основателна.
Съгласно чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери
оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.
Оспореният АУПДВ е издаден от компетентен
административен орган – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“ в кръга на правомощията му, делегирани му от изпълнителния директор
на Фонда с приложената по делото Заповед № 03-РД/2891#2 от 16.06.2021 г.
Актът е в необходимата писмена форма, има
изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание и при постановяването му не са
нарушени административнопроизводствените правила.
Но административният орган е нарушил
относимите материалноправни разпоредби.
Актът е издаден на основание чл. 27, ал. 7
ЗПЗП и с него е установена дължимост на подлежаща на възстановяване
безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на агроекологичен
ангажимент. Неспазването на поет агроекологичен
ангажимент за 3,28 ха е установено с влязъл в сила Акт за прекратяване на
агроекологичен ангажимент по мярка 214, с който на жалбоподателя е указано, че
съгласно чл. 67, ал. 1 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. земеделски стопани,
които не подадат „Заявление за плащане“ по време на агроекологичния си
ангажимент, възстановяват получената финансова помощ съгласно чл. 18, ал. 4 и
се изключват от подпомагане по мярка „Агроекологични плащания“.
Безспорно е между страните, че
жалбоподателят не е подал заявление за плащане за 2016 г., която е петата
година от поемане на агроекологичния му ангажимент. Спорът е дали за тази
година е имал ангажимент за извършване на агроекологични дейности върху
процесните 3,28 ха и дали би могъл да го изпълни.
Съдът приема за основателно възражението
на жалбоподателя, че референтен парцел № 30065-31-6-1 от 1.61 ха е отпаднал от
ангажимента му през 2014 г. За кампания 2013 са заявени за подпомагане 120,94
ха, надвишаващи с 4,84 ха одобрените площи през 2012 г. Съгласно чл. 24, ал. 4
от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. при увеличаване на общата одобрена площ по
съответното направление по ал. 1 за дейности и направления по чл. 2, ал. 1, т.
1, буква "а", т. 2 и 3 с до 20 на сто от първоначалния размер, но с
не повече от 10 хектара, подпомаганите лица не поемат ново агроекологично
задължение, а разширяват ангажиментите си с новите площи за оставащия период,
при условие че новите площи отговарят на изискванията на тази наредба. Така
през 2013 г. ангажиментът е разширен до 120,94 ха. Съгласно чл. 24, ал. 2 от
Наредба № 11 от 6.04.2009 г. одобрената площ за извършване на агроекологични
дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4
може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от
площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която
има поет агроекологичен ангажимент. Когато за кампания 2014 жалбоподателят е
заявил за подпомагане 118,48 ха, което е с 2,46 ха по-малко от одобрената за
кампания 2013 площ от 120,94 ха (съставляващи 2% от нея) и заявената площ се припокрива
географски с 97,97 % с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент, то
по силата на чл. 24, ал. 2 от наредбата ангажиментът е намален до 118,48 ха.
Очертаните през 2014 г. площи не включват одобрения за подпомагане през 2013 г.
референтен парцел № 30065-31-6-1 от 1.61 ха, т.е. той е изключен от
ангажимента.
Другите два референтни парцели №
70384-14-2-5 от 0.6 ха и № 70384-67-1-1 от 1,07 ха са били формирани като сбор
от площите на пресичане със съседни имоти, което е резултат от непрецизно очертаване,
а причината за това е несъвършеният към този момент метод на очертаване на
парцелите. Общоизвестен факт е, че за процесните кампании очертаването е
извършвано само върху ортофото карта, при което вероятността да се стигне до
разминаване в площите е била голяма. Впоследствие са създадени т. нар. SHP-файлове, разчитани от ИСАК, които
са гаранция за коректно очертаване. Много по-късно е въведена Системата за
мониторинг на площта (чл. 10, пар. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС)
2022/1173), при която още при регистрацията на площите може да се определи дали
отговарят на условията за подпомагане. Докато в разглеждания случай в
очертаните парцели са били включени както площи, за които не е имало основание
за ползване, така и недопустими територии (водно течение, път).
Съдът счита, че при установените факти
пряко приложение следва да намерят разпоредбите на член 77, параграф 2, буква
г) и буква д) от Регламент (ЕС) № 1306/2013 г. на Европейския Парламент и на
Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и
мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО)
№ 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и
(ЕО) № 485/2008 на Съвета, съгласно които не се прилагат административни санкции:
г) когато засегнатото лице може да докаже по удовлетворителен за компетентния
орган начин, че не носи отговорност за неспазването на задълженията по параграф
1, или ако компетентният орган установи по друг начин, че съответното лице няма
вина; д) когато неспазването има незначителен характер, включително при
наличието на праг, който се определя от Комисията в съответствие с параграф 7,
буква б).
Доказано е, че от 2014 г. жалбоподателят
не е имал задължение да извършва агроекологични дейности върху референтен
парцел № 30065-31-6-1, поради което не следва да носи отговорност за
неизпълнение на такова задължение. А относно референтни парцели № 70384-14-2-5
и № 70384-67-1-1 е налице невъзможност за изпълнение на поетия ангажимент,
която произтича от начина на формиране на парцелите, както и от факта, че те са
били част от земеделско стопанство, което в по-голямата си част е било
отчуждено по причина, за която стопанинът не отговаря. От друга страна, площта
на двата парцела съставлява 1,4 % от одобрените за подпомагане 118,48 ха, което
сочи на незначително неспазване на поетия ангажимент.
С оглед на горното съдът приема, че
оспореният АУПДВ е материално незаконосъобразен и следва да бъде отменен.
На основание чл. 143, ал. 1 АПК
жалбоподателят има право на разноски. Те са своевременно заявени и доказани в
размера на 1660 лв. /10 лв. държавна такса, 900 лв. депозит за вещо лице и 750
лв. адвокатско възнаграждение/.
По изложените съображения и на основание
чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично
държавно вземане № 01-6500/9431 от 05.07.2021 г., издаден от зам.-изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие“.
ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да
заплати на Н. С. К. за разноски по делото сумата 1660 лв.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/