Решение по дело №1295/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 59
Дата: 6 февруари 2020 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Маргарита Пламенова Алексиева
Дело: 20191510201295
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

06.02.2020

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

н.о. II

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

23.01.

 

2020

 
 


на                                                                                                           Година

Маргарита Алексиева

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Румяна Агонцева

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

АН

 

1295

 

2019

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

 

Производството е по реда на чл. 59  и сл. от ЗАНН.

П.Б.Т. *** чрез адв. Б.П. ***, съдебен адрес:***,,Д. Константинов“ № 37, ет. 2, офис № 5 е подал жалба срещу Наказателно постановление № 30-0000492/09.10.2019 г., изд. от Началник Областен отдел ,,Автомобилна администрация“ гр. Кюстендил, с което на основание чл. 103, ал. 2, т. 6 от ЗАвПр му е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 5000 (пет хиляди) лева  за нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 2 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ.

Жалбоподателят чрез процесуалния си представител адв. П. излага доводи за неправилност и незаконосъобразност и моли наказателното постановление да бъде отменено.

Въззиваемата страна, не изразява становище по жалбата.

            Съдът, като взе предвид  събраните по делото доказателства, преценени по отделно и в съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:

На 16.09.2019 г. Б.И. на длъжност инспектор при ОО ,,АА“ гр. Кюстендил в присъствието на свидетеля К.Б. съставил акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 266917 срещу П.Б.Т. за това, че на същата дата около 11:30 ч. в района на паметника Коста Петров при главен път Е-79 в посока гр. Благоевград управлява съчленено  пътно превозно средство с влекач Мерцедес 1844 ЛС рег. № А1531МС от кат. № 3, собственост на ,,Еми“ ООД гр. Бургас, ул. ,,Адам Мицкевич“, бл. 1, вх. Б, ет. 3, ап. 7 и полуремарке /цистерна за опасни товари/ МАГИАР СР 34Б2 с рег. № А0305ЕК от кат. 04, собственост на ,,Йонас“ ООД гр. Бургас, ж.к. ,,Меден рудник“ бл. 102, вх. В, ет. 7 като извършва обществен международен превоз на товари  /азотна киселина 80/2031/ по маршрут от Р България за Р Гърция видно от СМR от 13.09.2019 г. и със заверено  копие към лиценз за международен автомобилен  превоз на товари за чужда сметка или срещу възнаграждение /лиценз на Общността/ с № *********/28.11.2016 г. без писмени инструкции по Приложение 1А от Наредба № 40/14.01.2004 г. на МТИТС. В съставения АУАН е посочено, че жалбоподателят е нарушил чл. 43, ал. 1, т. 2 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ. Въз основа на така съставения акт е издадено и атакуваното наказателно постановление, с което на основание чл. 103, ал. 2, т. 6 от ЗАвПр на жалбоподателя е наложена ,,глоба”  в размер на 5000 лв. Със Заповед № РД-14-2697/17.09.2019 г. началникът на ОО ,,АА“  е наложил принудителна административна мярка п чл. 106, ал. 1, т. 14 от ЗАвПр сваляне на предната табела с регистрационен номер А1531МС и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство до предоставяне на инструкцията свързана с превоза на опасния товар. С писмо рег. № РД-14-2697/5 от 08.10.2019 г. Началникът на ОО ,,АА“ е уведомил управителя на ,,Еми“ ООД гр. Бургас, че отпада приложената административна мярка по т. 2 с оглед представянето на писмените инструкции от страна на горепосоченото дружество. Описаната фактическа обстановка изцяло се потвърждава от представените по делото гласни и писмени доказателства. Съдът ги кредитира изцяло, тъй като са обективни, последователни и логични и пряко относими към предмета на доказване по делото.

При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима като подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.

В обжалваното наказателно постановление административнонаказващият орган е приел, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 2 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. Съгласно цитираната разпоредба освен документите, които се изискват по силата на други нормативни актове, при превозите на опасни товари в транспортната единица следва да се намират и при поискване от контролните органи да се предоставят писмени инструкции по приложение № 1а.

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя П.Т. неправилно е ангажирана на основание чл. 103, ал. 2, т. 6 от ЗАвПр. Съгласно цитираната санкционна норма, наказва се с глоба 5000 лв. водач, който извършва превоз на опасни товари без да е снабден с необходимите за превозвания товар писмени инструкции. Следователно, за да е съставомерно нарушението от обективна страна, АУАН и издаденото въз основа на него НП следва да съдържат фактическа констатация относно това, че водачът извършва превоз на опасни товари, при което извършеното ще попадне под сочената санкционна норма. Задължението за водачите на превозни средства, превозващи опасни товари, да притежават писмени инструкции по Приложение 1А от Наредба № 40/14.01.2004 г. за условията и реда за извършване на автомобилни превози на опасни товари, не е произволно, а се налага с оглед спецификата на превозвания товар и в тази връзка завишените изисквания, които европейският, а и националния законодател въвеждат с оглед обезопасяване в максимална степен превоза на товара, създаване на специални условия, с цел да се минимизират евентуални неблагоприятни събития и вредни последици за здравето и живота на хората, за опазване на околната среда.

Съдът счита, че така, както е описано нарушението и в АУАН и в издаденото въз основа на него НП, сочи на нарушение по чл. 92, ал. 2 от ЗАвПр, предвиждащ глоба 500 лв. за водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му.

Неправилното приложение на санкционната норма обосновава краен извод за незаконосъобразност на наказателно постановление, поради което същото следва да бъде отменено.

Воден от горните съображения на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е    Ш    И   :

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 30-0000492/09.10.2019г., издадено от Началник Областен отдел ,,Автомобилна администрация“ гр. Кюстендил, с което на П.Б.Т.,***, на основание чл. 103, ал. 2, т. 6 от ЗАвПр е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 5000 (пет хиляди) лева  за нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 2 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване, пред Административен съд - Кюстендил, по реда на глава ХІІ АПК, в 14-дневен срок, считано от датата на получаване на съобщението.

 

                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: