Определение по дело №913/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1595
Дата: 29 ноември 2021 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20217170700913
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1595

   гр.Плевен, 29.11.2021 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, V-ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и девети ноември  две хиляди  двадесет и първа година, в състав:                                                              Председател: Катя Арабаджиева

като разгледа докладваното от съдията административно дело №913  по описа на Административен съд – Плевен за 2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба от С.Д.С. ***, чрез адв.М. от АК-Плевен, против Заповед №РД 0077/01.02.2021г. на Директора на РИОСВ-Плевен, с която на основание чл.106 ал.1 т.2 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение на С. на длъжността Главен експерт, в направление: Управление на отпадъците и опазване на почвите, отдел Управление на отпадъците и опазване на почвите, дирекция: Контрол и превантивна дейност, в РИОСВ-Плевен, с присъден ранг: втори младши, считано от 1.02.2021г.

Жалбата е отхвърлена с Решение №331/15.06.2021 год. по адм.дело №140/2021 год. на Административен съд-Плевен.

Решението е обжалвано по реда на инстанционния контрол пред ВАС, който с решение №12008/24.11.2021 год. по адм.дело №7788/2021 год. е отменил решението на Административен съд-Плевен и е върнал делото за ново разглеждане от друг състав на съда, по повод на което е образувано настоящото дело.В мотивите на отменителното решение ВАС е дал следните указания:

Въпреки, че АС Плевен е установил и факта, че броят на служителите в РИОСВ Плевен е запазен на 37 броя, като е запазен и броят на служителите в Специализирана администрация – 26 броя и са разкрити 3 нови длъжности в дирекцията, в която е била длъжността, заемана от С. - дирекция „Контрол и превантивна дейност“, но в отдел „Превантивна дейност“, направление „Екологични оценки и оценка на въздействието върху околната среда“, от които 1 за ГЕ и две за старши експерт не е извършил дължимата проверка дали в случая не се касае до прехвърляне на длъжността в друг отдел или до преобразуване на администрацията. За да е налице съкращение на определена длъжност е необходимо наличие две кумулативно налични предпоставки – премахване на длъжността като нормативно определена позиция, но и и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. В случая съдът, след като е констатирал, че е намален броят на нормативно определената позиция – ГЕ в отдел УООП, направление УООП, дирекция Контрол и превантивна дейност в Специализирана администрация на РИОСВ Плевен не е извършил дължимата проверка дали длъжността е запазена като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика и прехвърлена в другия отдел „ Превантивна дейност“ в същата дирекция, в който при запазена обща численост на администрацията са разкрити три нови бройки за служители – една за ГЕ и две за старши експерт. При липсата на съпоставка на функциите, задълженията и изискванията, утвърдени с длъжностна характеристика за длъжността, заемана от жалбодателката и тези за новоразкритите длъжности, изводът на АС Плевен за наличие на реално съкращение на длъжността, заемана от С. е необоснован и незаконосъобразен. По делото е приложена длъжностна характеристика на инж. С. С. (л. 21-27) връчена на служителя на 11.01.2021 г. за длъжността ГЕ в отдел „УООП“, дирекция „Контрол и превантивна дейност“, направление „УООП и такава за длъжността „старши експерт“ в отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“, направление „Екологична оценка и въздействие върху околната среда“, изготвена на 01.02.2021 г. и невръчена на служител, като липсва такава за длъжността ГЕ в отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“, направление „Екологична оценка и въздействие върху околната среда“. Посочените две характеристики не са сравнени от съда, но при липсата на пълен комплект от такива за новоразкритите длъжности и съответно сравнението им с длъжностната характеристика за длъжността на жалбодателката изводите в обжалваното решение са необосновани и незаконосъобразни.
             Отделно от това съдът не е анализирал събраните в хода на производството доказателства поотделно и в съвкупност, като не е направен и дължимият анализ на съдържанието на приложените по делото доказателства, свързани с процедурата по предприетата промяна в длъжностното разписание на РИОСВ Плевен. Тя е стартирана с докладна записка на Директора на РИОСВ Плевен до Министъра на околната среда и водите, в която са изложени съображения за оптимизиране на дейността на дирекцията чрез сливане на отдел УООП с отдел „Контролна дейност“ в рамките на дирекция „Контролна и превантивна дейност“, като длъжността „началник на отдел УООП“ и две от длъжностите ГЕ в този отдел се съкращават и трансформират, съответно в длъжностите ГЕ и 2 бройки „старши експерт“ в отдел „Превантивна дейност“ – (л. 44 от делото), а утвърденото длъжностно разписание е именна въз основа на тази докладна.

Предвид изложеното по отношение на процедурните действия, обусловили издаването на процесната заповед е следвало съдът да извърши дължимата проверка и за наличието на предпоставките на чл. 87а ЗДСл, доколкото в случая Министърът на околната среда и водите утвърждава длъжностно разписание с конкретни предложения за преобразуване на администрацията, чрез преместване на щатни длъжности от един отдел в друг в рамките на една и съща дирекция. За пълнота на изложението следва да бъде посочено, че утвърдените длъжностни разписания на РИОСВ Плевен не съответстват като структура на разпореденото в чл. 4 от Закона за администрацията, предвиждащ, че същата се организира в дирекции, в които могат да се създават отдели, а при необходимост в отделите могат да бъдат създавани сектори, като организиране на същата по направления не е предвидено. Освен това будят недоумение изготвените и приложени по делото длъжностни характеристики, изготвени за конкретни служители, в противоречие с разпоредбата на чл. 2 от Наредбата за длъжностните характеристики на държавните служители.

На тези основания съдебният състав на ВАС е приел, че обжалваното решение е неправилно и следва да бъде отменено, а предвид липсата на доказателства, необходими за установяване на релевантните за спора факти и забраната за фактически установявания от касационната инстанция делото следва да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

Ето защо и въз основа на указанията на касационната инстанция настоящият състав на съда намира, че от ответника следва да бъдат изискани и приложени по делото: длъжностни характеристики за длъжността на жалбоподателката - Главен експерт, в направление: Управление на отпадъците и опазване на почвите, отдел Управление на отпадъците и опазване на почвите, дирекция: Контрол и превантивна дейност, в РИОСВ-Плевен, както и длъжностни характеристики на новоразкритите с утвърденото дл.разписание  на РИОСВ Плевен от 1.02.2021 год.длъжности- 1 бр. главен експерт в направление ЕО и ОВОС на отдел „Превантивна дейност“ , дирекция „Контролна и превантивна дейност“ и старши експерт и 2 бр. старши експерт в отдел „Превантивна дейност“ , направление ЕО и ОВОС.

По делото следва да бъде назначена и изслушана съдебно-икономическа експертиза, при която вещото лице, след запознаване с доказателствата по делото, извършване проверка при ответника и като съобрази длъжностните характеристики на заеманата от жалбоподателката длъжност преди съкращаването на същата, и длъжностните характеристики за новоразкритите длъжности -„старши експерт“ в отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“, направление „Екологична оценка и въздействие върху околната среда“, изготвена на 01.02.2021 г. и такава за длъжността ГЕ в отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“, направление „Екологична оценка и въздействие върху околната среда“, да даде отговор на  следните въпроси:

1.Налице ли е прехвърляне на длъжността, заемана от жалбоподателката преди съкращението, в друг отдел или сектор с извършената промяна в длъжностното разписание на РИОСВ, в сила от 1.02.2021 год.          

2. Запазена ли е длъжността на жалбоподателката като система от функции, задължения и изисквания, след извършената промяна в длъжностното разписание на РИОСВ, в сила от 1.02.2021 год., в някоя от новоразкритите длъжности с новото длъжностно разписание от 1.02.2021 год. поотделно или заедно, респ. налице ли е изпълнение на функциите на длъжността на жалбоподателката, след съкращаването й, от тези три длъжности с новото длъжностно разписание и ако да, да се посочи кои функции от длъжностната характеристика на жалбоподателката преди съкращаване на длъжността се изпълняват от съответните новосъздадени длъжности с дл.разписание от 1.02.2021 год.?

3.         Налице ли е преобразуване на администрацията, преминаване на дейност от една администрация в друга, съответно преминаване на дейност от закрита администрация в друга, по смисъла на чл.87а от ЗДС.

            Воден от горното, съдът

 

                                                           ОПРЕДЕЛИ:

 

           

            НАСРОЧВА адм.дело №913/2021г. за разглеждане в открито съдебно заседание на 13 януари 2022г. от 9.30часа, за която дата да се призоват страните.

ПРЕПИСИ от решението на ВАС по адм.дело №7788/2021 год. да се изпратят на страните.

ИЗИСКВА от ответника да представи по делото в 7/седем/ дневен срок от съобщението : длъжностни характеристики за длъжността на жалбоподателката - Главен експерт, в направление: Управление на отпадъците и опазване на почвите, отдел Управление на отпадъците и опазване на почвите, дирекция: Контрол и превантивна дейност, в РИОСВ-Плевен, както и длъжностни характеристики на новоразкритите с утвърденото дл.разписание  на РИОСВ Плевен от 1.02.2021 год.длъжности- 1 бр. главен експерт в направление ЕО и ОВОС на отдел „Превантивна дейност“ , дирекция „Контролна и превантивна дейност“ и старши експерт и 2 бр. старши експерт в отдел „Превантивна дейност“ , направление ЕО и ОВОС.

НАЗНАЧАВА съдебно-икономическа експертиза, ВЛ по която, след като се запознае с доказателствата по делото, извършване проверка при ответника и като съобрази длъжностните характеристики на заеманата от жалбоподателката длъжност преди съкращаването на същата, и длъжностните характеристики за новоразкритите длъжности -„старши експерт“ в отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“, направление „Екологична оценка и въздействие върху околната среда“, изготвена на 01.02.2021 г. и такава за длъжността ГЕ в отдел „Превантивна дейност“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“, направление „Екологична оценка и въздействие върху околната среда“, да даде отговор на  следните въпроси:

1.Налице ли е прехвърляне на длъжността, заемана от жалбоподателката преди съкращението, в друг отдел или сектор или друго структурно звено с извършената промяна в длъжностното разписание на РИОСВ, в сила от 1.02.2021 год.   

2. Запазена ли е длъжността на жалбоподателката като система от функции, задължения и изисквания, след извършената промяна в длъжностното разписание на РИОСВ, в сила от 1.02.2021 год., в някоя от новоразкритите длъжности с новото длъжностно разписание от 1.02.2021 год. поотделно или заедно, респ. налице ли е изпълнение на функциите на длъжността на жалбоподателката, след съкращаването й, от тези три длъжности с новото длъжностно разписание и ако да, да се посочи кои функции от длъжностната характеристика на жалбоподателката преди съкращаване на длъжността се изпълняват от съответните новосъздадени длъжности с дл.разписание от 1.02.2021 год.?

3.         Налице ли е преобразуване на администрацията, преминаване на дейност от една администрация в друга, съответно преминаване на дейност от закрита администрация в друга, по смисъла на чл.87а от ЗДС.

НАЗНАЧАВА за ВЛ С. М. П. от гр.Плевен- икономист, оценка на търговски предприятия и вземания, оценител на права на интелектуалната и индустриалната собственост, оценител на земеделски земи и трайни насаждения, оценител на недвижими имоти.

            ОПРЕДЕЛЯ депозит за назначената експертиза в размер на 200 /двеста/ лева, вносими от жалбоподателката в 3/три/ дневен срок от съобщението, в който срок да представи по делото и квитанцията за внесения депозит.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните да представят и да искат събирането и на други доказателства.

УКАЗВА на административния орган, че носи доказателствената тежест за установяване на фактическите основания, посочени в оспорения акт и изпълнение на законовите изисквания при неговото издаване.

Определението не подлежи на оспорване.

Преписи от определението да се изпратят на страните.

 

                                                                                              СЪДИЯ:  /П/