Решение по дело №1750/2021 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 457
Дата: 12 октомври 2022 г. (в сила от 12 октомври 2022 г.)
Съдия: Даниел Иванов Цветков
Дело: 20211320101750
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 457
гр. Видин, 12.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, V СЪСТАВ НО, в публично заседание на
двадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Даниел Ив. Цветков
при участието на секретаря Полина Ст. Въткова
като разгледа докладваното от Даниел Ив. Цветков Гражданско дело №
20211320101750 по описа за 2021 година
Производството по настоящото дело е образувано по предявени от „Теленор
България” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.
„Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв. Виолета Герова, САК, против М. Т. К. с
ЕГН **********, с адрес: с. Антимово, обл. Видин, ул. „Трета“ № 39, установителни искове
по реда на чл. 422 от ГПК, във връзка с чл. 415 от ГПК, във връзка с чл. 79 от ЗЗД и чл. 92 от
ЗЗД.
Твърди се в исковата молба, че ответникът М. Т. К. е абонат на дружеството-
доставчик на мобилни услуги – „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД със сключени договори, както
следва:
Договор за мобилни услуги 01.07.2017 г., за ползване на мобилен номер
+359********* със срок на действие 24 месеца до 01.07.2019 г. и избрана абонаментна
програма Тотал 10,99. Сочи се, че съгласно последно сключено към него Допълнително
споразумение от дата 20.03.2018 г. абонатът е предпочел нов абонамент Тотал 30,99 със срок
на действие 24 месеца до 20.03.2020 г.
Договор за лизинг от 20.03.2018 г., по силата на който му е предоставено за ползване
мобилно устройство NOKIA 5 Blue на за период от 23 месеца срещу заплащане на месечна
лизингова вноска в размер на 10.59 лв., съгласно уговорения погасителен план по
лизинговия договор, както и с правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на
договора срещу заплащане на допълнителна сума от 10.59 лв. да придобие собствеността
върху лизинговата вещ /чл. 1, ал.2 от договора за лизинг/. Видно от т. 7 от договора е, че
общата лизингова цена с избрания абонамент, на която устройството е предоставено е в
1
размер на 254.16 лв., докато стандартната такава е 519.90 лв. - т. е. направената на абоната
отстъпка възлиза на сума в размер на 265.74 лв.
Договор за мобилни услуги 30.03.2018 г., за ползване на мобилен номер
+359********* със срок на действие 24 месеца до 30.03.2020 г. и избрана абонаментна
програма Тотал 24,99. Съгласно последно сключено към него Допълнително споразумение
от дата 01.12.2018 г. абонатът е предпочел нов абонамент Тотал 44,99 със срок на действие
24 месеца до 01.12.2020 г.
Въз основа на посочените договори ответникът ползвал предоставяните от
Дружеството - ищец мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския
номер на абоната № *********.
Сочи се, че съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при ползване
на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз
основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми“.
Твърди се, че за потребените от абоната-ответник услуги за периода от 05.03.2019 до
04.06.2019 г. ищцовото дружество било издало следните фактури:
- Фактура № **********/05.04.2019 г. за отчетния период на потребление от
05.03.2019г. до 04.04.2019 г. с дължима стойност за плащане в размер на 287.49 лв., от
които: - за мобилен номер +359*********: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонамент; 10.59 лв.
за месечна лизингова вноска; -за мобилен номер +359*********: 37.49 лв. без ДДС за месечен
абонамент и потребление извън него, изразяващо се в: 182.03 лв. без ДДС за Роуминг
таксуване;
Дължимата сума била платима в срок 20.04.2019 г. Към фактурата било приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
- Фактура № **********/05.05.2019 г. за отчетния период на потребление от
05.04.2019 г. до 04.05.2019 г. с дължима стойност за плащане в размер на 135.07 лв., от
които: -за мобилен номер +359*********: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонамент; 10.59 лв.
за месечна лизингова вноска; -за мобилен номер +359*********: 37.49 лв. без ДДС за месечен
абонамент и потребление извън него, изразяващо се в: 40.42 лв. без ДДС за Роуминг
таксуване;
Дължимата сума била платима в срок 20.05.2019 г. Към фактурата било приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номер. Към фактурата била прибавена
и незаплатената стойност от предходния отчетен период в размер на 287.49 лв., при което
общодължимото задължение възлиза на сума в размер на 422.56 лв.
-Фактура №**********/05.06.2019 г. за отчетния период на потребление от
05.05.2019 г. - 04.06.2019 г. с дължима стойност за плащане в размер на 86.56 лв., от които: -
за мобилен номер +359*********: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонамент; 10.59 лв. за
2
месечна лизингова вноска; -за мобилен номер +359*********: 37.49 лв. без ДДС за месечен
абонамент
Дължимата сума била платима в срок 20.06.2019 г. Към фактурата било приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номер. Към фактурата била прибавена
и незаплатената стойност от предходния отчетен период в размер на 422.56 лв., при което
общодължимото задължение възлиза на сума в размер на 509.12 лв.
Излага се, че за посочените месечни отчетни периоди ответникът не е изпълнил
задължението си да заплати на ищеца дължимите месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги в общ размер на 509.12 лв.
Поддържа се, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 509.12 лв. е ангажирало договорната
отговорност на абоната по т. 11 от процесиите договори за услуги, като във връзка с чл.75,
вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, ищецът е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура
№ ********** от 05.08.2019 г.
Сочи се, че за посочените месечни отчетни периоди ответникът не е изпълнил
задължението си да заплати на ищеца сумите за месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги, така както са фактурирани. Излага се, че при наличието на
неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от
Общите условия, като след изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените
месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се
ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на
абоната, като операторът неколкокоратно праща смс - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на
Оператора, ползваният телефонен номер бил двустранно спрян, за което абонатът бил
уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен бил пореден шанс за плащане на
дължимите месечни суми.
Твърди се, че след като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането на този срок.
Когато денят за изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада в забава след
изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Излага се, че съгласно чл. 49 от Общите Условия, ищецът има право да получава в
срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното
място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е задължение по
част XIII от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите
задължения на потребителя, ищецът има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите или при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния
договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито законът, нито
договорените между страните условия, вменяват задължение на кредитора да кани закъснЕ.я
3
длъжник да изпълни задължението си. Ищецът поддържа, че при това положение за него
било възникнало потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни
услуги, при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до този момент.
Посочва се в исковата молба, че датата на деактивация на процесиите абонаменти е
30.07.2019 г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането
на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен
срок на действие на ползвания абонамент.
Твърди се, че ответникът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил
крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
Тотал 30,99 за мобилен номер +359********* до 07.08.2020 г., съгласно Допълнително
споразумение от дата 20.03.2018 г.
Тотал 30,99 за мобилен номер +359********* до 01.12.2020 г., съгласно Допълнително
споразумение от дата 01.12.2018 г.
Излага се, че неизпълнението на ответника е обусловило правото на ищеца да
ангажира договорната му отговорност, съгласно изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от
договорите, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно
прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба
между ищеца и Комисия за защита на потребитЕ.те относно начина на формиране на
неустойките, претендирани при предсрочно прекратяванае на договорен абонамент,
начислената на абоната неустойка в размер на 271.53 лв. е формирана съобразно новите
правила за изчисление, уговорен в т. 11 от догворите.
Поддържа се, че претендираната неустойка в размер на 271.53 лв. представява
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван
номер. Посочва се, че съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него,
същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване (1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода
от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартиите месечни абонаменти, взети без ДДС, (2) а в
случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят дължи и
възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки, съотствщи на оставащия срок
на договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за
ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан
документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част от разликата между
стандартната цена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа,
действаща към момента на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето
му (в брой или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства
4
на оставащия срок на договора. Сочи се, че уговорената клауза била в унисон с
предписанията на Комисия за защита на потребитЕ.та и с уговореното в постигнатата
Спогодба.
Посочено е, че неустойката в размер на 271.53 лв. е формирана по следния начин:
159.06 лв. (Сто петдесет и девет лв. и 6 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване
па договорен абонамент от дата 20.03.2918 г. за мобилен номер +359*********, от които:
77.46 лв. представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси, взети без ДДС
и
81.60 лв. представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство NOKIA 5
Blue, c отстъпка от стандартната цена, съгласно Раздел 2 от договора за мобилни услуги от
дата 20.03.2018 г.
112.47 лв. (сто и дванадесет лв. и 47 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 20.03.2018. за мобилен номер +359*********, представляваща
стойността на 3 месечни абонаментни такси, взети без ДДС.
Твърди се, че поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване
на предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от Общите условия, приложени към
лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставените на абоната мобилни
устройства - NOKIA 5 Blue били обявени за предсрочно изискуеми.
Излага се, че съгласно чл. 3 (2) от договораза лизинг, сключен към абонамента за
мобилния номер „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат
от лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията
на лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения
между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „ Теленор
България'' ЕАД.
Поддържа се, че при сключване на процесните договори е посочена предпочетена
дата на фактуриране на услугите 5-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите вноски
е указания в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните услуги.
Твърди се, че поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина
на абоната на индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.
12, ал. 2 от Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания
стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или
фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези тоговори
плащания"/ били обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца
на издаване на крайната фактура м. 07.2019г. до края на уговорения погасителен план по
всеки договор, както следва: За мобилно устройство марка NOKIA 5 Blue, се дължи цената в
размер на 84.72 лв., представляваща 7 бр. незаплатени лизингови вноски, дължими за
периода от месец 8/2019 г. до месец 2/2020 г., съгласно уговорения погасителен план и една
5
допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на 10.59 лв.
Сочи се, че като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ответникът се е съгласил и е приел Общите
Условия на Оператора за взаимоотношения с потребитЕ.те на мобилни телефонни услуги.
Посочва се, че съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава в срок
всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното
място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по
начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока,
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й". Излага се, че
незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните
мобилни услуги било обусловило правото на Теленор /чл. 75 от ОУ/ да прекрати
едностранно индивидуалния договор на ответника. Сочи се, че при неспазване на което и да
е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че с налице неизпълнение на
някое от другите задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него.
Излага се, че съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са
неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от
момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор
са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
Поддържа се, че в чл. 20 от Общите условия е посочено, че всички услуги се
заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява достъп до услугите,
за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и
се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят
отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи,
свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27
от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване
на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
Иска се от съда да постанови Решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника М. Т. К., ЕГН: **********, че към него съществува изискуемо
вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, в размер на 509.12 лв.
(петстотин и девет лв. и 12 ст.), представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с абонатен номер №
6
*********, за които са издадени фактури № **********/05.04.2019 г.,
**********/05.05.2019 г., **********/05.06.2019 г. за периода от 05.03.2019 г. до 04.06.2019,
ведно със законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по реда
на чл. 410 ГПК до окончателното плащане на сумата.
Иска се от съда да постанови Решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника М. Т. К., ЕГН: **********, че към него съществува изискуемо
вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, в размер на 84.72 лв.
(осемдесет и четири лв. и 72 ст.), представляваща незаплатени лизингови вноски по Договор
за лизинг от дата 20.03.2018 г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер
+359*********, по силата на който абонатът е взел мобилно устройство NOKIA 5 Blue.
Иска се от съда да постанови Решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника М. Т. К., ЕГН: **********, че към него съществува изискуемо
вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, в размер на 271.53 лв.
(Двеста седемдесет и един лв. и 53 ст.), от които:
159.06 лв. (Сто петдесет и девет лв. и 6 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване
на договорен абонамент от дата 20.03.2018 г. за мобилен номер +359*********
112.47 лв. (Сто и дванадесет лв. и 47 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 01.12.2018 г. за мобилен номер +359*********.
Претендират се направените по делото разноски в настоящото исково производство и
в заповедното производство.
В срока по чл. 131 от ГПК от назначения особен представител на ответника е
постъпил отговор на исковата молба, с който искът се оспорва като недопустим и
неоснователен. Релевират се възражения за недопустимост на иска поради обстоятелството,
че правен субект-търговец с наименование „Теленор България“ ЕАД не съществува.
Посочва се, че предявените искове са неоснователни, тъй като не ставало ясно от исковата
молба как точно са формирани исковете за нустойки и абонаментни такси. Излага се, че
ответната страна – потребител по договорите е в очевидно неравностойно положение
спрямо оператора-доставчик на мобилни услуги, тъй като не било възможно който и да било
да се запознае едновременно и с Общите условия, и с договорите за предоставяне на
мобилни услуги. Видно било, че само едната страна по договорите, а именно ответникът К.
има задължения, а доставчикът на мобилни услуги няма таква, той имал само права – да
събира произволно определени суми. Поддържа се, че задължението за заплащане на
месечни такси било задължение за периодични плащания, същото важало и за неустойките,
за всяко от които погасителната давност според ответника била 3 години, поради което се
прави вързражение по чл. 111, букви „б“ и „в“ от ЗЗД за изтекла в полза на ответника
погасителна давност за претендираните неустойки и месечни такси за 2018 г. Посочва се в
отговора, че след като бил налице запис на заповед, ищецът следвало да потърси нейното
изпълнение по съответния ред, като в настоящия процес при положително за него решение,
той би се обогатил неоснователно според ответника със сумата по записа на заповед, тъй
7
като съдът няма правомощия да отмени или да обезсили същата.
По делото са събрани писмени доказателства, приложено е ч.гр.д. № 788/2021 г. по
описа на РС – Видин. Назначена и изслушана е съдебно-икономическа експертиза.
С оглед данните по делото, съдът намира следното от фактическа страна:
Ответникът е сключил с ищеца Договор за мобилни услуги от 01.07.2017 г. за
ползване на мобилен номер +359********* със срок 24 месеца – до 01.07.2019 г. и избран
абонаментен план Тотал – 10.99 месечен абонамент. На 20.03.2018 г. е сключено
Допълнително споразумение към договора и абонатът е избрал нов абонамент Тотал – 30.99
със срок на действие от 24 месеца до 20.03.2020 г., сключен е на същата дата и Договор за
лизинг, с който му е предоставено за ползване мобилно устройство NOKIA 5 Blue за период
от 23 месеца при месечна лизингова вноска в размер на 10.59 лева, съгласно уговорения
погасителен план по лизинговия договор, както и с право на абоната след изтичане на 23
месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 10.59 лева да
придобие собствеността върху лизинговата вещ /чл. 1, ал. 2 от Договора за лизинг/.
На 30.03.2018 г. е сключен Договор за мобилни услуги за ползване на мобилен номер
+359********* със срок на действие 24 месеца до 30.03.2020 г. и избрана абонаментна
програма Тотал 24.99. На 01.12.2018 г. е сключено Допълнително споразумение, с което
абонатът е предпочел нов абонамент Тотал 44.99 лева със срок на действие 24 месеца до
01.12.2020 г.
За ползваните от абоната услуги за процесния период от 05.03.2019 г. до 04.06.2019 г.
ищцовото дружество е издало на ответника следните данъчни фактури:
Фактура № **********/05.04.2019 г. на стойност с ДДС в разме на … 287.49 лева /за
период от 05.03.2019 г. до 04.04.2019 г., от които: за мобилен номер +359********* –
25.82 лева без ДДС за месечен абонамент; 10.59 лева за месечна лизингова вноска; за
мобилен номер +359********* – 37.49 лева без ДДС за месечен абонамент и 182.03
лева потребление за роуминг таксуване.
Срокът на плащане на сумата е 20.04.2019 г., към фактурата е приложено извлечение
от потреблението на ползваните мобилни номера.
Фактура № **********/05.05.2019 г. на стойност с ДДС в размер на … 135.07 лева /за
период от 05.04.2019 г. до 04.05.2019 г., от които: за мобилен номер +359********* –
25.82 лева без ДДС за месечен абонамент; 10.59 лева за месечна лизингова вноска и за
мобилен номер +359********* – 37.49 лева без ДДС за месечен абонамент и 40.42 лева
потребление за роумниг таксуване.
Срокът на плащане на сумата е 20.05.2019 г., към фактурата е приложено извлечение
от потреблението на ползваните мобилни номера.
Към издадената фактура е прибавена и незаплатената стойност от предходен период
в размер на 287.49 лева, общо дължимото задължение е в размер на 422.56 лева.
Фактура № **********/05.06.2019 г. на стойност с ДДС в размер на 86.56 лева /за
8
период от 05.05.2019 г. до 04.06.2019 г., от които: за мобилен номер +359********* –
25.82 лева без ДДС за месечен абонамент; 10.59 лева за месечна лизингова вноска и за
мобилен номер +359********* – 37.49 лева без ДДС за месечен абонамент.
Срокът за плащане на сумата е 20.06.2019 г., към фактурата е приложено извлечение
от потреблението на ползваните мобилни номера.
Към издадената фактура е прибавена и незаплатената стойност от предходен период
в размер на 422.56 лева, общо дължимото задължение е в размер на 509.12 лева.
Ответникът е сключил валидни договори за мобилни услуги с ищеца, в които ясно е
определена месечната дължима се цена на предпочетения от клиента абонаментен план по
всеки от тях.
Така само на договорно основание месечно се дължи цена за избраните абонаментни
програми за ползвания мобилен номер + месечната лизингова вноска за устройствата, взети
към абонамента.
С Декларация-съгласие, подписана ответника при сключване на процесиите договори
за мобилни услуги, същият е удостоверил, че е запознат, приема и се задължава да спазва
Общите условия на дружеството-ищец, представляващи неразделна част от договора. От тях
е видно, че дружеството има право да получава месечна абонаментна цена, заплащаща се от
абонатите всеки месец, както и дължимата цена на всички използвани от него услуги, като
периодът на отчитане е на ежемесечна база. Съгласно договора дружеството-оператор
издава ежемесечно фактура на определена дата /в случая 5-то число от месеца/за ползваните
услуги и неполучаването на фактурата не освобождава абоната от задълженията да я
заплати съгласно определения в т. 27 от ОУ срок, който е 15-дневен от издаване на
фактурите, съгласно същите, но не по-късно от 18 дни - съгласно ОУ.
Съгласно чл. 23 от ОУ на Оператора Дължимите от потребитЕ.те цени са:
а) цена за първоначално свързване - включва разходите за осигуряване достъпа на
потребителя до Мрежата и се заплаща еднократно при сключване на
индивидуалния договор, респективно при закупуване на пакет за предплатени услуги.
б) месечен абонамент - осигурява достъп до услугите, за които е сключен
индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се
предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от
потребителя абонаментен план/програма/пакет;
в) месечна цена за ползвани услуги - представлява сумата от стойността на
всички услуги, ползвани от потребителя през дадения месец.
Услугите, предоставени на абоната по предпочетените мобилни номера, са
фактурирани под Клиентски № *********, за който са издадени процесните фактури с
извлечение от детайлна справка на месечното потребление на услугите, приложени по
заповедното производство. Твърдените от ищеца незаплатени услуги от абоната на обща
стойност 509.12 лв. са фактурирани за три последователни отчетни месеца - за месец
9
03/2019 г., 04/2019 г. и 05/2019 г. Към всяка от фактурите има приложено извлечение-
детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер.
Вещото лице е посочило в заключението си, че незаплатените месечн абонаментни
такси и услуги по горецитираните фактури са в размер на 509.12 лева.
По делото не са ангажирани доказателства за заплащане на сумите по фактурите от
ответника.
След изтичане на определения за плащане срок по издадените фактури, сумите по тях
стават изискуеми.
По отношение на претенцията за лизингови вноски:
Вземането на ищеца произтича от сключен между страните договор за лизинг от дата
20.03.2018 г. Същият е валиден и поражда правни последици, не е и оспорен от ответника.
Или, безспорно установено е, че във връзка с договора за предоставяне на мобилни услуги
към +359********* от дата 20.03.2018 г. между страните е сключен и договор за лизинг, по
силата на който мобилният оператор е поел задължението да предостави на абоната за
временно и възмездно ползване, както следва: устройство NOKIA 5 Blue за период от 23
месеца срещу заплащане на месечна лизингова вноска в размер на 10.59 лв. и всяка от които
вноски са дължими в сроковете и при условията, уговорени в договора за мобилния
абонамент, във връзка с който е сключен договора за лизинг между същите страни от същата
дата. Видно от т. 7 (респ. Раздел 2, т. 1 от Допълнителното споразумение) от договора е, че
процесното устройство е предоставено на абоната на цена от 254.16 лева при стандартна
такава 519.90 лева, т. е. на абоната е направена отстъпка в размер на 265.74 лева само и
единствено доколкото същият е сключил договор за мобилни услуги за срок от 24 месеца и
доколкото легитимната цел на оператора е била да получи месечните абонаментни такси за
тези 24 месеца, а не да разваля договора.
Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове дължими към
оператора месечни плащания, довело до предсрочно прекратяване по негова вина, на
основание чл. 12, ал. 2 от Общите условия към договора за лизинг са обявени за предсрочно
изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца на издаване на кръйната фактура –
м.07.2019 г. до края на уговорения в погасителния план.
Вещото лице е посочило в назначената по делото икономическа експертиза, че за
мобилно устройство марка NOKIA 5 Blue се дължи сумата в размер на 84.72 лева, която
включва: 7 броя неплатени лизингови вноски дължими за периода от м.08.2019 г. до м.
02.2020 г. х 10.59 лева и една допълнителна вноска за изкупуване на устройството от 10.59
лева, размерът на дължимата неустойка за предсрочно погасяване на ползвания абонаментен
пакет, съобразно клаузата, съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли в крайната
издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения абонамент.
Вещото лице също е посочило, че претендираната неустойка в размер на 271.53 лева
представлява стойността на три месечни абонаментни такси на ползваната програма за
всеки ползван номер, както следва:
10
159.06 лева – неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
20.03.2018 г. за мобилен номер +359*********, от които: 77.46 лева /стойност на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС/ и 81.60 лева /неустойка за предоставено за ползване устройство
NOKIA 5 Blue с отстъпка от стандартната цена, съгласно раздел 2 от договора от 20.03.2018
г.
112.47 лева – неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
20.03.2018 г. за мобилен номер +359*********, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
Ищцовото дружество претендира плащане на дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с абонатен номер №
*********, за които са издадени фактури № **********/05.04.2019 г.,
**********/05.05.2019 г., **********/05.06.2019 г. за периода от 05.03.2019 г. до 04.06.2019,
ведно със законната лихва за забава, претендира плащане на дължими и незаплатени
лизингови вноски по Договор за лизинг от дата 20.03.2018 г., сключен във връзка с
договорен абонамент за номер +359*********, по силата на който абонатът е взел мобилно
устройство NOKIA 5 Blue, както и начислена неустойка поради предсрочно прекратяване на
договори.
Между страните са възникнали валидни облигационни правоотношения, по силата на
които операторът е предоставил на абоната телефонни номера и мобилно устройство на
лизинг, при съответни месечни такси и условия и срок на действие на договорите, срещу
задължението за заплащане на уговорените цени на услугите - абонаментни такси и цени на
услуги извън включените в съответния тарифен план, също така и лизингови вноски за
закупеното мобилно устройство. В договорите се съдържа описание на тарифният план,
ценовите условия, като са посочени задълженията на абоната и последиците от
неизпълнението им, свързани с начисляване на неустойки.
В договорите за мобилни услуги /стр. 2 от договорите/ и допълнителните
споразумения към договорите е уговорено, че в случай на прекратяване на договора преди
изтичане на срока, посочен в раздела на договора по вина или инициатива на потребителя
или при нарушение на задълженията му по договора или други документи, свързани с него,
в това число приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: (а) неустойка в размер на всички стандартни
месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок, като
максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти. В допълнение на неустойката по предходното изречение,
потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове съответстваща на оставащия срок на договора; и (б) в случаите, в
които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или
по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава
11
част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената
от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.
Договорите по своето съдържание и допълните споразумения към тях отговарят на
законовите изисквания за договори, сключени при общи условия, като те включват
необходимите реквизити за страни, предмет, срок и описание на услугите, а липсващите
елементи могат да бъдат заместени от общите условия, които са неразделна част от тях. Те
са приети с положения подпис на абоната в самите договори, който не е оспорен и по този
начин лицето е декларирало, че е запознато с тях.
Видно от договора за лизинг, сключен на 20.03.2018 г., ищецът, в качеството си на
лизингодател предоставил на ответника – лизингополучател мобилно устройство на
стойност 254.16 лв. с ДДС, които следвало да бъде платени на 23 месечни вноски. С
подписване на договора, лизингополучателят декларирал, че лизингодателят му е предал
устройството, предмет на договора. В чл.12, ал. 2 от Общите условия на договора за лизинг
е уговорено, че месечните вноски и другите дължими възнаграждения стават предсрочно
изискуеми в случай на прекратяване на договора/ договорите за предоставяне на мобилни
и/или фиксирани услуги сключени от лизингополучателя, както и в случай на забава в
плащане на дължими съгласно тези договори плащания.
В Общите условия на „Теленор България” ЕАД за взаимоотношенията с потребитЕ.те
на електронни съобщителни услуги е предвидено, че когато потребител, с вече сключен и
действащ индивидуален договор, сключи нов индивидуален договор, всички използвани от
него услуги преминават на обща сметка и се заплащат по една фактура – т. 18. Съответно т.
23, б. „б” и „в” от Общите условия предвиждат абонатите да заплащат месечния абонамент,
който се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от
потребителя абонаментен план/програма/пакет, и месечна цена за ползвани услуги,
представляваща сумата от стойността на всички услуги, ползвани от потребителя през
дадения месец. В т. 26 и т. 27 от Общите условия е предвидено при ползване на услуги чрез
индивидуален договор заплащането на ползваните услуги да се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител – страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. Плащането
на посочената във фактурата сума се извършва в срока, указан в нея, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. В случай, че сумата по фактурата не е заплатена в срок,
Теленор има право да ограничи и/или спре достъпа на потребителя до услуга/услугите, с
изключение на достъпа до услугите за спешни повиквания, до заплащане на дължимите
суми. Съгласно чл. 19б, б. „в” от Общите условия Теленор има право едностранно да
прекрати индивидуален договор, срочен или безсрочен, в случай че потребителят не е
платил дължими суми след изтичането на сроковете за плащане по индивидуалния договор,
12
съответно съгласно Общите условия.
От страна на ответника не са представени доказателства за изпълнение на
договорените и отразени във фактурите парични задължения по договорите за абонаментни
такси и лизингови вноски, поради което съдът приема, че същият не е изпълнил поетите с
договорите задължения.
Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при неизпълнение на
конкретно задължение за едната страна по договора, като страните следва да са уговорили
начина, по който евентуално ще бъде начислявана неустойката.
Съдът намира, че ответникът е изпаднал в забава, доколкото не е изпълнил в
указания във фактурите срок задължението си към ищеца. Съгласно посоченото в
договорите и допълнителните споразумения, ако договорът бъде прекратен по вина на
абоната, включително при неплащане на дължими суми, абонатът дължи неустойка в размер
на не повече от трикратния размер на месечните такси.
В настоящият случай, абонатът - длъжник е сключил Договори за мобилни услуги с
оператора, като се е съгласил 24 месеца да заплаща месечна абонаментна такса срещу
задължението на последния да му предоставя достъп до мобилната мрежа. Абонатът е
подписал договор с конкретен оператор, при условията уговорени в договора. При
сключване на договора, на абонатът са предоставени преференциални условия, за да получи
мобилно устройство, като същият е получил възможността да вземе мобилно устройство на
цена, по-ниска от пазарната, от която възможност длъжникът се е възползвал. Предвид
сключените 24-месечени абонаменти, абонатът е получил мобилното устройство на цена,
която е много по-ниска от пазарната, но с оглед задължение на потребителя да запази
облигацията за 2 години.
Следва да се има предвид още, че абонатът е имал свободата да сключи безсрочен
абонамент, както и да вземе предплатена СИМ карта, щом като не е искал да се обвърже с
договор за 24 месеца, но тогава не би получил отстъпките и условията, който следват от
срочния абонамент. Устройството е предоставено по повод и поради това, че ответникът е
избрал „Теленор България“ ЕАД за свой доставчик на мобилни услуги. При положение,
обаче, че абонатът е променил решението си и е преустановил изпълнението на
задълженията си по договорите, необосновано е да се ползва от преференциите на лоялните
клиенти за закупуване на устройства на специални, по- ниски цени. Ето защо тази клауза от
договора не води до заключение за възлагане на необосновано високи тежести върху
потребителя, а възстановява баланса в отношенията.
В конкретния случай, ответникът е получил повече от това, което е престирал по
договора. Най-малкото той е придобил собствеността на мобилното устройство, като не е
заплатил цената, която се дължи.
Неоснователно е възражението на ответника, че не е видно как е определен размера
на иска. Видно от неустоечните клаузи в договорите, начинът на формиране на
претендираната неустойка в размер на 271.53 лева е следният:
13
159.06 лева – неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
20.03.2018 г. за мобилен номер +359*********, от които: 77.46 лева /стойност на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС/ и 81.60 лева /неустойка за предоставено за ползване устройство
NOKIA 5 Blue с отстъпка от стандартната цена, съгласно раздел 2 от договора от 20.03.2018
г.
112.47 лева – неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
20.03.2018 г. за мобилен номер +359*********, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС.
Съдът намира, че не се претендират суми основани на неравноправни клаузи по
смисъла на чл. 143 от ЗЗП. Неустойката не се формира от стандартните за договора месечни
абонаментни такси за всяка СИМ карта до края на договора. Точно обратното- ищецът
претендира стойността на 3-месечни абонаментни такси без ДДС, както и такава част от
разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно
действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора. Чл. 143, ал. 2, т. 5 от ЗЗП е насочен към избягване
понасянето на прекомерни тежести върху икономически по-слабата страна. Заключение за
несъразмерност на дължимото обезщетение, договорено като неустойка, със загубите на
търговеца, следва да бъде изведено по правилата на житейската логика. Видно е, че
процесните договори и допълнителните споразумения са със срок на действие 24 месеца до
20.03.2020 г. и до 30.03.2020 г. Неизпълнението на абоната започва считано от месец
30.07.2019 г. /датата на деактивация/. Вследствие на това търговецът е прекратил
предсрочно процесния абонамент. Съпоставката на горните периоди посочва, че търговецът
ще се лиши от съответните месечни абонаментни такси, за които е бил готов да предостави
мобилни услуги за период от приблизително една година. Именно така уговорената сума за
неустойка цЕ. постигане на основните функции на неустойката - превантивна - да стимулира
страната да изпълни задължението си, обезпечителна - да осигури точното изпълнение на
договора и обезщетителна - да компенсира вредите, възникващи за кредитора от
неизпълнението на договора. При положение, че на търговеца не са заплатени месечните
абонаментни такси за период от около една година и доколкото неговото първоначално
очакване е да получи 24 такива (колкото месеца е срокът на договора), то заплащането на
обезщетение в размер на 3-месечни абонаментни такси не може да бъде прекомерно и
необосновано високо. На следващо място, видно от т. 7 /респ. раздел 2, т. 1 от
Допълнителното споразумение/ от договора е, че процесното устройство е предоставено на
абоната на обща лизингова цена с абонаментния план в размер на 254.16 лв. към мобилен
номер +359*********, докато стандартната цена на устройството е 519.90 лв. Т. е. търговецът
е направил отстъпка на абоната в размер на 256.74 лв., само и доколкото последният е
сключил абонамент за 24 месеца. При положение, че абонатът е преустановил заплащането
на дължимите от него суми, не е обосновано същият да се ползва от преференциалните
условия за лоялни клиенти за закупуване на устройства на специални, по-ниски цени.
14
Неустойката е индивидуално договорена в сключените допълнителни споразумения
към договорите, като ясно е посочен начина на формирането й - същата представлява
трикратния размер на месечната такса. Отделно в договорите и допълнителните
споразумения изрично е уговорена следната клауза: „(б) в случаите, в които е предоставено
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава част от разликата
между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно действащата
към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора.“ Така определена, неустойката не противоречи на добрите
нрави, нито поставя потребителя в неравноправно положение. Същата служи като
обезщетение за вредите от неизпълнението, без да е нужно те да се доказват.
Съдът счита за неоснователно възражението на ответника за изтекла погасителна
давност по следните съображения.
Тригодишният срок, посочен в чл. 111 б. „в” ЗЗД, с изтичане на който вземанията се
погасяват, започва да тече от деня, в който вземането е станало изискуемо – чл. 114, ал. 1
ЗЗД. След изтичане на определения за плащане срок по издадените фактури, сумите по тях
стават изискуеми. Видно от приложените 3 броя фактури сроковете за плащане на сумите по
тях са съответно: 20.04.2019 г., 20.05.2019 г. и 20.06.2019 г. Предвид това, прилагайки
тригодишния давностен срок, с начална дата 20.04.2019 г. /датата на изтичане на срока по
първата фактура/, то като крайна такава за предявяване на претенциите на ищеца се явява
датата 20.04.2022 г. Заявлението по чл. 410 от ГПК е подадено от ищеца на 16.04.2021 г., т.е.
преди изтичане на тригодишния давностния срок. С оглед изложеното, възражението на
ответника за погасяване по давност на исковите суми се явява неоснователно.
С оглед на гореизложеното, съдът намира, че ответникът дължи претендираните от
ищеца суми, поради което предявените искове следва да бъдат уважени.
В случая основателна се явява и претенцията за присъждане на направените
разноски.
Съобразявайки т. 12 на ТР № 4/2013 на ОС ГТК на ВКС и изхода на делото
ответникът следва да понесе отговорността за разноските, както в исковото, така и в
заповедното производство.
В тази връзка ответната страна следва да заплати на ищеца направените разноски по
настоящето производството, в общ размер от 685.00 лева /125.00 лева за внесена държавна
такса, 180.00 лева адвокатско възнаграждение и 300.00 лева разноски за особен представител
и 80.00 лева възнаграждение за вещо лице/. Ответникът следва да заплати направените в
заповедното производство разноски, съразмерно с уважената част от иска. Ищецът е
претендирал разноски в заповедното производство в общ размер на 205.00 лева /25.00 лева –
за държавна такса и 180.00 лева – адвокатско възнаграждение/. Съдът констатира от
издадената заповед за изпълнение по ч.гр.д. № 788/2021 г. по описа на РС – Видин, че
15
съгласно същата на ищеца са присъдени разноски в общ размер на 95.00 лева /25.00 лева - за
държавна такса и 70.00 лева - юрисконсултско възнаграждение/, поради което искането на
ищеца за присъждане на разноски в заповедното производство следва да бъде уважено за
сумата до този размер, а за горницата над тази сума искането следва да се отхвърли като
неоснователно.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на М. Т. К. с ЕГН **********, с
адрес: с. Антимово, обл. Видин, ул. „Трета“ № 39, че дължи на „Теленор България” ЕАД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес
парк София, сграда 6, следните суми:
сумата от 509.12 лв. (петстотин и девет лв. и 12 ст.), представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с
абонатен номер № *********, за които са издадени фактури № **********/05.04.2019 г.,
**********/05.05.2019 г., **********/05.06.2019 г. за периода от 05.03.2019 г. до 04.06.2019,
ведно със законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по реда
на чл. 410 ГПК по ч.гр.д. № 788/2021 г. по описа на РС – Видин – 16.04.2021 г. до
окончателното плащане на сумата;
сумата от 84.72 лв. (осемдесет и четири лв. и 72 ст.), представляваща незаплатени
лизингови вноски по Договор за лизинг от дата 20.03.2018 г., сключен във връзка с
договорен абонамент за номер +359*********, по силата на който абонатът е взел мобилно
устройство NOKIA 5 Blue и
сумата от 271.53 лв. (двеста седемдесет и един лв. и 53 ст.) - неустойка, от които:
159.06 лв. (сто петдесет и девет лв. и 6 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 20.03.2018 г. за мобилен номер +359*********
112.47 лв. (сто и дванадесет лв. и 47 ст.) - неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 01.12.2018 г. за мобилен номер +359*********.

ОСЪЖДА М. Т. К. с ЕГН **********, с адрес: с. Антимово, обл. Видин, ул. „Трета“
№ 39 да заплати на „Теленор България” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, направени разноски
в заповедното производство по ч.гр.д № 788/2021 г. по описа на РС - Видин в размер на
95.00 лева /25.00 лева - за държавна такса и 70.00 лева - юрисконсултско възнаграждение/,
като искането до пълния претендиран размер ОТХВЪРЛЯ като неоснователно.
ОСЪЖДА М. Т. К. с ЕГН **********, с адрес: с. Антимово, обл. Видин, ул. „Трета“
№ 39 да заплати на „Теленор България” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, сумата в общ размер
16
от 685.00 лева /125.00 лева за внесена държавна такса, 180.00 лева адвокатско
възнаграждение, 300.00 лева разноски за особен представител и 80.00 лева възнаграждение
за вещо лице/- направени разноски в исковото производство.
Решението може да бъде обжалвано пред ОС - Видин в двуседмичен срок от
връчването му на страните, като след влизането му в сила да се приложи препис по ч.гр.д. №
788/2021 г. по описа на РС - Видин.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
17