Решение по дело №23/2025 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 37
Дата: 11 април 2025 г.
Съдия: Галина Рускова Златева
Дело: 20252220200023
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 37
гр. Нова Загора, 11.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на дванадесети
март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ГАЛИНА Р. ЗЛАТЕВА
при участието на секретаря ИРЕНА Н. РАЙЧЕВА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Р. ЗЛАТЕВА Административно
наказателно дело № 20252220200023 по описа за 2025 година
Производството е с правно основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от П. П. П. ЕГН **********, с адрес гр.********** срещу
Наказателно постановление № 24-0306-001490/ 19.12.2024 г. на С.Д. Д. - Началник РУ в
ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора за налагане на административно наказание „Глоба“ в
размер на 20 лева на основание чл. 183, ал.2, т.1 от ЗДвП, административно наказание
„Глоба“ в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец на
основание чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП, административно наказание „Глоба“ в размер на 150
лева на основание чл.179, ал.1, т.6 от ЗДвП, административно наказание „Глоба“ в размер
на 50 лева на основание чл. 183, ал.4, т.10 от ЗДвП и административно наказание „Глоба“ в
размер на 50 лева на основание чл. 183, ал.4, т.10 от ЗДвП.
Жалбоподателят заявява, че не е съгласен с така издаденото наказателно
постановление, моли същото да бъде отменено като незаконосъобразно и неправилно.
Изложени са подробни аргументи за това в жалбата и в съдебното заседание по отношение
на всяко едно нарушение, за което е било наложено наказание от АНО.
Жалбоподателят, редовно призован, се явява в съдебно заседание, заедно с
процесуалния си представител адв.Д. Ч. – АК Пазарджик. Поддържа жалбата и моли да бъде
уважена, моли да бъде отменено изцяло посоченото наказателно постановление.
Административно-наказващия орган – Началник РУ в ОД МВР Сливен, РУ Нова
Загора, редовно призован за съдебно заседание, не се явява и не изразява становище по
образуваното АНД.
Районна прокуратура Сливен - редовно уведомена за с.з., не изпращат представител.
От фактическа страна:
От събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен начин се
установява, че на 13.11.2024г. е съставен Акт за установяване на административно
нарушение № 3324151 серия GA от мл.автоконтрольор при ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора
С. Ц. Д. в присъствието на свидетеля Д. Д. Д. против П. П. П. ЕГН ********** от
1
гр.**********. Актът е съставен за това, че „на 13.11.2024г. в 08.00 часа в гр.Нова Загора на
улица „Стефан Караджа“ с улица „П. Енев“ паркира личния си лек автомобил Мерцедес Б
200 с регистрационен номер ****** при наличие на пътен знак В27 /Забранени са престоя и
паркирането/, като при извършената проверка лицето отказва да представи свидетелство за
управление на МПС и свидетелство за регистрация на МПС, при което заявява агресивно
„Изчезвайте от тука бе! Никакви документи няма да ви дам“, след което потегля с
автомобила и продължава движението си по улица „П. Енев“ посока пощата. Последван е от
служебния автомобил на АНО с включен звуков и светлинен сигнал, но не изпълнява
задължението си при подаден звуков и светлинен сигнал да освободи достатъчно място на
пътното платно, а при необходимост и да спре, за да осигури безпрепятствено преминаване
на сигнализиращото МПС. Автомобилът е спрян на улица „П. Енев“ до пощата. Превозва на
предната пътническа седалка едно дете – Б.М. П. ЕГН ********** и на задната пътническа
седалка едно дете – Й.М. П. ЕГН **********, които са на видимо под 149 см. и са в
нарушение на изискванията на глава втора раздел XXV от ЗДвП, които са без допълнителниа
система за обезопасяване или друго устройство осигуряващо безопасното им превозване. С
описаните обстоятелства са били нарушени следните разпоредби на ЗДвП:
1. чл.6, ал.1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В27 или В28;
2. чл.103 от ЗДвП – отказва да предаде документите си, или осуетява извършването на
проверка от органите за контрол;
3. чл.104, ал.1 от ЗДвП – не спира, не освобождава достатъчно място на платното за
преминаване на МПС със специален режим на движение и съпровожданите от него ПС;
4. чл.137б, ал.1 от ЗДвП – превозва деца в нарушение на изискванията на глава втора,
раздел XXV от ЗДвП;
5. чл.137В, ал.3, пр.2 от ЗДвП – превозва деца на възраст три и повече години и с ръст
под 150 сантиметра на предна седалка в МПС категория М1, N1, N2 и N3, които не са
оборудвани със системи за обезопасяване.
За установените нарушения е съставен цитирания акт № 3324151/ 13.11.2024г. серия
GA против П. П. и е връчен на нарушителя лично, срещу подпис, на същата дата, в
присъствието на посочения свидетел Д. Д.. При съставянето на акта нарушителят е имал
възможност да направи своите възражения, не е направил такива и е удостоверил с подписа
си тези обстоятелства. Съставянето на акта е било направено в сградата на РУ Нова Загора,
където жалбоподателя е бил отведен от контролните органи по причини подробно изложени
в докладна записка № УРИ 306р-20190/ 14.11.2024г. на мл.инспектор Д. Д. до Началника на
РУ Нова Загора. От представената записка като доказателство и докладна записка № УРИ
306р-20565/ 22.11.2024г. на мл.автоконтрольор П.М. се установява, че при извършването на
проверката на 13.11.2024г. проверяваното лице П. П. е отказал да предостави документите
си, опитал се е да осуети извършването й и се е държал агресивно спрямо контролните
органи, както при установяването на нарушенията, така и при изготвянето на АУАН в
сградата на РУ Нова Загора. С мотивирана резолюция № 24-0306-М000107 от 22.11.2024г. на
Д.К. Д., на длъжност Началник група в ОДМВР Сливен е прекратено административно-
наказателното производство по АУАН № 3324151/ 13.11.2024г. серия GA и материалите по
преписката са изпратени на РП Сливен на осн. чл.33, ал.2 от ЗАНН при наличие на признаци
за извършено престъпление по чл.270 от НК. С Постановление от 12.12.2024г. по Вх.№
6152/2024г. /ТО-НЗ № 1042/ 2024г./ на РП Сливен е отказано да бъде образувано досъдебно
производство по преписката и материалите са върнати на Началника на РУ Нова Загора по
компетентност за налагане на административно наказание по ЗДвП на жалбоподателя.
След съставянето на АУАН е издадено Наказателно постановление № 24-0306-001490/
19.12.2024 г. от НАЧАЛНИК ГРУПА в ОДМВР СЛИВЕН, РУ Нова Загора, с което са
наложени на основание чл. 183, ал.2, т.1 от ЗДвП административно наказание „Глоба“ в
размер на 20 лева, на основание чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП - „Глоба“ в размер на 50 лева и
2
лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец, на основание чл.179, ал.1, т.6 от
ЗДвП - „Глоба“ в размер на 150 лева, на основание чл. 183, ал.4, т.10 от ЗДвП - „Глоба“ в
размер на 50 лева и на основание чл. 183, ал.4, т.10 от ЗДвП - „Глоба“ в размер на 50 лева.
В подкрепа на горната фактическа обстановка са представените по делото
доказателства, а именно заверени копия от: Наказателно постановление № 24-0306-001490/
19.12.2024г. на Д.К. Д. - началник група в ОДМВР СЛИВЕН, РУ Нова Загора; АУАН №
3324151/ 13.11.2024г. серия GA, докладна записка № УРИ 306р-20190/ 14.11.2024г., докладна
записка № УРИ 306р-20565/ 22.11.2024г., мотивирана резолюция № 24-0306-М000107 от
22.11.2024г., Постановление от 12.12.2024г. по Вх.№ 6152/2024г. /ТО-НЗ № 1042/ 2024г./ на
РП Сливен, Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021г. на МВР и Справка за нарушител/водач на П.
П..
Видно от разпита на актосъставителя С. Д. и свидетеля Д. Д. е, че на 13.11.2024г.
при изпълнение на служебните си задължения са извършвали обход в гр.Нова Загора и на
кръстовището на улица „П. Енев“ и улица „Стефан Караджа“, в района на пазара /бившата
стоянка за таксита, до магазин Албена/ са видели автомобил, който неправилно е престоявал
там. На мястото имало пътен знак, който забранявал престоя на автомобили и са се
приближили до него, за да го предупредят. Водачът на автомобила бил в него, при появата
на служителите на МВР отказал да съдейства и се отнесъл агресивно към тях като
отговорил, че никакви документи няма да им даде и да изчезват от там. В колата имало дете
на задната седалка, което не използвало задължителните системи за обезопасяване, на
видима възраст, за която те били задължителни. Докато вървяла проверката в автомобила се
качило още едно дете, което било наблизо и купувало закуски. Според единия свидетел
детето се качило от задната врата и седнало на задната седалка, а според другия е седнало
отпред, но не е достатъчно сигурен. И двамата свидетели са категорични, че децата са били
на видима възрост под 12 години и на височина под 150 см и са били без необходимите за
възрастта им предпазни столчета и колани, при потеглянето на автомобила не са били
използвани такива. След като второто дете се качило в МПС, същото потеглило от мястото,
където престоявало и се отправило по улица „П. Енев“ в посока пощата. Служителите
последвали проверяваното лице, което не предоставило своите документи при проверката и
използвали светлинна и звукова сигнализация. Лицето не спряло веднага, а едва след като
служебния автомобил успял да мине пред него и го принудил да се подчини на подадените
сигнализации. Пред пощата, където бил спрян продължили словесните спорове относно
задълженията на жалбоподателя да съдейства на извършваната проверка, но същия
настоявал, че трябва да отведе децата на училище, при което бил съпроводен от контролните
органи до НУ „Любен Каравелов“ в град Нова Загора, където децата били оставени. Там
пристигнала свид.Л. П., бивша съпруга на П. П., която носела в себе си личните документи
на лицето и ги предоставила на служителите на МВР. П. бил помолен да съпроводи
контролните органи до сградата на РУ Нова Загора, където му бил съставен акт за
установените нарушения. В сградата на РУ неговото агресивно отношение продължило да
бъде същото спрямо двамата свидетеля и било записано и видяно и от други служители в
РУ.
От така приетата за установена по делото фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата:
Наказателното постановление е било връчено на 10.01.2025г. лично на
жалбоподателя, а жалбата против него е подадена на същата дата 15.01.2025 г. /видно от
вх.печат на РУ Нова Загора, ОД Сливен/, т.е. в установеният от закона 14-дневен срок и от
санкционирано лице, поради което същата се преценя като процесуално допустима.
По основателността на жалбата:
Съдът намира същата за частично основателна по следните съображения:
3
При извършването на служебна проверка на съставения АУАН и издаденото въз
основа на същия НП съдът не констатира нарушения на процесуалния закон. Те съдържат
всички задължителни реквизити визирани в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Преписи от АУАН и НП
са надлежно връчени и е предоставена възможност на нарушителя да възрази.
Актосъставителят е установил, че жалбоподателят е престоявал в посоченото МПС,
разположено непосредствено на пътното платно в близост до пътен знак В27 /Забранени са
престоя и паркирането/, с което е нарушил разпоредбата на чл.6, ал.1 от ЗДвП и носи
административно-наказателна отговорност съгласно чл.183, ал.2, т.1 от ЗДвП. Съгласно
разпоредбата на чл.183, ал.2, т.1 от ЗДвП санкционира се водач, който неправилно престоява
или е паркирал неправилно с глоба в размер на 20.00 лева. В общите правила на ЗДвП е
въведено изискването към участниците в движението да съобразяват своето поведение със
сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират
движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната
маркировка. В конкретния случай контролните органи са констатирали, че лекият автомобил
на жалбоподателя е бил престоявал на пътното платно в близост до пътен знак В27, което
означава, че се забранява престоя и паркирането на МПС. Знакът се поставя непосредствено
пред местата или участъците от пътя, за които се отнася тази забрана съгл.чл.49, ал.1 от
ППЗДвП. В съдебно заседание представителят на жалподателя изложи твърдения, че на
мястото, където е престоявало МПС, пътната маркировка е позволявала престой и паркиране
на автомобили и в съответствие с нея не е било извършено нарушение по смисъла на ЗДвП.
Разпоредбата на чл.7, ал.3 от ЗДвП урежда, че при несъответствие между пътните знаци и
маркировката на пътя, участниците в движението са длъжни да се съобразяват с пътните
знаци, което означава, че предимство имат пътните знаци и те са задължителни на водачите
на МПС. В тази си част актът за установяване на административното нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление кореспондират с установеното
фактическо положение и законосъобразно е била приложена разпоредбата на материалния
закон – чл.183, ал.2, т.1 във връзка с чл.6, т.1 от ЗДвП. От самите констатации отразени в
акта и от свидетелските показания категорично се установява, че автомобилът е престоявал
на описаното място в гр.Нова Загора до кръстовището на улица „Стефан Караджа“ с улица
„П. Енев“ при наличие на пътен В27.
Под точка 2 на НП е посочено, че „отказва да предаде документите си, или осуетява
извършването на проверка от органите за контрол“, с което е била нарушена разпоредбата на
чл.103 от ЗДвП, който визира „При подаден сигнал за спиране от контролните органи
водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното
за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да
изпълнява неговите указания“. Задължението на водачите на МПС да носят свидетелство за
управление на МПС от съответната категория, свидетелство за регистрация на МПС, което
управлява, и документ за сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите за моторното превозно средство“, което управлява, е посочено в чл.100 от
ЗДвП. В конкретния случай контролния орган неправилно е посочил, че е нарушена
разпоредбата на чл.103 и следва да бъде наложено наказание по чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП,
която гласи „Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за
срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който откаже да предаде документите
си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от
4
органите за контрол“. Следва в тази част НП да бъде отменено като незаконсъобразно, тъй
като посочената разпоредба от материалния закон като нарушена не съответства на
разпоредбата, с която се налага административното наказание за извършеното нарушение и с
това се нарушават правата на жалбоподателя да се защити по надлежния ред, като разбере
точно и ясно за какво нарушение му е наложено съответното наказание.
По делото се събраха достатъчно доказателства, от които безспорно се установи, че
жалбоподателя е извършил и следващото нарушение, за което е бил санкциониран по чл.104,
ал.1 от ЗДвП „При приближаване на моторно превозно средство със специален режим на
движение водачите на останалите пътни превозни средства са длъжни да освободят
достатъчно място на пътното платно, а при необходимост и да спрат, за да осигурят
безпрепятствено преминаване както на сигнализиращото, така и на съпровожданите от него
превозни средства.“ и му е наложено наказание глоба в размер на 150.00 лева на осн. чл.179,
ал.1, т.6 от ЗДвП. С показанията си двамата свидетели потвърдиха, че при опитите им
същият да бъде спрян на пътното платно след подавани към него светлинни и звукови
сигнали от служебния автомобил, който е със специален режим на движение, не се е
подчинил и е спрял едва след като е бил изпреварен на платното от служителите на МВР.
Разпоредбата на чл. 183, ал. 4, т. 10 от ЗДвП предвижда следното: наказва се с
глоба в размер на 50 лв. водач, който превозва деца в нарушение на глава втора, раздел ХХV.
Съгласно чл. 137б, ал. 1 от ЗДвП, системите за обезопасяване на деца в зависимост от
теглото на децата, за които са предназначени, се класифицират в пет групи, като се
подразделят в два класа - пълен или не пълен. По силата на чл. 137в, ал. 3 от ЗДвП
моторните превозни средства от категории M1, № 1, № 2 и № 3, които не са оборудвани със
системи за обезопасяване, не се допуска превозването на деца под тригодишна възраст, а
децата на възраст три и повече години и с ръст под 150 сантиметра заемат седалка, която не
е предна. Следователно посочената като нарушена в НП норма на чл. 137б, ал. 1 от ЗДвП
установява пет групи системи за обезопасяване на деца в зависимост от тяхното тегло.
Задължителните правила за поведение за водачи на МПС, превозващи деца, се съдържат в
разпоредбите на чл. 137в, ал.2, ал. 3 и, ал. 5 от ЗДвП, както и в чл. 137д от същия закон и
същите са били приложени от АНО. Установена е била възрастта на децата и е посочено, че
са с височина под 149 см., което задължително изисква използването на системи за
обезопасяването им съгл. разпоредбата на чл. 137в от ЗДвП „За деца с ръст под 150
сантиметра, които пътуват в моторни превозни средства от категориите М1, N1, N2 и N3,
оборудвани със системи за обезопасяване, се използват системи за обезопасяване на деца от
пълния или непълния клас по смисъла на чл. 137б, ал. 2, съобразен с теглото на детето, в
съответствие със:
1. класификацията по чл. 137б, ал. 1 – за системите за обезопасяване на деца,
одобрени в съответствие с чл. 137г, ал. 1, т. 1;
2. данни от производителя за височината и максималното тегло на детето, за което е
предназначена системата за обезопасяване на деца, одобрена в съответствие с чл. 137г, ал. 1,
т. 2.“. От събраните доказателства по категоричен начин се установява, че МПС не е
разполагало с такива и децата са се возели без каквото и да е средство за обезопасяване от
посочените видове. Това прави наложеното наказание законосъобразно и правилно, предвид
установеното нарушение на визираното в закона задължение за водача на МПС.
5
По отношение на наложеното второ наказание по чл.183, ал.4, т.10 от ЗДвП глоба в
размер на 50 лв. за нарушение на чл.137в, ал.3 от ЗДвП представляващо „превозва деца на
възраст три и повече години и с ръст под 150 сантиметра на предна седалка в МПС от
категории М1, N1, N2 и N3,, които не са оборудвани със системи за обезопасяване, съдът
счита, че също следва да бъде потвърдено с оглед събралите се доказателства. В АУАН е
записано, че едното дете е превозвано на предна пътническа седалка, а другото на задна без
системи за обезопасяването им в нарушение на установените за това правила, което като
обстоятелство не е оспорено в самия акт, при подаването на жалбата, а така също и в
съдебно заседание.Няма възражения от страна на санкционираното лице при съставянето на
акта, което да навежда на съмнение в тази насока, при разпита на контролните органи също
беше потвърдено, което налага потвърждаването на НП и в тази част.
По тия съображения, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление се
явява частично законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено в частта, с която на
П. П. административно наказание „Глоба“ в размер на 20 лева на основание чл. 183, ал.2, т.1
от ЗДвП, , административно наказание „Глоба“ в размер на 150 лева на основание чл.179,
ал.1, т.6 от ЗДвП, административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева на основание чл.
183, ал.4, т.10 от ЗДвП и административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева на
основание чл. 183, ал.4, т.10 от ЗДвП и отменено в частта, с която му е наложено
административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява
МПС за срок от 1 месец на основание чл.175, ал.1, т.3 от ЗДвП поради противоречие с
материалния закон.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 24-0306-001490/ 19.12.2024г. на
Началника на РУ С.Д. Д.в началник група в ОДМВР СЛИВЕН, РУ Нова Загора В ЧАСТТА,
с която на П. П. П. ЕГН **********, с адрес гр.********** е наложено административно
наказание „Глоба“ в размер на 20 лева на основание чл. 183, ал.2, т.1 от ЗДвП,
административно наказание „Глоба“ в размер на 150 лева на основание чл.179, ал.1, т.6 от
ЗДвП, административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева на основание чл. 183, ал.4,
т.10 от ЗДвП и административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева на основание чл.
183, ал.4, т.10 от ЗДвП и ОТМЕНЯ В ЧАСТТА, с която на основание чл.175, ал.1, т.3 от
ЗДвП му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 1 месец.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Сливен
по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________

6