Решение по дело №624/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 292
Дата: 14 ноември 2022 г. (в сила от 14 ноември 2022 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20225440100624
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 30 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 292
гр. Смолян, 14.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на четиринадесети
октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20225440100624 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Предмет на делото са предявените искове от ищеца Р. А. В. с правното основание на
чл.178, ал.1, т.3 във вр. с чл.187, ал.7 от ЗМВР, чл.86, ал.1 от ЗЗД, чл.181, ал.3 от ЗМВР
и чл.86, л.л.1 от ЗЗД, срещу ответника Областна Дирекция на МВР- Смолян с искане за
осъждане на ответника Областна дирекция на МВР - Смолян да заплати на ищеца
следните суми:
-сумата в размер на 2 177,22 лв., представляваща неизплатено възнаграждение за
положения от ищеца нощен труд, при сумирано изчисляване на работното време с
превръщане на нощните часове в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, за периода от
21.12.2019г. до 30.06.2022г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от
01.07.2022г. до окончателното изплащане;
- сумата в размер на 241,77 лева, представляваща обезщетение за забава върху
неизплатеното възнаграждение за положения от ищеца нощен труд, при сумирано
изчисляване на работното време с превръщане на нощните часове в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, като началната дата за изчисляване е 01.01.2020г. до датата на
предявяване на иска в съда;
-сумата от 234,00 лева, представляваща левовата равностойност на безплатна
предпазна храна, полагаема се за 12-часови дежурства през периода от 10.12.2019г. до
30.06.2022г. и на левовата равностойност на одобряващи напитки, полагаема се за
положен труд от 22,00 часа до 06,00 часа през периода от 21.12.2019г. до 30.06.2022г.,
ведно със законната лихва върху тази сума от 01.01.2020г. до окончателното й
изплащане и мораторна лихва върху нея в размер на 54,57лева, начислена за периода
от 01.01.2020г. до 01.07.2022г.
1
В съдебно заседание исковете се поддържат от процесуалния представител на ищеца
адв.О.
За ответника ОД на МВР- Смолян претенциите се оспорват чрез юриск.Ш.
С постъпилия в срока по ГПК отговор от ответника исковете се оспорват. Правят се
възражения, че поради спецификата на работа на държавните служители - полицейски
органи, законодателят е уредил техния статут в специален закон - ЗМВР, различен от
статута на държавните служители по чл.142, ал.1, т.2 и ал.3. За тях са неприложими
нормите на общото законодателство като ЗДСл и КТ. Разпоредбата на чл.9 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е неприложима за
държавните служители в ЗМВР. Ответната страна оспорва и претенцията с правното
основание на чл.181, ал.3 от ЗМВР както по основание, така и по размер. Налице е
съществена разлика между безплатна храна по ал.1 на чл.181 от ЗМВР и предпазната
храна и ободряващите напитки по ал.3 на същата разпоредба. Правото да се получава
безплатна храна и ободряващи напитки произтича от характера на труда След
01.08.2020г. ищецът е получавал левовата равностойност на безплатната храна и
ободряващи напитки. и претенцията на ищеца за периода от 01.08.2020г. до
30.06.2022г. е изцяло неоснователна.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора, становищата в
съдебно заседание, и като обсъди събраните по делото писмени доказателства, както и
заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза, намира исковете за
ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно правоотношение.
От заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза се установява, че Р.
А. В.,, служител на МВР при РУ гр. Чепеларе към ОД на МВР Смолян, за процесния
период 21.12.2019 г. до 30.06.2022 г. е изпълнявал служебните си задължения при
работа със статут на държавен служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, на
смени, всяка с продължителност от 12 часа, съгласно изготвени месечни графици при
сумирано отчитане на работното време.
За процесния период основната заплата за длъжността, която заема Р. А. В. е
променяна, както следва: - до 31.12.2019г.- 890,00 лв. - от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г
,- 979,00 лв. - от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г.-1126,00 лв. , - от 01.01.2022 г. до
30.06.2022г.- 1126,00 лв.
За процесния период Р. А. В. е положил общо 196 нощни смени или 1568 часа ношен
труд, от които 50 часа, положени на официални празнини.
При извършената справка на документите, находящи се в ОД на МВР гр.Смолян
вещото лице е констатирало, че положените часове нощен труд не са преизчислявани с
коефициент 1,143 при начисляване на възнаграждението на ищеца. 3. Размерът на
отработените часове нощен труд, след приравняването им по методологията в
„Наредба за структурата и организацията на работната заплата” - чл.9, ал.2 е 1792 часа.
Разликата в часовете отработен нощен труд, след приравняването им по Наредбата е
224 часа. Извънредният труд за служителите на МВР се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение и 100 на сто увеличение върху
основното месечно възнаграждение за работа през официалните празници. Общата
сума на неначислените и неизплатени възнаграждения за положен нощен труд за
периода 21.12.2019 г. до 30.06.2022 г.. преизчислен, съгласно „Наредба за структурата
и организацията на работната заплата” за Р. А. В. е 2177.22 лева, изчислен по месеци.
Размерът на законната лихва за забава, дължима за всеки тримесечен период върху
2
сумата за разликата между положения нощен труд и преизчисления, съгласно „Наредба
за структурата и организацията на работната заплата”, изчислен от 01-во число на
месеца, следващ тримесечието за което се отнася до 30.06.2022 г./ датата на завеждане
на исковата молба/ е 241.77 лева.
3а периода от 21.12.2019 г. до 30.06.2021 г. на ищеца не са предоставяни безплатна
предпазна храна и ободряващи напитки. Размерът на левовата равностойност на
неосигурената на ищеца храна за положен от него труд със специфичен характер за
периода 21.12.2019 г. до 30.06.2021 г. е 208.80 лева,, а размера на левовата
равностойност на неосигурените ободряващи напитки за положен от ищеца нощен
труд за периода 10.12.2019 г. до 30.06.2021 г. е 25, 20 лева,
Размерът на лихвата върху всяко месечно задължение, считано от първо число на
месеца, следващ този, за който се дължи левовата равностойност на полагащите се
храна и ободряващи напитки изчислен до 30.06.2022 г. е 54.57 лева.
В съдебно заседание вещото лице поддържа заключението си, същото е прието по
делото.
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда. В ал.2
на чл.9 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено,
че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.
В разпоредбата на чл.176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения, като съгласно чл.178,ал.1,т.3 от
ЗМВР сред предвидените допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд.
Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл.
187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл.187,ал.3 от ЗМВР регламентира, че работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период.
Според ал.10 на чл.187 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи.
Съгласно чл.31,ал.2 от Наредба № 8121з407/11.08.2014г. при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22, 00 и 6, 00 ч. за
отчетния период се умножава по 1,143. В Наредби № 8121з-592/25.05.2015г. и №
8121з-776/29.07.2016г., както и в издадената впоследствие Наредба № 8121з-
36/07.01.2020г., в сила от 10.01.2020г., Наредба № 8121з-1174/21.10.2020г. и Наредба
№ 8121з-1353/15.12.2020г., в сила от 01.01.2021г. липсва изрична регламентация за
преизчисляване на нощния труд в дневен. С изменението на ЗМВР, обнародвано в ДВ
бр.60/07.07.2020г., в сила от 11.07.2020г. в чл.187,ал.1 от ЗМВР е предвидено, че
нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-
часов период.Нощен е трудът от 22.00 часа до 6.00 часа. Приета е нова ал.4 на чл.187,
според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни, с коефициент равен на отношението между нормалната
3
продължителност на дневното работното време към нормалната продължителност на
работното време през нощта по ал.1 или с коефициент 1.
Съгласно разясненията в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. на
ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по
служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по
смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на
тях. Същото следва да е относимо и за служителите по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР.
Съгласно цитираната по- горе разпоредба на чл.179,ал.1 от ЗМВР, на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта
от 22,00 до 6,00 ч. В тази връзка и в разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР е
регламентирано, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,
00 и 6, 00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Предвид тези
разпоредби, съдът намира, че следва субсидиарно да се приложи КТ и чл.9,ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място,т.е. приложим е коефициентът 1,143.
Или, положеният от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез
преизчисляването му с коефициент 1,143.
При това, следва да се вземе предвид заключението на вещото лице относно размера
на дължимото възнаграждение. Ако се изключи приложението на правилата на КТ и
издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове с оглед горните доводи,
би довело до различно прилагане на правилата, касаещи извънредния труд спрямо
държавния служител в МВР и спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Следва да се посочи също, че
съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните възнаграждения по
ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се определят с наредба на
Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство. Изхождайки от изложените по- горе доводи, съдът намира, че
исковете подлежат на уважаване съобразно приетото по делото заключение по
назначената съдебно- счетоводна експертиза и исковете да се уважат с допуснатото
изменение на претенциите относно техния размер за посочените от вещото лице
период.
По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на
ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения през исковия период
нощен труд в установения от експертизата размер. В посочения размер следва да се
уважат претенциите на ищеца, ведно със законната лихва върху главницата, считано от
датата на предявяване на иска до изплащане на вземането.
От заключението по ССчЕ се установява и размера на търсените суми по исковете с
правното основание на чл.181, ал.3 от ЗМВР. Съгласно разпоредбата на чл.181, ал.1 от
ЗМВР на служителите на МВР се осигурява храна или левовата й равностойност.
Според ал.3 на чл.181, ал.3 от ЗМВР на служителите по чл. 142, ал. 1 и 3, които
извършват дейности, свързани със специфичен характер на труда, за което се полага
безплатна храна, се осигурява левовата й равностойност. На служителите по чл. 142,
ал. 1 и 3, полагащи труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за което се полагат ободряващи
напитки, се осигурява левовата им равностойност. Претенциите подлежат на
4
уважаване съобразно заключението по назначената ССчЕ.
С оглед изхода на делото на ищеца следва да се присъдят направените съдебни
разноски по делото в размер на 500,00 леда за заплатено адвокатско възнаграждение.
Неоснователно се явява възражението на процесуалния представител на ответника за
прекомерност на последното адвокатско възнаграждение, предвид заявените няколко
претенции и установените размери на адвокатското възнаграждение по Наредбата за
минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян държавна
такса върху уважените искове в размер на 187,08 лева, както и разноски за вещо лице в
размер 150,00 лева, които са изплатени от бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР СМОЛЯН – СМОЛЯН, гр.****,
БУЛСТАТ **********, да заплати на Р. А. В., ЕГН**********, с адрес ****, сумата в
размер на 2 177,22 лева допълнително възнаграждение за положен и незаплатен нощен
труд за периода от 21.12.2019г. до 30.06.2022г., ведно със законната лихва от датата на
подаване на исковата молба в съда 30.06.2022г до окончателното изплащане на сумата,
241,77 лева- мораторна лихва върху неизплатеното възнаграждение за положения
нощен труд за периода от 01.01.2020г. до 30.06.2022г., 208,80 лева-левова
равностойност на неосигурена храна за положен от него труд със специфичен
характер за периода 21.12.2019г. до 30.06.2022г., 25,20 лева- левова равностойност на
неосигурените ободряващи напитки за м.декември 2019г.- до 30.06.2022г., ведно със
законната лихва върху тези суми, считано от датата на предявяване на исковете
30.06.2022г. до окончателното изплащане, 54,57 лева- мораторна лихва върху сумите
за левова равностойност на храна и ободряващи напитки, изчислена до 30.06.2022г.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР СМОЛЯН – СМОЛЯН, ***,
БУЛСТАТ **********, да заплати на Р. А. В., ЕГН**********, с адрес *****,
направените съдебни разноски по делото в размер на 500,00 лева за заплатено
адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР СМОЛЯН – СМОЛЯН, г****,
БУЛСТАТ **********, да заплати по сметка на Районен съд- Смолян държавна такса
върху уважените искове в размер на 187,08 лева, както и разноски за вещо лице по
назначената съдебно- счетоводна експертиза в размер на 150,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.

Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5