Протокол по дело №663/2025 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 945
Дата: 20 юни 2025 г. (в сила от 20 юни 2025 г.)
Съдия: Галина Чавдарова
Дело: 20253100500663
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 27 март 2025 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 945
гр. Варна, 20.06.2025 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, V СЪСТАВ ТО, в публично заседание на
седемнадесети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Галина Чавдарова
Членове:Ралица Ц. Райкова

мл.с. Гинка Т. И.
при участието на секретаря Нели П. Катрикова Добрева
Сложи за разглеждане докладваното от Галина Чавдарова Въззивно
гражданско дело № 20253100500663 по описа за 2025 година.
На именното повикване в 13:03 часа се явиха:
Въззивникът СДРУЖЕНИЕ НАЦИОНАЛНО БЮРО НА
БЪЛГАРСКИТЕ АВТОМОБИЛНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛИ, редовно
призован, не се явява законен представител, представлява се от адвокат Р. Ц.,
редовно упълномощена и приета от съда от първа инстанция.
Въззиваемият А. Б. П., редовно призован, не се явява, представлява се
от адвокат Й. А., редовно упълномощен и приет от съда от първа инстанция.
Вещото лице Й. Л. М., редовно призован, явява се лично.

Адв. Ц.: Не възразявам се даде ход на делото.
Адв. А.: Моля да дадете ход на делото.

СЪДЪТ намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на
делото в днешното съдебно заседание, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ГО ДОКЛАДВА

Съобразно постановеното Определение за насрочване № 1760 от
08.04.2025 година.

Адв. Ц.: Поддържам въззивната жалба и оспорвам подадения отговор.
Адв. А.: Поддържам отговора и оспорвам жалбата.

1
СЪДЪТ докладва постъпило заключение с вх. № 16451 от 09.06.2025
година по допуснатата съдебно - автотехническа експертиза и констатира, че
същото е депозирано в срока по чл.199 от ГПК.
СЪДЪТ пристъпва към изслушване заключението на съдебно-
автотехническа експертиза, с оглед на което снема самоличността на вещото
лице, както следва:
Й. Л. М. – 44 години; българин; български гражданин; женен;
неосъждан; без родство и дела със страните по спора; предупреден за
наказателната отговорност по чл. 291 от НК.
В.л. М.: Поддържам така предаденото заключение.

На въпроси на адв. Ц.:
В.л. М.: Приложената оферта е от официалния представител на „Хонда“
за Варна, като това са цените за оригинални части към настоящия момент, тъй
като спрямо каталога на представителя на марката, не е възможно да ни дадат
стойност на частите към датата на ПТП-то. Такава стойност се постига с
конкретен коефициент, който се изчислява спрямо изложените средни
стойности на повишаване на цените годишно от няколко представителя, като в
случая разговор с представител на „Хонда“ , с предходен разговор в “Silver
Star”, представител на „Мерцедес“ – град Варна, и притежавам документи за
този процент и от представителството на „MAN” България за тежкотоварната
техника, тоест какъв е коефициента или процента на изменение на цените
годишно, и в частност работните часове, как се повишават всяка следващо
година.

На въпроси на адв. А.:
В.л. М.: Не в възможно да се използват изцяло нови части, както се
установи от разговора и проформата, която е издадена от представителството
на „Хонда“. Не може да бъде предоставена „греда заден мост“ и съответно
тапицерията на „предна лява врата“, които са спрени от производството. Няма
ги налични по складовете.
Не съм направил изчисление за ремонт с нови части, който не може да
бъде извършен с конкретните части. Направил съм обосновка на стойността
на ремонта с части, които биха могли да бъдат доставени и съм заместил тези,
които не могат да бъдат доставени с такива, които са от вътрешния пазар. В
конкретния случай, съм дал средна стойност за „греда заден мост“ и съответно
за „облицовка предна лява врата вътрешна част“.
Изрично, няма нито един склад, който да може да ни предостави
информация, каква е била стойността на дадената част за конкретния
автомобил към датата на ПТП-то, за да е възможно това, следва за точно такъв
същия автомобил към датата на произшествие, някой в страната, независимо
дали е физическо или юридическо лице, да е поръчал точно този елемент.
2
Такава информация не се съдържа, би могло, както е казано в експертизата, да
се направи счетоводно изследване дали някой от по-големите складове, които
внасят оригинални части, включително „Бултрако“ България, които са
официалния вносител на „Хонда“, варненският офис се води към „Бултрако“ –
София, да се установи дали такъв детайл е бил поръчван и продаден. Ако няма
такъв детайл, изрично не може да се направи обосновка каква е точната цена
на детайла. За това казах, че това се оценява процентно, с оглед общият
процент, който са ни давали за изменение на цените всяка година. Между 10-
14% поскъпват детайлите. И за това казвам, че не може да се направи
абсолютно точна калкулация до примерно стойност от 1-2 лв.
Изрично не съм установил дали в този период е имало продажба на тези
части, тъй като не съм имал такава задача и не разполагам със счетоводни
знания, за да имам възможност да направя подобна проверка в примерно
„Бултрако“ България и някои от по-големите магазински мрежи, които
предлагат, както в случая съм показал цени, които са фигурирали в някои от
големите складове, но категорично след поръчка може да бъдем сигурни дали
тези цени ще се запазят, тъй като ежедневно, когато се влезе в електронния
сайт на склада се изписват кои, как да кажа, общи марки автомобили са
получили корекция. Тоест винаги излиза съобщение, че примерно за
автомобили „Рено“ и примерно „БМВ“ има актуализация на ценовите листи.
Това не означава, че има актуализация на абсолютно всички предлагани части,
но набива на внимание на сервиза, че трябва да актуализират стойностите, ако
са дали конкретни оферти. Изрично в много от тези случаи, в прозореца
излиза съобщение, че ако пристигне частта, може да бъде на друга стойност.
Тоест ние получаваме категоричната стойност за частта, едва след като
направим поръчка. Подобен случай имаше и с части за „БМВ“, където
включително и в Румъния склада върна информация два дена по-късно, че не
може да се поръчат конкретни части, независимо, че те във „Varna Cars” от
специалния представител на марката, даваха, че има наличност в Германия.
Впоследствие 2-3 дена по-късно се установи, че те не могат да бъдат
доставени. Тук, тъй като автомобилът е значително експлоатиран в годините,
означава, че сме изправени пред същия парадокс, че може да се опитаме да
поръчаме дадени части и те да не пристигнат. Тези, които изрично са ни дали,
че не фигурират като възможност за доставка – там изобщо няма съмнение, че
биха пристигнали.
Както казах, цените се изменят ежедневно във всички доставчици.
Влизайки във всеки един електронен сайт на конкретните складове, излизат и
съответните съобщения, кои цени са изменени. За това казах, че цените се
изменят ежедневно. Конкретно от „Хонда“ се наложи да направят два имейла,
въпреки посещението ми на място, тъй като в първия момент получих цени
без конкретни номенклатурни номера, което не беше прозрачно като данни
какво точно получаваме като стойност, какви точно ще бъдат частите, които
биха пристигнали спрямо тези посочени цени, от където се установи, че
имаше и леко изменение впоследствие на вече подадените номенклатурни
3
номера. Не мога да кажа с точност кога последно са получили корекция в
„Бултрако“ за конкретните детайли, за да се получи такава информация, както
казах трябва да се направи една значително обемна счетоводна експертиза, за
която аз нямам технически познания, за да се установи кога последно са
поръчвани точно тези детайли и да се направи обосновка как са поскъпнали на
годишна база.
Както казах, данните са средно между 10-14%, че поскъпват детайлите
на годишна база. Аз съм приел съответно около 10% поскъпване. Както казах
за няколко модела автомобили, включая и „Хонда“, „Бултрако“, но нямаха
възможност да ми издадат документи, се съгласиха във втория имейл, да
преиздадат проформата, за да посочат в нея номенклатурните номера, които
изрично не бяха посочили първия път и казаха, че нямат въобще такъв
принцип да дават сервизните номера, по които се получават частите. Тоест
беше малко по-трудоемък процеса на работа с варненския офис.
Проверих „HIT MAX AUTO” – електронният сайт на „Тандер
Корпорация“. Смея да кажа, че през тях пазаруват и „Елит Кар“ търговската
верига, която вече представяме в няколко града в страната. По отношение на
примерно друга програма, в която имам отново достъп покрай сервизната си
работа, е „ИНТЕР КАРС БЪЛГАРИЯ“ – те имат директен внос на оригинални
и алтернативни части, и на практика нямат детайли за този автомобил.
Не мога да говоря без да има документи, които да видя, за да мога да
коментирам кои са тези други доставчици и дали те не са просто страници,
които… Коментираме коя страница от експертизата? На стр. 6 изрично съм
дал стойности, които са от „Тандер Корпорация“. „Врата предна лява“ според
„Тандер Корпорация“ и съответно стойността е 1317.12 лв., а официалния
представител съответно с ДДС е 701.01 лв. Естествено, че ми прави
впечатление, че има разлика. Нормално е, тъй като имаме внос, който е минал
през няколко „прекупвачни“ най-вероятно фирми, които внасят по
неофициален канал части. Това са складове, които имат конкретни връзки и те
правят съответния внос. Аз не мога да направя обосновка защо „Тандер
Корпорация“ са дали последна цена, както казах за да имаме категорични
данни, че към настоящия момент вратата струва на 100% 1317.12 лв., аз
трябва да направя поръчка. След като поръчката бъде одобрена, ще получа
съответен анализ дали това ще остане крайната цена или тя ще бъде изменена,
и дали изобщо могат да доставят тази врата, тъй като по отношение на
вратата, ако за съда е от значение мога и в момента да вляза през телефона си в
платформата, за да кажа какви са дните за поръчка, но обичайно са от 10-18
дена поръчка на съответния детайл.
Изрично, в този случай не се говори за акция. Не съм предупреден, че
има акция и не е отнесено в съответната платформа, че има акция, за да
продадат две или три врати на по-ниска цена. Считам, че тук не се касае за
такъв момент. Касае се за факта, че „Тандер Корпорация“ са представили една
цена, която тя не е изследвана към датата на изготвяне на експертизата, тъй
4
като трябва да поръчам детайла и да предплатя за неговата доставка,
съответно те са поставили каква е била последната цена, на която са продавали
детайла. Тази цена може да не е променяна дори и две години, ако е нямало
поръчка на този детайл. Както казах, ежедневно при влизане в сайта, се
получава информация кои ценови листи, на кои марки автомобили имат
изменение.
На задния мост последната цена, която намерих, това е от
разкомплектован автомобил около 400 лв. Конкретно с „греда заден мост“
имаше не съвпадане на номенклатурния номер, като и в „Елит Кар“, и в
„Тандер Корпорация“ номенклатурният номер съответстваше съответно на
„основа задна броня“. Категорично този номер не съвпада с номера, който
дадоха от „Бултрако“, по който би бил поръчан този заден мост. Считам, че
конкретната цена в каталозите, както на „Елит Кар“, така и на „Тандер
Корпорация“ има замятане на номера и не би пристигнал „заден мост“ на цена
400 лв., като по мой спомен, ако не са посочили цената от „Бултрако“, ми
говориха за около 3000 лв. „греда заден мост“, да 3028 лв. без ДДС, но не
може да бъде поръчан. Правя си извода, че категорично в „Тандер
Корпорация“ има грешка в номенклатурния номер. Тази грешка я видях по
същия начин изписан номера в „ИНТЕР КАРС БЪЛГАРИЯ“ и съответно в
„Елит Кар“. Но не е странно, тъй като те ползват почти едни и същи данни,
тоест има прекупуване от единия склад към другия, с ниски отстъпки.
Считам, за да завърша по отношение на „предна лява врата“, не е коректно да
се счита, че предвид, че няма данни, че имаме акция и то за стар автомобил,
където нямаме данни, че те освобождават налични складове наличности на
врати, считам, че това е една реална стойност и не би следвало да се
разглежда, че в други случаи би била по-висока. Има изключително много
платформи за закупуване на части онлайн, но те са базирани обикновено към
друга „майка“ платформа, тоест те теглят само информации и ни я представят.
Ние прекупуваме реално през тях частите, дори и вървящите реклами на
“OnlineMashini.bg”, те прекупуват, аз съм поръчвал части за сервиза и
инструменти. Обикновено се обаждат и казват дали изобщо ще пристигне,
дали сме съгласни да изчакаме определен период от време, и че ще пристигне
извън страната. Това е и моментът с примерно платформите “AUTODOC”,
които много често се използват от клиентите. Поръчват части и те идват
директно от Германия, но понякога не пристигат.
Цената на задния мост последно, когато е имало възможност изобщо да
бъде поръчана, е била 3028.78 лв. без ДДС. Както казах от проформата
фактура и проведения разговор, и имейл, който съм изискал за да не е просто
разговор по телефона, а за да мога да обективирам данните, които ми дават от
„Бултрако“ Варна, мостът не може да бъде поръчан, тоест трябва да бъде
сменен с втора употреба, за това съм посочил 339.22 лв. Около 400 лв. считам,
че е цената за втора употреба да се намери заден мост, който евентуално е
внесен за разкомплектоване автомобил от Италия, тъй като всички
автомобили, които се разкомплектоват от Германия и Австрия, обикновено
5
имат изключително изгниване на металните детайли, които са под купето,
тоест не могат да бъдат ползвани за втора употреба детайли.
На стр. 6 давам, че цената за задния мост, който не може да бъде
поръчан е 3634. 53 лв. с ДДС. Предният абзац, както обясних и преди малко,
има считам грешка в номенклатурния номер. Тази цена е за нови части, но тя
не е валидна, тъй като касае „основна греда задна броня“.
В „Тандер Корпорация“ се предлага „заден мост“ точно с този номер,
който съм посочил, това е оригиналният номер, който фигурира в „Елит Кар“,
и в „Тандер Корпорация“, който започва с ОЕ71530, тоест оригинален номер.

Адв. А.: Госпожо Председател, направих справка и се запознах с
експертизата, да Ви я представя. От „Тандер Корпорация“ се предлага моста
на тази цена, сега ще предоставя на вещото лице, горе да покажа, където е
номенклатурния номер. Имам и за насрещната страна. Ето, това е от „Тандер
Корпорация“ разпечатка, да кажете кой е номенклатурния номер, съгласно
проформата от „Хонда“ и дали отговаря на този, който ви представям, тъй
като казвате, че има несъответствие и не отговарят?

В.л. М.: Аз не мога да отговарям за номенклатурния номер на тази
разпечатка, тъй като горе в…така изглежда сайта на „Тандер Корпорация“,
конкретно не може да се види кой сервиз е влязъл и извършил проверката, но в
горната част, където е прозореца за „търси“ вдясно има посочен
номенклатурен номер. Този номенклатурен номер се въвежда ръчно от
оператора, тоест аз или някой друг сервизен работник, който иска да получи
информация дали тази част се предлага и каква е стойността и. Тоест, аз мога
́
да категоризирам единствено за този номер, който съм посочил на стр. 6
„греда заден мост“ подмяна ОЕ71530 и т.н., че това е номерът, който излиза от
сервизните програми. Кой, по какъв начин е въвел този номер в тази графа от
днес представената справка, не мога да кажа. Не мога да кажа за какво се
отнася този, за каква точно „Хонда“ се отнася този номер. Номенклатурният
номер, като го въведем в интернет… Това е номерът, който излиза от
сервизните програми, които са в „Тандер Корпорация“, и в „Елит Кар“. По
отношение на това, че според проформата „греда задна броня“ с този номер,
който е въведен в „Тандер Корпорация“ излиза конкретна стойност, както
казах „Тандер Корпорация“ не може да поръча нещо, ако то не се предлага от
официалния представител на марката. От тази гледна точка може да
категоризираме дали това е реална стойност и дали тя би била същата и дали
ще дойде продукт, само ако се извърши поръчка на детайла.

Адв. А.: Във вашата експертиза също има такива разпечатки, които сте
ги посочили на стр. 6, също има извадка от „Тандер Корпорация“.
В.л. М.: Това казвам, че аз съм направил конкретните проверки за
6
вратите, да.
Адв. А.: Тези прозорци за вратите са направени от същия доставчик, по
същия начин.
В.л. М.: Да, това само доказва, че не лъжа нито съда, нито вас.
Адв. А.: Предлага ли този доставчик тази греда и на каква цена?
В.л. М.: В конкретния случай, както сте изкарали, вероятно не би
трябвало да е манипулирана тази снимка. За съжаление абсолютно всичко е
възможно да бъде направено през „Photoshop”. Въпросът е следният – дори и
както казах тази стойност да бъде предложена от „Тандер Корпорация“,
предвид, че „Бултрако“ няма доставка на тази част, заводът производител е
спрял производството на тази част. Няма как да бъде поръчано нещо и то да
дойде, независимо дали ще дойде за 20 дни или по-малко, както е посочено в
разпечатката, ние не можем да доставим подобна част. Значението дали ще
дойде или не, е дали ремонтът на автомобила ще бъде извършен с тази част, за
тази посочена стойност…
Аз считам, че автомобилът е отремонтиран. Той има годишен
технически преглед. Излишно е това…
Пазарно проучване, тапицериите ако вкупом бъдат поръчани абсолютно
всички четирите тапицерии…пазарно проучване, звънях по моргите и
установих, че биха ми продали една бройка, съответно за лява дирекция,
защото за дясна дирекция имат разлика, защото управлението за прозорците е
поместен на десния тапет, а на левия няма да имаме конзола къде да бъде
поместен. Не може да каже никой дали е била налична, както казах, за да
кажем дали частта е била налична към датата на ПТП-то, можем да извършим
конкретни справки и да установим каква е била нейната цена. Дали в него
момент е имало наличност 2,3 или 4 бройки, считам, че не биха ни дали
информация от опита ми, който имам с оторизираните сервизи, че те не
съдържат такава информация назад във времето.

На въпроси на съда:
В.л. М.: 150 лв. е средна цена за втора употреба, която може да се
предложи. Цената 660 лв. към неустановен момент е към датата на изготвяне
на експертизата. Не мога да кажа назад във времето каква би била точната
цена.

На въпроси на адв. А.:
В.л. М.: Интериорът на автомобила е светъл бежов, направил съм
справка за светъл бежов цвят.
Отново се връщаме на факта, че аз не мога да предоставя информация
дали „Бултрако“ са разполагали с тези части към датата на ПТП-то.
Единственото, до което можем да стигнем, правейки справка по фактури,
7
които са издавали тези фирми, е дали изобщо някой е поръчвал дадените части
и каква е била стойността им. Но дали те са имали 1,2,3 детайла или са
нямали, не можем да кажем с точност.
При определяне на средната пазарна цена на труда съм използват
тридесет сервиза, тъй като по други дела на адвокат А., следваше да направя
справка в тридесет сервиза в град Варна, да ги обиколя. При въпросното
обикаляне съм вземал документи за 2022-2023 г. Ползвам тези данни, които
лично съм събрал и разполагам с документи, както знае и адвокат А., бяха
събирани и представяни по дело на „ЛЕВ ИНС“, но те са събирани от мен
лично. Аз съм ходил в почти всеки един сервиз. С някои имах кореспонденция
по имейл. Това беше за периода 2022-2023 г. Стоя зад документите, които съм
получил и считам, че не въвеждам в заблуждение.
Ако за съда е интересно, мога да предоставя допълнително тези справки,
тъй като не съм ги посочил конкретно в момента в експертизата.
Направил съм пазарно проучване, което съм съобразил и с Наредба №24,
тъй като не разполагам с част от програмите, които изчисляват ремонти на
автобояджийски детайли, тъй като сервизът, в който работя в момента не
прави бояджийски ремонти. Не разполагайки с тези програми, които дават
оригиналните времена на завода производител за монтаж-демонтаж,
боядисване, трябва да ги съобразя спрямо пазарните предложения на
сервизите, които правят ремонти и с Наредба №24, която е отменена по други
фактори, но часовете се използват широко, включително и в сервизи, които
тогава проверих през 2023 година, продължават да имат възможност да
калкулират част спрямо Наредба №24, и спрямо платформите са автоматично
изчисление часовете, които са необходими. Защо правя този анонс, тъй като
ми беше изяснено, че има по-нисък работен час при Наредба №24, тъй като тя
дава по-голям обем работни часове, а по примерно платформите „Смартлайн“,
там часовете са по-ниски, защото са вземати за работници, които са обучени да
правят точно определен автомобил, с точно определени инструменти, тоест те
работят по-бързо и за това часът им е малко по-висок. Тоест тогава има
възможност да се събере и така една по-странична информация, която е от
начина на изготвяне на ремонтите.
Автомобилът попада с техническата си дължина, както съм посочил в
експертизата в клас „джипове къси бази“. Въз основа на тези 6 см., с които
автомобилът попада в следваща графа, която е извън неговия тип купе, съм
коригирал с 10% материалите, които се полагат. Категорично съм дал в
експертизата, че при джиповете къса база, имаме изключително големи
детайли, които 30-40 % могат да достигнат с по-голяма площ за обработване,
спрямо тези на лекия автомобил. Именно за това съм си позволил заради тези
6 см. техническа дължина на автомобили, които могат да бъдат включително и
разликите в броните, съответно да направя корекция 10% на автомобилния
клас, тоест на подклас В, да го коригирал с 10%. Аз съм вземал класа, който е
до 4.6 метра и съм го завишил с 10%, за да не включвам автомобила в клас С,
8
където попадат джипове къси бази с техническа дължина на автомобила от 4.6
метра и повече. Тоест имаме само 6 см., с които се сменя класа, на база на
което съм преценил, че трябва да направя корекция 10% да завиша клас В, за
да получа по-актуална стойност за процесния автомобил.
Процентът е изцяло изготвен от моите технически познания. Не мога да
го завиша с по-голям значителен процент, защото считам, че тези 6 см.,
разпределени в детайлите, дават не повече от 5 % по-голяма площ на детайла.
Тоест заложим съм по-голям процент, който технически може да бъде
изчислен.
На практика сервизите няма да използват методиката №24 в нейния
официален вариант, и няма да използват подклас А, В, С и D, а ще използват
някои от както казах програмите, като „Смартлайн“, където ще се въведе
работа на автомобила. От там програмата автоматично ще изкара какъв е типа
на купето и те ще зададат, че ще правят първа степен ремонт примерно на
преден калник, ще заменят лява врата. Програмата автоматично ще даде
необходимите часове, за спомагателни и основни функции, боядисване. Тоест
те няма да изчисляват, както аз си правя труда да изчисля от пазарните
предложения и от Наредба №24 една средна стойност на ремонта. Пак казвам
обикновено тези програми се ползват в оторизираните сервизи и най-вече в
момента, когато автомобилите се правят по възлагателно писмо, тъй като тези
справки трябва да бъдат предоставени на застрахователната компания и тя да
се съгласи да заплати ремонта по тях.
Както казах и малко по-рано, съобразил съм времената, които сервизите
са имали като средни за работа, с Наредба №24, зa да няма много по-високи
или много по-ниски, тоест да се получи средна стойност. Конкретно считам,
че както съм посочил за боядисване на един детайл, обичайното време е около
4 часа, тоест не е нещо по-различно и съм посочил в експертизата.
Конкретно в случая, не може да заложим цялото количество за външно
боядисване, тъй като вратите се боядисват отвътре само в долната част, която
се вижда изпод вътрешната облицовка. При този тип вътрешно боядисване не
се използват три и повече ръце слоя нанасяне на пигмент и след това лаково
покритие, тъй като те са от вътрешната страна, не носят на такова износване и
UV изпичане от атмосферата. Това обичайно попада в рамките на 30 до 40%,
когато се ползват и тези допълнителни материали, които слагаме като
допълнителни за боядисването, трябва да се има предвид, че когато се
боядисва детайлът, за да могат да се боядисат неговите ръбове пистолетът,
тоест ръката на бояджията минава по вътрешните краища, за да може да се
боядиса и вътрешния край на ръба. По този начин една голяма част от
вътрешната част на вратата се боядисва по един или друг начин, ако не е
облепена. Факт е, че в настоящия момент и то от може би 3-4 години насам за
първа степен ремонт или само боядисване на вратите, детайлите вече не се
демонтират, въпреки, че широко в Районен съд, се изисква да посочваме и
стойности за монтаж-демонтаж. Стоя зад думите си, че вратите обикновено
9
или детайлът се облепя с „къдраво“ тиксо, за да може да вземе „еровете“,
тоест ъглите по детайла, за да бъде боядисан детайлът и после да бъде
разлепен. Поради тази причина, в някои от случаите калкулациите, които
давам леко надскачат реалната стойност на труда, който ще си бъде приложен
в сервизите за ремонт, съответно стойността.
Единственият възможен вариант да направим една точна обосновка на
този ремонт е да взема категорична проформа за ремонта от дадения сервиз.
Считам, че тук се цели едно завишаване на ремонта, с цел боядисването от
вътрешната страна. Всеки, който е използвал автомобил, има представата, че
когато отворим вратата на дадения автомобил във вътрешната страна остава
тънка лента, на която се вижда цветът на боята. За тази тънка лента, не може
да се предвиди 50 или 60, или 100% допълнително боядисване, тъй като както
казах, слоят дебелина на бояджийския слой е много по-тънка във вътрешната
част, отколкото във външната, където имаме атмосферни условия и съответно
захабяване на боята, дори и при миене на автомобила.
Считам, че няма нещо, което да не съм посочил, тъй като съм имал
предвид изцяло. При монтаж на задния мост, това означава, че трябва да се
свалят задните джанти, трябва да се свалят носачите, аз съм изписал
включително в заключението, които са съпътстващите операции и не би
следвало да се дадат още веднъж. Примерно съпътстваща операция при
предна лява врата е монтаж-демонтаж на тапета. Ние не можем да подменим
вратата ако този вътрешен „тапет“, вътрешната облицовка не бъде
демонтирана. Дори и подмяната на вътрешната машинка, която е
електрическия стъклоподемник, той трябва да бъде демонтиран за да сменим
вратата, тоест това означава съпътстващи операции и не би следвало ние да ги
дадем няколко пъти, тъй като ще стане обемен ремонт, който реално няма да
бъде осъществен.
По отношение на задния калник, за да бъде отремонтиран, следва при
необходимост да се свали пластичния подкалник, кога е необходимо да се
свали, в случай, че подкалникът не влиза под ръба на калника и не е възможно
да бъде залепено тиксо, за да не се цапа пластмасата. От вътрешната страна би
следвало да се демонтира кората, облицовката на калника ако той носи
ремонт, който трябва да се изчука в обратна посока на хлътналата повърхност.
Може да не се прави подобно демонтиране на вътрешни детайли и изпъване
на ламарината отвътре навън, в случай че от външна страна с обратен чук се
издърпва ламарината. Тоест има изключително много подходи, които няма как
да обобщим само в една експертиза, това е по усмотрение на работника, който
изготвя ремонта, включително дали изобщо ще изчука дадения метал, тоест
ще върне неговата повърхност или просто ще го напълни с кит.
Средната пазарна стойност на автомобила е обследвана спрямо
наличните към настоящия момент предложения за конкретния автомобил, тъй
като автомобилът е с по-особен двигател, той не е масово представен на
пазара. Масово се предлагат 2 литра, 2000 кубикови двигатели, тук двигателят
10
е по-голям, по-рядко предлаган. Намерих две обяви за подобен автомобил.
Олицетворил съм ги на страницата с екранна снимка и една обява в Германия,
от където е видно, че на вътрешния ни пазар автомобилите са с по-ниска
стойност, отколкото цената им в Германия, което означава, че категорично
цената не е окончателна. Това е оферта на стойност в Германия.

На въпроси на съда:
В.л. М.: На стр. 3 от заключението, в четвъртия предпоследен пасаж,
има посочено, че стойността на автомобила към юни месец 2025 г., тоест
датата на изготвяне на експертизата, за автомобил, който е и с вписана година
2008 г., независимо, че автомобилът е произведен 2006 г., тоест той е пуснат в
експлоатация 2008 г. и съм изследвал автомобили 2008 г. За тези автомобили
съответно тъй като те са нерегистрирани, те са все още предпродажбени, тоест
в автосалон, нямат български регистрационни номера, съм заложил средна
стойност за регистрация от порядъка на 500 лв. При първата скоба е
стойността за регистрация, която обичайно включва еко такса,
регистрационни номера, годишен технически преглед, всичко което се
извършва примерно в КАТ – Варна. След което имаме стойност на
автомобилите от 10499 до 11000 лв., като двете обяви съм оставил с питанки,
тъй като е много интересно, че са публикувани в точно определен ден, който
за мен е малко странно, че точно тогава са се появили тези обяви и то за два
различни автомобила на българския пазар, тъй като и друг път ми е правило
впечатление, че някой път преди да изготвя експертизата, изведнъж се
появяват автомобили на много високи стойности…оставил съм го да се
обърне внимание и в допълнение автомобилът от Германия, този от 13257 лв.,
в него е начислен среден транспорт за доставката на автомобила, неговата
регистрация и съответно съм направил осредняване на тази стойност като съм
получил, че вероятната стойност би следвало да е 12253 лв. към настоящия
момент. На следващият ред съм посочил каква е стойността на автомобила в
ново състояние и каква би следвало да е остатъчната таблична стойност на
този автомобил, като тя възлиза към настоящия момент на стойност около
7200 лв. След което, тъй като правим оценка на един автомобил само по
документи и тъй като, както казах и цените, които са посочени в България, не
съответстват категорично на тези, които са в Германия, имаме едни
особености при определяне на цената и съм вземал средна стойност от двата
метода, и съм посочил, че средната стойност към настоящия момент от двата
метода, би трябвало стойността на процесния автомобил към настоящия
момент към датата на изготвяне на експертизата да бъде 9729 лв. След което
тази стойност съм коригирал, по обяснения в експертизата начин, до датата на
ПТП-то.

На въпроси на адв. А.:
В.л. М.: Направил съм обосновка на това кога е произведен автомобила
11
от заложените данни в номера, рамата на автомобила. Не съм имал
възможност да получа снимки, за да мога да кажа кога са произведени и кога
пуснати в движение аналозите, които съм изследвал. Това са автомобили 2008
година, поне така са предоставени от търговците, които са направили обявите,
както е видно и на стр. 4.
Приложените данни по делото сочат, че той е с първа регистрация 2008
г.

Адв. А.: Може ли да предявим свидетелството за регистрация първа
част, това е след исковата молба. В дясно какво пише 09.10.2006 г. Представям
на вещото лице, коя година пише?

СЪДЪТ предявява на вещото лице Й. М. лист 4 от ГД № 2798/2024 г.
по описа на ВРС, а именно Свидетелство за регистрация, Част 1.

В.л. М.: Не мога да кажа как е станала конкретната грешка. Аз съм го
изследвал, рамата съответства точно на 2006 г. Това само би повишило
стойността, тоест в конкретния случай, допуснатата техническа грешка да
използвам автомобил 2008 г., би допринесло средната му стойност да бъде по-
висока към настоящия момент и към датата на ПТП-то. Моля, съдът да ми
даде възможност да направя корекция и на по-късен етап да предоставя
допълнение към експертизата, със стойност само за 2006 г. Може би не съм
видял правилно. Този табличен метод има влияние само от цената в ново
състояние, която е била 30700 евро. В някои случаи пазарът се влияе от тази
стойност, тъй като това е една начална стойност, от която не следва да се
предлагат автомобилите, тоест ако правим средна пазарна оценка или така
наречените оценки при прехвърляне на автомобилите, там се гледа и
стойността в ново състояние и стойността, която има пазарно предложена за
автомобилите. По този начин се получава обичайна стойност, върху която се
изповядва сделката. Косвено влияе на пазарната стойност, да, защото един
автомобил няма да бъде предложен за продажба под табличната му стойност,
тоест тя е един колектив къде може да бъде стойността малко под или малко
над нея, да бъде стойността на автомобила. Тази таблица е изключително
коректна около средата си, тъй като тя дава възможност да оценяваме
автомобилите от една до петнадесет години експлоатация, тоест около
десетата година тя върви изключително точно и следва пазарното предлагане.
Мога да кажа само, че за да мога да бъда категоричен, трябва да направя
допълнително изчисление, тъй като съм допуснал конкретна техническа
грешка и автомобилът не мога да кажа защо и как съм видял 2008 г., тук
следва че автомобилът ще бъде с по-ниска пазарна стойност, тъй като аз съм
оценявал по-нов автомобил в конкретния случай. Да, ако приемем, че е 2006 г.
стойността ще бъде по-ниска от тази, която съм дал, защото ще бъде
използван две години повече. Пазарните му аналози, които ще потърся,
12
съответно ще бъдат с по-ниска пазарна стойност.
Както казах вече, не е правилно да коментирам тази таблична стойност,
защото дори и тя ще се промени. Този 12% остатъчна стойност, който е даден
таблично ще се промени. Най-вероятно ще стане примерно 10%.
Ако позволите да проверя в таблицата какво точно представлява като
процент, за да мога да бъда категоричен дали тази стойност, която вече
разбрахме, че съм допуснал грешка… Изчислил съм стойност на автомобила с
2 години по-малка експлоатация. В случай, че съм разглеждал 2008 г. към
датата на ПТП-то, автомобилът е бил с години на експлоатация от порядъка на
14 г. При 14 г. за японски автомобили, следва остатъчната стойност да бъде
11%. Аз съответно съм вземал 12%, където считам, че има конкретна
съпоставка на това, че трябва да бъде получена средна стойност по табличните
данни, която да бъде съобразена към настоящия момент и съответно да бъде
направено изчислението. Но както казах, давам обосновка от експертизата
към настоящия момент при положение, че съм вземал и имал предвид две
години по-нов автомобил, е абсолютно безсмислено да коментирам тези
данни, защото на практика на стр. 3, последните два абзаца, се явяват грешни,
за което се извинявам на съда.
Няма възможност да не намаля цената, тъй като съм направил
обосновка, че до момента на Ковид пандемията средно коефициентът, с който
се понижаваха цените на автомобилите беше 10%. По време на Ковид вълната
се наблюдаваше изключителен застой на икономиката. Не се променяха
цените на колите, даже мога да кажа, че леко спаднаха цените на
автомобилите. Както съм посочил, едва в близката година и половина се
наблюдава, че цените на автомобилите започнаха да спадат, и то не вече с
10%, а с около 5%. Изключително много и интернет, вестници, списания,
както и в националния български ефир, в националните телевизии, имаше
няколко предавания, че цените на автомобилите след Ковид пандемията на
втора употреба автомобили, са се повишили рязко. Това е всеизвестен факт, не
е нещо, което аз да внасям в момента пред съда.
В изключително кратък период след края на пандемията, е настъпило
ПТП-то, в края на годината, когато съответно поетапно тръгваха леко да
спадат цените, като се има предвид, че публичното пространство е запознато,
че цените на автомобилите са скочили от 30 до 50% след пандемията, то към
настоящия момент е резонно да имаме по-висока цена на автомобил втора
употреба с едно и също качество, от цената, която е била към датата на
пандемията. Разбирам, че е в плюс да се ползва старата методика, както
използват мои колеги, но то е само в плюс на това, увредения да вземе някакви
по-големи пари, а не реалността на имущество, което е загубил към
конкретната дата.
Адв. А.: Ответникът на 27.11.2024 г. е представил извадка от един сайт
“Mobile.bg” на цени на автомобили, където цената е 13760 лв. средно. И няма
автомобил под 13000 лв.
13
В.л. М.: Това не са данни, които аз съм набрал. Нямат снимки, няма
абсолютно нищо. Не мога да кажа с какъв двигател, с какъв салон.
Адв. Ц.: Възразявам, доколкото в отговора на въззивна жалба, както и в
първоинстанционното производство, бяха оспорени тези справки и се
твърдеше, че всъщност абсолютно никакви данни не предоставят. Не твърдя
нищо, възразявам срещу въпроса.
В.л. М.: Не съм ги взел предвид.

На въпроси на адв. А.:
В.л. М.: Считам, че това е минималният процент на запазени части на
този автомобил, тъй като той не е значително увреден. На практика ремонтът
е скъп, в случай че се извърши с оригинални нови части. Обичайно тези
ремонти се извършват с нови части от автомобили, които са
разкомплектовани. Поради тази причина този автомобил не би би изхвърлен за
скраб, той би бил възстановен по един или друг начин. Считам, че стойността
от 30% е минималната, която и би била дадена от който и да е търговец или
частно лице, който би изкупил този автомобил, да го отремонтира, ако ще и по
стопански начин.
За съжаление, за да мога да направя категорична справка за стойността,
за която би бил изкупен автомобила към датата на ПТП-то, автомобилът
трябва да бъде предоставен. Автомобилът е оценяван до момента от мен
единствено и само съответно по документи. Ако автомобилът се пази в
неотремонтирано състояние, за което казвам, че имам изключително
съмнение, тъй като има годишен технически преглед, той може да бъде
предоставен дори и на „Трансинс“, които са в Южна промишлена зона и
изкупуват автомобили, както за скраб, така и за разглобяване. Тези, които
изкупуват за разглобяване, се оценяват от …малко име си спомням Ицо се
казва момчето, което се занимава с това нещо. Вижда автомобила и дава
конкретна оферта за изкупуване, различна от скраб.
За съжаление, не искат да работят по снимков материал. Искат
автомобилът са бъде огледан, тъй като един автомобил представлява съвкупна
стойност, не само конкретното увреждане, а неговото общо състояние. Както
казах, аз тук в настоящия случай оценявам един автомобил като прилагам
аналози на вероятно добри автомобили, тъй като те са пуснати на обяви за
продажба. Тоест, след като са в автосалон, те може би са в доста по-добро
състояние, от един постоянно използван автомобил.

На въпроси на съда:
В.л. М.: На стр. 9 въпросните стойности, които са дадени изцяло
повлияни от качеството на бояджийските материали, които биха се
приложили, тоест дали използваме по-ниско качество общоприети и достъпни
за всички ни магазини, от които правят ремонти голяма част от сервизите или
14
стойности, които биха се приложили за официалните сервизи, където те
използват дори и за по-стари автомобили качество на боята, което отговаря на
заводското. Цената от 806.40 лв. това е с най-високото качество, което би
следвало да отговаря на бояджийските материали, които ще използва заводът
производител. Да, на практика голяма част от сервизите не притежават
собствени тониращи станции, тоест използват магазините, които тонират и
предлагат автобояджийски материали. Средната стойност от двете 806.40 лв.
и 601.92 лв., е 704.16 лв., тъй като трябва да направя и обосновка за средна
стойност на ремонта, въпреки, че моето лично мнение е, че автомобилът няма
да бъде отремонтиран на части, тоест ще се избере един сервиз, ще се избере
един подход.

Адв. Ц.: Не възразявам да се приеме заключението.
Адв. А.: Оспорвам така изготвеното заключение.

В.л. М.: Госпожо Председател, аз на практика не съм представил
коректна цена, тъй като съм използвал по моя техническа грешка автомобил,
който е две години по-нов. Разбирам, че ще забавя съда, но в най-кратък срок
ако мога да изготвя допълнение към експертизата, тъй като не е технически
обоснована стойността, която съм дал.

Адв. Ц.: Не възразявам да бъде изготвено допълнително заключение
доколкото вещото лице нееднократно заяви, че на практика посочените в
експертизата цени са по-високи от тези, които би дал при експлоатация на
автомобила две години повече.
Адв. А.: Възразявам.

С оглед изявленията, направени в днешното съдебно заседание при
изслушването на вещото лице, и като взе предвид становищата на страните,
СЪДЕБНИЯТ СЪСТАВ намира, че следва да бъде дадена възможност на
вещото лице М. да изпълни в цялост задачата по експертизата по Въпрос №2,
а именно: Каква е средната стойност на процесния автомобил към датата на
ПТП-то 15.12.2022 г.
С оглед горното, СЪДЕБНИЯТ СЪСТАВ

О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на вещото лице Й. М. да изпълни в цялост
задачата на експертизата по Въпрос №2 - Каква е средната стойност на
процесния автомобил към датата на ПТП-то 15.12.2022 г.?

В.л. М.: Благодаря за дадената възможност.
15

Адв. А.: Моля да бъдат приети като доказателства по делото,
представените от мен в днешно съдебно заседание писмени документи. Това
са справки, извадени по каталожни номера от „Тандер Корпорация“ за
наличните детайли за греда заден мост, за тапицерия на вратата и за основа
задна броня, това която е дало вещото лице, е със съвсем друг каталожен
номер.
Адв. Ц.: Възразявам дотолкова, доколкото не ми е ясно, от къде точно е
направена разпечатката. Предоставям на съда. От своя страна искам да
представя, с препис за другата страна, проверка за годишен технически
преглед, за това че към настоящия момент автомобилът е преминал годишна
техническа проверка и е годен за осъществяване на движение, което означава,
че най-вероятно е отремонтиран. Преминал е годишен технически преглед
към настоящия момент.
Адв. А.: Да се приемат.

СЪДЕБНИЯТ СЪСТАВ намира, че следва да бъдат приети допуснатите
до събиране с Определението за насрочване, приложени към въззивната
жалба писмени документи, както и представените в днешно съдебно
заседание от процесуалните представители на страните, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото приложените
към въззивната жалба писмени документи, а именно заверени копия на:
справка от “Mobile.bg” и 16 листа цветни фотоси.
ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото представените
в днешно съдебно заседание от процесуалните представители на страните
писмени документи, а именно заверени копия на: 3 бр. извлечения и
електронна справка за проверка за валиден периодичен технически преглед на
автомобил с регистрационен номер ******, валиден до 08.07.2025 г.

СЪДЕБНИЯТ СЪСТАВ констатира, че четвъртият документ,
представен от адвокат А. е на чужд език и не следва да бъде приет в този вид,
поради което ВРЪЩА същият на страната.

Адв. А.: Аз оспорвам изготвената експертиза в останалата част, която е
приета. Считам, че същата е необоснована. Възниква съмнение за нейната
правилност. Вещото лице е посочило, че не са налице части за процесния
автомобил. Видно от разпечатките, които той е използвал като доставчик
„Тандер Корпорация“, същите са налични, предлагат се цени, поради което
моля да допуснете повторна съдебно-автотехническа експертиза по тези две
задачи.
16

По така направеното искане от адвокат А. за назначаване на повторна
съдебно-автотехническа експертиза, СЪДЕБНИЯТ СЪСТАВ ще се
произнесе след евентуално приемане и изслушване в цялост за заключението
на вещото лице.

Адв. Ц.: Нямаме други искания.
Адв. А.: Нямаме други искания.

СЪДЕБНИЯТ СЪСТАВ намира, че производството по делото следва
да бъде отложено, за изслушване на съдебно-автотехническата експертиза,
поради което и
О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА и НАСРОЧВА производството по делото за разглеждане на
08.07.2025 година от 15:30 часа, за която дата и час страните и вещото лице
М. ще се считат за редовно уведомени от съдебно заседание.
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 14:04
часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
17