Р Е
Ш Е Н
И Е
№.............
град Шумен, 06.03.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – град
Шумен, в публичното заседание на двадесет
и четвърти февруари две хиляди и двадесета година в състав:
Административен съдия: Христинка
Димитрова
при секретаря Росица ХаджиД.а
и участието на прокурор Павлин Вълчев от Окръжна прокуратура – гр. Шумен, като разгледа докладваното
от административния съдия АД № 43 по описа за 2020 година на Административен съд –
гр.Шумен и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.203
и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.1, ал.1 от
Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).
Образувано е въз основа на искова
молба на Ж.Р.Д. с ЕГН ********** ***, депозирана чрез пълномощник и процесуален
представител адв.И.Х.от ШАК срещу Областна дирекция по безопасност на храните
(ОДБХ) – гр.Шумен, с която на основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ се претендира
обезщетение за причинени имуществени вреди в размер на 600 лева, съставляващи платено
адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева за осъществено процесуално
представителство по ВАНД № 146/2019г. по описа на РС – Нови пазар, в което е
отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление №ЗЖ-20/08.05.2019г. на
Директора на ОДБХ – Шумен и платено адвокатско възнаграждение в размер на 300
лева за осъществено процесуално представителство по КАНД № 300/2019г. на ШАдмС,
в което е оставено в сила решението на НПРС. В исковата молба се сочи, че по
повод обжалването на посоченото наказателно постановление лицето е ползвало
адвокатска защита, за която има сключен Договор за правна защита и съдействие
от 16.05.2019г., по който е уговорило и заплатило сума в размер на 300 лв.
Впоследствие във връзка с подадена касационна жалба е сключен договор за правна
защита и съдействие от 25.11.2019г. за изготвяне на отговор на касационна жалба
и процесуално представителство, по който е уговорено и заплатено възнаграждание
в размер на 300 лева. Ищецът счита,
че доколкото процесното НП е отменено с влязъл в сила съдебен акт, то е
претърпял имуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от
отменения незаконосъобразен акт, поради което моли съда да постанови съдебно
решение, с което да осъди ответника да му заплати сума в размер на 600лв.,
представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, ведно със законната
лихва върху сумата, считано от датата на предявяване на исковата молба до
окончателното ѝ плащане, както и направените по настоящото дело разноски.
В депозирана по молба рег.№ ДА-01-627/20.02.2020г. ищецът заявява, че поддържа
предявената искова молба. Моли за присъждане на разноски в настоящото
производство в размер на 310 лева.
Ответната страна - Областна дирекция
по безопасност на храните - гр.Шумен, не се явява и не изпраща представител.
Участващият
по делото прокурор дава заключение за основателност на исковата молба. Според
прокурора по делото безспорно са доказани всички предпоставки за реализиране на
отговорността на ОДБХ - Шумен, поради което предлага исковата молба да бъде
уважена по отношение на претендирания размер от 600 лева. Счита за
неоснователна претенцията за лихва, считано от датата на подаване на исковата
молба, като сочи, че правото на лихва като акцесорно право би възникнало едва
след като бъде присъдено обезщетение.
Шуменският
административен съд след като обсъди и прецени наведените в исковата молба доводи,
становищата на страните и събраните по делото, относими към спора
доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Видно от
материалите, съдържащи се по ВАНД № 146/2019г. по описа на НПРС, приобщено към
настоящото дело по искане на ищеца, с Наказателно постановление
№ЗЖ-20/08.05.2019г., издадено от Директора на ОДБХ - Шумен, на основание
чл.471а, ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност на Ж.Р.Д. е наложено
административно наказание «имуществена санкция» в размер на 150 лева.
Лицето
обжалвало наказателното постановление като по този повод ангажирало правна
помощ и упълномощило адвокат за процесуално представителство в образуваното
пред Новопазарския районен съд ВАНД № 146/2019г. по описа на съда.
С Решение № 53/24.09.2019г. по
ВАНД № 146/2019г., РС – Нови пазар отменил наказателното постановление.
Съдебният акт на въззивната
инстанция бил обжалван пред ШАдмС.
С Решение № 340/04.12.2019г. по КАНД
№ 300/2019г. по описа на ШАдмС, касационният състав оставил в сила решението на
предходната съдебна инстанция.
Пред двете съдебни инстанции
ищецът се е представлявал от надлежно упълномощен процесуален представител –
адвокат И.Х.от ШАК. Било заплатено възнаграждение за оказана защита и
процесуално представителство, за което е приложена разписка от 11.07.2019г. и е
сключен договор за правна защита и съдействие №**********/25.11.2019г. за
платена сума в размер на 600.00 лв. с отразяване плащане на сумата от 300.00
лв. на 11.07.2019г. в брой за процесуално представителство пред въззивната
инстанция и 300.00 лв. в брой при подписване на договора за процесуално
представителство пред касационната инстанция.
Сторените разноски са предмет на
исковата претенция по настоящото съдебно производство.
Изложената
фактическа обстановка съдът приема за установена въз основа на всички събрани в
хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателства. Същата не
се оспорва от страните и се подкрепя от приобщените доказателства.
Въз основа
на така установената фактическа обстановка, съдът формира следните правни
изводи:
Съобразно
чл.7 от ЗОДОВ искът за обезщетение се предявява пред съда по мястото на
увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите
по чл.1, ал.1 и чл.2, ал.1 от ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или
бездействия са причинени вредите. Ищецът е с постоянен адрес ***, твърдяното
увреждане е настъпило също в гр.Нови пазар, правното основание на иска е чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, с оглед на което исковата молба е предявена пред компетентния
съд при спазване на правилата за родова и местна подсъдност. Претенцията е
родово подсъдна на административните съдилища, съгласно т.1 от диспозитива на
ТП № 2/19.05.2015г. по ТД № 2/2014г. на ОС на ГК на ВКС и Първа и Втора колегия
на ВАС.
Исковата
молба е подадена от лице с надлежна активна процесуална легитимация; насочена е
против ответник с надлежна пасивна процесуална легитимация – Областна дирекция
по безопасност на храните - гр.Шумен в качеството ѝ на юридическо лице, в
чиято структура е органът, издал незаконосъобразния административен акт;
отговаря на формалните изисквания за реквизити, което я прави процесуално
допустима за разглеждане в настоящото производство.
Разгледана
по същество, исковата молба е основателна по следните съображения:
Съгласно
чл.203, ал.1 от АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или
юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни
органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на глава XI от АПК. За
неуредените въпроси за имуществената отговорност чл.203, ал.2 от АПК препраща
към разпоредбите на ЗОДОВ, който се явява специален закон в производството за
обезщетение. Препращането е само към материално правните норми, касаещи
имуществената отговорност. Съгласно разпоредбата на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ,
държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически
лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и
длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. ЗОДОВ
доразвива принципа, че всеки дължи обезщетение за вредите, които е причинил
виновно другиму, като създава облекчен ред за ангажиране на отговорността на
държавата за вредите, причинени на нейните граждани от органите на
администрацията при изпълнение на правно регламентирана административна
дейност. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на
администрацията, визирана в чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, се включват следните елементи:
незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на
държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменен по
съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между
постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия
вредоносен резултат.
Доказателствената
тежест за установяване на кумулативното наличие на всичките три предпоставки се
носи от ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за причинени му вреди.
Съдът
намира, че визираното в исковата молба наказателно постановление, издадено от
Директора на ОДБХ - Шумен (орган в структурата на ответника в настоящото
производство), отменено с влязло в сила съдебно решение, съставлява незаконосъобразен
акт на административен орган или длъжностно лице на ответника, по следните
съображения:
Дейността
по административно наказване по естеството си е правораздавателна дейност на
администрацията, насочена е към разрешаване на правен спор, възникнал по повод
на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на
независимост и самостоятелност на решаването. Тази дейност е свързана със
защитата на реда в областта на държавното управление по аргумент от чл.6 от ЗАНН и представлява санкционираща управленска дейност. Но наред с другите
правни форми на изпълнителна дейност - правотворческа, правоприлагаща и
договорно правна, класифицирани според предметно им съдържание и цел, тя
представлява форма на административна (изпълнителна) дейност, извършва се по
административен ред чрез властнически метод, въз основа на законово
предоставена административнонаказателна компетентност. Наказателното
постановление, като резултат от упражнената дейност по административно
наказване, също представлява по естеството си правораздавателен акт, който не
се издава по реда на АПК и не носи белезите на индивидуален административен акт
по смисъла на чл.21 от АПК. Въпреки това основният вид на дейността по налагане
на административно наказание и на извършените действия или бездействия във
връзка с административното наказване, не дава основание разпоредбата на чл.1,
ал.1 от ЗОДОВ да се тълкува ограничително, като приложното ѝ поле се
ограничи до административните актове, издавани по реда на АПК, а незаконосъобразните
наказателни постановления, с оглед на правораздавателния им характер, да бъдат
изключени от предметния обхват на закона.
За
квалифициране на иска като такъв по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ определяща е не правната
природа на отменения акт, който безспорно не е индивидуален административен акт
по смисъла на чл.21 от АПК, а властнически акт с наказателноправни последици.
Определяща е дейността на органа - негов издател. Наказателното постановление
се издава от административен орган, в изпълнение на нормативно възложени
задължения, при упражняване на административно наказателна компетентност,
законово предоставена на органите в рамките на административната им
правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на
административна дейност. Ето защо не е от значение факта, че наказателното
постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на
чл.21 от АПК и не е отменен по реда на АПК. Административният характер на
дейността по издаване на НП, при или по повод на която са причинени вреди на
гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди
от незаконосъобразните наказателни постановления като такова по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ. В този смисъл е и приетото в т.1 от Тълкувателно постановление от
19.05.2015г., постановено по т.д. № 2/2014г. на ВКС и ВАС. Въз основа на
изложените съображения съдът приема, че в случая е налице първата
материалноправна предпоставка - незаконосъобразен акт на държавен орган, при
или по повод изпълнение на административна дейност, отменен по съответния ред.
Налице са
и втората и третата предпоставки - вреда от този акт и пряка причинна връзка
между вредите и настъпилия вредоносен резултат. Ищецът е претърпял вреди,
изразяващи се в направени разноски за адвокатско възнаграждение в
производството по обжалване на наказателното постановление. Макар и да липсва
нормативно установено задължение за процесуално представителство по реда на
ЗАНН, адвокатската защита при атакуване законосъобразността на НП се явява
нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора, поради
което и вредите се явяват пряка и непосредствена последица от издадения
незаконосъобразен акт. По силата на чл.4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат
обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и
непосредствена последица от увреждащото действие. Несъмнено е, че ищецът не би
заплатил адвокатско възнаграждение и заплатените на това основание суми не биха
представлявали вреда за него, ако не беше издадено наказателното постановление,
отменено впоследствие като незаконосъобразно. Обстоятелството, че адвокатската
защита по делата за обжалване на наказателни постановления не е задължителна,
не влече по необходимост и извода, че страната няма право да ангажира свой
процесуален представител, нито че ангажирането на такъв не се намира в причинна
връзка с издаденото НП. Неразделната взаимовръзка между наказателното
постановление и потърсената от санкционираното лице адвокатска защита е пряка и
непосредствена, тъй като те се намират в отношение на обуславяща причина и
следствие - лицето не би потърсило адвокатска помощ, ако срещу него не е
издаден акт, увреждащ неговите законни права и интереси.
След като
ищецът има право на адвокатска защита при оспорването на издадено срещу него
наказателно постановление и същевременно дължи възнаграждение за нея, което
съгласно Закона за адвокатурата следва да уговори в договор, както и след като
е платил дължимото, той е изразходвал средствата именно, за да се защити по
надлежния ред против незаконосъобразното наказателно постановление. Ако не е
съществувало НП, което той счита за незаконосъобразно, то нямаше да съществува
и съдебното му оспорване, в което
производство лицето може да упражни както намери за необходимо и ефективно
правото си на защита, включително като наеме адвокат, на когото дължи
възнаграждение. Разходът за адвокатско възнаграждение е направен именно в
резултат на издаденото наказателно постановление и е обусловен от него. В същия
смисъл е и съдебната практика при отговорността на държавата по чл.2, ал.1, т.3
от ЗОДОВ за причинени имуществени вреди, съставляващи платено възнаграждение за
адвокат – защитник, на лице, което е обвинено в извършване на престъпление, а
впоследствие е оправдано или образуваното наказателно производство е
прекратено. Правото на защита, включващо и правото на адвокатска такава, е
основно конституционно право, което не може да бъде ограничавано по никакъв
начин, в т.ч. и поради липсата на възможност за възстановяване на платения
адвокатски хонорар. Липсата на процесуална възможност за упражняване претенция
за разноски в административно наказателния процес от лицето, подложено на
неоправдана наказателна репресия в контекста на Тълкувателно решение №2/2009г.
на ВАС обуславя извод, че направените от него разходи в хода на производството,
приключило с отмяна на НП, представляват имуществена вреда, за която държавата
дължи обезщетение по чл.4 от ЗОДОВ. При липсата на друг процесуален способ за
обезщетяването ѝ, общият ред по ЗОДОВ се явява единственият възможен
такъв за възстановяване на вредите, претърпени от отменено като
незаконосъобразно НП.
Горните
разсъждения са изцяло в унисон с мотивите в Тълкувателно решение №
1/15.03.2017г. по т.д. № 2/2016 г. на ОСС от I и II колегия на ВАС, образувано
по искане на Главния прокурор на Република България. Общото събрание на
колегиите от ВАС приема, че при предявени пред административните съдилища
искове по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни
наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в
производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и
непосредствена последица по смисъла на чл.4 от този закон, съответно подлежат
на обезщетяване по ЗОДОВ.
По
изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че искът за заплащане
на обезщетение за имуществени вреди е доказан по основание.
По
отношение размера на обезщетението:
Ищецът
претендира вреди в размер на 600 лева, представляващи платени от него разноски
за адвокатско възнаграждение за правна защита и съдействие, в това число 300
лева по ВАНД № 146/2019г. на Районен съд – Нови пазар и 300 лева по КАНД №
300/2019г. на ШАдмС. От приложените доказателства е видно, че Ж.Р.Д. е
договорил и заплатил адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева за всяка
съдебна инстанция, или общо заплатена сума 600 лева, в какъвто размер е и
предявената искова молба.
Съдът дължи съобразяване с
Тълкувателно решение № 1/15.03.2017г. на ВАС, съгласно което спазвайки принципа
на справедливостта и съразмерността, следва да се присъди само и единствено
такъв размер на обезщетение, който да отговаря на критериите на чл.36, ал.2 от
Закона за адвокатурата, а именно да е обоснован и справедлив, т.е. да е
съразмерен на извършената правна защита и съдействие и да обезщети страната за
действително понесените от нея вреди от причиненото ѝ от държавния орган
непозволено увреждане, без да накърнява или да облагодетелства интересите на
която и да е от страните в производството. В чл.18, ал.2 от Наредба №1 от
09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е посочено,
че за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу
наказателни постановления, в които административното наказание е под формата на
глоба, възнаграждението се определя по правилата на чл.7, ал.2 върху стойността
на санкцията, но не по-малко от 300.00лв. В настоящия казус договореният и
заплатен размер, съгласно разпоредбата на чл.18 ал.2 от Наредба №1 от
09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е в
минималния размер за подобни дела.
Тези
съображения обосновават извода на съда, че от издаването на незаконосъобразното
наказателно постановление, отменено по съответния ред с влязло в сила решение,
за ищеца са настъпили претендираните имуществени вреди в размер на 600 лева.
Изложеното
мотивира съда да приеме, че са установени и доказани предпоставките за
реализиране на отговорността на държавата по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, поради което
исковата претенция е основателна и следва да бъде уважена.
Основателна
се явява и претенцията на ищеца обезщетението в размер на 600 лева да се
присъди ведно със законната лихва, считано от 17.01.2020г. - датата
на предявяване на настоящия иск, до окончателното изплащане на
сумата. В този смисъл Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2005г. на ВКС по
гр.д. № 3/2004г. на ОСГК.
С исковата
молба и в представени писмени бележки, ищецът е направил искане за присъждане
на направените по делото разноски. Съгласно разпоредбата на чл.10, ал.3
от ЗОДОВ, ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда
ответника да заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца
внесената държавна такса; съдът осъжда ответника да заплати на ищеца и възнаграждение
за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска.
Изхождайки от това правило и съобразно уважения изцяло иск, съдът намира, че
следва да присъди в полза на ищеца разноски за заплатена държавна такса от 10
лв., както и за договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат в размер
на 300 лв., или общо разноски в размер на 310 лева.
Водим от
горното Шуменският административен съд
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на
храните - гр.Шумен да заплати на Ж.Р.Д. с ЕГН ********** ***, сумата от 600.00 лв. (шестотин) лева за причинени имуществени вреди – платено адвокатско
възнаграждение за осъществено процесуално представителство по ВАНД № 146/2019г.
на НПРС и КАНД № 300/2019г. на ШАдмС, в които е
отменено като
незаконосъобразно Наказателно постановление № ЗЖ-20/08.05.2019г. на Директор на
ОДБХ - гр.Шумен, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от
17.01.2020г. до окончателното ѝ изплащане.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на
храните - гр.Шумен да заплати на Ж.Р.Димитров с ЕГН ********** *** сумата от 310.00
лв. (триста и десет)
лева
разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Върховния административен съд на Република България гр.София в 14-дневен срок
от съобщаването чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: