РЕШЕНИЕ
№ 10
гр. , 20.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в публично заседание на двадесети
декември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Магдалена Ат. Жбантова
Стефанова
при участието на секретаря Ирена Анг. Кардашева
като разгледа докладваното от Магдалена Ат. Жбантова Стефанова
Гражданско дело № 20241220100347 по описа за 2024 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по искова молба, подадена от К.
Д. Б. от с.************, обл.******* против Основно училище „**********“,
с.**********, обл.*************, представлявано от директора С. Б.
След направени изменение, предявените искова са следните: 1/. Да
признаете по отношение на ответника и осъдите същият, да ми заплати сумата
от 3153,77, представляваща общият сбор на неизплатено увеличение на
трудовото възнаграждение за положения труд в периода от 01.01.2023г. до
08.08.2023г., ведно със законната лихва, считано от датата на исковата молба
до окончателното изплащане на сумата.
2. /. Да признаете по отношение на ответника и осъдите същият, да
ми заплати сумата от 873,94 лева, представляваща неизплатена част, по
обезщетението за неспазено предизвестие от два месеца - по чл. 220, ал. 1
от КТ във вр. с чл. 326, ал.2 от КТ и чл. 29 КТД,, при прилагане на
увеличен размер на основното трудово възнаграждение, ведно със законната
лихва, считано от датата на исковата молба до окончателното изплащане на
сумата.
1
3. /. Да признаете по отношение на ответника и осъдите същият да
ми заплати сумата от 4661,60лева, представляваща неизплатена част
на обезщетението чл. 224 ал.1 от КТ, при прилагане на увеличен размер
на основното трудово възнаграждение, ведно със законната лихва, считано
от датата на исковата молба до окончателното изплащане на сумата.
4. /. Да признаете по отношение на ответника и осъдите същият да
ми заплати сумата от 4806,67 лева, представляваща неизплатена част
на обезщетението по чл. 222, ал.З от КТ във вр. с чл. 31 ал.1 т.2 от КТД,
при прилагане на увеличен размер на основното трудово възнаграждение.
На основание чл. 78 от ГПК, моля ответникът да бъде осъден да
ми заплати направените по делото съдебни разноски.
На основание чл. 242, ал. 1 от ГПК, моля да постановите предварително
изпълнение на решението за присъдените трудови възнаграждение и
обезщетения.
На основание чл. 127 ал.4 от ГПК посочвам, че присъдената сума да
ми се изплати по банков път в сметка с IBAN BG58STSA93000011623041.
Твърди се от ищеца, че на основание трудов договор № *********/
************* г. и последвали допълнителни споразумения към него,
касаещи изменение на длъжността и трудовите възнаграждения, е изпълнявал
трудови задължения като директор на Основно училище „*************“
с.************** последното определено му основно трудово
възнаграждение било в размер на 2023 лв., считано от ************* г.
На ********** г. му били връчени предизвестие за прекратяване на
трудовото правоотношение на ищеца и Заповед № РД-19-6/ 04.08.2023 г., на
Началника на РУО - гр.Благоевград, с която на основание чл. 328, ал.1, т.10 от
КТ е прекратено трудовото му правоотношение, считано от ********** г. В
заповедта било определено на ищеца да бъдат изплатени следните
обезщетения: - по чл. 224, ал.1 от КТ - обезщетение за неизползван платен
годишен отпуск в общ размер от 225 работни дни; - по чл.222, ал.3 от КТ във
вр. с чл. 31 ал.1 т.2 от КТД, обезщетение за придобито право на пенсия за
осигурителен стаж и възраст в размер на 11 брутни работни заплати; - по
чл.220 ал.1 от КТ, във вр. с чл. 326 ал.2 КТ и чл.29 от КТД за неспазен срок на
предизвестие в размер на 2 месеца.
2
На 10.08.2023 г. между Министерството на образованието и науката и
Съюза на ръководителите на системата на народната просвета в България,
Сдружението на директорите на средното образование в Република България,
и Синдикатите на българските учители, Синдиката „Образование“ към
Конфедерацията на труда „Подкрепа“, Независимият учителски синдикат към
Конфедерацията на независимите синдикати в България, бил сключен анекс №
Д01-192/ 10.08.2023 г. към КТД за системата предучилищното и училищното
образование Д01-269 от 06.12.2022 г. С този анекс било договорено, че текстът
на чл. 27 от КТД №Д01-269/ 06.12.2022 г., се изменя, като за системата на
предучилищното и училищното образование се определя нов минимален
размер на основните работни заплати, считано от 01.01.2023 г. За длъжността
директор на основно училище, размерът на заплатата в чл.27, ал. 1 т. 1 от КТД
е увеличен на 2082 лв., като изрично е прието, че размерът на трудовите
възнаграждения за системата на предучилищното и училищното образование
се увеличава със задна дата - от 01.01.2023 г. и съответните разходи за
осигурителните им вноски са за сметка на работодателя.
На ********* г. ищеца отправил до ответника мотивирано искане за
преизчисления на трудовото му възнаграждение за периода ********* г. до
*********** г. на основание анекс № Д01-192/ 10.08.2023 г., но му било
отказано, с мотив, че анекса касае лицата, заети в системата на
предучилищното и училищното образование, а неговият трудов договор е бил
прекратен на ********** г. Поради изложеното са предявени настоящите
искове.
Правната квалификация на предявените искове е по чл. 357, ал.1 във вр.
с чл.358, ал.1, т. 3 и 4 от КТ във вр.с чл. 242, чл. 220 във вр. с чл. 326, ал.2 от
КТ и чл. 29 КТД, чл. 224, ал.1, чл. 222, ал.3 от КТ във р. с анекс № Д01-
192/10.08.2023 г. към КТД за системата на предучилищното и училищното
образование.
Ответникът представя писмен отговор в определения о т закона срок и
изразява становище за недопустимост на исковете, защото е налице влязла в
законова сила Заповед № РД-.. ..08.2023 г. на Началника на РУО Благоевград, с
която е прекратено трудовото правоотношение на ищеца, и с която заповед
подробно са изброени всички видове обезщетения, които се следват по силата
на закона. Обезщетенията са изплатени, съгласно тогава действащото
3
законодателство. Изразява становище за неоснователност на предявените
искове, като излага съображения. Не оспорва, че е налице подписан анекс №
Д01-192/10.08.2023 г. към КТД за системата на предучилищното и
училищното образование, и със същия се променят минималните основни
работни заплати, считано от 01.01.2023 г. Но както КТД, така и анексите
към него, се прилагат, се отнасят, и имат валидна стойност за лицата, които
имат валидно съществуващо трудово правоотношение с работодател, който е
част от Министерството на образованието и науката. Лицата, които са имали
трудово правоотношение, но същото е прекратено, независимо на какво
правно основание, преди подписването на анекса, са извън категорията на
субектите, за които следва да се прилага допълнителното споразумение. Върху
тях не се разпростират правните последици от допълнителното споразумение,
защото те вече не са страна по главното правоотношение - колективния трудов
договор. Всички правни норми, които уреждат обществени отношения, по
принцип имат действие за напред - ех nunc, и в много редки случаи, им се
придава обратно, ретроактивно действие - ех tunc. Съгласно чл.14 от ЗНА,
може един нормативен акт да има обратно действие, но по изключение, и то с
изрична разпоредба. Това изключение не може и не следва да се отнася за
въпросния анекс, който е изменение на КТД. Възниква и въпроса чисто
счетоводно на коя разплащателна ведомост да бъдат начислени
обезщетенията, след като ищецът вече не е част от системата на
образованието от ********** г. Освен това, обезщетението по чл.222, ал.3 от
КТ, видно от Заповедта за прекратяване на трудовото му правоотношение на
ищеца, се изплаща не от бюджета на училището, а от специална национална
програма на Министерството на образованието и науката, която програма вече
е приключила за бюджетната 2023 г. При евентуално уважение на този иск,
тази претенция би натежала на бюджета на училището, която не е предвидена
в настоящата бюджетна година, и би довело до финансов проблем и дори до
затваряне на училището. Поради изложеното молят предявените искове да
бъдат отхвърлени.
Правната квалификация на възраженията на ответника е по анекс №
Д01-192/10.08.2023 г. към КТД за системата на предучилищното и
училищното образование и чл. 14 от ЗНА.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намира за
4
установено от фактическа страна следното:
Ищецът К. Д. Б. е работил в ответното Основно училище
„************“, с.************, обл.************** въз основа на сключен
трудов договор от ********** г. През **** и **** г. ищецът изпълнявал
длъжността „директор“ на ответното училище. С допълнително споразумение
от ************* г. основното му трудово възнаграждение било определено
на 2023 лева. На ************* г. на ищеца било връчено предизвестие за
прекратяване на трудовото му правоотношение поради придобиване на право
на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Трудовото правоотношение между страните било прекратено със
Заповед № РД-19-6 от 04.08.2023 г., на Началника на РУО - гр. Благоевград,
считано от ************ г. Със същата заповед било определено на ищеца да
бъдат изплатени следните обезщетения: - по чл. 224, ал.1 от КТ - обезщетение
за неизползван платен годишен отпуск в общ размер от 225 работни дни; - по
чл.222, ал.3 от КТ във вр. с чл. 31 ал.1 т.2 от КТД, обезщетение за придобито
право на пенсия за осигурителен стаж и възраст в размер на 11 брутни работни
заплати; - по чл.220 ал.1 от КТ, във вр. с чл. 326 ал.2 КТ и чл.29 от КТД за
неспазен срок на предизвестие в размер на 2 месеца.
След прекратяване на трудовото правоотношение на ищеца, на
10.08.2023 г. между Министерство на образованието и науката, Съюза на
ръководителите в системата на народната просвета в България, Сдружението
на директорите в средното образование в Република България, от една страна
и от друга страна Синдиката на българските учители към Конфедерацията на
независимите синдикати в България, Синдикат „Образование“ към
Конфедерацията на труда „Подкрепа“ и Независимия учителски синдикат към
Конфедерацията на независимите синдикати в България бил сключен Анекс №
Д01-192/10.08.2023 г. към Колективния трудов договор за системата на
училищното и предучилищното образование № Д01-269/06.12.2022 г. Със
същия анекс било договорено увеличение на минималните основни работни
заплати в системата на предучилищното и училищното образование, считано
от 01.01.2023 г. Размерът на минималната основна работна заплата за
директор на детска градина, училище, център за подкрепа за личностно
развитие и специализирано обслужващо звено е договорена в размер на 2082
лв. В изменението на чл.27, ал.3, т.2 е предвидено, че „индивидуалните
5
основни работни заплати на педагогическите специалисти, които към момента
на увеличението са в диапазона между старите и новите минимални работни
заплати или са по-високи от тях, се увеличават с не по- малко от 15%“.
На ********** г. ищеца отправил до РУО гр.Благоевград мотивирано
искане за преизчисление на трудовото му възнаграждение за периода
********** г. до ********** г. на основание анекс № Д01-192/ 10.08.2023 г. С
писмо от ********* г. Началника на РУО Благоевград му отговорил, че не
съществува правна възможност за лицата с прекратени трудови
правоотношение, към момента на сключване на цитирания анекс, да получат
увеличение на възнаграждението, тъй като тази възможност е единствено за
лицата, имали действащи трудови договори към момента на увеличение на
работните заплати.
Представено е по делото становище на КНСБ, съгласно което всеки
учител и непедагогически специалист, който е бил в трудово правоотношение
към 01.01.2023 г., независимо от това, че към 10.08.2023 г. е бил с вече
прекратено трудово правоотношение има право да потърси полагащото му се
увеличение, съгласно Анекс № Д01-192/10.08.2023 г.
По делото е назначена съдебно-счетоводна експертиза, като според
заключението на вещото лице, за периода от ******** г. до ******** г. на
ищеца е начислявано трудово възнаграждение. Основната му работна заплата
като директор на ОУ „**********“ - с. *********** е била 2023.00 лв. (две
хиляди двадесет и три лева), допълнителното възнаграждение за трудов стаж
и професионален опит е в размер на 44% от основното трудово
възнаграждение или 890.12 лв. (осемстотин и деветдесет лева и дванадесет
стотинки) и клас квалификация - пета квалификационна степен в размер на
30,00 лв (тридесет лева). Трудовите възнаграждения на служителите и
работниците в ОУ „*************“ с. *********** се изплащат в периода от
1-во до 25-то число на месеца, следващ месеца на положения труд. Съгласно
чл.27, ал.3, т.2 от Анекс №Д01-192/10.08.2023 г. към КТД за системата на
училищното и предучилищното образование №01-269/06.12.2022 г., съгласно
чл.27, ал.3 т.2 във вр. ал.1 т.1 от същият, трудовото възнаграждение за
длъжността директор следва да се увеличи с не по-малко от 15%.
За месеците от януари до юли 2023 г. увеличението на основната
работна заплата е в размер на 303.45 лв. (триста и три лева и четиридесет и
6
пет стотинки), а за периода от 01.08.2023 г. до 07.08.2023 г. включително е в
размер на 65.97 лв. (шестдесет и пет лева и деветдесет и седем стотинки).
Общо увеличението на ОРЗ е в размер на 2190.12 лв. (две хиляди сто и
деветдесет лева и дванадесет стотинки).
Увеличението на допълнителното възнаграждение за трудов стаж
и професионален опит за месеците от януари до юли 2023 г. е в размер на
133.52 лв. (сто тридесет и три лева и петдесет и две стотинки), а за периода от
01.08.2023 г. до 07.08.2023 г. включително е в размер на 29.03 лв. (двадесет и
девет лева и три стотинки). Общо увеличението на доп. възнаграждение за
ТСПО е в размер на 963.65 лв. (деветстотин шестдесет и три лева и шестдесет
и пет стотинки).
Общо увеличението на трудовото възнаграждение на г-н К. Д. Б. е в
размер на 3153.77 лв. (три хиляди сто петдесет и три лева и седемдесет и
седем стотинки).
Размерът на брутното трудово възнаграждение за длъжността
„директор“, която е изпълнявал ищецът, за месец ЮЛИ 2023 г., с приложеното
увеличение е 3380.09 лв. (три хиляди триста и осемдесет лева и девет
стотинки). В БТВ са включени само начисленията с постоянен характер -
основна работна заплата, доп. възнаграждение за ТСПО и клас квалификация.
Вещото лице е изчислило и показало в таблица начисленото
обезщетение по чл.220, ал.1 от КТ, преизчисленото обезщетение, както и
разликата между тях. Общият сбор на разликата на обезщетението по чл.220,
ал.1 от КТ е 873.94 лв. (осемстотин седемдесет и три лева и деветдесет и
четири стотинки).
Вещото лице е изчислило и показало в таблица и начисленото
обезщетение по чл.224, ал.1 от КТ, преизчисленото обезщетение и разликата
между тях. Общият сбор на разликата на обезщетението по чл.224, ал.1 от КТ
е 4661.60 лв. (четири хиляди шестстотин шестдесет и един лева и шестдесет
стотинки).
Също в таблица е показано начисленото обезщетение по чл.222, ал.3 от
КТ, преизчисленото обезщетение и разликата между тях. Общият сбор на
разликата на обезщетението по чл.222, ал.3 от КТ е 4806.67 лв. (четири хиляди
осемстотин и шест лева и шестдесет и седем стотинки).
7
Съдът кредитира заключението по съдебно-счетоводната експертиза
като компетентно, пълно и ясно отговарящо на поставените въпроси.
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните
правни изводи:
Предявените искове са подадени в срок, от правоимащо лице, срещу
надлежен ответник и са допустими, а разгледани по същество са основателни,
по следните съображения:
По делото не се спори, а и се установи от представените документи, че
между страните по делото е съществувало трудово правоотношение, по силата
на което ищецът е заемал длъжността „директор“ в ОУ „************“
с.*********, обл. ************. Трудовото правоотношение било прекратено,
считано от *********** г. със Заповед № РД-19-6 от 04.08.2023 г., на
Началника на РУО - гр.Благоевград, като на ищеца били изплатени
обезщетения: - по чл. 224, ал.1 от КТ - обезщетение за неизползван платен
годишен отпуск в общ размер от 225 работни дни; - по чл.222, ал.3 от КТ във
вр. с чл. 31 ал.1 т.2 от КТД, обезщетение за придобито право на пенсия за
осигурителен стаж и възраст в размер на 11 брутни работни заплати; - по
чл.220 ал.1 от КТ, във вр. с чл. 326 ал.2 от КТ и чл.29 от КТД за неспазен срок
на предизвестие в размер на 2 месеца.
Установи се, че след прекратяване на трудовият договор на ищеца,
между Министерство на образованието и науката, Съюза на ръководителите в
системата на народната просвета в България, Сдружението на директорите в
средното образование в Република България, от една страна и от друга страна
Синдиката на българските учители към Конфедерацията на независимите
синдикати в България, Синдикат „Образование“ към Конфедерацията на труда
„Подкрепа“ и Независимия учителски синдикат към Конфедерацията на
независимите синдикати в България бил сключен Анекс № Д01-192/10.08.2023
г. към Колективния трудов договор за системата на училищното и
предучилищното образование № Д01-269/06.12.2022 г.
В случая с оглед горното съдът счита, че трудовите отношения между
страните са били предмет и са били обхванати от колективното трудово
договоряне по Колективен трудов договор за системата на предучилищното и
училищното образование № Д01269/06.12.2022 г. и Анекса № Д01-
192/10.08.2023 г. към него. От една страна от определените в Заповед № РД-
8
19-6 от 04.08.2023 г. на Началника на РУО гр.Благоевград за изплащане
обезщетения на ищеца, се установява, че КТД е относим към него, а от друга
страна ответникът също е страна по Колективен трудов договор за системата
на предучилищното и училищното образование № Д01269/06.12.2022 г.
С чл.1 от Анекса № Д01-192/10.08.2023 г., страните по него придават
сила на КТД от дата, различна от тази, на която е сключен и предвиждат
увеличаването на работните заплати да влезе в сила с обратна сила от
01.01.2023 г.
В настоящия случай страните по делото не спорят по наличието на
трудово правоотношение помежду им, датата и основанието за
прекратяването му, нито по увеличението на трудовите възнаграждения на
педагогическите специалисти – съгласно цитираните по-горе КТД и анекс към
него от 10.08.2023 г.
Спорен е въпросът дали на ищеца се следва увеличено брутно трудово
възнаграждение за периода от ********** г. до ********** г. и съответните
обезщетения при прекратяване на трудовия договор, след изменението на КТД
с анекса от 10.08.2023 г.
Съгласно представения с исковата молба Анекс № Д01-192/10.08.2023 г.
към Колективния трудов договор за системата на училищното и
предучилищното образование № Д01-269/06.12.2022 г., текстът на чл. 27 от
колективния трудов договор се изменя, както следва: „За системата на
предучилищното и училищното образование се определят минимални
основни работни заплати, считано от 01.01.2023 г., както следва: 1. „а“
директор на детска градина, училище, център за подкрепа на личностното
развитие и специализирано обслужващо звено“ - 2082 лева“, като в ал. 3, т. 2 е
предвидено, че „индивидуалните основни работни заплати на педагогическите
специалисти, които към момента на увеличението са в диапазона между
старите и новите минимални работни заплати или са по-високи от тях, се
увеличават с не по- малко от 15%“.
Следователно, с анекса се преуреждат отношенията относно работните
заплати на педагогическия и непедагогическия персонал в системата на
предучилищното и училищното образование, със задна дата. Такова
преуреждане на отношенията със задна дата е допустимо. След като страните
по колективния трудов договор, който в правната доктрина се дефинира като
9
нормативно съглашение, изрично са се договорили, че увеличението на
минималните заплати следва да се прилага, считано от 01.01.2023 г., това е и
моментът, към който следва да се преценява наличието на съответните
критерии за приложимостта му към всеки служител.
Разпоредбата на § 46 от ПЗР на Закон за държавния бюджет на
Република България за 2023 г. (обн. ДВ. бр. 66 от 01.08.2023 г.) предвижда, че
законът влиза в сила от 1 януари 2023 г. (с изключение на конкретно посочени
параграфи от ПЗР, които нямат отношение към настоящия казус). С
разпоредбата на § 2 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 4 от
2017 г. за нормиране и заплащане на труда (обн. ДВ. бр. 75 от 01.09.2023 г.) е
изменено Приложение № 3 относно минималните размери на основните
месечни работни заплати на педагогическите специалисти. Съгласно § 3 от
Заключителните разпоредби към Наредба за изменение и допълнение на
Наредба № 4 от 2017 г. за нормиране и заплащане на труда, същата влиза в
сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник“, с изключение на § 2,
който влиза в сила от 1 януари 2023 г. Наредбата е издадена от Министъра на
образованието и науката на основание чл. 22, ал. 9 във връзка с чл. 22, ал. 2, т.
18 от Закона за предучилищното и училищното образование и е съгласувана с
министъра на труда и социалната политика и с министъра на финансите.
Съгласно чл. 14, ал. 1 от Закона за нормативните актове обратна сила на
нормативен акт може да се даде само по изключение, и то с изрична
разпоредба. Обратното действие като правен институт представлява фикция,
по силата на която законодателят постановява настъпването на определени
правни последици към един минал момент, към който не се е осъществил
правопораждащият ги юридически факт, по съображения за справедливост и
социална целесъобразност. С фикцията на обратното действие законодателят
преурежда вече възникнали в предходен момент правоотношения между
правните субекти. Забавеното приемане на Закона за държавния бюджет за
2023 г. и свързаното с това забавено увеличение на минималните основни
възнаграждения на педагогическите специалисти, предвидено с Наредбата, са
именно такива обстоятелства, които са обусловили волята на нормотвореца да
придаде обратно действие на предвиденото увеличение, считано от 01.01.2023
г., а не от датата на влизане в сила на Наредбата. Сключването на Анекса към
КТД на 10.08.2023 г. също е обусловено от забавеното приемането на закона за
държавния бюджет за съответната година и съпътстващото го изменение в
10
Наредбата относно заплащането на труда. Отчитайки, че в този закон е
предвидено и разчетено увеличение на минималната работна заплата в
сферата на предучилищното и училищното образование, съдът намира, че
изменената с Анекса от 10.08.2023 г. разпоредба на чл. 27 от КТД се отнася за
работните заплати на всички заети към 01.01.2023 г. педагогически
специалисти и непедагогически персонал в сферата на предучилищното и
училищното образование. Също така приетото изменение на КТД с анекс №
Д01-192/10.08.2023 г. предвижда нов размер на основните възнаграждения,
приложим считано от 01.01.2023 г., за работните заплати на заетите в
системата на образованието. Никъде в същия, нито в КТД, е посочено, че това
увеличение не засяга лицата с прекратено ТПО, т. е. придаденото обратно
действие на нормата следва да се тълкува, че се отнася до лицата, които в този
период са полагали труд в тези учебни заведения и са били в редовни ТПО.
Това обратно действие на нормата е и в съответствие с чл. 14 от ЗНА, който
предвижда, че обратното действие на разпоредбите на нормативните актове се
придава само по изключение и то изрична разпоредба.
В трудовото право договорната свобода е ограничена допълнително
чрез забраната в чл. 66, ал. 2 КТ да се договарят в индивидуалният трудов
договор условия, които са по-неблагоприятни за работника или служителя от
установените с колективния трудов договор – така Решение № 505 от
3.01.2013 г. на ВКС по гр. д. № 1476/2011 г., IV г. о., ГК, както и Определение
№ 498 от 2.06.2022 г. на ВКС по гр. д. № 4413/2021 г., III г. о., ГК. С
придадената обратна сила се предвиждат по-благоприятни последици за
адресатите на тези разпоредби, което е изцяло съобразено с изискванията на
чл. 14 от ЗНА. Затова ищецът, който е полагал труд в процесния период има
право да получи предвиденото в Закон за държавния бюджет, Наредбата и
КТД увеличение на работната заплата.
С оглед на това, според настоящия съдебен състав, от значение е
съответният служител да е бил страна по индивидуално трудово
правоотношение към 01.01.2023 г., заемайки съответна длъжност в системата
на училищното и предучилищното образование, както и да е членувал към
същата дата в синдикалната организация - страна по колективния трудов
договор. Да се приеме обратното, че лицата, работили в сферата на
училищното и предучилищното образование в периода от 01.01.2023 г. до
11
09.08.2023 г., нямат право на процесното увеличение поради прекратяване на
трудовото им правоотношение преди датата на сключване на анекса от
10.08.2023 г., би се достигнало до тяхното неравно третиране спрямо тези
техни колеги, които са продължили да работят и след тази дата, въпреки че до
подписване на анекса и двете групи служители са полагали труд за един и същ
период, при едни и същи условия, респ. в един и същ обем при съобразяване
на въведената от законодателя с нормата на чл. 8, ал. 2 КТ презумпця за
добросъвестност при осъществяване на трудовите права и задължения. А за
това не е налице нито законово, нито обосновано по правилата на формалната
логика основание.
След като за периода ************ г. – ******** г. ищецът е полагал
труд, както и останалите служители на същата длъжност, то на него също се
дължи разликата в увеличения размер на основното трудово възнаграждение,
което за останалите служители също е начислено със задна дата, считано от
01.01.2023 г. Обстоятелството, че към месец август 2023 г е прекратено
трудовото правоотношение с ищеца (два дни преди сключване на Анекса) и по
тази причина не може да се сключи допълнително споразумение за изменение
на трудовото възнаграждение, не е пречка ищецът да получи увеличения
размер, защото съгласно чл. 118, ал. 3 от КТ работодателят може едностранно
да увеличава трудовото възнаграждение на работника или служителя. При
това положение съдът счита, че след като работодателят е преценил, че с
допълнително предоставените средства, може да бъде увеличено основното
трудово възнаграждение на посочените в КТД длъжности, със задна дата,
считано от 01.01.2023 г, така както са отпуснати и средствата, то следва за
всички служители, които са полагали труд през посочения период да се
начисли увеличен размер на основното трудово възнаграждение, а безспорно
ищецът е полагал труд за месеците от ********** до *********** г., когато
трудовото му правоотношение е прекратено.
От заключението на съдебно-счетоводната експертиза се установява, че
увеличението на размерът на основната работна заплата на К. Д. Б. при
увеличение с 15 %, съгласно цитирания Анекс № Д01 - 192 от 10.08.2023
година за месеците от януари до юли 2023 г. е в размер на 133.52 лв., а за
периода от 01.08.2023 г. до 07.08.2023 г. включително е в размер на 29.03 лв.
Общо увеличението на доп. възнаграждение за ТСПО е в размер на 963.65 лв.,
12
а общо увеличението на трудовото възнаграждение на г-н К. Д. Б. е в размер
на 3153.77 лв.
С оглед горното предявеният иск за изплащане на неизплатено
увеличение на трудово възнаграждение е основателно и следва да се уважи в
предявеният размер.
Съгласно приетото от съда заключение на вещото лице разликата на
обезщетението по чл.220, ал.1 от КТ, изчислено въз основа на увеличеното
трудово възнаграждение съобразно Анекс № Д01 - 192 от 10.08.2023 г. и
изплатеното обезщетение, е 873.94 лв. Разликата между изплатеното
обезщетение по чл.224, ал.1 от КТ и преизчисленото е 4661.60 лв., а разликата
между начисленото и изплатено от работодателя обезщетение по чл.222, ал.3
от КТ и преизчисленото обезщетение на осн. Анекс № Д01 - 192 от 10.08.2023
г. е 4806.67 лв. Предвид изложените по-горе изводи, съдът приема, че
увеличения размер на основното трудово възнаграждение следва да се
съобрази при определяне на обезщетенията по чл.220, ал.1 от КТ, чл.224, ал.1
от КТ и чл.222, ал.3 от КТ.
Поради това и предявените искове за изплащане на обезщетения по
чл.220, ал.1 от КТ, чл.224, ал.1 от КТ и чл.222, ал.3 от КТ подлежат на
уважаване в пълен размер като основателни и доказани.
По отношение на иска за лихва за забава с правно основание чл. 86 от
ЗЗД:
За уважаване на иск за лихва за забава следва да се установи освен
наличието на главен дълг съобразно гореспоменатите изводи, така и
изпадането на работодателя в забава. Съгласно чл. 128, т. 2 КТ работодателят е
длъжен в установените срокове да заплаща уговореното трудово
възнаграждение за извършената работа. Разпоредбата на чл. 245 КТ
предвижда, че при добросъвестно изпълнение на трудовите задължения на
работника или служителя се гарантира изплащането на трудово
възнаграждение в размер 60 на сто от брутното му трудово възнаграждение,
но не по-малко от МРЗ за страната, като разликата до пълния размер на
трудовото възнаграждение остава изискуема и се изплаща допълнително
заедно със законната лихва. На основание чл. 270, ал. 2 КТ трудовото
възнаграждение се изплаща авансово или окончателно всеки месец на два
пъти, доколкото не е уговорено друго.
13
Въпреки това конкретният случай е особен, доколкото по делото се
присъжда увеличение на трудово възнаграждение за минал период, в полза на
лице, което към датата на приемане на решението за увеличение е с
прекратено трудово правоотношение. Горното означава, че това лице вече не
получава ежемесечно дължимото и регулярно изплащано трудово
възнаграждение по чл. 128 КТ, което работодателят престира на всяко лице с
валидно и действащо трудово правоотношение. Затова, при положение, че
сумите на увеличението се дължат при поискване и за тях няма определена
дата, на която следва да бъдат изплатени, за тях ще важи общото правило на
чл. 84, ал. 2 ЗЗД – от датата на поканата.
По делото е представено искане от ищеца, с което той е пожелал да
бъдат преизчислени трудовите му възнаграждения от ********* г. до
********* г. Няма данни кога искането е получено в РУО гр.Благоевград, но
отговора, с който му се отказва исканото начисление е от 05.10.2023 г.
Предвид изложеното съдът намира, че е налице претенция от ищеца към
ответника за заплащане на увеличеното възнаграждение и ответникът е
изпаднал в забава от поканата. Тъй като обаче лихвата се претендира от деня
на подаване на исковата молба, то следва да се уважи, както е предявен - от
21.03.2024 г.
Съдът намира, че на основание чл. 242, ал.1 от ГПК следва да
постанови предварително изпълнение на решението за присъдени трудово
възнаграждение и обезщетения.
Ищеца е извършил по делото разноски за заплащане на адвокатско
възнаграждение в размер на 1050 лева, които следва да се възложат на
ответника, съгласно разпоредбата на чл.78, ал.1 от ГПК.
Предвид факта, че процесните искове са такива, произтичащи от
трудово правоотношение, на основание чл. 83, ал.1, т.1 от ГПК, ищеца е
освободен от заплащане на такси и разноски по делото. Тъй като предявените
от него искове се уважават, то на основание чл.78, ал.6 от ГПК държавната
такса и разноските за вещо лице по настоящото дело следва да се присъдят в
тежест на ответника, който трябва да заплати и държавна такса в размер на 5
лева в случай на служебно издаване на изпълнителен лист. За възнаграждение
на вещо лице по делото е заплатена от бюджета на съда сума в размер на
450.00 лева, която следва да се заплати от ответника. Ответникът следва да
14
заплати и дължимата такса за уважените искове, която определена на
основание чл.1 от Тарифа за държавните такси, които се събират от
съдилищата по ГПК е в общ размер от 554.88 лева (126.15 лв. по първия иск,
50 лв. по втория, 186.46 лв. по третия иск и 192.27 лв. по четвъртия иск).
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Основно училище „***********“ с. **********,
обл.********** да заплати на К. Д. Б., ЕГН ********** от с. **********,
обл.************ следните суми: 1. Сумата от 3153.77 лева представляваща
общият сбор на неизплатено увеличение на трудовото възнаграждение за
положения труд в периода от ***********г. до *********г., ведно със
законната лихва, считано от датата на исковата молба – 21.03.2024 г. до
окончателното изплащане на сумата; 2. Сумата от 873.94 лева,
представляваща неизплатена част по обезщетението за неспазено
предизвестие от два месеца - по чл. 220, ал. 1 от КТ във вр. с чл. 326, ал.2 от
КТ и чл. 29 КТД, при прилагане на увеличен размер на основното трудово
възнаграждение, ведно със законната лихва, считано от датата на исковата
молба – 21.03.2024 г. до окончателното изплащане на сумата; 3. Сумата от
4661.60 лева, представляваща неизплатена част на обезщетението чл. 224 ал.1
от КТ, при прилагане на увеличен размер на основното трудово
възнаграждение, ведно със законната лихва, считано от датата на исковата
молба – 21.03.2024 г. до окончателното изплащане на сумата и 4. Сумата от
4806.67 лева, представляваща неизплатена част на обезщетението по чл. 222,
ал.3 от КТ във вр. с чл. 31 ал.1 т.2 от КТД, при прилагане на увеличен размер
на основното трудово възнаграждение.
ОСЪЖДА „Основно училище „**********“ с. **********,
обл.*********** да заплати на К. Д. Б., ЕГН ********** от с. **********,
обл.************ сумата от 1050 лева извършените от него съдебни и
деловодни разноски.
Присъдените суми могат да бъдат заплатени по банков път в сметка с
IBAN ********************.
ОСЪЖДА „Основно училище „************“ с. ***********,
15
обл.********** да заплати на Районен съд - Гоце Делчев държавна такса в
размер на 554.88 лева, разноски за възнаграждение на вещо лице в размер на
450 лева, както и 5 лева за издаване на изпълнителен лист.
Постановява предварително изпълнение на решението, в частта относно
присъдените трудово възнаграждение и обезщетения.
Решението може да се обжалва пред Окръжен съд - Благоевград с
въззивна жалба в двуседмичен срок от получаване на съобщението и за двете
страни.
Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
16