РЕШЕНИЕ
№ 10159
Бургас, 19.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - II-ри състав, в съдебно заседание на единадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | КОНСТАНТИН ГРИГОРОВ |
При секретар ДИМИТРИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия КОНСТАНТИН ГРИГОРОВ административно дело № 20257040701651 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба от Я. Ф., [държава], родена на [дата]., [ЛНЧ], срещу заповед № ЗСПД/Д-А-С/1051 от 19.08.2025 г. на директора на ДСП Созопол.
В жалбата се излагат подробни възражения, с които се мотивира теза за незаконосъобразност на заповедта и иска същата да бъде отменена. Иска присъждане на разноски с основание чл.38, ал.2 от Закон за адвокатурата.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, се представлява от упълномощен представител, който поддържа жалбата.
Ответникът – директор на ДСП Созопол, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Представя писмен отговор, в който излага съображения за неоснователност на жалбата и иска същата да бъде оставена без уважение.
Факти
Я. Ф., [държава], е регистрирана в държавна агенция за бежанците при МС, вкл. като придружаваща деца под 14-година възраст – К. Ф., роден на [дата]. и В. Ф., родена на [дата]., с дата на първоначална регистрация 14.10.2022 г. и продължен срок на регистрацията.
На 07.08.2025 г. жалбоподателката подала заявление-декларация, до директора на ДСП Созопол, за отпускане на еднократна помощ за 2 деца, записани като ученици за учебната 2024-2025.
Въз основа на заявлението е издадена оспорената в настоящото производството заповед, с която на основание чл.10, ал.4 от ЗСПД и чл.4, ал.1 от Правилника за прилагане на ЗСПД, във връзка с чл.10а, ал.5 и ал.6 от ЗСПД, на Я. Ф. е отказана исканата помощ. Мотивите за постановяване на оспорената заповед се свеждат до следното: С. Ф. са украински граждани с предоставена временна закрила. Не попада в обхвата на чл.3, т. 5 от ЗСПД, вр. с чл.10а от ЗСПД – право на помощи имат семейства на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.
Правни изводи
Жалбата е допустима. Подадена е от лице – адресат на оспорената заповед, за което е налице правен интерес от оспорване. Спазен е преклузивният срок по чл.149, ал.1 от АПК.
Оспореният индивидуален административен акт е постановен от компетентен административен орган (чл.10, ал.4 от ЗСПД) в изискуемата от закона писмена форма. При издаването не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
Спорът между страните е правен и се свежда до въпроса налице ли са основания за отпускане на еднократна помощ по чл.10а, ал.1 от ЗСПД за децата К. Ф. и В. Ф., записани като ученици през учебната 2024 г. – 2025 г.
Според чл.47, ал.1 от Конституцията на Република България, отглеждането на децата до пълнолетието им се подпомага от държавата. С разпоредбата на чл.51, ал.1 е прогласено правото на гражданите на социално подпомагане.
Съгласно чл.26, ал.2 от КРБ чужденците, които пребивават в Република България имат всички права по тази Конституция с изключение на правата, за които КРБ и законите изискват българско гражданство.
От своя страна Законът за убежището и бежанците (ЗУБ) определя условията и реда за предоставяне на закрила на чужденци на територията на Република България, както и техните права и задължения, като в чл.39, ал.1, т.4 изрично е предвидено, че чужденците с предоставена временна закрила (каквато е предоставена на жалбоподателката и на децата К. Ф. и В. Ф.) имат право на социално подпомагане.
В чл.3 от ЗСПД законодателят е установил кръга на лицата, които имат право на семейни помощи за деца, а именно: 1. бременните жени – български граждани; 2. семействата на българските граждани – за децата, които отглеждат в страната; 3. семействата, в които единият от родителите е български гражданин – за децата с българско гражданство, които отглеждат в страната; 4. семействата на роднини, близки или приемни семейства – за децата, настанени по реда на чл.26 от Закона за закрила на детето; 5. бременните жени – чужди граждани, и семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.
Конкретният случай не попада в нито една от изброените от ЗСПД хипотези. Въпреки това съдът намира, че семейството на децата К. Ф. и В. Ф. има право на еднократна помощ по чл.10а, ал.1 от закона. Ограничението, въведено с разпоредбата на чл.3, т.5 от ЗСПД, не следва да се прилага и по силата на чл.27, т.1 и т.3 от Конвенцията на ООН за правата на детето (ратифицирана с решение на Великото народно събрание, в сила за страната ни от 03.07.1991 г.), защото съгласно чл.5, ал.4 от Конституцията на Република България, международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната, като имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат.
В чл.27, т.1 от Конвенцията за правата на детето е предвидено, че държавите – страни по Конвенцията, признават правото на всяко дете на жизнен стандарт, съответстващ на нуждите на неговото физическо, умствено, духовно, морално и социално развитие, а в т.3, че държавите – страни по Конвенцията, в съответствие с националните условия, в рамките на своите възможности, предприемат необходимите мерки с цел да подпомагат родителите и другите лица, отговорни за детето, да осъществяват това право и в случай на нужда предоставят материална помощ, програми за подпомагане, особено по отношение на изхранването, облеклото и жилището. Бeзспорно Конвенцията обхваща правото на образование като социално право.
Обжалваният акт противоречи и на разпоредби от правото на ЕС.
Според чл.13, § 2 от Директива 2001/55/ЕО на Съвета от 20 юли 2001 г. относно минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица, държавите членки създават разпоредби за предоставяне на помощи от „Социални грижи” на лицата, ползващи се с временна закрила. Такива разпоредби в българското законодателство се съдържат именно в ЗУБ. Според §1а от ПЗР на ЗУБ, този закон въвежда разпоредбите на Директива 2001/55/ЕО на Съвета за минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица и за мерките за поддържане на баланса между държавите членки в полагането на усилия за прием на такива лица и понасяне на последиците от този прием.
Постановяването на отказ за изплащане на еднократна помощ по чл.10а, ал.1 от ЗСПД, с аргумент за липса на сключен спогодба между Република България и Република [държава], противоречи на посочените нормативни актове, като и на целта на закона.
Предвид изложеното и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, заповед № ЗСПД/Д-А-С/1051/19.08.2025 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане“ Созопол следва да бъде отменена, а преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по заявление-декларация вх.№ ЗСПД/Д-А-С/1051 от 07.08.2025 г., подадено от Я. Ф., [държава], [държава], родена на [дата]., [ЛНЧ].
На основание чл.174 от АПК следва да бъде определен срок за издаване на административен акт.
Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 АПК искането на процесуалния представител на жалбоподателката за присъждане на адвокатско възнаграждение се явява основателно. Същото се претендира в размер на 400 лв. в хипотезата на чл.38, ал.1, т.2 от Закона за адвокатурата (ЗА), при оказване на безплатна адвокатска помощ и съдействие на материално затруднено лице.
Мотивиран от горното, Административен съд – Бургас ІІ-ри състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ заповед № ЗСПД/Д-А-С/1051/19.08.2025 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане“ Созопол.
ИЗПРАЩА преписката на директора на дирекция „Социално подпомагане“ Созопол за ново произнасяне по заявление-декларация вх.№ ЗСПД/Д-А-С/1051 от 07.08.2025 г., подадено от Я. Ф., [държава], [държава], родена на [дата]., [ЛНЧ]
ОПРЕДЕЛЯ на основание чл.174 от АПК, 14-дневен срок за издаване на административен акт.
ОСЪЖДА Агенция за социално подпомагане София да заплати на адв. Д. Г. О. от Адвокатска колегия Бургас, с личен № **********, сумата от 400 лв., представляваща адвокатско възнаграждение.
Решението е окончателно.
| Съдия: | |