Решение по дело №95/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 238
Дата: 5 май 2023 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20237170700095
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  238/  05. Май 2023г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На пети април 2023г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 95/2023г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на Община Никопол, представлявана от Кмета И.С. срещу Решение № РД-02-14-48/13.01.2023г. на Зам. Министъра на МРРБ – Ръководител на Националния орган на Програмата ИНТЕРРЕГ V-A Румъния-България 2014-2020, с което на осн. чл. 73 и чл. 70 ал.1 т.9 ЗУСЕСИФ вр. §5 т.4 и §70 от ДР на ЗУСЕФСУ е определена финансова корекция за Община Никопол в размер на 30% от стойността на допустимите разходи без собствен принос на бенефициера – 1 828 093,75 лв. с ДДС по Договор № 309/06.12.2018г. с изпълнител Обединение „Стройкомерс Дизайн“   на стойност 1 554 517,35 лв. без ДДС / 1 865 420,82 лв. с ДДС /, финансиран със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по програмата, с предмет „Инженеринг – проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор на обект: Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“.

Жалбоподателят оспорва решението за налагане на финансова корекция като незаконосъобразно и иска неговата отмяна. Счита, че не е извършил сочените нарушения на чл. 70 ал.1 т.3 и т.5 ЗУСЕСИФ – нарушение на принципа за добро финансово управление и липса на одитна следа, а изводите на управляващия орган са необосновани. Изложените в мотивите на решението аргументи са почти идентични с друго РФК по друг договор, което е недопустимо. Не е взето предвид, че договорът е бил прекратен по отношение на СМР и е заплатена само извършената дейност по него за проектирането, като непропорционално е наложена финансова корекция върху цялата стойност на договора. Въз основа на изготвения проект е обявена нова обществена поръчка и е сключен договор за СМР, който се изпълнява в договорените срокове. Чрез адв. Г. *** поддържа жалбата на заявените основания. Излага допълнителни доводи за противоречие в мотивите на решението относно правната квалификация на констатираните нарушения и несъответствие с изложените факти, които са неверни и неправилно интерпретирани от органа. Претендира присъждане на направените деловодни разноски.

Ответникът - Зам. Министъра на  регионалното развитие и  благоустройството и Ръководител на НО на програма Интеррег  V-A Румъния-България 2014-2020, чрез юрисконсулт Д. изразява становище за неоснователност на жалбата като поддържа  съображенията, изложени в мотивите на оспореното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на МРРБ. Прави възражение за прекомерност на платеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 73 ал.4 от ЗУСЕСИФ вр. §70 ДР на ЗУСЕФСУ.

Решението за ФК е връчено на 13.01.2023г. Жалбата е подписана с електронен подпис и подадена по електронен път на 25.01.2023г.  в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Община Никопол е бенефициент по Договор № РД-02-29-132/29.05.2017г., сключен с МРРБ за изпълнение на проект „ The bridges of time: integrated aproach for improving the sustainable use of Nikopol – Turnu Magurele cross-border cultural heritage“, финансиран по Програмата Интеррег V-А Румъния България 2014-2020“ със средства от Европейския фонд за регионално развитие, национално съфинансиране от държавните бюджети и 2% собствен финансов принос на Община Никопол като партньор по проекта. Национален управляващ орган според договора за финансиране е МРРБ. В изпълнение на предвидените по проекта дейности, Община Никопол е провела обществена поръчка по реда на ЗОП, въз основа на която е сключен договор с избраните изпълнители за двете обособени позиции.

За обособена позиция № 1 „Инженеринг – проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор на Път до археологически обект „Скална Църква“ – гр. Никопол“ , финансиран чрез Програмата Интеррег V-А Румъния България 2014-2020 е сключен Договор № 308/06.12.2018г. с изпълнител „РАТЕК“ ООД. Този договор не е предмет на настоящото РФК. По отношение на този договор са били наложени и други две финансови корекции относно възлагането на обществената поръчка и неправомерно изменение на договора след сключването му, както и за недобро финансово управление и липса на одитна следа като изложените мотиви в голяма степен се припокриват и с настоящата РФК, въпреки че договорите за двете позиции са с различен предмет, изпълнители и фактология по изпълнението.

За обособена позиция №2: Инженеринг- проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор на обект: Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“ е сключен Договор № 309/06.12.2018г. с избрания изпълнител Обединение „Стройкомерс Дизайн“. Договорът за обособена позиция №2 е прекратен в частта относно извършване на СМР за обекта с Уведомление от 13.09.2021г., поради съществено изменение в параметрите на застрояването, след изготвянето на проекта, като договорът остава в сила в частта относно осъществяване на авторски надзор по ЗУТ, технически решения, доработки на проекта, технологичен контрол и съдействие при въвеждане на обекта в експлоатация.

С оспореното решение за финансова корекция е осъществен последващ контрол за законосъобразност на изпълнението по сключен договор за възлагане на обществена поръчка по обособена позиция № 2.

Посочено е във встъпителната част, че оспорената финансова корекция се издава на осн. чл. 70 ал.1 т.9 ЗУСЕСИФ вр. §5 т.4 и §70 от ДР на ЗУСЕФСУ – т.е. за нарушения на правилата при определяне на изпълнител на обществената поръчка. Но в мотивите на решението се развиват доводи и са посочени основанията на чл. 70 ал.1 т.3 и т.5 ЗУСЕСИФ – нарушение на принципа за добро финансово управление и липса на одитна следа, като първото нарушение е квалифицирано като нередност по т.2 от Приложение № 2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за налагане на финансови корекции и определена 25% финансова корекция, а второто като нередност по т.4 от цитираното приложение и е определена 5% финансова корекция или на осн. чл.8 от Наредбата е кумулирана финансова корекция в общ размер 30 % от стойността на допустимите разходи по договора, финансирани със средства от ЕСИФ, като е изваден собствения принос на бенефициента от 2%. Няма представени доказателства да са наложени финансови корекции върху същия договор с други решения на управляващия орган.

Бенефициентът е уведомен за конкретните констатации за установеното нарушение. Възползвал се е от правото си да подаде писмени възражения в законния срок, които са подробно обсъдени в решението за финансова корекция, но са счетени за неоснователни от управляващия орган.

С оглед изложените в решението мотиви и развити правни съображения съдът приема, че решението е издадено на осн. чл. 70 ал.1 т.3 и т.5, чл. 73 ал.1 от ЗУСЕСИФ вр. §5 т.4 ДР на ЗУСЕСИФ, приложими и за финансовата подкрепа по програмите за европейско териториално сътрудничество, а посочването на чл. 70 ал.1 т.9 ЗЕСУСИФ във встъпителната част се дължи на техническа грешка и не създава неяснота относно волята на административния орган, поради което е несъществено.

Според чл. 70 ал.1 от ЗУСЕСИФ финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция на няколко основания, сред които е и посоченото в т.3 – за нарушаване на принципите за добро финансово управление /принципа на ефикасност или ефективност/ и в т.5 – липса на одитна следа. Случаите на нередности, за които се извършват финансови корекции по чл. 70 ал.1 т.3 и т.5 от ЗУСЕСИФ са уредени в Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ – Приложение №2.

Съгласно чл. 73 ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Преди издаването на решението управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства.  Решението по ал. 1 се издава в едномесечен срок от представянето на възраженията по ал. 2, като в неговите мотиви се обсъждат представените от бенефициента доказателства и направените от него възражения.

Решението е издадено от Д.Г.– Зам. министър на Регионалното развитие и благоустройството, оправомощена със Заповед № РД-02-14-789/17.08.2022г. на Министъра на Регионалното развитие и благоустройство да ръководи и организира дейността на националния орган – МРРБ по програмата „Интеррег V-А Румъния България“ 2014-2020г.“, в това число и да издава всички индивидуални административни актове по смисъла на ЗУСЕСИФ. Решението за финансова корекция е издадено от длъжностно лице, определено за ръководител на националния управляващ орган на програмата – МРРБ съгласно чл.9 ал.5 ЗУСЕСИФ и в този смисъл – от съответния компетентен орган.

Издадено е в необходимата писмена форма и съдържа, както правните, така и подробно изложени фактически основания, мотивирали акта. Налице е и обсъждане на направените от бенефициента възражения, с което са изпълнени изискванията на чл. 73 ЗУСЕСИФ относно формата и съдържанието на решението за финансова корекция. В мотивите са посочени констатираните нередности със съответното правно и фактическо основание.

Договор № 309/06.12.2018г. с изпълнител Обединение „Стройкомерс Дизайн“ за обособена позиция №2: Инженеринг- проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор на обект: Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“ е сключен след проведена процедура за възлагане на обществена поръчка по ЗОП. Решението за определяне на изпълнител на обществената поръчка не е било обжалвано и е влязло в сила.

В хода на изпълнение на дейностите по проекта управляващият орган е упражнил контрол за спазването на правилата по ЗОП, както и за спазването на европейското законодателство като е започнал процедура за администриране на нередност по възлагането и изпълнението на договора.

Извършената проверка за нередност е допустима на осн. чл. 69 ал.1 и ал.2 ЗУСЕСИФ във всеки момент, както по инициатива на управляващия орган на съответната програма, така и по подаден сигнал. В случая е била инициирана от управляващия орган при извършен последващ контрол за законосъобразност на възлагането и изпълнението на дейностите по сключения договор по подаден сигнал за нередност.

Преди издаването на решението управляващият орган е дал възможност на бенефициента да се запознае с констатациите за установени нередности, който е уведомен за основанието и размера на финансовата корекция и е упражнил правото си на писмени възражения. Последните са отчетени от управляващия орган при издаване на решението, но са приети за неоснователни, като са потвърдени констатациите за нередност.

Съдът не споделя изводите на НО за наличие на нередности по смисъла на чл. 70 ал.1 т.3 и т.5 ЗУСЕСИФ, изразяващи се в нарушаване принципите на добро финансово управление и липса на одитна следа при възлагане и изпълнение на дейностите по договора, съставляващо основание за издаване на финансова корекция по посочения договор за обособена позиция № 2 с изпълнител Обединение „Стройкомерс Дизайн“.

Обявеният предмет на поръчката по ОП № 1 и ОП № 2 е : „инженеринг- проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор“ на двата посочени обекта по обособени позиции. „Инженеринг“ означава „инвестиционно проектиране“, в което понятие съгласно чл. 139 ал.1 ЗУТ се включват трите фази на проектиране – идеен, технически и работен проект.

В техническата спецификация за обособена позиция №1 възложителят е посочил, че към момента на обявяване на обществената поръчка има изготвен технически проект „Път до археологически обект „Скална църква“ гр. Никопол с издадено разрешение за строеж и че авторът на проекта е декларирал отказ от авторските права в полза на Община Никопол. Посочено е, че е издадена Заповед № 113/28.03.2018г., с която е одобрен нов ПУП-ПР за урегулираните поземлени имоти като се променя уличната регулация с ново трасе на улицата. Също и, че е издадено становище на „Геозащита Плевен“ ЕООД от 27.07.2018г., с което предвид „развитите геодинамични процеси по склона“, е препоръчано преди изпълнението на строежа да се извърши детайлно инженерно-геоложко проучване, в което да се определи геодинамичния риск в района, предвиден за строителство. Тези обстоятелства налагат разработване на изцяло нов технически проект по позиция 1 съгласно дадените от възложителя разяснения до потенциалните кандидати. В техническата спецификация е посочено още, че проектът трябва да включва следните части: инженерно-геоложко проучване, в което да се определи геодинамичния риск в района, предвиден за строителство. Заложени са и изискванията при изпълнението на СМР съгласно действащия технически проект като е посочено, че следва да се извърши инженерно-геоложко обследване. Дадени са и пояснения относно изискванията при изпълнение на СМР съгласно действащия технически проект и извършеното инженерно-геоложко обследване при изграждането на пътя предвид факта, че в началото на пътя десният скат е доста стръмен и има следи от древно свлачище. Въз основа на направеното инженерно-геоложко обследване и измерените физико-механични показатели на делувиалната глина и направените изводи са дадени препоръки при проектирането и изпълнение на СМР за: Направа на армирана подпорна стена в местата, където улицата се врязва в делувиалната глина, формираща почти отвесни стени с височина около 2 до 3м. Зад нея е желателно да се направи дренажна призма с барбакани. Ската в началото на пътя и в обсега на древното свлачище да се рекултивира, а цялото протежение да се затреви и залеси с декоративни храсти, за да се избегне ерозирането му.

В техническата спецификация по позиция 2 е посочено, че сградата на Информационния център/Администрация/ се ситуира в поземлен имот 51723.500.1388 с площ 305 кв.м., а Археологическия парк в поземлен имот с идентификатор 51723.500.1387 с площ 3182 кв.м. В спецификацията за позиция 2 също е предвидено изготвянето на инженерно-геоложко проучване, в което да се определи геодинамичния риск в района, предвиден за строителство, а в обяснителните записки към проектните части подробно да се опишат необходимите изходни данни, дейности, технико-икономически показатели, спецификация на предвидените за влагане строителни продукти (материали, изделия, комплекти и системи) с технически изисквания към тях в съответствие с действащите норми и стандарти и технология на изпълнение, както и изготвяне на количествено стойностна сметка по всички части. В част електрическа изрично е посочено, че главното захранване не е обект на разработката.

В указанията за изготяне на офертата, относима и за двете обособени позиции, е обърнато внимание да се има предвид, че избраният изпълнител следва да изготви проект във фаза технически за обособена позиция№1 и проект във фаза работен за обособена позиция 2 като навсякъде в документацията под „изготвя проект“, да се има предвид това уточнение.

В техническото си предложение изпълнителят е предвидил част инженерно-геоложко проучване, която да се изготви от екип проектанти.

Изпълнението на проекта от Община Никопол по сключения договор с МРРБ е започнало на 31.03.2017г. и е било предвидено да приключи на 30.07.2019г. Впоследствие с анекси между страните е удължаван срока на проекта до 31.01.2023г., което е станало със съгласието на управляващия орган на програмата като страна по договора.

В Договор № 309/06.12.2018г. с изпълнител Обединение „Стройкомерс Дизайн“ за обособена позиция №2: Инженеринг- проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор на обект: Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“ е предвидено изготвянето на инвестиционен проект във фаза работен, извършване на строително-монтажни работи за обект :“Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“ и осъществяване на авторски надзор по ЗУТ, технически решения, доработки на проекта, технологичен контрол и съдействие при въвеждане на обекта в експлоатация. В чл.1 ал.3 т.2 от договора се казва, че точните количества ще бъдат посочени в изготвения проект и количествено-стойностна сметка към него, които ще станат неизменна част от договора и не могат да надвишават стойността на СМР от ценовата оферта. Общата сума по договора е в размер на 1 295 431,13лв. без ДДС или 1554517,35 лв. с ДДС, разпределена по дейности, както следва: за изпълнение на СМР – 1 245 743,40 лв. без ДДС ( 1 494 892,08 лв. с ДДС); за проектиране – 44 771, 96 лв. без ДДС (53 726,35 лв. с ДДС) ; за авторски надзор – 4 915,77 лв. без ДДС (5 898,92 с ДДС) съгласно подадената оферта.

В изпълнение на договора преди проектиране след проучването на площадката през 2019г. е изготвен инженерно-геоложки доклад от март 2019г., преработен юли 2019г. и окончателен инженерно-геоложки доклад от м. януари 2020г. за обособена позиция 2 от екипа проектанти с ръководител инж. Георги Франгов, който е предаден от изпълнителя Обединение „Стройкомерс Дизайн“ на Община Никопол. Разгледан е от ЕСУТ. Според заключението инжерно-геоложкото проучване е установило пригодността на терена за проектираното строителство като площадката е застрашена от неблагоприятни гравитационни процеси – свлачища и срутища и за намаляване на геодинамичния риск от тях и заливане на площадката при високи стоежи на р. Дунав е необходимо да се предвидят превантивни мерки – изграждането на укрепителни, отводнителни и дренажни съоръжения. В обсега на свлачищата – водосток, подпорна стена от габиони, дренажно ребро, повърхностно отводняване на дъждовни води, преоткосиране на терена. В обсега на срутищата – противосрутищни анкерирани мрежи, джоб-стени. Брегозащитни съоръжения и контролно-измервателна система.  

С писмо Изх. № АУ17-9/02.09.2020г. на МРРБ, въз основа на изготвения инженерно-геоложки доклад е дадено предварително съгласие по реда на чл. 96 ал.3 ЗУТ за изпълнение на геозащитни мерки и дейности за подобект 1 – път до археологически обект „Скална църква“ и подобект 2 – музей на открито археологически парк „Пристани на времето“ – за извършване на укрепителни, брегоукрепителни/противоерозионни и отводнителни мероприятия в поземлените имоти, в които се предвижда строителството за двата обекта.

Окончателният доклад за извършеното инвестиционно проектиране по позиция 2, съобразено с изискванията на МРРБ, включително по част геология е предаден с приемо-предавателен протокол между страните по договора на 18.08.2021г. Издадена е фактура от 07.09.2021г. за извършените дейности по проектиране в размер на 53 726,35 лв. с ДДС и сумата е платена с платежно нареждане от 08.10.2021г.

С Уведомление Изх. № 26-487/13.09.2021г. Община Никопол е прекратила договора с Обединение „Стройкомерс Дизайн“ в частта по т.2 за извършване на строително-монтажни работи, като остава в сила в частта относно осъществяване на авторски надзор върху обекта до въвеждането му в експлоатация. Причината за прекратяването е настъпило съществено изменение на поръчката след изготвянето на инженерно-геоложкия доклад и инвестиционния проект с предвидените защитни и укрепителни мероприятия, заради установеното актуално състояние на свлачищните процеси в периметъра на застрояване, с което се намалява реалната застроена площ на УПИ І-1387 кв.3а, което не позволява изменение на сключения договор. От около 4500 кв.м., залегнали в техническата документация, площта на УПИ І-1387 е 3 182 кв.м. с корекция на пътя, а реално застроимото петно е 1 558 кв.м., след приспадане на джоб стена и пространството зад нея, 3 метровите ивици за ограничителни линии, електрически сервитути и приемно-административната сграда, която се премества от УПИ І-1388 в УПИ І-1387 и необходимостта от изграждане на трафопост.

Въз основа на изготвения и одобрен инвестиционен проект е издадено Разрешение за строеж № 76/16.12.2021г. за обект „Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“ с местонахождение УПИ І-1387, кв. 3а гр. Никопол с етапно изпълнение: първи етап: „Предпазна стена“ и втори етап „Музей на открито – Археологически парк пристани на времето“. Разрешението е влязло в сила на 06.01.2022г.

За изпълнението на СМР за изграждане на музей на открито е проведена нова обществена поръчка, въз основа на изготвения инвестиционен проект и е сключен Договор № 16/04.02.2022г. с изпълнител Консорциум „ПОИС-Дунав 2015“, обхващащ двата етапа на строителство, който ще се изпълни в УПИ І 1387 с площ 3 182 кв.м. Обектът е в процес на изпълнение.

За изграждане на кабелно захранване с трафопост за обекта музей на открито е издадено отделно Разрешение за строеж № 2 /06.01.2021г., влязло в сила на 21.01.2021г., което засяга имотите -  ПИ с идентификатор 51723.500.1384, 1385 и 1388. Проектирането и изграждането на кабелното захранване с трафопоста не е предмет на договора за СМР на музея на открито и не се финансира със средства по програмата, това е посочено изрично и в условията на обществената поръчка  част електро.

Според  сигнала за нередност и РФК е налице липса на одитна следа, тъй като инженерно-геоложкия доклад не е изготвен от изпълнителя по договора – Обединение „Стройкомерс Дизайн“, а от „Стив 88“ ЕООД.

Но видно от приложените по делото доказателства проектирането за обособена позиция № 2 е извършено от ръководения от инж. Георги Франгов екип от проектанти, поименно посочени в изготвения инженерно-геоложки доклад. В изпълнение на дейностите по проучването проектантите са възложили и изпитванията на почвени проби в лицензирана лаборатория.  Инж. Георги Франгов е проектант по част геология, видно от инвестиционния проект за обекта, изготвен от изпълнителя по договора Обединение „Стройкомерс Дизайн“. Без съществено значение е фактът, че инженерно-геоложкия доклад е изготвен върху фирмена бланка на „Стив 88“ ЕООД  с управител Живка Франгова, тъй като няма договорни отношения и разплащания между общината и това дружество. Плащането за проектирането е извършено между изпълнителя по договора и Община Никопол, а инж. Георги Франгов участва в проектирането на обекта по договора в качеството си на физическо лице - ръководител на проектантския екип по част „геология“, който е изготвил инвестиционния проект в тази част и там са предвидени детайлно всички необходими мероприятия за намаляването на геодинамичния риск при изпълнение на строителството.

Управляващият орган е приел, че още със самото обявяване на обществената поръчка са нарушени принципите на добро финансово управление – принципа за ефикасност и принципа за ефективност, тъй като възложителят е знаел за наличието на обстоятелства, които могат и са възпрепятствали последващото успешно изпълнение на процедурата, а именно – че обектите попадат в района на активно свлачище и че е необходимо да бъде изготвен инженерно-геоложки доклад преди проектирането, а впоследствие по тази причина е прекратил договора за СРР.

Предвид изложената фактология по възлагане и изпълнение на обществената поръчка по обособена позиция №2 с предмет „Инженеринг – проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор на обект: Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“, съдът не възприема изложените от управляващия орган фактически констатации, интерпретации и правни изводи за нарушаване на принципа на добро финансово управление и липса на одитна следа по отношение на възлагането на обществената поръчка и изпълнението на Договор № № 309/06.12.2018г. с изпълнител Обединение „Стройкомерс Дизайн“.

Видно от изготвената документация по възлагане на обществената поръчка по позиция №2 и по изпълнение на договора при проектирането, строителството, осъществения авторски надзор и разплащанията е налице пълна последователност и проследимост на действията и обоснованост на извършените разходи.

Необосновани са изводите на управляващия орган за частична липса на одитна следа, поради това че инженерно-геоложкия доклад е изготвен от друг изпълнител, а не от изпълнителя по договора, който фактически и правен извод не съответства на фактологията по изпълнение на договора.

Необоснован е и извода за недобро финансово управление, поради нарушение на принципа на ефикасност, който е свързан с най-доброто съотношение между използваните ресурси, предприетите дейности и постигането на целите и принципа на ефективност, който е свързан със степента, в която се постигат поставените цели посредством предприетите дейности. Според управляващия орган по договора са разходвани средства, без да са отчетени обстоятелства, известни на възложителя преди сключването на договора, но посочени от него като възникнали след това и довели до прекратяването му. Така ресурсите не са използвани по такъв начин, че да се гарантира постигането на целите, като предприетите дейности са довели до ниска степен на постигане на поставените цели.

Този извод е декларативен и не е обоснован с конкретната изложена фактология, която се базира на факти и извън предмета на договора, поради което не става ясно защо органът е приел, че е осъществено такова нарушение при изпълнението на конкретния договор.

Смесването на процедури и фактология, неотносима към предмета на договора, както и касаеща други РФК, е довело до съществено процесуално нарушение, тъй като преди издаване на акта не са изследвани и изяснени относимите факти и обстоятелства от значения за случая, което е довело до неправилни и необосновани фактически и правни изводи.

Изпълнителят по договора е избран след провеждане на обществена поръчка, включваща като предмет трите фази по реализирането на обекта - проектирането, изпълнението на СМР въз основа на изготвения от изпълнителя проект и авторски надзор при изпълнението им до окончателното приключване на обекта по позиция 2. В условията на обществената поръчка е заложена необходимостта от извършване на инженерно-геоложко проучване преди проектирането поради известните данни за наличието на свлачищни процеси върху предвидения терен за строителство. Извършено е проучването, въз основа на което е изготвен инвестиционния проект, съдържащ и част геология. Именно изготвеният инвестиционен проект на база инжинерно-геоложкото проучване и доклад и промяната на площта за застрояване заради предвидените укрепителни мероприятия са новите обстоятелства, настъпили след сключване на договора, които са  наложили прекратяване на договора в частта за СМР и обявяването на нова обществена поръчка след издаването на разрешение за строеж и сключването на нов договор, който се изпълнява, с което проекта предстои да бъде финализиран.

Следва да се има предвид, че неколкократното удължаване срока за изпълнение на проекта по договора с МРРБ е било съгласувано с органа като договорен партньор с оглед изпълнението на всички необходими процедури по съгласуване, обследване и проектиране, което е основната причина за забавяне на реализацията във времето, но е обосновано и допустимо и е довело до целения резултат, тъй като проектирането е завършило с детайлното предвиждане на всички необходими укрепителни мерки в обхвата на засегнатия терен и въз основа на него е издадено разрешението за строеж след предварително съгласие от МРРБ, за да бъде възможно извършването на строителството съгласно всички изисквания, което е признак на добро финансово управление.

Извършените дейности по проектирането, включително доработките съобразно изискванията на  МРРБ са документирани, отчетени и разплатени като не е надвишена договорената стойност, а авторският надзор продължава до въвеждане на обекта в експлоатация. Изпълнението на СМР е предмет на отделен договор, а не на санкционирания договор, тъй като той е прекратен и средствата не са били разходвани по него. Затова неоснователно е наложена финансова корекция върху стойността на целия договор.

Предвид изложеното не са налице твърдяните от УО нарушения и не са налице основанията за налагане на финансова корекция съгласно т.2 и т.4 от Приложение № 2 към чл.2 ал.3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и на процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ.

Фактическата обстановка по случая неправилно е била интерпретирана от УО, вследствие на което и неправилно е приложен материалния закон. Решението противоречи на материалния закон и преследваната легитимна цел съгласно чл.2 ЗУСЕСИФ – за управление на средствата от ЕСИФ въз основа на законността, доброто финансово управление и устойчивото развитие, за гарантиране на тяхната ефективност и ефикасност и осигуряване на публичност и прозрачност при разходването им.

По тези съображения решението за налагане на финансова корекция по отношение на Община Никопол е необосновано и незаконосъобразно и следва да се отмени.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в полза на Община Никопол следва да се присъдят направените деловодни разноски – държавна такса в размер на 1700 лв., както и разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 31 200 лв.(с ДДС). Заплатеното адвокатско възнаграждение не е прекомерно, тъй като е определено съобразно защитавания материален интерес и не надхвърля минимума съгласно чл. 7 ал.2 т.7 вр. чл. 8 ал.1 от Наредба № 1 /2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и е съобразено с фактическата и правна сложност на делото.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-14-48/13.01.2023г. на Зам. Министъра на МРРБ – Ръководител на Националния орган на Програмата ИНТЕРРЕГ V-A Румъния-България 2014-2020, с което на осн. чл. 73 и чл. 70 ал.1 ЗУСЕСИФ вр. §5 т.4 и §70 от ДР на ЗУСЕФСУ е определена финансова корекция за Община Никопол в размер на 30% от стойността на допустимите разходи без собствен принос на бенефициера – 1 828 093,75 лв. с ДДС по Договор № 309/06.12.2018г. с изпълнител Обединение „Стройкомерс Дизайн“ на стойност 1 554 517,35 лв. без ДДС / 1 865 420,82 лв. с ДДС /, финансиран със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по програмата, с предмет „Инженеринг – проектиране, изпълнение и осъществяване на авторски надзор на обект: Музей на открито – Археологически парк „Пристани на времето“.

ОСЪЖДА Министерство на Регионалното развитие и благоустройство да заплати на Община Никопол разноски за държавна такса в размер на 1700 лв. и за адвокатско възнаграждение в размер на  31 200 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :