Решение по дело №897/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 355
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 2 април 2020 г.)
Съдия: Вероника Антонова Бозова
Дело: 20191420200897
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. В., 05.11.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, НО, 1-ви състав, в публично заседание на осми октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВЕРОНИКА БОЗОВА

 

при участието на секретаря Р. М.

като разгледа доклдваното от съдията

н.а.х.д. №897/2019 г. по описа на ВрРС

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН.

Образувано е по жалба на М.Х.М.,***, срещу Наказателно постановление (НП) №26-0000210/13.08.2019 г., издадено от началник ОО АА, гр. В., с което на основание чл.93в, ал.11 ЗАвП, за нарушение по чл.34, пар.3, б.Б от Регламент (ЕС) №165/2014 г., на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 1500 лв.

В жалбата се твърди, че НП следва да бъде отменено, тъй като същото неправилно е субсумирано по чл.34, пар.3, б.Б от Регламент (ЕС) №165/2014 г. вместо по чл.34, пар.3, б.А от Регламент (ЕС) №165/2014 г., както и без да е доказано вмененото нарушение, а също без да е приложена нормата на чл.28 ЗАНН, въпреки, че са налице предпоставките за това.

В с.з. жалбоподателят се представлява от адв. М. Г. –ВрАК, кото поддържа жалбата и излагайки съображения за неправилност на приложената като нарушена разпоредба, моли за отмяна на санкционния акт.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

 

Пред първоинстанционния съд са събрани нови гласни доказателства – разпитан е св. К. К..

 

Врачански районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА следното:

На 30.07.2019 г., около 14:10 часа, в гр. В., път I-1, на 500 м преди бензиностанция Ромпетрол с посока на движение към гр. В., жалбоподателят управлявал товрен автомобил Рено Мидлум кат. N2 с рег. №*** и извършвал превоз на товари от гр. С.до гр. В.. Същият бил спрян за проверка от Ю. Ф. и св. К. К. – инспектори при ОО АА В., които установили, че превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф марка Siemens АG **********, както и че водачът не е въвел необходимите данни за времето, в което е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа, а именно за времето от 18:26 часа на 29.07.2019 г. до 08:33 часа на 30.07.2019 г.

С оглед установеното, Ю. Ф. съставил на жалбоподателя АУАН №266746, в който посочил, че като не е въвел ръчно, автоматично или по друг начин необходимите данни за времето, в което е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа, а именно за времето от 18:26 часа на 29.07.2019 г. до 08:33 часа на 30.07.2019 г., жалбоподателят е извършил нарушение по чл.34, пар.3, б.Б от Регламент (ЕС) №165/2014 г. АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и му е връчен лично, като същият в графа възражения не е вписал такива.

Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на извършеното деяние и посочване като нарушена разпоредбата на чл.34, пар.3, б.Б от Регламент (ЕС) №165/2014 г., на 13.08.2019 г. е издадено атакуваното НП, с което на основание чл.93в, ал.11 ЗАвП на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 1500 лв.

 

Изложената фактическа обстановка се установява от разпитания по делото свидетел К. К., показанията на който съдът кредитира като обективни и безпристрастни, както и от останалите събрани по делото материали. От доказателствената маса се установява датата и мястото на извършеното нарушение, кой е нарушителят и в какво се изразява деятелността му, както и се установяват обстоятелствата около съставения АУАН. Съдът кредитира доказателствената маса в цялост, намирайки я за обективна, безпристрастна и еднопосочно установяваща релевантните по делото обстоятелства.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА СТРАНА следното:

Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима.

Разглеждайки я по същество, съдът намира следното:

АУАН е съставен при спазване на предвидена в чл.40 и чл.43 ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл.42 ЗАНН реквизити. Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл.57, ал.1 ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна, като описаното нарушение кореспондира изцяло с посоченото в АУАН. И АУАН и НП са издадени от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, подробно и точно е описана правната му квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Описанието, така както е направено по никакъв начин не накърнява правото на нарушителя да разбере срещу какво именно нарушение да организира защитата си. Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. АУАН и НП са съставени в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН.

Изследвайки материално-правната законосъобразност на НП, съдът приема, че от установеното по делото от фактическа страна еднозначно и безпротиворечиво се установява, че на 30.07.2019 г., около 14:10 часа, в гр. В., път I-1, на 500 м преди бензиностанция Ромпетрол с посока на двиение към гр. В., жалбоподателят извършвал превоз на товари от гр. С.до гр. В. с товарен автомобил Рено Мидлум кат. N2 с рег. №***, оборудван с дигитален тахограф марка Siemens АG **********, без да е въвел необходимите данни за времето, в което е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа, а именно за времето от 18:26 часа на 29.07.2019 г. до 08:33 часа на 30.07.2019 г. С това същият е осъществил от обективна страна нарушение по чл.34, пар.3, б.Б от Регламент (ЕС) №165/2014 г.

Нарушението е и субективно съставомерно. Жалбоподателят е знааел, че при извършването на превоз е длъжен да въведе необходимите данни за времето, в което е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа. Съзнавал е също, че при неизпълнението на това си задължение, нарушава обществествените отношения, регламентиращи условията при които се извършва превоз, но въпреки това е извършил нарушението.

При изложените доводи съдът отчете наведеното в жалбата, че описаната като нарушена норма е несъотносима към конкретния случай. Така твърдяното, обаче, не се споделя от настоящата инстанция. Разписаните в Регламет №165/2014 г. норми са приложими в Р Б., като съгласно посоченото в чл.34, пар.1, 3 и 5, всички дейности (включително периодите на почивка), следва да се записват в тахографа чрез използване на подходящи механизми за превключване, като в случай на отсъствие от превозното средство, водачът трябва да регистрира дейността си със задна дата чрез ръчно въвеждане на данни в момента, в който възобнови управлението на превозното средство, когато то е оборудвано с дигитален тахограф. Ако това не е възможно поради някакви обективни, технически причини, водачите могат да използват удостоверението за дейности съгласно Решение 2009/959. В разглеждания случай жалбоподателят не е въвел данните, в липсата на които е обвинен и не е представил удостоверение за дейности, при което съдът приема, че е извършил нарушението, описано в АУАН и НП. Действително, вярно е отразеното в жалбата и поддържано в с.з., че в б.Б на пар.3 от чл.34 от Регламент №165/2014 г., касаеща дигиталния тахограф, е посочено, че данните се въвеждат ръчно, а в б.А на същата разпоредба, касаеща аналоговия тахограф е посочено, че данните се въвеждат ръчно, автоматично или по друг начин. Вярно е и това, че в АУАН и НП е отразено, че процесното превозно средство е оборудвано с дигитален тахограф и данните е следвло да се въведат „ръчно, автоматично или по друг начин“, както граматически законодателят е разписал нормата касаеща аналоговия тахоргаф. С това, обаче, съдът не приема, че е направена неправилна квалификация на нарушението и че е повдигнато фактическо обвинение по чл.34, пар.3, б.А от Регламент №165/2014 г. с юридическо обвинение по б.Б на същата норма. За изводите си съдът отчита, че при излагането на фактическото обвинение наказващият орган не е длъжен да преписва нормата, която вменява като нарушена в пълния й граматически вид. Неговото задължение е във фактическото обвинение да посочи обстоятелствата, обуславящи съставомерността на деятелността под нормата на юридическото обвинение, което се повдига. В случая жалбоподателят е обвинен, че не е въвел необходимите данни за времето, в което е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа, а именно за времето от 18:26 часа на 29.07.2019 г. до 08:33 часа на 30.07.2019 г., както и че превозното средство е било оборудвано с дигитален тахограф. Това, че дигиталния тахограф позволява и посочената като нарушена норма уточнява, че това въвеждане е възможно да бъде извършено „ръчно“, а във фактическото обвинение е посочено както „ръчно“, така и „автоматично или по друг начин“ не води до объркване на нарушителя какво е повдигнатото му обвинение и не може да се приеме, че води до процесуално нрушение, опорочаващо административно-накаателното производство до степен, непозволяваща пораждането на валидни правни последици от санкционния акт и обуславящи наличието на самостоятелно основание за отмяна на атакуваното НП.

Не се споделят и доводите за недоказаност на обвинението. От кредитираната доказателствена маса безпротиворечиво се установява, че жалбоподателят като водач, извършващ превоз на товари на 30.07.2019 г., не е въвел необходимите данни за времето, в което е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа, а именно за времето от 18:26 часа на 29.07.2019 г. до 08:33 часа на 30.07.2019 г.  А същият безспорно е бил длъжен при наличието на дигитален тахограф да въведе всички дейности, включително периодите на почивка, като последните се въвеждат със задна дата чрез ръчно въвеждане на данни в момента, в който се възобнови управлението на превозното средство.

Правилно е и приложението на чл.93в, ал.11 ЗАвП. Съгласно тази норма, „водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 1500 лв.“ Именно в такъв размер е наложената на жалбоподателя санкция и с оглед абсолютния размер, в който законодателя е предвидил същата, правилата на чл.27 ЗАНН не могат да намерят приложение. Не се споделят изложените в тази насока доводи в жалбата, че неправилно не е приложена нормата на чл.28 ЗАНН. В разглеждания случай не са ангажирани каквито и да е доказателства, представляващи многобройни или изключителни смекчаващи отговорността обстоятелства, обуславящи случая като такъв с по-ниска обществена опасност от останалите такива случаи. При това не е налице основание да се приеме, че случаят е маловажен и да се претендира приложението на чл.28 ЗАНН.

При горните доводи, след като при извършената служебна проверка не се констатираха допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон, ВрРС приема, че атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно следва да се потвърди.

 

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №26-0000210/13.08.2019 г., издадено от началник ОО АА, гр. В., с което на основание чл.93в, ал.11 ЗАвП, за нарушение по чл.34, пар.3, б.Б от Регламент (ЕС) №165/2014 г., на М.Х.М.,***, е наложена глоба в размер на 1500 лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. В. в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

                            

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: