Решение по дело №1127/2025 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 302
Дата: 7 юли 2025 г.
Съдия: Дарина Крумова -Стоянова
Дело: 20255530201127
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 април 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 302
гр. Стара Загора, 07.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, XIV-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на деветнадесети юни през две хиляди
двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Дарина Крумова -Стоянова
при участието на секретаря Николина Хр. Козелова
като разгледа докладваното от Дарина Крумова -Стоянова Административно
наказателно дело № 20255530201127 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 58д, т. 4 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на “АЯКС-1” ООД, гр. Стара Загора, подадена
чрез адв. М. М. против електронен фиш за налагане на имуществена санкция
за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № ********** на Агенция „Пътна
инфраструктура“.
В жалбата се твърди, че електронният фиш е незаконосъобразен, като
се сочат подробни съображения в тази връзка. Искането е да бъде отменен. В
съдебно заседание жалбоподателят чрез адв. М. М. заявява, че поддържа
подадената жалба, като излага допълнителни аргументи относно размера на
претендираното адвокатско възнаграждение.
В съдебно заседание въззиваемата страна не изпраща представител, но
чрез депозирано писмено становище от юрисконсулт П. И. моли съда да
потвърди обжалвания електронен фиш, като излага аргументи във връзка с
доводите на жалбоподателя. Претендира присъждане на направените разноски
за юрисконсултско възнаграждение. При условията на евентуалност моли съда
да намали размера на наложената санкция, така че същият да бъде
1
едновременно пропорционален и ефективен за нарушителя. Прави
възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски.

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно
провери изцяло законосъобразността на обжалвания електронен фиш,
намери за установено следното:
Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна
страна.
С обжалвания електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № ********** на Агенция „Пътна
инфраструктура“ за нарушение на чл. 102, ал. 2 ЗДвП и на основание чл. 187а,
ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б ЗДвП на “АЯКС-1” ООД, гр. Стара Загора е
наложено наказание имуществена санкция в размер на 2 500 лева, за това, че
на 16.12.2021г. в 15,43 часа в Община Стара Загора, по път I-5, км 239+292, с
посока намаляващ километър, включен в обхвата на платена пътна мрежа, е
установено движението на товарен автомобил марка: ***, с рег. номер ***, с
техническа допустима максимална маса 27 000, бброй оси: 3, екологична
категория: ЕВРО 5, без ремарке, без да е заплатена за него пътна такса по чл.
10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна ТОЛ декларация за преминаването.

От приложената справка от електронната система на АПИ за
процесното нарушение № D40DF8549BFA277CE053011F160A6839 /л. 24 от
делото/ е видно, че същото е заснето на 16.12.2021г. в 15,43 часа от ТОЛ
Секция 20812, на по път I-5, км 239+292, намаляващ километър, Област Стара
Загора, с. Маджерито, касае липса на плащане, липса на валидна маршрутна
карта или валидна ТОЛ декларация за преминаването на ППС с рег. № *** на
“АЯКС-1” ООД. За това нарушение е съставен документ - ЕФ № **********
на 16.12.2021г. в 15,43 часа.
Горното се потвърждава от приложените 2 бр. снимки от 16.12.2021г.,
15,43 часа /л. 25-26 от делото/, от които е видно, че ППС с рег. № *** е заснето
с техническо средство № 2081 - Dir: 2, представляващо елемент от
2
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата на път отворен за обществено ползване.
Подробностите, касаещи собственика на процесното ППС - товарен
автомобил марка: ***, с рег. номер *** и техническите му характеристики са
видни от приложените справки от електронната система на АПИ за нарушител
и за връзка с информационната система на МВР /л. 27 от делото/, а именно, че
същото е собственост на “АЯКС-1” ООД, гр. Стара Загора, със законен
представител Елена Маринова Тенева и съответно е с техническа допустима
максимална маса 27 000, брой оси: 3, екологична категория: ЕВРО 5, без
ремарке.
Във връзка с процесния ТОЛ сегмент № 2081 са представени
разрешение за строеж № РС-57/14.06.2019г. на Министерство на регионалното
развитие и благоустройството и протокол от 09.08.2019г. за установяване
годността за приемане на дооборудването на съществуващата стационарна
контролна точка.
Представена е и заповед № РД-11-983/13.09.2021г. на Председателя на
Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, с която са
утвърдени образците на електронни фишове, като същите са приложени към
нея.

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното
производство са допуснати съществени процесуални нарушения,
налагащи отмяна на обжалвания електронен фиш на това основание.
Съгласно чл. 2, § 7 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/204 на
Комисията от 28.11.2019г. относно подробните задължения на
доставчиците на Европейската услуга за електронно пътно таксуване
/ЕУЕПТ/, минималното съдържание на заявлението за област на
Европейската услуга за електронно пътно таксуване, електронните
интерфейси, изискванията за съставните елементи на оперативната
съвместимост и за отмяна на Решение 2009/750/ЕО „Доставчиците на
ЕУЕПТ информират незабавно ползвателите на ЕУЕПТ за всеки случай на
недекларирана пътна такса във връзка с неговата сметка и предлагат
възможност за отстраняване на нередността преди предприемането на
принудителни мерки, когато такава е предвидена съгласно националното
3
законодателство.“
Тази норма е следвало да бъде директно приложена от Агенция „Пътна
инфраструктура“, като преди да бъде издаден обжалвания електронен фиш е
следвало да бъде предоставена възможност на “АЯКС-1” ООД, гр. Стара
Загора да отстрани констатираните нередности.
Неприлагането съществено е ограничило правото на защита на
нарушителя и представлява самостоятелно основание за отмяна на
обжалвания електронен фиш.

Предвид изхода на делото, с оглед направеното от “АЯКС-1” ООД, гр.
Стара Загора искане за присъждане на разноски и на основание чл. 63д, ал. 3
ЗАНН, съдът намира, че Агенция „Пътна инфраструктура“ следва да бъде
осъдена да му заплати сумата от 550 лв., представляваща направените в
настоящото производство разноски за адвокатско възнаграждение. Съдът
намира, че същото съответства на фактическата и правна сложност на делото
и е съобразено с чл. 18, ал. 2, вр. с чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004
г. за възнагражденията за адвокатска работа.

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да
отбележи и следното:

На първо място, съдът намира за несъстоятелни възраженията на
дружеството жалбоподател, че с оглед разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП, в
редакцията й към 16.12.2021г. /датата на нарушението/, законодателят не е
предвиждал възможност за издаване на електронен фиш за извършени
нарушения на чл. 179, ал. 3б ЗДвП.
Действително в чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП в редакцията към ДВ бр.
105/2018г., в сила от 01.01.2019г., се предвижда следното: „При нарушение по
чл. 179, ал. 3, установено и заснето от електронна система по чл. 167а, ал. 3
може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение…. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от управителния съвет на АПИ“
4
Същевременно обаче следва да бъде взета предвид ясно изразената
законодателна воля в чл. 167а, ал. 2, т. 8, чл. 167а, ал. 4 и чл. 189ж, ал. 7
ЗДвП за издаване на електронни фишове и за нарушенията по чл. 179, ал. 3б
ЗДвП. В тази връзка следва да бъде отчетено, че разпоредбите на чл. 167а, чл.
179, ал. 3б и чл. 189ж ЗДвП са приети едновременно с ДВ, бр.105/2018г.,
поради което и според настоящия съдебен състав, систематичното им
тълкуване сочи, че редът по чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП е приложим и за
нарушенията по чл. 179, ал. 3б ЗДвП, като непосочването на разпоредбата
касае по-скоро законодателен пропуск, който е отстранен с изменението на чл.
189ж, ал. 1 ЗДвП с ДВ, бр. 13/2024г., в сила от 13.02.2024г.

На второ място, съдът намира, че нарушението е достатъчно точно и
ясно описано, за да може нарушителят да разбере за какво точно
административно нарушение му е повдигнато настоящото обвинение.
Посочени са всички съставомерни елементи на нарушението, а именно,
че имуществената санкция се налага на дружеството собственик за това, че на
16.12.2021г. в 15,43 часа в Община Стара Загора, по път I-5, км 239+292, с
посока намаляващ километър, включен в обхвата на платена пътна мрежа, е
установено движението на товарен автомобил марка: ***, с рег. номер ***, с
техническа допустима максимална маса 27 000, бброй оси: 3, екологична
категория: ЕВРО 5, без ремарке, без да е заплатена за него пътна такса по чл.
10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна ТОЛ декларация за преминаването. Посочено е
също така, че “АЯКС-1” ООД, гр. Стара Загора е санкционирано в качеството
на собственик на процесното МПС.

На трето място, съдът намира за несъстоятелни възраженията на
жалбоподателя, че в случая не е спазена процедурата по чл. 186, ал. 4 ЗДвП и
това представлява съществено нарушение на процесуалните правила.
Това е така, тъй като разпоредбата на чл. 187а ЗДвП се явява специална
и дерогира общата.
Съгласно нея няма пречка да бъде издаден електронен фиш на
юридическо лице, като на същото се налага съответно не глоба, а имуществена
5
санкция.

На последно място, по отношение на наложеното на основание чл.
187а, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б ЗДвП административно наказание
имуществена санкция в размер - 2500 лв. съдът съобрази следното:
С решение от 21.11.2024г. по дело С-61/2023г. на Съда на ЕС е
постановено, че чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и
на Съвета от 17.06.1999г. относно заплащането на такси от
тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури,
изменена с Директива 2009/76/ЕС на Европейския парламент и на съвета от
27.09.2009г. трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него изискване за
съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда налагане на
глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на
правилата относно задължението за предварително заплащане на таксата за
ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им,
включително когато тази система предвижда възможността за освобождаване
от административнонаказателна отговорност чрез заплащане на
компенсаторна такса с фиксиран размер.
В случая санкцията по чл. 179, ал. 3б ЗДвП е с фиксиран размер и не
дава възможност за преценка на конкретните факти, които обуславят тежестта
на нарушението - изминати километри, тежест на ППС, дали става въпрос за
изцяло или частично незаплатена такса.
При това положение националната юрисдикция е длъжна да приложи
правото на Съюза в неговата цялост и да защити правата, които то дава на
частноправните субекти, като при необходимост остави без приложение всяка
разпоредба, която би довела до несъответстващ на правото на Съюза резултат.
С оглед изложеното, съдът намира, че разпоредбата на чл. 179, ал. 3б
ЗДвП следва да остане неприложена като противоречаща на правото на ЕС.
В Закона за движението по пътищата липсва друга норма,
предвиждаща възможност за налагане на санкция за нарушение по чл. 102, ал.
2 от ЗДвП, поради което и няма как нарушението да бъде преквалифицирано и
съответно да бъде определен друг размер на наложената санкция.

6
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № ********** на Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б
ЗДвП на “АЯКС-1” ООД, *** е наложено наказание имуществена санкция в
размер на 2 500 лева за нарушение на чл. 102, ал. 2 ЗДвП.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ ДА ЗАПЛАТИ на “АЯКС-
1” ООД, *** сумата от 550 /петстотин и петдесет/ лева, представляваща
направени разноски за адвокатско възнаграждение по настоящото АНД №
1127/2025г. по описа на Районен съд - Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________

7