Решение по дело №375/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 февруари 2023 г.
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20227220700375
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 25

 

Гр.Сливен, 07.02.2023 г.

 

В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на тридесети януари, през две хиляди двадесет и трета година в състав :

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ  :  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

При участието на секретаря Николинка Йорданова и при участието на прокурора …….., като разгледа докладваното от административния съдия Светлана Драгоманска адм.д. № 375 по описа за 2022 г. на Административен съд гр.Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.

Образувано е по жалба от „Дентален център – 1 Сливен“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, бул. „Стефан Караджа“ № 2, п. от у. Н.Г.Й., чрез адв. Д.О. *** против Заповед за налагане на санкция № РД-09-1374/19.09.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен, с която на жалбоподателя е наложена санкция "финансова неустойка" в общ размер на 150 /сто и петдесет/ лева както следва: по т.1 санкция „финансова неустойка“ в размер на 50 лева на основание чл.147, ал.1 от НРД за денталните дейности за 2020-2022 г.; по т.2 санкция „финансова неустойка“ в размер на 50 лева на основание чл.147, ал.1 от НРД за денталните дейности за 2020-2022 г. и по т. 3 санкция „финансова неустойка“ в размер на 50 лева на основание чл.147, ал.1 от НРД за денталните дейности за 2020-2022 г.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е нищожна, издадена от некомпетентен орган, алтернативно незаконосъобразна, издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие на материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона – основания по чл.146 т.3 т.4 и т.6 от АПК. Моли съда да отмени оспорената заповед. Претендира направените по делото разноски за държавна такса и адвокатски хонорар.

В съдебно заседание оспорващото дружество се представлява от упълномощен представител - адв. Д.О. ***, който поддържа жалбата. Твърди, че дружеството не е извършило нарушение на договора. В писмени бележки излага подробни съображения за незаконосъобразност на атакуваната заповед. Моли за отмяна на заповедта. Претендира разноски, съгласно представен списък.

В съдебно заседание ответникът - Директорът на РЗОК Сливен се представлява от гл. юрисконсулт М. Д., която оспорва жалбата. В писмени бележки развива съображения за неоснователност на същата. Счита, че нарушенията са извършени. Счита заповедта за правилна, мотивирана и законосъобразна, поради което моли съда да потвърди същата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите и становищата на страните, и като извърши проверка на законосъобразността на обжалваната заповед, намира за установено следното:

Между НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Сливен и „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД, п. от д. Н.Г.Й. е сключен Договор № 200480/14.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична дентална помощ на здравноосигурени лица/ л. 22 от делото/.

Административното производство по издаване на оспорвания акт е започнало със Заповед № РД-09-1027/06.07.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен / л. 30/, издадена на основание чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, с която Директорът на РЗОК-Сливен е наредил да бъде извършена от 06.07.2022 г. до 29.07.2022 г. проверка на изпълнителя на дентална помощ. Вида на проверката е тематична, със задача: Да се осъществи контрол върху представената за отчет дентална дейност за месец февруари, месец май и месец юли 2020 год. от д. Н. Д. по отношение две ЗОЛ. Заповедта е връчена на представляващия дружеството на 12.07.2022 г.

Съставен е Протокол № РД-13-03-162/28.07.2022 г. /л. 31/, с който е констатирано, че за горепосочения период д. Н. Д. е представил за отчет оказана първична дентална помощ на две ЗОЛ, за които е отразил в подадения отчетен файл, че същите са „PRIMARY SPEC“. След направена съпоставка с представения от Директора на ДПЛУИ „Качулка“ с. Бяла, общ. Сливен списък с лица, за които е осъществен служебен избор за обслужване от „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД от проверяващите  е установено, че  същите две ЗОЛ не фигурират в списъка и за тях няма осъществен служебен избор, не са изпълнени разпоредбите на чл.85 от НРД за ДД 2020-2022г. и представената за отчет дентална дейност е  в нарушение на НРД за ДД 2020-2022г, като за същата „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД неоснователно е получил съответните суми, за които следва да се състави Протокол за неоснователно получени суми.

В протокола е прието, че с отчитането за периода  на дейност м. февруари 2020г. за ЗОЛ Д. Г. Р. с АЛ № 000001/18.02.2022 г./л. 42/ на един о. п. със с. на о. с. - код дейност 101 и три е. с код дейност 509 на код з. 43, 44 и 46, д. Д. е предоставил дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената, което е нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ и представлява нарушение на чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО; чл.85 във вр. с чл.84, ал.1, т.2 от НРД 2020-2022 за ДД и чл. 20 от ИД за ПИДП.

В протокола на второ място е прието, че с отчитането за периода  на дейност м. май 2020г. за ЗОЛ М. Г. М. с АЛ № 000004/15.05.2020 г.  /л.40/ на един о. п. със с. на о. с. – код дейност 101 д. Д. е предоставил дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената, което е нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ и това представлява нарушение на чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО; чл.85 във вр. с чл.84, ал.1, т.2 от НРД 2020-2022 за ДД и чл.20 от ИД за ПИДП.

На трето място е прието, че с отчитането за периода  на дейност м. юли 2020г. за ЗОЛ М. Г. М. с АЛ № 000005/06.07.2020 г.  /л.41/ на една е. с код дейност 509 на код з. 33, д. Д. е предоставил дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената, което е нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ и това представлява нарушение на чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО; чл.85 във вр. с чл.84, ал.1, т.2 от НРД 2020-2022 за ДД и чл.20 от ИД за ПИДП.

Оспорващото дружество е запознато с констатациите на протокола на 28.07.2022г.

Съставен е Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-03-163/28.07.2022г. /л. 35/, в който са отразени следните констатации: д. Н. Д. е представил за отчет оказана първична дентална помощ на две ЗОЛ, за които е отразил в подадения отчетен файл, че същите са „PRIMARY SPEC“. След направена съпоставка с представения от Директора на ДПЛУИ „Качулка“ с. Бяла, общ. Сливен списък с лица, за които е осъществен служебен избор за обслужване от „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД от проверяващите  е установено, че  същите две ЗОЛ не фигурират в списъка и за тях няма осъществен служебен избор. На 04.02.2020г. с протокол, подписан между директора на РЗОК Сливен и председателя на РК на БЗС е извършен служебен избор за обслужване от „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД на настанените в ДПЛУИ „Качулка“ с. Бяла, общ. Сливен лица, но процесните две ЗОЛ не фигурират в него и за тях няма осъществен служебен избор. Посочено е, че след датата на Протокола в РЗОК – Сливен не е постъпвало искане за осъществяване на друг служебен избор. С протокола е прието, че представената за отчетена дентална помощ е в нарушение на НРД за ДД 2020-2022г. Стойността на неправилно отчетената дейност за м. февруари 2020г. - един о. п. със с. на о. с. код дейност 101 и  три е.- код дейност 509 на з. код 43,44 и 46 в размер на 129,54 лв. е неоснователно получена от дружеството и следва да бъде  възстановена като недължимо платена. Стойността на неправилно отчетената дейност за м. май 2020 г. - един о. п. със с. на о. с. код дейност 101 в размер на 12,00 лв. е неоснователно получена от дружеството и следва да бъде  възстановена като недължимо платена. Стойността на неправилно отчетената дейност за м. юли 2020г. - една е. - код дейност 509 на з. код 33 в размер на 39,18 лв. е неоснователно получена от дружеството и следва да бъде  възстановена като недължимо платена. Общата стойност на неправилно отчетената дейност за м. февруари, м. май и м. юли  2020г. е 180,72 лв. и подлежи на възстановяване. Прието е, че констатираното е нарушение на чл. 85 вр. с чл.84, ал. 1, т. 2 от НРД 2020-2022 за денталните дейности. Посочено е, че поради неспазване на изискванията на чл. 76, ал. 1 от ЗЗО, стойността в общ размер на 180,72 лева следва да бъде възстановена като неоснователно получена сума. Протоколът е връчен на оспорващото дружество на 28.07.2022 г.

На 03.08.2022г. от „Дентален център – 1 Сливен“ ЕООД, п. от д. Й. е подадено възражение вх.№ 29-04-2#79 до Директора на РЗОК Сливен срещу протокол № РД-13-03-162/28.07.2022г. /л.43 и сл./. С възражението се оспорват констатациите на контролния орган, с мотива, че: Протокол № РД-13-03-162/28.07.2022 год. е съставен при несъответствие с фактическата обстановка и неправилно тълкуване на разпоредбите на НРД и ЗЗО, като установеното административно нарушение е в противоречие с договор № 200480/14.02.2020 год. за оказване на първична извънболнична дентална помощ, сключен между НЗОК и „ДЦ - 1 - Сливен" ЕООД. В гр. Сливен нямало избрано друго ЛЗ на основание осъществен служебен избор, за да се приеме, че оспорващото дружество е извършило нарушение. В договора никъде не било посочено, че същият се сключва на основание служебен избор, а само в чл. 20 било посочено за кои лица се отнася и нямало данни от проверката, че не са лекувани такива лица, а само, че не бил налице списък. Счита, че дружеството не е извършило посочените в протокола нарушения.

Със заповед № РД-09-1194/09.08.2022г.  Директора на РЗОК Сливен наредил на 12.08.2022г. възражението да бъде разгледано от Арбитражна комисия, съставена по реда на чл.158 и сл. от НРД за ДД 2020-2022г. /л.46/.

Арбитражната комисия  съгласно т.3 от протокол № 2/12.08.2022г. разгледала възражението, запознала с изложеното в него и писмените доказателства, но не стигнала до решение, поради равен брой гласове – 3:3. Членовете на РК на БЗС приели, че възражението, подадено от д. Й. е основателно, а членовете на РЗОК Сливен приели, че няма спор относно обстоятелството, че по отношение двете ЗОЛ денталната помощ е оказана, но e следвало да бъде отчетена по общия ред, а не като такава, оказана на лица, които попадат в хипотезата на чл.85 от НРД за ДД за 2020-2022г. /л.49/.

Издадена е Заповед за налагане на санкция № РД-09-1374/19.09.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен /л.51/, на основание чл. 76, ал.3 от Закона за здравното осигуряване, чл. 165, ал. 3, вр. чл. 142, ал. 1, т. 1  от НРД за денталните дейности за 2020 г. - 2022 г. и Арбитражен протокол №2/12.08.2022г. В същата е описана извършена проверка по заповед с №РД-09-1027/06.07.2022 г. на директора на РЗОК - Сливен по изпълнението на договор № 200480/14.02.2020 г. с „Дентален център-1 Сливен" ЕООД. Посочено е, че са установени следните нарушения на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващо се в предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената както следва:

За ЗОЛ Д. Г. Р., с ЕГН: **********, със ЗОК № 09704688 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални дейности: С АЛ № 000001/18.02.2020 год., д. Н. Д., л. от състава на ЛЗ, с УИН: ………….. е отчел един о. п. със с. на о. с. - код дейност 101 и три е. с код дейност 509 на код з. 43, 44 и 46. В подадения отчетен файл, денталната помощ е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор на лекар по дентална медицина.Съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната структура". На 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД 2020- 2022 год. Видно от списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор, който е неразделна част от протокола, ЗОЛ Д. Г. Р., не фигурира в същия. От изложеното следва, че ИПМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор, респ. ИПМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ. Горното съставлява нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г. Наложена е за това нарушение санкция - финансова неустойка в размер на 50 /петдесет/лева, на основание чл. 147, ал. 1 от НРД за ДД за 2020-22 г.

За ЗОЛ М. Г. М., с ЕГН: **********, със ЗОК № 08817362 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални дейности: С АЛ № 000004/15.05.2020 год., д. Н. Д., л. от състава на ЛЗ, с УИН: ……………. е отчел един о. п. със с. на о. с. - код дейност 101. В подадения отчетен файл, денталната помощ е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор на лекар по дентална медицина. Съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната структура". На 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД 2020-2022 год. Видно от списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор, който е неразделна част от протокола, ЗОЛ М. Г. М. не фигурира в същия. От изложеното следва, че ИПМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор, респ. ИПМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ. Горното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г. Наложена е за това нарушение санкция - финансова неустойка в размер на 50 /петдесет/лева, на основание чл. 147, ал. 1 от НРД за ДД за 2020-22 г.

За ЗОЛ М. Г. М., с ЕГН: **********, със ЗОК № 08817362 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални дейности: С АЛ № 000005/06.07.2020 год., д. Н. Д., л. от състава на ЛЗ, с УИН: ……….. е отчел една е. с код дейност 509 на код з. 33. В подадения отчетен файл, денталната помощ е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор на лекар по дентална медицина. Съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната структура". На 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД 2020-2022 год. Видно от списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор, който е неразделна част от протокола, ЗОЛ М. Г. М. не фигурира в същия. От изложеното следва, че ИПМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор, респ. ИПМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ. Горното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г. Наложена е за това нарушение санкция - финансова неустойка в размер на 50 /петдесет/лева, на основание чл. 147, ал. 1 от НРД за ДД за 2020-22 г.

Оспорената заповед е връчена на дружеството на 27.09.2022 г., видно от документ на л. 54 от делото, а жалбата против същата е подадена пред Административен съд Сливен на 10.10.2022 г. и е заведена с вх. № СД-01-01-3748/л.2/.

По делото няма спор, че дейностите по АЛ № 000001/18.02.2020 г., АЛ № 000004/15.05.2020г. и АЛ № 000005/06.07.2020г., изготвени от д. Н. Д. са заплатени от РЗОК. Не е спорно, че за ЗОЛ Д. Г. Р. и ЗОЛ М. Г. М. не е извършван служебен избор за обслужване от „Дентален център 1 - Сливен" ЕООД, както и към момента на оказване на дентална помощ същите са б. в З. С...

По делото е приобщено писмо вх.№ 21-00-10/29.01.2020г. от ДПЛУИ-Селище „Качулка“ до Директора на РЗОК Сливен, с което Директорът на заведението уведомява РЗОК, че от 01.01.2020г. „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД е ЛЗ, което да извършва медицинското обслужване на потребителите на социални услуги./л.72/

По делото е приобщен списък на 223 потребители на  социални услуги в ДПЛУИ Селище Качулка, с. Бяла, общ. Сливен, в който не фигурират имената на ЗОЛ Д. Г. Р. и ЗОЛ М. Г. М.. /л.73 и сл./. Приобщен е и протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина от 04.02.2020г./л.78/.

По делото е прието писмо изх.№ 787/13.12.2022г. на Н. на З. С.., съгласно което З. гр. С. разполага с лекар по дентална медицина, като при необходимост от специалист по „Орална хирургия“ за з. л. се издава бланка тип МЗ № 119, като предварително се уговаря дата, час и специалист, който да извърши манипулацията. Организирането на транспорта и о. става със заповед на Н. на з., в която се посочва конкретната дата и час и името на денталния специалист, като л. от с. са предварително информирани за денталния специалист, който ще извърши манипулацията. Съгласно чл.137 от ЗИНЗС л. от с. и з. под с. за своя сметка могат да поискат консултация с друг специалист.

По делото е приобщено писмо от Директора на ДПЛУИ – Селище „Качулка“ с изх. № 373/19.12.2022 г., съгласно което за потребителите от дома е направен избор за дентална помощ и лечение именно „Дентален център -1“ ЕООД Сливен, като потребителите с дентални оплаквания се транспортират със служебен автомобил до гр. Сливен. Транспортирането се осъществява след изготвена заявка и заповед на директора и се придружават от медицинска сестра и санитар. Посочено е, че в ДПЛУИ селище „Качулка“ има изграден и оборудван стоматологичен кабинет, в който в годините преди пандемията от COVID 19 са се извършвали ежемесечно профилактика, прегледи и при необходимост лечение и манипулации на потребителите.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна - адресат на заповедта, против индивидуален административен акт и пред надлежния съд, поради което се явява допустима за разглеждане по същество.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Противно на твърденията на оспорващото лечебно заведение оспорената заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 74, ал. 5 от ЗЗО - Директорът на РЗОК Сливен и съдържа всички изискуеми от закона реквизити, в т. ч. фактически и правни основания. Съгласно нормата на чл. 147, ал.1 от НРД за ДД 2020-2022 г., когато изпълнител на дентална помощ наруши условията и реда за оказване на дентална помощ по чл. 55, ал.2, т.2 от ЗЗО, определени в НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка" в размер на 50 до 150 лева“. Анализът на цитираната разпоредба налага извод, че Заповед № РД-09-1374/19.09.2022 год. на Директора на РЗОК - Сливен е издадена от материално и териториално компетентен орган след проведено арбитражно производство, съгласно чл.165, ал. 3 и ал. 4 от НРД за ДД 2020-2022г. Проверката на лечебното заведение е инициирана със Заповед за възлагане на проверка № РД-09-1027/06.07.2022 год. на Директора на РЗОК - Сливен, на конкретно длъжностно лице, притежаващо изискуемата по закон компетентност и правомощия - контрольор в отдел „ДИОКМДПА" и е приключила по установения в чл.74, ал.3 от ЗЗО ред - със съставяне на протокол № РД-13-03-162/28.07.2022 год., обективиращ съответните резултати. Административното производство е проведено по реда на чл.72 и сл. от ЗЗО, като възложената проверка е самостоятелна по смисъла на чл.4, т.4, б. „б“ от Инструкция № РД-16-43/09.06.2020г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72 от ЗЗО, същата е тематична по смисъла на чл.4 т.2 б.“б“ от Инструкцията по предварително определена тема, обективирана в поставена задача на проверката и е извънпланова по смисъла на чл.4, т.1, б.“б“ от Инструкцията, извършена след разпореждане на Управителя на НЗОК /л.87 /. На следващо място заповед за налагане на санкция № РД-09-1374/19.09.2022 год. съдържа конкретни мотиви относно приетите за установени факти и тяхната правна квалификация. Подробно са описани трите констатирани при проверката нарушения, изразяващи се в извършено нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, а именно предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената. Спазена е разписаната в чл. 74 от ЗЗО и чл. 155 от НРД 2020-2022 за дентални дейности процедура при налагане на санкцията- нарушенията са констатирани при възложена с нарочна писмена заповед проверка по изпълнението на ИД. След като е констатирало нарушения, длъжностното лице, на което е възложена проверката, е съставило и подписало протокол, в който е описало установените факти. Лицето – обект на проверката, е запознато с констатациите в протокола срещу подпис. След подадено от ЛЗ възражение пред директора на РЗОК е налице произнасяне на Арбитражна комисия и Директорът на РЗОК- Сливен е издал оспорената в настоящото производство заповед.

Заповедта за налагане на санкция № РД-09-1374/19.09.2022 год. на Директора на РЗОК - Сливен е издадена и при правилно прилагане на материалния закон.

В оспорената заповед и във всички документи по административната преписка нарушението по т.1  е описано по следния начин: Нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващо се в предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената -  за ЗОЛ Д. Г. Р., със ЗОК № 09704688 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални дейности: С АЛ № 000001/18.02.2020 год., д. Н. Д., л. от състава на ЛЗ, с УИН: …………. е отчел един о. п. със с. на о. с. - код дейност 101 и три е. с код дейност 509 на код з. 43, 44 и 46. В подадения отчетен файл, денталната помощ е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор на лекар по дентална медицина. Посочено е, че съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната структура". В заповедта е посочено още, че на 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД 2020- 2022 год., като ЗОЛ Д. Г. Р. не фигурира в списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор. Направен е извод, че ИПМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор, респ. ИПМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ и горното съставлява нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г.

Нарушението по т.2 е описано по следния начин: Нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващо се в предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената -  за ЗОЛ М. Г. М., със ЗОК № 08817362 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални дейности: С АЛ № 000004/15.05.2020 год., д. Н. Д., л. от състава на ЛЗ, с УИН: ………. е отчел един о. п. със с. на о. с. - код дейност 101. В подадения отчетен файл, денталната помощ е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор на лекар по дентална медицина. Посочено е, че съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната структура". В заповедта е посочено още, че на 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД 2020- 2022 год., като ЗОЛ М. Г. М. не фигурира в списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор. Направен е извод, че ИПМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор, респ. ИПМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ и горното съставлява нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г.

Нарушението по т.3 е описано по следния начин: Нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващо се в предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената - за ЗОЛ М. Г. М., със ЗОК № 08817362 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални дейности: С АЛ № 000005/06.07.2020 год., д. Н. Д., л. от състава на ЛЗ, с УИН: …………. е отчел една е. с код дейност 509 на код з. 33. В подадения отчетен файл, денталната помощ е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор на лекар по дентална медицина. Посочено е, че съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната структура". В заповедта е посочено още, че на 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД 2020- 2022 год., като ЗОЛ М. Г. М. не фигурира в списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор. Направен е извод, че ИПМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор, респ. ИПМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ и горното съставлява нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г.

Видно от събраните в хода на съдебното производство доказателства - приложените на л. 40-42 от делото АЛ № 000001/18.02.2020г., АЛ № 000004/15.05.2020 г. и АЛ № 000005/06.07.2020 г., по отношение на ЗОЛ Д. Г. Р. и ЗОЛ М. Г. М. е оказана първична дентална помощ от д. Н. Д.. Няма спор между страните, че за така извършената дентална помощ д. Н. Д. е представил отчет за м.февруари 2020г., месец май 2020 и за м.юли 2020г. за оказана първична дентална помощ на две ЗОЛ, за които е отразил в подадения отчетен файл, че същите са „PRIMARY SPEC“. Няма спор между страните, че към датата на оказване на денталната помощ Д. Г. Р. и М. Г. *** и за тях не е извършван служебен избор за обслужване от „Дентален център 1 - Сливен" ЕООД.

Съгласно чл. 2, във вр. с чл. 1 от сключения между страните по делото договор № 200480/14.02.2020 г. за оказване на първична извънболнична дентална помощ Изпълнителят се задължава да извършва в полза на всяко ЗОЛ потърсило дентална помощ, а Възложителят се задължава да закупува и заплаща дентални дейности съгласно приложение № 3 към чл.1 на Наредба № 9 от 2019 г. и НРД за денталните дейности за 2020-  2022г., посочени в т.1, т.2, т.4 и т.5 на чл. 2 от договора. В раздел IV, озаглавен „Цени ред и условия за заплащане на Изпълнителя", в чл. 18, чл. 19, чл. 21 и чл. 25 са посочени съответно цените, които Възложителя заплаща за дейностите по чл.2. като съгласно чл. 20 от договора „За лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата настанени в специалните училища и домовете за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, включително и след навършване на 18 години, и за лицата, задържани под стража, Възложителят заплаща на Изпълнителя изцяло денталните дейности по договорените пакети и обеми по заложени по-високи цени.

Съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ, поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната структура".

Съгласно чл. 25, ал. 1 от Наредба №2/ 22.03.2010 г. за условията и реда за: медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода, денталната медицинска помощ на лишените от свобода се осъществява от лекар по дентална медицина от медицинския център в мястото за лишаване от свобода. В чл. 135, ал. 1 от ЗИНЗС законодателят е установил, че лишените от свобода се изпращат в лечебни заведения извън местата за лишаване от свобода, когато: 1. в лечебните заведения към местата за лишаване от свобода няма условия за провеждане на необходимото лечение; 2. се налага лечение на инфекциозни заболявания; 3. са необходими консултативни прегледи или специализирани изследвания.

Съгласно приобщеното по делото писмо от н. на з. гр. С., се установява, че в з. има назначен лекар по дентална медицина, който оказва първична дентална помощ на л. от с. и за тях няма направен служебен избор.

Анализът на цитираните норми и установените по делото факти водят до извод, че в случаите, в които се налага да бъде потърсена дентална медицинска помощ, какъвто е настоящия, същата следва да бъде отчетена не като за служебен избор, а както за всяко ЗОЛ за съответния вид дейност, като НЗОК следва да заплати извършената дейност частично, а остатъкът се заплати от пациента. В подкрепа на този извод е и разпоредбата на чл. 137, ал. 1 от   ЗИНЗС, разписваща, че при несъгласие с определената диагноза или назначеното лечение л. от с. за своя сметка може да поиска консултация със специалисти от други лечебни заведения. В случая  д. Н. Д. е отчел извършената първична дентална помощ като дейност, извършена на лица, които попадат в обхвата на чл.85 от НРД за ДД 2020-2022г. и същата е била заплатена по завишени цени, посочени в чл. 20 от ИД № 200480/14.02.2020г., въпреки че не е спорно, че тези две лица не са включени в списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор. Доколкото по делото е установено, че служебен избор за обслужване от „Дентален център 1 - Сливен" ЕООД е направен само за лицата от ДПЛУИ - селище Качулка, се налага извод, че за двете ЗОЛ, които са б. в з. в гр. С. и за които извършената дентална дейност е отчетена като за служебен избор, е неправилно отчетена и дружеството е нарушило задължението си по сключения ИД да предоставя дентална помощ по вид и обем, съответстващи на договорената съгласно НРД 2020 - 2022 г. за денталните дейности.

Горното мотивира съда да приеме, че оспорващото дружество е извършило визираните в заповедта нарушения на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващи се в предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената. Предвид което законосъобразно е понесло отговорността за санкциите по т.1, по т.2 и т. 3 от заповедта, наложени на основание и в съответствие с размерите, посочени в чл.147, ал.1 от НРД за ДД 2020-2022г.

Ето защо жалбата на „Дентален център 1 - Сливен" ЕООД против оспорената заповед е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото на оспорващото дружество не се дължат разноски. Направеното от ответника искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на основание чл. 143, ал. 1 от АПК е основателно и оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на РЗОК Сливен като юридическо лице, направените съдебно деловодни разноски по делото в размер на 100 /сто/ лева, определени съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, от АПК Административен съд - Сливен

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Дентален център – 1 Сливен“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, бул. „Стефан Караджа“ № 2, п. от у. Н.Г.Й., против Заповед за налагане на санкция № РД-09-1374/19.09.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен, с която на жалбоподателя е наложена по т.1 санкция „финансова неустойка“ в размер на 50 лева на основание чл.147, ал.1 от НРД за денталните дейности за 2020-2022 г.; по т.2 санкция „финансова неустойка“ в размер на 50 лева на основание чл.147, ал.1 от НРД за денталните дейности за 2020-2022 г. и по т. 3 санкция „финансова неустойка“ в размер на 50 лева на основание чл.147, ал.1 от НРД за денталните дейности за 2020-2022 г., като неоснователна.

ОСЪЖДА Дентален център – 1 Сливен“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, бул. „Стефан Караджа“ № 2, п. от у. Н.Г.Й. *** сумата от 100 /сто/ лева, представляващи разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд на РБ.

 

 

                                     

                        АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: