Определение по дело №65/2024 на Окръжен съд - Пазарджик

Номер на акта: 241
Дата: 2 май 2024 г. (в сила от 2 май 2024 г.)
Съдия: Венцислав Георгиев Петров
Дело: 20245200100065
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 241
гр. Пазарджик, 02.05.2024 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК в закрито заседание на втори май през
две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Венцислав Г. Петров
като разгледа докладваното от Венцислав Г. Петров Гражданско дело №
20245200100065 по описа за 2024 година
Производството е по чл. 140 от ГПК.
Образувано е по предявени искове на Община Пазарджик, Булстат
*********, с административен адрес: гр. Пазарджик, бул. „България“ № 2,
представлявана от кмета П. К., срещу „Тролейбусен транспорт - Пазарджик“
АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, ул.
„Христо Касапвелев“ № 5, чрез изпълнителния директор М. Ф., за връщане на
сумата от 105 660.56 лева, платени без основание под формата на парични
компенсации за издадени за 2022 г. абонаментни карти за превоз на деца до 7
навършени години, които пътуват безплатно във вътрешноградския
транспорт, както и на сумата от 34 241.68 лева, платени без основание под
формата на парични компенсации за издадени за 2022 г. абонаментни карти за
превоз на служители, пътуващи безплатно във вътрешноградския транспорт
при изпълнение на служебните си задължения, ведно със законната лихва от
датата на исковата молба – 26.01.2024 г. до окончателното плащане, на
основание чл. 55, ал. 1, пр. 1 от ЗЗД.
Ищецът е направил доказателствени искания: за приемане на
представени писмени доказателства; за допускане на съдебносчетоводна
експертиза (ССчЕ), по която вещото лице да отговори на въпросите:
1. Да се посочи размера на дължимите от Община Пазарджик суми на
месечна и на годишна база съгласно Тарифите на „Тролейбусен транспорт -
Пазарджик“ АД?
2. Да посочи размера на преведените от Община Пазарджик на
„Тролейбусен транспорт – Пазарджик “ АД месечни и годишни
компенсации?
1
3. Каква е разликата между преведената от Община Пазарджик на
„Тролейбусен транспорт - Пазарджик “ АД сума и дължимата съгласно
Тарифите на „ Тролейбусен транспорт - Пазарджик “ АД?
По допустимостта на производството:
Легитимацията на страните съответства на твърденията на ищеца за
получени от ответника суми без основание.
Сезиран е родовокомпетентният съд – чл. 104, т. 4 от ГПК.
Настоящият състав намира, че с оглед указанията на ВС, дадени в
мотивите към т. 1 на Постановление № 1 от 28.05.1979 г. по гр.д.№ 71/1979 г.,
според които начална липса на основание е налице и когато се касае за
плащане на по-големи от нормираните цени за стоки, услуги или лихви.
Страните се твърди да са обвързани от валидно облигационно
правоотношение с определена стойност на предоставяната услуга, като
платецът по услугата счита, че е заплатил по-висока цена, каквато не е била
договорена. Затова по отношение на платената над уговорената сума следва
да се приеме, че исковата сума се претендира като платена при начална липса
на основание – така и Решение № 3 от 10.08.2015 г. ВКС т. д. № 4073/2013 г.,
II т. о.
По доказателствата:
Като относими за спора, съдът счита, че следва да приеме
представените от страните писмени доказателства.
По направеното на основание чл. 190, ал. 1 от ГПК искане за изискване
на изразеното от ищеца становище пред АДФИ с изх. № 11-00-267-
001/01.08.2023 г., същото има отношение към правния спор, поради което
следва да се уважи.
Основателно е доказателственото искане на ищеца за допускане на
съдебносчетоводна експертиза, но предвид неконкретиката на въпросите,
същите следва да се доуточнят от съда, както следва:
1. Да се посочи размера на дължимите от Община Пазарджик суми на
месечна и на годишна база за 2022 г., съгласно Тарифите на „Тролейбусен
транспорт - Пазарджик“ АД?
2. Да се посочи размера на преведените през 2022 г. от Община
Пазарджик на „Тролейбусен транспорт – Пазарджик“ АД месечни и
годишни компенсации?
3. Каква е разликата между преведената от Община Пазарджик на
2
„Тролейбусен транспорт - Пазарджик“ АД сума и дължимата съгласно
Тарифите на „Тролейбусен транспорт - Пазарджик“ АД?
Последният въпрос не изисква специални знания, доколкото се касае до
просто математическо действие /изваждане/, като следва от сумата по т. 2 да
се извади сумата по т. 1. За пълнота и яснота на изложението на вещите лица,
съдът ще допусне и този въпрос.
Съдът ще даде възможност на страните да дадат становище по така
формулираните въпроси в 3-дневен срок от връчването.
На основание чл. 140, ал. 3 от ГПК производството по делото следва да
бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на
страните, на които да се връчи препис от настоящото определение.
Водим от горното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕ искова молба вх. № 929/26.01.2024 г.
от Община Пазарджик, Булстат *********, с адрес: гр. Пазарджик, бул.
„България“ № 2, представлявана от кмета П. К., срещу „Тролейбусен
транспорт - Пазарджик“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Пазарджик, ул. „Христо Касапвелев“ № 5, представлявано от
изпълнителния директор М. Ф..
ОБЯВЯВА на страните следния ПРОЕКТ за УСТЕН ДОКЛАД:
Производството е образувано по обективно кумулативно съединени
искове, предявени от Община Пазарджик, Булстат *********, с адм. адрес: гр.
Пазарджик, бул. „България“ № 2, представлявана от кмета П. К., срещу
„Тролейбусен транспорт - Пазарджик“ АД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Пазарджик, ул. „Христо Касапвелев“ № 5,
представлявано от изпълнителния директор М. Ф., за връщане на сумата от
105 660.56 лева, платени без основание под формата на парични компенсации
за издадени за 2022 г. абонаментни карти за превоз на деца до 7 навършени
години, които пътуват безплатно във вътрешноградския транспорт, както и на
сумата от 34 241.68 лева, платени без основание под формата на парични
компенсации за издадени за 2022 г. абонаментни карти за превоз на
служители, пътуващи безплатно във вътрешноградския транспорт при
изпълнение на служебните си задължения, ведно със законната лихва от
датата на исковата молба – 26.01.2024 г. до окончателното плащане, на
основание чл. 55, ал. 1, пр. 1 от ЗЗД.
3
Исковете се основават на следните фактически твърдения, изложени в
исковата молба и уточнителна молба вх. № 1870 от 23.02.2024 г.:
Твърди се, че на 01.01.2022 г. страните по делото са сключили договор
№ 10 (представя се договор от ..….2021 г. с рег. индекс 10/12.01.2022 г.), по
силата на който ответникът е приел да извършва през 2022 г. превоз на
пътници по утвърдени маршрути в рамките на изградената тролейбусна
мрежа. Излага се, че за извършената дейност ответникът получава средства
както от държавния, така и от общинския бюджет. Сочи се, че съгласно чл. 3,
ал. 1, булет 1 от договора, на компенсиране за извършените безплатни или по
намалени цени превози, съгласно чл. 19 от НАРЕДБА за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите (приета с ПМС № 163 от 29.03.2015 г., обн., ДВ, бр. 51 от 7.07.2015
г.), подлежат децата до 7 навършени години, които пътуват с карта за
безплатно пътуване по вътрешноградския транспорт (т. 3) и служителите,
пътуващи безплатно във вътрешноградския транспорт при изпълнение на
служебните си задължения (т. 6). Превозите на децата до 7 навършени години,
които следва да пътуват с карта за безплатно пътуване по вътрешноградския
транспорт се извършва от ответника „Тролейбусен транспорт - Пазарджик“
АД и „Хебърбус“ АД. Издаването на картите за безплатен пътнически превоз
на деца до 7 навършени години е възложено на превозвача „Хебърбус“ АД с
договор № 9 от 11.01.2022 г. Въз основа на ежемесечните опис-сметки от
„Хебърбус“ АД за издадени абонаментни карти за вътрешноградския
транспорт е виден броя издадени карти за децата до 7 години, в случая 7 297
броя карти. Твърди се, че ищецът е изплатил на ответника сумата от 255 711
лева, като разпределени компенсации за издадените безплатни карти на деца
до 7 години, но след проверка било установено, че ответникът е компенсиран
с по-високи стойности за 1 бр. карта спрямо тарифата му, като се излагат
твърдения за погрешно взети стойности по тарифата на другия превозвач
„Хебърбус“ АД. По този начин ищецът е заплатил без основание на ответника
парични компенсации в размер на 105 660.56 лева.
Издаването на картите за безплатен пътнически превоз на служителите,
пътуващи във вътрешноградския транспорт при изпълнение на служебните си
4
задължения е възложено на ответника като превозвач с договор № 8 от
11.01.2022 г. Въз основа на ежемесечните справки от ответното дружество за
издадени абонаментни карти на правоимащите лица е виден броя издадени
карти. Твърди се, че ищецът е изплатил на ответника сумата от 69 646 лева
общо за 1 722 карти (33 % от изминатия пробег), като разпределени
компенсации за издадените безплатни карти на правоимащите служители на
Министерство на вътрешните работи и Министерство на правосъдието. След
проверка било установено, че ответникът е компенсиран с по-високи
стойности за 1 бр. карта спрямо тарифата му, като отново се излагат
твърдения за погрешно взети стойности по тарифа на „Хебърбус“ АД. По този
начин ищецът е заплатил без основание на ответника парични компенсации в
размер на 34 241.68 лева.
Излага се също така, че ищецът е поканил ответника с писмо, получено
от последния на 13.12.2023 г., да възстанови посочената сума от 139 923.24
лева, но до настоящия момент няма плащане. Моли за уважаване на исковете
с присъждане на разноски.
В срока по чл. 131, ал. 1 от ГПК ответникът, чрез изп. директор М. Ф., е
депозирал отговор на исковата молба, в която сочи, че оспорва исковете.
Твърди нередовност на исковата молба, предвид несъответствие на петитума
с обстоятелствената част на същата. Не оспорва, че страните са обвързани от
договор № 10/12.01.2022 г. и договор № 8/12.01.2022 г., които договори са
изпълнявани надлежно от ответника. Твърди се, че всички плащания от
ищеца са направени, след като са му представени изискуемите месечни
справки за извършените превози и издадените карти и след направено от него
разпределение на дължимите на всеки от превозвачите, обслужващи
транспортната схема на община Пазарджик. Не се оспорва, че са получени
сумите, описани в исковата молба, както не се оспорва и начина на
разпределение на компенсациите между превозвачите. Оспорва се, че
ответникът е получил плащания в по-голям размер от дължимото, съгласно
извършената дейност и издадените за това платежни документи. Не е вярно,
че е използвана погрешно тарифа на друг превозвач, вместо на ответника,
нито пък са верни твърденията за надплатена от ищеца компенсация за
извършване на безплатен превоз на посочените в исковата молба категории
пътници. Оспорва се и доклад № ДИД4-ПЗ-9/19.09.20203 г. и заключението
към него на АДФИ по повад извършена финансова инспекция на Община
Пазарджик. Предмет на спора са плащанията за две категории пътници и по –
конкретно начина на изчисление на компенсациите. Определената редовна
5
цена според тарифата, която служи за изчисляване на съответните
компенсации е тази на месечната карта, вкл. и за групите категории пътници,
посочени в исковата молба. Твърди се, че по предподни проверки от АДФИ и
Сметната палата не е имало корекции и забележки относно изчисляването на
компенсациите. В тази връзка е и изразеното от ищеца становище пред АДФИ
с изх. № 11-00-267-001/01.08.2023 г. Моли се за отхвърляне на исковете с
присъждане на разноските.
Съдът на основание чл. 146, ал. 1, т. 3 и 4 от ГПК приема за
БЕЗСПОРНО И НЕНУЖДАЕЩО СЕ ОТ ДОКАЗВАНЕ, че между
страните е сключен договор № 10/12.01.2022 г., по силата на който
ответникът е приел да извършва през 2022 г. превоз на пътници по утвърдени
маршрути в рамките на изградената тролейбусна мрежа, както и че
ответникът е получил от ищеца сумите от 105 660.56 лева и 34 241.68 лева.
ДОКАЗАТЕЛСТВЕНАТА ТЕЖЕСТ в процеса се разпределя
съобразно правилото на чл. 154, ал. 1 от ГПК, като всяка страна в процеса
носи тежестта да докаже положителните твърдения за факти, от които черпи
изгодни за себе си правни последици и на които основава исканията и
възраженията си.
Повдигнатият правен спор по чл. 55, ал. 1, предл. 1 от ЗЗД възлага в
тежест на ищеца да установи по делото факта, че е дал имуществено благо
на ответника, а в тежест на ответника е да докаже, че полученото от него
имущественото благо не е лишено от основание, т. е. че съществува правно
призната причина за разместването на благата, което му дава право да
задържи полученото; в случай, че ответникът докаже основанието, на което
е получил, ищецът следва да докаже и репликата си, че това основание е
нищожно.
ПРИЕМА И ПРИЛАГА представени от страните (незаварени от ищеца
по реда на чл. 183, ал. 1 от ГПК) копия на документи като писмени
доказателства по делото, като УКАЗВА на ищеца да завери приложените
към исковата молба по указания ред, в противен случай същите ще бъдат
изключени от доказателствения материал.
ДОПУСКА съдебносчетоводна експертиза, по която вещото лице, след
запознаване с материалите по делото, да отговори на следните въпроси:
1. Да се посочи размера на дължимите от Община Пазарджик суми на
месечна и на годишна база за 2022 г., съгласно Тарифите на „Тролейбусен
транспорт - Пазарджик“ АД?
6
2. Да се посочи размера на преведените през 2022 г. от Община
Пазарджик на „Тролейбусен транспорт – Пазарджик“ АД месечни и
годишни компенсации?
3. Каква е разликата между преведената от Община Пазарджик на
„Тролейбусен транспорт - Пазарджик“ АД сума и дължимата съгласно
Тарифите на „Тролейбусен транспорт - Пазарджик“ АД?
ОПРЕДЕЛЯ за вещо лице Л. А..
ОПРЕДЕЛЯ депозит за възнаграждение и разноски на вещото лице в
размер на 400 лева, вносим от ищеца в едноседмичен срок от съобщението.
Вещото лице да се уведоми за задачата след внасяне на депозита – чл.
160, ал. 2 от ГПК.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните да изразят становище по
уточнените въпроси в 3-дневен срок от датата на призовката за насроченото
открито съдебно заседание.
ЗАДЪЛЖАВА ищеца в срок до откритото съдебно заседание да
представи изразеното от ищеца становище пред АДФИ с изх. № 11-00-267-
001/01.08.2023 г., като ПРЕДУПРЕЖДАВА страната, че непредставянето на
документа се преценява съгласно чл. 161 от ГПК.
НАСРОЧВА разглеждане на делото в открито съдебно заседание на
21.06.2024 г. от 9.30 ч., за която дата и час да се призоват страните, като им се
връчи и препис от настоящото определение, а на ищеца и препис от отговора
на ИМ.
Определението не подлежи на обжалване.
Съдия при Окръжен съд – Пазарджик: _______________________
7