РЕШЕНИЕ
№1078/22.7.2020г.
Година 2020 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд
четиридесет и пети състав
На двадесет и втори юли Година две хиляди и двадесета
В публично
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА
Секретар : Маргарита
Стефанова
като
разгледа докладваното от съдията
НАХД № 539 по описа на съда за
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „ П.В.”
ООД, с ЕИК 201 754 233, със седалище и адрес на управление гр.Варна,
район Приморски, ул.Добри Войников №
8,ет.1, представлявано от управителя Ц.Г.Ц., чрез адв.Д. Д., САК срещу НП № 100048/08.10.2019
год. на зам. кмета на Община Варна, с което за извършено нарушение на чл.
58,т.3 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Варна,
на осн. чл.86,ал.1,т.1, вр.чл.91,ал.2 от НУО на територията на Община Варна на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1400 лв..
С
жалбата се оспорва НП, като
незаконосъобразно, като се твърди, че длъжностните лица не са били компетентни да
извършват проверката и да съставят АУАН; не са били налице доказателства, които
да установяват, че дружеството е извършило вмененото му нарушение; не е
изследвана фактическата обстановка; твърди се, че чл.58,т.3 от НУО на
територията на Община Варна се прилага
при наличие на изградени системи за разделно събиране на отпадъците; не е
налице заповед на кмета на Община Варна съгласно чл.53,ал.5 от НУО. Иска се и
присъждане на разноските.
В съдебно
заседание дружеството, редовно призовано не се представлява. Депозирано е
писмено становище от адв.Д.,САК.
Въззиваемата
страна – Община Варна, редовно призована се представлява от юк Карагеоргиева,
която моли НП да бъде потвърдено изцяло и по размер.
Актосъставителят
, редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените
констатации в съставения АУАН.
Съдът,
въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата
законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави
следните изводи:
От фактическа страна:
С АУАН с № 100123/13.08.2019 год., административния
орган е приел за установено от фактическа страна, че на 08.08.2019 год. , около
14,15 часа в гр.Варна, на ул.” Петко Стайнов” срещу № 3, в съдове за битови
отпадъци се изхвърлят биоразградими кухненски отпадъци от дейността на обект –
кухня-майка „ ВИП бебе”, стопанисван от „ П.В.” ООД-черни чували пълни със зеле
и течни хранителни отпадъци – нарушение на чл.58,т.3,вр.чл.86,ал.1,т.1 от
Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Варна.
Акта бил съставен и предявен на управителя
на дружеството, който в графата бележки и възражения отразил, че има възражения, без да ги
конкретизира.
В срока
по чл.44 от ЗАНН не е направено възражение идентично с жалбата срещу НП.
Въз основа на съставения АУАН, АНО издал
обжалваното НП, с което наложил на дружеството за извършено нарушение на чл.
58,т.3 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Варна,
на осн. чл.86,ал.1,т.1, вр.чл.91,ал.2 от НУО на територията на Община Варна
имуществена санкция в размер на 1400 лв..
В хода на съдебното производство е
разпитан в качеството на свидетел актосъставителя Н.К., която потвърждава
изложеното в акта за административно нарушение. Посочва, че на 08.08.2019 г. тя
и колегата извършвайки проверка в район „Младост”, на ул.”Петко Стайнов” до
съдове за събиране на твърди битови отпадъци видели човек в работно облекло да
бута количка с намиращи се в нея черни чували, които изхвърлил в контейнерите.
Свидетелката и колегата и провели разговор с този човек, установили, че работи
във кухня „ВИП бебе”, намираща се срещу контейнерите и изхвърля отпадъците от
обекта. Свидетелите проверили съдържанието на чувалите и установили, че в тях
има всякакви отпадъци, включително и биоразградими – зеле и течни хранителни
отпадъци. К. и колегата и извършили проверка в обекта, установили, че в него
има контейнер за биоразградими отпадъци, оставила покана за управителя да се
яви в Община Варна.
За
установеното при проверката съставила на дружеството АУАН.
С показанията си св.С. потвърждава
казаното от св.К..
Съдът кредитира показанията на свидетелките
като обективни, логични и кореспондиращи с останалите доказателства по делото.
Описаната фактическа обстановка съдът
прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства:
показанията на свидетелите К. и С., дадени в хода на съдебното следствие, и от
приложените по делото писмени
доказателства, прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.
От
правна страна:
Жалбата е депозирана от надлежно
легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от
закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по
местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и
следва да бъде разгледана.
Наказателното
постановление е издадено в компетенциите на административно наказващият орган –
зам. кмета на Община Варна, съобразно Заповед № 2384/18.06.2019 год. на Кмета
на Община Варна . Компетентността на актосъставителя К. произтича от приложена
Заповед № 1982/03.07.2017 год. на Кмета на Община Варна.
АУАН и издаденото въз основа на него
НП са съставени в сроковете по
чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.
АУАН е съставен в присъствието на
нарушителя и свидетел, присъствал при
извършване или установяване на нарушението.
Съгласно разпоредбата на чл. 58, т. 3
от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Варна се
забранява изхвърлянето на биоотпадъци в съдовете за събиране на смесени битови
отпадъци при наличие на изградени системи за разделно събиране на биоотпадъци.
В чл. 53, ал. 1 от Наредбата е
посочено, че хранителните и кухненски биоотпадъци от лицата, при чиято дейност
се образуват битови биоотпадъци и са обхванати от общинската система за
разделно събиране на биоотпадъци по чл. 51 от Наредбата, се събират разделно,
при източника на образуване.
В
ал. 5 от същата разпоредба е посочено, че системата по ал. 1 се въвежда със
заповед на кмета на общината, като в нея се включват заведения за обществено
хранене, търговски обекти, всички училища, детски градини, пазари, хотели,
лечебни заведения и други обекти на територията на общината, при дейността на
които се образуват хранителни и кухненски биоотпадъци.
Съгласно чл. 86, ал. 1, т. 1 от НУО на
Община Варна се налага имуществена
санкция в размер от 1 400 до 4 000 лв. на едноличен търговец или юридическо
лице, което изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места и/или
нарушава разпоредбите за събиране, транспорт и депониране на битови или
строителни отпадъци.
Състава на съда намира, че е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила по чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН,
доколкото в НП не са посочени всички съставомерни обстоятелства, като наличието
на въведена система за разделно събиране на биоотпадъци, въз основа на
конкретна заповед на кмета на общината, което да обосновава нарушаването на забраната
по чл. 58, т. 3 от НУО на Община Варна, респ. за реализиране на състава на
административното нарушение по чл. 86, ал. 1, т. 1 от НУО на Община Варна,
изразяващо се в изхвърляне на неопасни отпадъци на неразрешени за това места.
Според чл. 58, т. 3 от НУО на Община
Варна, посочена като нарушена само при
наличие на изградени системи за разделно събиране на биоотпадъци е забранено
изхвърлянето на биоотпадъци в съдовете за събиране на смесени битови отпадъци.
Съгласно приетата с ПМС № 20 от 25.01.2017 г., обн., ДВ, бр. 11 от 31.01.2017
г., изм. и доп., бр. 47 от 5.06.2018 г. на основание чл. 43, ал. 5 от Закона за
управление на отпадъците Наредба за разделно събиране на биоотпадъци и
третиране на биоразградимите отпадъци – чл. 4, т. 4 изрично е въведена забрана
за изхвърлянето на биоотпадъци в контейнерите за събиране на смесени битови
отпадъци при наличието на осигурени системи за разделно събиране на
биоотпадъци,т.е. процесната забрана е отново поставена в зависимост от
наличието на осигурени системи за разделно събиране на биоотпадъци.
Действително в хода на делото е
представена и приета Заповед № 2069/06.07.2017 год. на Кмета на Община Варна, с
която е организирана общинска система за разделно събиране на биоразградими
хранителни и кухненски отпадъци от ресторанти, заведения за обществено хранене,
търговски и др. обекти на територията на Община Варна. Посочената празнота в НП обаче не може да
бъде преодоляна със събирането на доказателства, доколкото е недопустимо едва в
съдебната фаза на санкцонираното дружество да бъдат вменени нови съставомерни
факти.
Пълното, точно и ясно описание на
нарушението чрез посочване на всички обстоятелствата, при които същото е
извършено, освен, че е задължителен реквизит на АУАН и НП, същото
индивидуализира пряко нарушението като такова.
Непосочването на обстоятелствата, при
които е извършено нарушението, по ясен и категоричен начин винаги съставлява
съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху
правото на защита на нарушителя.
Посоченото нарушение на процесуалните
правила ограничава възможността санкционираното дружество да разбере в
извършването на точно какво нарушение е обвинено.
На следващо място състава на съда намира,
и че авторството на деянието е останало
недоказано. Видно от посоченото в АУАН и в НП, а и от заявеното от
актосъставителя в съдебното заседание – процесните биоразградими отпадъци са се
намирали в чували и са били пренасяни от неустановено в хода на проверката
лице.По делото няма нито едно писмено доказателство, че установеното лице
работи в дружеството нарушител, както и кой и по какъв начин му е разпоредил
изхвърлянето на посочените отпадъци, за да бъде определеното дружеството
нарушител като субект на твърдяното нарушение, още повече, че както посочва и
св.К. в показанията си при проверката в обекта са били установени контейнери за
биоразградими отпадъци.
Тежестта до докаже безспорно
нарушението е на АНО, а в случая, видно от всичко гореизложено, то такова
доказване не е било проведено.
С оглед гореизложеното съдът намира, че
обжалваното наказателно постановление
като необосновано и незаконосъобразно, следва да бъде отменено.
По
разноските:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните имат право на разноски.
С оглед изхода на делото такива се
дължат само на дружеството-жалбоподател, което чрез процесуалния си
представител адв.Д. е направило изрично
искане за присъждане на разноски в размер на 328 лева, сторени за заплащане на
адвокатско възнаграждение. По делото е доказано извършването на разноски от
жалбоподателя в пълния претендиран размер, като в договора за правна защита и
съдействие, приложен към жалбата, е удостоверено възнаграждението да е
заплатено в брой. Следователно претенцията е основателна в пълния си размер.
Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН
препраща към тази на чл. 143, ал. 1 АПК, която гласи, че когато съдът отмени
обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат,
ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа,
издал отменения акт или отказ.
По горепосочените мотиви, Съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ НП № 100048/08.10.2019 год. на зам. кмета на
Община Варна , с което на „ П.В.” ООД, с ЕИК 201 754 233, със
седалище и адрес на управление гр.Варна, район Приморски, ул.Добри
Войников № 8,ет.1, представлявано от
управителя Ц.Г.Ц. за извършено нарушение на чл. 58,т.3 от Наредбата за
управление на отпадъците на територията на Община Варна, на осн.
чл.86,ал.1,т.1, вр.чл.91,ал.2 от НУО на територията на Община Варна е наложена
имуществена санкция в размер на 1400 лв..
ОСЪЖДА ОБЩИНА ВАРНА да заплати на „ П.В.” ООД, с ЕИК
201 754 233, със седалище и адрес на управление гр.Варна, район
Приморски, ул.Добри Войников № 8,ет.1,
представлявано от управителя Ц.Г.Ц. сумата от 328 (триста двадесет и осем)
лева, представляваща разноски по делото.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба пред Административен съд-Варна в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: