РЕШЕНИЕ
№ 97
Стара Загора, 09.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - II тричленен състав, в съдебно заседание на дванадесети декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | ГАЛИНА ДИНКОВА |
Членове: | ДАРИНА ДРАГНЕВА МИХАИЛ РУСЕВ |
При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА и с участието на прокурора ПЕТКО ТЕНЧЕВ ГЕОРГИЕВ като разгледа докладваното от съдия МИХАИЛ РУСЕВ канд № 20247240600972 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на С. С. П. с адрес [населено място] против Решение №72 от 03.10.2024 год., постановено по АНД № 159/2024 год. по описа на Чирпанския районен съд, с което е потвърден електронен фиш серия К, №9102138 на ОД на МВР – Стара Загора, с наложено на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, на С. П. административно наказание глоба в размер на 50.00 лева.
В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63в от ЗАНН. Жалбоподателят поддържа, че мястото на нарушението не е обхванато от действието на пътен знак В26, видно от представената от Областна пътно управление Стара Загора схема на разположение на пътните знаци в конкретния участък от пътя. Твърди, че не отрича, че е налице пътен знак, въвеждащ ограничението, но същото важи до кръстовището, а мястото на нарушението е след същото. В приложената снимка към електронния фиш, реквизита скорост не е попълнен, поради което и оставало неизяснен въпроса каква всъщност е била скоростта на движение на процесния автомобил, като част от обективната истина на твърдяното нарушение. Протоколът по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015 год. е съставен на 29.04.2024 год., а е приет и проверен на 26.04.2024 год., което било самостоятелно основание за отмяна на електронни фиш, доколкото същият е част от формалната процедура по неговото издаване. В него също така не са посочени началото и краят на контролния участък, което също не е коментирано в обжалваното решение. С подробно изложени съображения по наведените касационни основания е направено искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменен като незаконосъобразен електронен фиш серия К, №9102138 на ОД на МВР – Стара Загора.
Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на МВР – Стара Загора, не се явява и не изразява становище по подадената касационна жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно.
Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Производството пред Чирпанския районен съд се е развило по жалба на С. С. П. от [населено място], срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, №9102138 на ОД на МВР – Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, на С. П. е наложена глоба в размер на 50.00 лв., за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 26.04.2024 год., в 13.04 ч., в област Стара Загора, общ. Чирпан, на път II-66 км. 102 в посока запад изток, при ограничение на скоростта от 50.00 км/ч. въведено с пътен знак В26, разположен на 150 метра западно. Заснето с радарна система ARH CAM S1 е и отчетен километров толеранс от 3 км/ч установено извършване на нарушение при управление на лек автомобил О. З. с рег. №[рег. номер] с установена скорост на движение от 67 км/ч, при превишена стойност на скоростта 17 км/ч.
Въз основа на събраните по делото доказателства Чирпанския районен съд е приел, че извършването на вмененото на санкционираното лице нарушение при управление на МПС с рег. № [рег. номер] - управление при превишение на разрешената скорост с 17 км/ч на посочените в ЕФ дата и място, се явява установено по безспорен и несъмнен начин. Отговорил е на възражението, че мястото на нарушението не попада в зоната на действие на пътния знак В26, както и на оплакването, че липсва реквизит скорост на снимката на нарушението. Въз основа на подробно изложени мотиви за спазването на процедурата по установяването на нарушението, правилното приложение на материалния закон е постановил решение, с което е потвърдил ЕФ серия К, №9102138 на ОД на МВР – Стара Загора.
Решението на Чирпанския районен съд е неправилно.
Процедурата по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание с издаването на електронен фиш, е приложима при установяване на нарушение по чл.21 от ЗДвП с мобилно АТСС. При изпълнение на функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП/. В разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по §6, т.65 „автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год., с която се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.2 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл.3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. Въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Регламентираното в чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на нарушител“, следва да се тълкува граматически, като поясняващо действието по издаване на електронен фиш, а не относно установяването и заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. С оглед на изложеното и при прилагането на чл.189, ал.4 от ЗДвП и Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год., установеното и заснето с автоматизирано техническо средство нарушение на скоростния режим при управление на МПС – лек автомобил с рег.№ [рег. номер], законосъобразно е било санкционирано с издаването на ЕФ серия К, № 9102138 на ОД на МВР – Стара Загора. Същото е одобрено, като по делото е приложено удостоверение за одобрен тип средство за измерване №17.09.5126, издадено на 07.09.2017 год. и валидно до 07.09.2027 год.. Приложен е и протокол за проверка на техническото средство от 03.2024 год., който удостоверява, че към датата на установяване на превишението на скоростта 26.04.2024 год., същото е било техническо изправно.
Съдържанието на електронния фиш е нормативно определено в специалния закон /чл.189, ал.4, изр. второ от ЗДвП/ и изключва субсидиарното прилагане на чл.42, респ. чл. 57 от ЗАНН. Съгласно легалната дефиниция на §6, т.63 от ДР на ЗДвП, „Електронен фиш“ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи, поради което не е необходимо посочването на конкретното лице, издало този фиш.
По делото е прието като доказателство и извлечение от масива на ОДМВР Стара Загора, сектор „Пътна полиция“, от който е видно, че електронния фиш е съставен на 09.05.2024 год. – половин месец след установяване на управлението на МПС със скорост над разрешената за съответния участък, което доказва издаването на електронния фиш в предвидените от закона срокове.
При извършената проверка настоящата инстанция установи, че процедурата по санкциониране на водач по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП е приложима в разглеждания случай. Тази процедурата по ангажиране на административно-наказателна отговорност е различна от описаната в ЗАНН относно установяването на административните нарушения и ангажирането отговорността на нарушителя. Началото на производството по издаване на електронен фиш се поставя със заснемане на извършеното нарушение посредством техническо средство, което заменя фазата на съставяне на АУАН по смисъла на чл.40 и сл. от ЗАНН. Специалният начин на установяване на административното нарушение е в съответствие разпоредбата на чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП, съгласно която при изпълнение на функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, т.е. законово регламентирано е правото на ползване от страна на контролните органи на съответните технически средства при установяването на деяния от вида на процесното. В този смисъл е и нормата на чл.189, ал. 15 от ЗДвП, изрично установяваща като годни веществени доказателства в административно-наказателното производство снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи от посочения вид. Ето защо, когато нарушението е установено с такива технически средства или системи, е възможно то да бъде доказано и само с данните от тях, обективирани на хартиен носител /под форма на разпечатката, снимки или др./, чрез които по безспорен начин да се установят времето, мястото на нарушението, регистрираната скорост и да се индивидуализира МПС, което се движи с такава скорост. От друга страна изявлението, записано /обективирано/ върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено въз основа на постъпилите и обработени данни за нарушението от автоматизирани технически средства, и данните за собственика на ППС, съдържащи се в административно-информационната система, съставлява регламентирания в закона електронен фиш и е своеобразен аналог на наказателното постановление. Горното важи и за изявленията, обективирани върху хартиен носител, установяващи датите на преглед на посочените по-горе данни, самоличността и длъжностното качество на лицето, извършило прегледа, и направените констатации.
При липсата на специална уредба относно сроковете за образуване, съответно за приключване на процедурата по ангажиране отговорността на нарушителя и предвид разпоредбата на чл.1 от ЗАНН, приложим в производствата по чл.189, ал. 4 и сл. от ЗДвП, е чл.34, ал.3 от ЗАНН, съгласно който образуваното административнонаказателно производство се прекратява, ако не е издадено наказателно постановление в шестмесечен срок от съставянето на акта. Доколкото самото заснемане има функцията на АУАН, а електронният фиш на НП, то в общия случай срокът по чл.34 от ЗАНН за провеждане и приключване на производството в административната му фаза /със съставяне на електронен фиш/, започва да тече от датата на заснемането с техническото средство. С оглед спецификата на производството, само в случай, че е подписана декларацията по чл.189, ал.5 от ЗДвП и се променят данните за авторството на извършеното нарушение, може да се приеме, че посоченият срок започва да тече от получаване на декларацията, когато е открит нарушителят. В случай, че не е подписвана декларация, какъвто е процесният, важи чл.188, ал.1 от ЗДвП, че собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение, установено със заснемането, от която дата на заснемането следва да се отчита срока за съставяне на фиша по чл.34, ал. 3 от ЗАНН. В конкретния случай от снимковия материал, който е основанието за издаване на електронния фиш е видно, че нарушението е станало известно на ОДМВР – Стара Загора на датата на извършването му - 26.04.2024 година, електронния фиш е издаден на 09.05.2024 год., видно от приложеното извлечение от информационната система на МВР. Следователно, в случая следва да се счита, че електронният фиш е издаден когато е направен прегледът, т.е. преди изтичане на предвидения в закона шестмесечен срок след заснемането на нарушението.
Основателни са касационните оплаквания, че мястото на нарушението не попада в зоната на действие на поставения знак В26. Районният съд е дал отговор на тези оплаквания, който обаче не съответства на събраните по делото доказателства. Имайки предвид разпоредбата на чл.49, ал.1 от ППЗДвП, поставеният забранителен знак В26 на км. 102+765 от път II-66, непосредствено преди отбивката за „Родопа“ на км.102+613, важи за самата отбивка и непосредствено след нея. Доколкото в случая АТСС е поставено на км.102 от пътя /изрично отбелязано в протокола по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015 год./, предполага че скоростта се засича в пътния участък след км.102, в който пътен участък се намира и отбивката за „Родопа“. В протокола обаче е отразено, че пътния знак В26 е разположен на 150.00 м. западно от мястото за контрол, т.е. на км. 102+150. В случая обаче, процесния знак е на км.102+765, т.е. на разстояние 765 метра от АТСС. Дори и да се приеме, че ограничението важи между двата пътни знака В26 /поставени от двете страни на пътя за двете платна/, то ограничението ще важи за участък от км.102+765 до км.102+461 /имайки в предвид посоката на движение на управлявания от касатора автомобил. В този смисъл, за посоченото място в електронния фиш, не е въведено ограничение на скоростта, поради което и не е доказано извършването на административно нарушение от страна на С. П..
С оглед на гореизложеното, е безпредметно обсъждането на касационните оплаквания за липсата на реквизит скорост на приложената снимка, както и отбелязването на участъка на осъществявания контрол в протокола по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015 год.
С оглед на изложените съображения съдът намира че е налице твърдяното касационно основание, поради което обжалваното решение следва да бъде отменено като постановено в противоречие с материалния закон. Делото е изяснено от фактическа страна, поради което и не е необходимо връщането му за събирането на нови доказателства, а следва да се постанови акт по съществото на спора.
Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение №72 от 03.10.2024 год., постановено по АНД №159/2024 год. по описа на Чирпанския районен съд, като вместо него постановява:
ОТМЕНЯ електронен фиш серия К, №9102138 издаден от ОД на МВР – Стара Загора.
Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.
Председател: | |
Членове: |