Р Е Ш Е Н И Е
Номер 11 01.07.2021г. Град Разград
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Разградският районен съд наказателен състав
На осми февруари Година 2021
В публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОРОТЕЯ ИВАНОВА
Секретар: Ганка Атанасова
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията Доротея Иванова
административно наказателно дело номер 138 по описа за 2020 година, за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Р.Х.М. ***8-1075-001854/02.08.2018г. на ВПД Началник група към ОД МВР- Разград, сектор Пътна полиция Разград, с което на основание чл.179, ал.2 във вр. с чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП й е наложена глоба в размер на 200 лв. за нарушение на чл.50, ал.1 от същия закон. В бланкетната жалба сочи, че НП е неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а наложеното наказание е явно несправедливо, поради което моли да бъде отменено изцяло. В с.з. процесуалният й представител адв. К. заявява, че поддържа жалбата, като счита, че причина за настъпилото ПТП е само създадената там неправилна организация на движението на кръстовището между бул. Априлско въстание и ул. Сава Катрафилов или Любен Каравелов. Счита, че подзащитната му няма вина и не може да носи административно наказателна отговорност, поради което моли за отмяна на НП.
Въззиваемата страна – ОДМВР- Разград, при редовност в
призоваването не се явява представител в с.з. и не заявява становище по жалбата
и НП.
Районна прокуратура- Разград при редовност в
призоваването, не се явява представител в с.з. и не заявява становище по
жалбата и НП.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Обжалваното НП е издадено въз основа на постановление за
прекратяване на наказателно производство от 29.06.2018г. по ДП № 1/2018г. по
описа на ОСлО-ОП-Разград образувано за престъпление по чл.323, ал.1, б.б поради
предвиден в особената част случай, в който пострадалият /представител на
ощетеното юридическо лице/ може да направи и е направил искане за това. В
постановлението прокурорът е приел, че Р.Х.М. е осъществила състава на
престъплението по чл.343, ал.1, б.а във вр. с чл.342, ал.1 от НК /при
управление на МПС е нарушила правилата за движение, вследствие на което по
непредпазливост е причинила значителни имуществени вреди на лек автомобил
Мерцедес с рег.№ ******, но предвид изявлението на св. Е. А. М., че желае
производството да бъде прекратено на основание 343, ал.2, т.1 НК. Постановлението
е влязло в сила на 17.07.2018г.
В постановлението, прокурорът е посочил след влизането му
в сила същото, ведно с копие на авто-техническата експертиза да бъдат изпратени
на Началника на РУМВР.Разград за преценка извършени ли са нарушение на ЗДвП от Р.М.
и предприемане на необходимите действия за ангажиране на административно
наказателната й отговорност.
По отношение на цитираното ДП е осъществен и служебен
контрол от Окръжна прокуратура Разград, като депозираната жалба на Р.М. срещу Постановление
от 29.06.2018г. за прекратяване на досъдебното производство е оставена без
уважение като неоснователна. Окръжна прокуратура Разград споделя изцяло
фактическите констатации и правни изводи в постановения прекратителен
прокурорски акт, като правилен, достатъчно пълен, ясен и обоснован е крайния
извод, подкрепен от събраните в хода на производството доказателства, както
относно авторството и съставомерността на деянието като престъпление по чл.343,
ал.1, б.а във вр. с чл.342, ал.1 от НК, така и за наличието на прекратителното
основание по чл.243, ал.1, т.1 във вр. с чл.24, ал.1, т.9 от НПК във вр. с
чл.342, ал.2 от НК.
Въз основа на така постъпилите Постановление от
29.06.2018г. за прекратяване на наказателното производство, ведно с
автотехническа експертиза, наказващият орган е издал обжалваното НП, в което е
описана приетата от прокурора фактическа обстановка, поради което и на
основание чл.179, ал.2 във вр. с чл.179, ал.1, т.5 от ЗДвП на жалбоподателката Р.Х.М.
е наложена глоба в размер на 200 лв. за нарушението на чл.50, ал.1 от същия
закон.
Към преписката са приложени цитираните по-горе писмени
документи както и свидетелство за регистрация на МПС- 2 бр., справка картон на
водача, заповеди за определяне на компетентни лица, длъжностна характеристика.
По делото е разпитани свидетелите С.Д. и Д.Д., които
заявяват, че малко след Нова година, началото на 2018г., на 3-ти януари, около
18ч. получили сигнал за ПТП на кръстовището до Автогара Разград, бул. Априлско
въстание и ул. Сава Катрафилов или Любен Каравелов. При пристигане на място
установили, че лек автомобил Фолксваген Поло, се е движел се по ул. Любен
Каравелов и на кръстовището с бул.Априлско въстание е отнел предимството на
движещия се джип Мерцедес в посока от Лукойл към центъра на града. Лекият
автомобил е излизал от моста на автогарата и е правел ляв завой посока
бензиностанция Шел. На място Полото било почти в центъра на кръстовището,
позиционирано в лентата за движение, която е към разделителния остров и било
завъртяно на 180 градуса. Ударът на лекия автомобил бил в лявата страна на
автомобила, по-скоро в задната част- задна врата и калник, а джипа бил ударен в
предната част.
По делото е назначена и изслушана повторна четворна
автотехническа експертиза, вещите лица по която дават заключение, че:
1. От доказателствата в делото се определя, че мястото на
началото на удара между предния ляв ъгъл и предното ляво колело на л.а. Мерцедес
и задна лява част и задното ляво колело на л.а Фолксваген е било на около 4,10 м
източно и на около 20,20 м южно от ОР, в зоната на кръстовището между бул.„Априлско
въстание“ и ул.„Л. Каравелов“.
2. Скоростта на движение
на лекия автомобил Мерцедес GL420 с per. № ****** към началото на удара с л.а. Фолксваген
е била около 43,6 км/ч.
Скоростта на движение на л.а.Фолксваген Поло с per № ****към
началото на удара с л.а. Мерцедес е била около 14,9 км/ч.
3. Понятието „опасност
за движението“ се споменава в текстове на Закона за движение по пътищата и Правилника
за неговото приложение. От тези текстове произтичат и действията, които водачите
са длъжни да извършват в конкретна пътнотранспортна ситуация. Възможностите за предотвратяване
на произшествието от страна на двамата водачи са в зависимост от това кой момент
ще се приеме за начало на възникване на опасността. Тъй като е извън компетентността
на техническите експерти да тълкуват правилата за движение по пътищата, моментът
на възникване на опасност за движението в експертизата е разгледан от техническа
гледна точка. Опасността за движението за Е. М., от техническа гледна точка е възникнала
в момента, в който лекият автомобил Фолксваген е започнал да навлиза на платното
за движение на бул.„Априлско въстание“. Изследването е направено в два варианта
съобразно данните в делото.
От сравняването на отстоянието на л.а. Мерцедес от мястото
на удара - 45,6 м към момента, в който е възникнала опасност за движението от технически
характер с опасната му зона за спиране за установената скорост - 27,9 м, следва
извода, че Е. М. е имал техническа възможност да спре преди мястото на удара при
вариант, при който л.а. Фолксваген е бил спрян преди да навлезе на платното за движение
на бул.“Априлеко въстание“.
От сравняването на отстоянието на л.а. Мерцедес от мястото
на удара - 23 м към момента, в който е възникнала опасност за движението от технически
характер с опасната му зона за спиране за установената скорост - 27,9 м, следва
извода, че Е. А. М.не е имал техническа възможност да спре преди мястото на удара
при вариант, при който л.а. Фолксваген не е спирал преди да навлезе на платното
за движение на бул.“Априлско въстание“.
Водачът на л.а. Фолксваген е имал техническа възможност да
предотврати произшествието, ако преди да навлезе на платното за движение на бул.
„Априлско въстание“ е изчакал движещият се там л.а. Мерцедес да премине.
В делото няма данни за препятствия или други участници в движението,
които да са ограничавали видимостта между двамата водачи.
4. Причина за настъпване
на произшествието от технически характер е навлизане на л.а. Фолксваген в частта
от пътя, по която се е движил л.а. Мерцедес.
Начертани са две мащабни скици на мястото на произшествието
въз основа на данните в делото и уточняващи измервани на пътя в района на кръстовището.
Въз
основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата
е допустима, като подадена в срок
от надлежна страна срещу подлежащ на обжалване акт. Разгледана по същество се
явява неоснователна и недоказана.
Съгласно дадените от закона правомощия, съдът направи цялостна
проверка и констатира, че при издаване на НП не са допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила. Същото е издадено от компетентен орган, при спазване на
предвидената за това процедура. Нарушението е индивидуализирано от обективна страна,
като съдържа всички обстоятелства, включени в състава на санкционната норма.
Ето защо направените в тази връзка възражения от страна на жалбоподателката са
неоснователни.
С оглед на събраните по делото доказателства, съдът
намира, че по несъмнен начин се установява, че на инкриминираната дата- 03.01.2018г.
жалбоподателката М. управлявайки МПС- л.а.Фолксваген Поло е предизвикала ПТП с л.а.
Мерцедес ГЛ 420 ЦДИ 4 Матик, като при наличие на пътен знак Б-2 – „Спри!
Пропусни движещите се по пътя с предимство“, извършвайки маневра завиване на
ляво, не го е пропуснала и му е отнела предимството, в резултат на което е
причинила материални щети.
При така установената както от контролните органи /свидетелите
С.Д. и Д.Д./, така и от прокурора, фактическа обстановка по несъмнен начин се
установява, че действително М. е нарушила правилата за движение по пътищата
досежно настъпилото ПТП- чл.50, ал.1 от ЗДвП, предвиждащ че на кръстовище, на което
единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни
средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които
се движат по пътя с предимство. По несъмнен начин се установява, че именно тя е
предизвикала ПТП, тъй като не е пропуснала движещия се по пътя с предимство
автомобил, навлязла е в кръстовището и по този начин е навлязла в опасната зона
на другия автомобил, който не е могъл да предотврати удара чрез спиране.
В подкрепа изводите на съда, са не само всички събрани на
ДП доказателства, постановлението на Районна прокуратура Разград, изводите на
Окръжна прокуратура Разград, както и заключението на повторната експертиза.
Всички те са единни и непротиворечиви, поради което съдът ги кредитира изцяло.
По този начин същата е осъществила от обективна и
субективна страна състава на административното нарушение по чл.179, ал.2 от ЗДвП предвиждащ, че „Който
поради движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по
ал. 1 причини пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба в размер 200 лв.,
ако деянието не съставлява престъпление“, чл.179,
ал.1, т.5 от ЗДвП предвижда санкция за водач, който не спазва предписанието на пътните знаци, пътната маркировка
и другите средства за сигнализиране, правилата за предимство, за разминаване, за
изпреварване или за заобикаляне, ако от това е създадена непосредствена опасност
за движението.
В случая правилно и законосъобразно е ангажирана
отговорността на жалбоподателката, като наложеното наказание е в точно
фиксирания от закона размер. Макар нарушението на посочените правила от страна
на жалбоподателката да съставлява престъпление, то с оглед изричното изявление
на пострадалия и дадената от закона възможност наказателното преследване е
прекратено, но следва да бъде ангажирана административно наказателната й
отговорност. Ето защо НП следва да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно.
По отношение направените възражения за
незаконосъобразност на НП поради създадената организация на движение и оттам
липсата на вина от страна на жалбоподателката, съдът намира за неоснователни.
Безспорно се установява, че същата е навлязла в кръстовището без да е
пропуснала движещия се по него друг автомобил. Същата е следвало след
предприемане на преминаване през кръстовището, дори и първоначално да е била
спряла на знака, да се увери, че безпроблемно ще напусне зоната на цялото
кръстовище, което включва не само пътното платно с две ленти, по което се е
движел л.а.Мерцедес, но и включването и в насрещното пътно платно също с две
ленти.
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 18-1075-001854/02.08.2018г. на ВПД Началник
група към ОД МВР- Разград, сектор Пътна полиция Разград, с което на основание чл.179,
ал.2 във вр. с чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП на Р.Х.М. *** й е наложена глоба в размер
на 200 лв. за нарушение на чл.50, ал.1 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК
пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Районен съдия: