Решение по дело №570/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1556
Дата: 29 септември 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20237180700570
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1556

гр. Пловдив, 29 септември 2023 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Пловдив, XХV състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети септември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от председателя адм. д. № 570 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) вр. с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Оспорва се Заповед № РД 09-94/31.01.2023 г., издадена от Министър на земеделието, с която одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022 г., в частта, в която извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" са останали заявени от С.Г.М. 8 бр. парцели или части от тях, находящи се в землището на с.Чуруково, община Девин, област Смолян.

Жалбоподателят С.Г.М., ЕГН ********** твърди, че заповедта в оспорената част е незаконосъобразна и моли да се отмени. Навежда възражения за неизясненост на всички относими факти и обстоятелства, нарушение на императивните правила при определяне на допустимите площи и липса на фактически и правни основания за определяне на процесните площи като недопустими. Представя писмени и гласни доказателствени следства. Претендира разноски.

Ответникът Министърът на земеделието, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ш., оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена изцяло. Прави възражение за прекомерност адвокатския хонорар, претендиран от жалбоподателя като разноски.

Административният съд, като разгледа доводите и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в "Държавен вестник" бр. 15 от 14.02.2023 г., жалбата срещу заповедта е подадена на 28.02.2023 г. и е от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

По същество:

Не се спори,че жалбоподателят е заявил за подпомагане земеделски парцели за кампания 2022г. с УРН 658003,видно от приложената по делото таблица и представените в електронен вид данни.

Със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г. на министъра на земеделието е одобрен проект на специализиран слой "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022 г., като част от системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновен за 2022 г. чрез дешифриране на нова цифрова ортофотокарта на страната чрез самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и отразяване на резултатите от теренни проверки от МЗ. /л. 38/.

С оспорваната Заповед № РД 09-94/31.01.2023 г. издадена от Министър на земеделието, на основание чл. 25, ал. 4 от Закон за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, заявените за подпомагане площи /НДПП/ в парцелите с идентификатори:

81815-82-1-1 с декларирана площ 1,81 ха,от която 0,80ха са НДПП;

81815-60-2-3 с декларирана площ 1,11 ха,от която 0,40ха са НДПП;

81815-6-6-3 с декларирана площ 0,31 ха,от която 0,09ха са НДПП;

81815-105-4-1 с декларирана площ 0,43 ха,от която 0,16ха са НДПП;

81815-30-1-1 с декларирана площ 0,24 ха,от която 0,24ха са НДПП;

81815-20-1-1 с декларирана площ 0,15 ха,от която 0,15ха са НДПП;

81815-149-3-1 с декларирана площ 0,21 ха,от която 0,21ха са НДПП;

81815-149-1-1 с декларирана площ 0,18 ха,от която 0,18ха са НДПП;

Причините за изключване на горните площи, според представената на електронен носител таблица са,че същите не са стопанисвани и не са в добро земеделско състояние.  

Оспорената заповед е обнародвана в "Държавен вестник" – бр. 15 от 14.02.2023 г.

По делото е допусната съдебно-техническа експертиза, заключението на вещото лице инж.К. по която, съдът кредитира като компетентно изготвено и неоспорено от страните.  Видно от същото е,че подробни данни за заявените за подпомагане площи са очертани в приложената таблица и в съдържанието на DVD във файл Tablica s danni za URN 658003.pdf. Обновяването на референтните парцели е започнало въз основа на Заповед № 09-823/14.07.2022г. на министъра на земеделието.

По отношение на земеделски парцел 81815-82-1-1 се установява,че същият е обследван от 10 броя GNSS точки,видно от снимката на лист 98 от делото/стр.6 от заключението/. Подробно е описано,че и в двете посоки на снимане няма следи от косене или от извършвана паша на животни,земята е пустееща и негодна за производство. По GNSS точки № 6,7,11,9,10 и 14 земята е с висока горска растителност и големи участъци са гъсто покрити с папрат.По GNSS точка № 13 са изоставени земеделски площи без видими следи от косене или паша.

По отношение на земеделски парцел 81815-60-2-3 се установяват два контура с площи,които са допустими за подпомагане,като североизточният участък от парцела е намалена по площ от ответната администрация поради констатации за изоставени/пустеещи земи покрити с храсти и ниски дървета. Затова е и очертана нова граница на допустимата за подпомагане площ,като броят на GNSS НДП точки е 5./стр.12, 13 и 14 от заключението/ Касае се за площи плътно покрити с плевелна растителност и горски дървета.

За земеделски парцел 81815-6-6-3 се установява,че между GNSS НДП точки № 2 и 3 е налице сеч на млади иглолистни дървета и участък, зает от иглолистни дръвчета, поради което и несе констатира да е налице постоянно затревена площ.

За земеделски парцел 81815-105-4-1 се установява от вещото лице,че след теренните проверки всъщност допустимата за подпомагане площ се е увеличила с нанасянето на 2 нови добавени граници. Извън слоя ДПП остават горски път и крайни дървета от горска територия,покрай които е очертана новата граница на ДПП. Констатират се по очертаните GNSS НДП точки 1,4,5 негодни за производство земи,обрасли с плевелна и горска растителност.

За земеделски парцел 81815-30-1-1 се констатира,че изцяло е неподходящ за подпомагане поради обраслата плътна храстовидна и друга нежелана растителност. Подробно е описано състоянието на парцела на стр.19-21 от експертното заключение.

По отношение на парцел 81815-20-1-1 вещото лице констатира,че върху земеделската земя не е упражнявана никаква земеделска дейност. Земята е пустееща и с поникнала растителност. Фактическото състояние е илюстрирано на снимки на стр.22 и 23 от заключението.

За парцел 81815-149-3-1 вещото лице констатира,че представлява пустееща земя заобиколена от горски територии. Не са налице следи от стопанска дейност.Използваните снимки/стр.24 от заключението/ изобразяват лошо земеделско и екологично състояние на парцела.

По отношение на парцел 81815-149-1-1 констатациите са същите/стр. 26 и 27 от заключението/

Установява се,че горните констатации са направени въз основа на специализирани теренни проверки на физическите блокове, като е използвано GNSS устройство,отразено във всеки протокол. От всяка подадена точка за проверка са направени по няколко фотоснимки към допустимите и към недопустимите площи,като според експерта от всяка снимка може да се добие ясна представа за състоянието на проверяваната площ. Снимките са общо 203, а изготвените работни карти са на база цифрова ортофотокарта/ЦОФК/. При комбинирано разглеждане на ЦОФК със земнаснимка недвусмислено се определя дадената площ,наличието на растителност и вида й. Определя се и дали площите са косени или пустеещи с множество саморасляци.

Експертът установява, че органът е приел парцелите за недопустими поради неподдържането на площите, заети с нежелана растителност /орлова папрат/, оголени участъци и ерозирали участъци, както и площи навлизащи в горски територии или полски път /оголен терен без плътна тревна покривка/.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. Според чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП, / в относимата към датата на издаване на заповедта редакция/ данните в системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява или изменя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от Наредба № 105/2006 г.

Съгласно чл. 33а, ал. 5 от ЗПЗП, обхватът на данни от Системата за идентификация на земеделските парцели за съответната година, които се публикуват на интернет страниците на Министерството на земеделието и на Държавен фонд "Земеделие", се определя с наредбата по чл. 30, ал. 6, като задължително се включват цифрови географски данни за физически блокове, и постоянно затревени площи. На основание чл. 30, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители е приета Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове министъра на земеделието по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник". Съгласно чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. Министърът на земеделието, храните и горите одобрява или изменя със заповед окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане". Заповедта се изпраща за обнародване в "Държавен вестник" и се публикува на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и на Държавен фонд "Земеделие". Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган – МЗ.

Процесната заповед, в оспорената й част, е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП и ФБ за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о. /.

От посочената нормативна уредба и приетите за установени факти следва, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия. Оспореният акт е издаден в писмена форма и е мотивиран, като в производството по издаването му не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

Според Наредба № 2/26.03.2018г. на МЗХГ допустими за подпомагане, в контекста на заявените пасища, са площи, поддържани в състояние, годно за производство,в случай,че е приложена поне една от изброените дейности,а именно относимата тук за постоянно затревени площи – косене на тревата. Постоянно затревените площи са допустими за подпомагане, когато на тях има едновременно не повече от 100бр. дървета и храсти на хектар с мозаечно разположение,съоръжения,скали,скални участъци,ерозирали или оголени терени,които заемат не повече от 10% от общата площ,след изключване на неподходящите за подпомагане площи и когато следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

В хода на производството не се установи процесните площи да отговарят на посочените изисквания за допустимост на Наредба № 2 от 26.03.2018 г. поради участъци, заети от гъста дървесна растителност, попадащи в горски територии, непочистени и неподдържани площи, навлизащи в горски територии и полски път или са оголени терени без плътна тревна покривка, поради което съдът приема, че правилно административния орган е приел, че тези площи не отговарят на изискванията за допустимост съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 7, чл. 8, ал. 2, т. 3; чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 и ал. 3 на Наредба № 2/26.03.2018 г. и следва да бъдат изключени от специализирания слой "ПДП".

Ето защо по отношение на тези площи от процесните парцели, които са останали извън одобрения специализиран слой ПДП, оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона.

Поради това и жалбата следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане от процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение същото като основателно следва да бъде присъдено в размер на 100 лева на основание чл. 143, ал. 4 АПК, във връзка с чл. 78, ал. 8 ГПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на С.Г.М., ЕГН ********** против Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието.

ОСЪЖДА С.Г.М., ЕГН ********** да заплати на Министерство на земеделието сумата от 100/сто/лева юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: