Решение по дело №24/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 324
Дата: 9 март 2022 г. (в сила от 9 март 2022 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20227040700024
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

324                                      09.03.2022 година                                     гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на втори март две хиляди и двадесет и втора година, в публично заседание в следния състав:

 

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Галина Драганова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 24 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 38, ал. 1 от Закона за държавната собственост (ЗДС), и е образувано по повод жалбата на С.С.А., с адрес: ***, против Решение на МС № 893/02.12.2021 г. за отчуждаване на имоти- частна собственост за държавна нужда, за изграждане на подобект 26 „Пътен прелез на км. 222+220 за изграждане на Подобект 2: „Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас, от Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“, фаза 2, в землището на с. Церковски, община Карнобат, в частта относно собствения на жалбоподателя имот с идент. № 78416.8.411 по кадастралната карта на с. Церковски, община Карнобат, образуван от имот идент. № 78416.8.41.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила. В нея се сочи, че не е изпълнена процедурата по чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, както и че не са предоставени на жалбоподателя оценка на имотите и финансова обосновка на предложението за отчуждаване. Наведени са доводи за несъответствие на определеното парично обезщетение с пазарните цени на идентични имоти. По същество се иска отмяна на оспореното решение, алт.- отмяна на същото в частта, с която е определен размерът на обезщетението, и определяне на справедливо обезщетение.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателите поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли да бъде определено справедливо парично обезщетение. Претендира разноски.

Ответникът- Министерски съвет на Република България не изпраща представител в съдебното заседание, редовно уведомен. С писмена молба заявява становище за неоснователност на жалбата, като счита, че при издаване на оспорения акт са изпълнени изискванията за законосъобразност, а размерът на паричното обезщетение е определен в съответствие с приложимите материалноправни норми, въз основа на експертна оценка от лицензиран оценител на имоти. Представя административната преписка. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски.

Заинтересованата страна- министър на регионалното развитие и благоустройството не изпраща представител в съдебното заседание, редовно уведомен. С писмена молба заявява становище за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. Представя доказателства.

Заинтересованата страна- министър на финансите не изпраща представител в съдебното заседание, редовно уведомен. Не заявява становище по жалбата.

Пълномощникът на заинтересованата страна Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ оспорва жалбата. Представя доказателства. Претендира разноски и прави възражение за прекомерност на извършените от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

Със Заповед № РД-02-15-111 от 21.12.2018 г., издадена от зам.- министър на регионалното развитие и благоустройството, поправена със Заповед № РД-02-15-7 от 16.01.2019 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройство, са одобрени ПУП- ПП за землището на с. Церковски, общ. Карнобат, обл. Бургас, за подобект 26 „Пътен прелез на км. 222+220“, за изграждане на пътен надлез на кв. 222+187 от Позиция 2: „Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас“, от Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“, фаза 2. Заповедите са обнародвани в ДВ бр. 9 от 2019 г. и бр. 10 от 2019 г. (на л.108 и л.109 от делото). Заинтересованата страна Държавно предприятие Национална компания железопътна инфраструктура“ е уведомена от МРРБ с две писма с идентични рег. номера- АУ14-10/19.02.2019 г. (на л.95 и л. 98), че в предоставения срок за оспорване на Заповеди № РД-02-15-111 от 21.12.2018 г. и № РД-02-15-7 от 16.01.2019 г. не са постъпили жалби. Предвидено е проектът „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“ да бъде финансиран с безвъзмездна финансова помощ по договор № BG16M1OP001-1.001-0003. С договор от 24.07.2014 г. изпълнението е възложено от Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ на ДЗЗД „Тракия консулт“.

Поради невъзможност посочените важни обществени интереси да бъдат задоволени по друг начин, за реализиране на обекта е предприета процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти, попадащи в трасето, в т.ч. поземлен имот, собственост на жалбоподателя С.А., с идент. № 78416.8.411 по кадастралната карта на с. Церковски, община Карнобат, образуван от имот идент. № 78416.8.41, с площ от 0.995 дка. С договор от 10.04.2020 г. (на л.156 от файл „оценка 226 Церковски – 2020“ от ел.носител „CD“) е възложено на „Корсайд“ ООД да оцени имотите, попадащи в обхвата на проекта. Изготвен е доклад за оценка от лицензиран оценител (файл „оценка 226 Церковски – 2020“ от ел.носител „CD“). При изготвяне на оценката са събрани данни за имотите, предмет на оценяване, в т.ч. скица, издадена от СГКК- Бургас, и удостоверение за характеристиките на поземления имот, както и данни от Службата по вписвания- Карнобат за извършени сделки със земеделски земи в периода от 12месеца преди възлагане на оценката. Въз основа на експертната оценка и при прилагане на чл. 4 от Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, е определено парично обезщетение за отчуждавания имот на жалбоподателя в размер на 692.52 лева.

С писмо от 29.07.2020 г. от Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ е отправено искане до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за започване на процедура по отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от изграждането на фаза 2 от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“. Във връзка с искането е изготвен доклад от 17.08.2020 г. на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с мотивирано предложение за отчуждаване на засегнатите от проекта имоти, частна собственост, с приложен проект на финансова обосновка. След проведени процедури по отстраняване на нередовност и представяне на допълнителни доказателства и информация, е изготвен нов доклад на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 23.08.2021 г. и проект на финансова обосновка, изпратени до МРРБ и МФ. По финансовата обосновка е дадено положително становище от министъра на финансите, за което министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и министърът на РРБ са уведомени с писмо изх. № 04-18-281/26.08.2021 г., но е отбелязано, че оценката не е актуализирана съобразно изискванията на чл. 34, ал. 2, т. 3 от ЗДС.

След актуализиране на оценката, оценителният доклад е предоставен на министъра на регионалното развитие и благоустройство с писмо от 10.11.2021 г. Изготвен е съвместен доклад от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройство с мотивирано предложение до Министерския съвет за отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от реализирането на фаза 2 от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“, в т.ч. имота на жалбоподателя. Към доклада са приложени одобрена финансова обосновка от министъра на финансите и проект на решение на МС, относно засегнатите имоти и определените обезщетения. Докладът е внесен в Министерския съвет на 23.11.2021 г. В проведено заседание на Министерския съвет е взето решение № 839 от 02.12.2021 г. за отчуждаване на имоти частна собственост за изграждане на подобект 26 „Пътен прелез на км. 222+220“ за изграждане на пътен надлез на кв. 222+187 от Позиция 2: „Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас“, от Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“, фаза 2. С решението е одобрен и размерът на дължимите обезщетения, като за отчуждавания имот на жалбоподателя е определено обезщетение в размер на 692.52 лева. Решението на МС е обявено в интернет страницата на МРРБ, видно от представената извадка (на л.148), както и в издание на вестник „Монитор“ от 10.12.2021 г. (л.149), вестник „Телеграф“ от 10.12.2021 г. (л.150), вестник „Черноморски фар“ на 10-13.12.2021 г. (л.151). Решението е изпратено за провеждане на процедура по обявяване по реда на чл. 34, ал. 3 от ЗДС и до Областния управител на област Бургас, кмета на Община Бургас и кметския наместник на с. Церковски (л.141).

С писмо № ЖП-50149/08.12.2021 г. от ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“ жалбоподателят С.А. е уведомен, че с решение № 839/02.12.2021 г., приложено към писмото, се отчуждава собственият му имот с идент. № 78416.8.411 по кадастралната карта на с. Церковски, община Карнобат, с площ от 0.995 дка, и е разяснена процедурата за изплащане на определеното парично обезщетение.

По делото е извършена съдебно-оценителна експертиза, която дава заключение относно пазарната стойност на отчуждавания имот. Вещото лице сочи, че процесният имот е земеделска земя, 2-ра категория, с начин на трайно ползване- нива, неполивни условия. Същият е отдаден под аренда, като с договор от 22.02.2021 г. е уговорено годишно рентно плащане 150 кг. зърно на дка обработваема земя, или 45 лева/дка, но не по-малко от 30 лева/дка. Вещото лице предлага три варианта за изчисляване на паричното обезщетение, съобразно поставените задачи.

В първия вариант оценката на отчуждавания имот възлиза на 810 лева и е формирана въз основа на средна претеглена стойност от стойностите, получени по метода на пазарните аналози/метод на сравнителната стойност и метода на поземлената рента. При изчисляване стойността на отчуждавания имот по метода на пазарните аналози/метод на сравнителната стойност са взети предвид от вещото лице три сделки със земеделски имоти в землището на с. Венец, общ. Карнобат, съседно на землището на с. Церковски. Според данните от приложените нотариални актове, сделките са сключени през 2019 г. и имат за предмет ниви от 3, 6 и 10 категория, с площ по-голяма от площта на отчуждавания имот. При прилагане на съответните корекционни коефициенти е получена средна претеглена цена за процесния имот в размер на 724.50 лева/дка, или 721.00 лева за отчуждаваните 0.995 дка. В заключението е посочено, че по данни от НСИ през 2019 г. средната цена на сделки с ниви в общ. Карнобат възлиза на 991 лева/дка. При прилагане метода на поземлената рента, въз основа на статистически данни за средните цени на рента на ниви в обл. Бургас, общ. Карнобат, е определена стойност на имота в размер на 907 лева. При осредняване на стойностите получени по двата метода е определена средна претеглена стойност на имота в размер на 810 лева без ДДС.

Във втория вариант размерът на обезщетението е изчислен от вещото лице при прилагане на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, като получената стойност за имота възлиза на 216.27 лева. При извършване на изчисленията са анализирани данните, съдържащи се в справка от Служба по вписванията- Карнобат, за сключени 23 сделки с ниви в периода 09.04.2019 г. - 08.04.2020 г. в землището на с. Церковски. Взети са предвид девет сделки с ниви, с характеристики близки до оценявания имот и е получена средна цена от 217.36 лева/дка, или 216.27 лева за процесния имот. При определянето и́ не са съобразени данните от нотариалните актове за сключени сделки с повече от един имот. Констатирано е от вещото лице, че в справката от СВ-Карнобат не са отразени данни за страните по описаните в заключението девет сделки.

В третия вариант размерът на обезщетението е изчислен по реда на чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС и Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, и е получена стойност 664.00 лева без ДДС. При извършване на изчисленията са приложени от вещото лице съответните коефициенти за диференциране, посочени преди отчуждаване на имота в чл. 7б от Наредбата- по отношение на площ, поливност, отстояние от населено място, отстояние от края на морските плажове, граници с пътища на разстояние до 100 м, автомагистрали, при което е получен общ корекционен коефициент от 1.15. С посочения корекционен коефициент цената възлиза на 667 лева/дка, респ. 664.00 лева за процесния имот. В съдебно заседание вещото лице разяснява, че при прилагане на чл. 4 от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи и предвидените в него коефициенти, какъвто подход е използван при определяне на дължимите обезщетения в доклада за оценка, за процесния имот резултатът би бил същият, както този в доклада.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспорваната заповед е издадена от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС- Министерски съвет на Република България. Според дефиницията, дадена с нормата на § 1 от ДР на ЗДС, „национален обект“ е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения- пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура- водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. Железопътната линия „Пловдив разпределителна-изток-Стара Загора-Зимница-Карнобат-Бургас“ представлява железопътна автомагистрала, според т. 12 от Приложение 1 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата за категоризация на железопътните линии в Република България, включени в железопътната инфраструктура, и закриване на отделни линии или участъци от линии. Процесният обект- подобект 26 „Пътен прелез на км. 222+220“ за изграждане на пътен надлез на кв. 222+187 от Позиция 2: „Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас“, от Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“, фаза 2, засяга дейности, свързани с железопътната инфраструктура и неговата реализация представлява изграждане на „национален обект“ по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС. Следователно, на основание чл. 34а, ал. 1 от ЗДС компетентен да издаде акт за отчуждаване на имоти за изграждането му е Министерският съвет на Република България.

Оспореното решение е издадено в законоустановената форма и съдържа изискуемите реквизити. В съответствие с изискванията на чл. 34б от Закона за държавната собственост в него са посочени държавната нужда, за която се отчуждава имотът, видът, местонахождението и размера на същия, стойността на дължимото обезщетение и собственика.

При извършената служебна проверка съдът не констатира нарушения на административнопроизводствени правила. Изпълнена е процедурата, регламентирана с нормите на чл. 34а, чл. 34 и чл. 34б от ЗДС.  Решението е издадено въз основа на постъпил в Министерския съвет съвместен доклад от министъра на регионалното развитие и благоустройство и министъра на финансите. Приложени са документите, посочени в чл. 34а, ал. 4 от ЗДС- оценка за размера на обезщетенията, надлежно утвърдена финансова обосновка от страна на министъра на финансите, акт за собственост, данни за характеристиките на имотите, копие на влязъл в сила ПУП-ПП, във връзка с реализирането на проекта. Отчуждаването е извършено, след влизане в сила на ПУП-ПП, с който е предвидено изграждане на национален обект, видно от Заповед № РД-02-15-111 от 21.12.2018 г., издадена от зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, поправена със Заповед № РД-02-15-7 от 16.01.2019 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройство, с които са одобрени ПУП- парцеларни планове за землището на с. Церковски, общ. Карнобат. Изготвен е доклад за оценка за определяне на равностойно парично обезщетение на засегнатите земеделски имоти. Оценката е извършена от лицензиран оценител и видно от писмо от 13.06.2021 г. е актуализирана към 13.06.2021 г. с посочена валидност, съобразно Българските стандарти за оценяване, утвърдени от ОС на Камарата на независимите оценители- до 30.12.2021 г. Изпълнено е изискването на чл. 34, ал. 2, т. 3 от ЗДС оценката да е изготвена не по-рано от три месеца от датата на подаване на искането за отчуждаване.

Решението е разгласено по установения ред, чрез публикуване от министъра на регионалното развитие и благоустройство на обявление в два централни и един местен ежедневник, изпращане на копие от същото до кмета на общината и до кметския наместник на населеното място, в чиято територия се намира имотът, предмет на отчуждаване, и публикуване на обявлението на интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, видно от приложените по делото копия от ежедневници, извадка от интернет страницата на МРРБ и обявление. Изпратено е и съобщение до жалбоподателя по реда на чл. 61 от АПК, с което същият е уведомен лично за взетото решение и откриването на процедура по отчуждаване на собствения му имот. При тези данни следва да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл. 34а, ал. 3 и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС.

Съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС имоти и части от имоти, собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин. В конкретния случай наличието на държавна нужда е установено с влезлия в сила подробен устройствен план- парцеларен план, одобрен със заповед на зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, и следователно е налице изискуемата материалноправна предпоставка за издаване на решението на Министерски съвет.

Съгласно чл. 32, ал. 2 от ЗДС размерът на обезщетението се определя в зависимост от предназначението на имотите преди влизане в сила на подробния устройствен план, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Пазарни цени, според дефиницията на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека- обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, чийто предмет са идеални части от имоти и поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Когато в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. В случаите, когато не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики, поради липса на извършени две сделки, равностойното парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (чл. 32, ал. 3 от ЗДС).

Съгласно § 1а, т. 4, б. „в“ от ДР на ЗДС имоти в близост до отчуждавания са имотите, разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии. Като еталон за изчисляване на средни пазарни цени могат да служат единствено сделки със земеделски земи, находящи се в землището на с. Церковски. В представения от вещото лице П. първи вариант на оценка, средната пазарна цена на имота в размер на 810 лева е определена въз основа на продажната цена на земеделски земи в друго землище- с. Венец, общ. Карнобат. Сделките не са съпоставими, съобразно критериите на ЗДС, а и са приложени от вещото лице методи, непосочени в закона (метод на пазарните аналози и метод на поземлената рента), поради което в тази част заключението не може да бъде кредитирано при определяне размера на дължимото обезщетение.

От данните по делото е видно, че през релевантния период са сключени две сделки с имоти, находящи се в землището на с. Церковски, по които поне една от страните е търговец- 1) покупко-продажба, сключена с нотариален акт № 163, TOM VIII, рег. №2665, дело №1157 от 09.08 2019 г. между ЗК „Церковски“ и ЕТ „ГЕРГЕР“-Георги Георгиев- Тодор Георгиев; 2) покупко-продажба, сключена с нотариален акт № 200, TOM IV, рег. № 1244, дело № 575 от 22 04.2019 г. между Йовка Костадинова Костадинова и „АГРОШАНС КОМЕРС“ ЕООД. Посочените обстоятелства са удостоверени по реда на чл. 32, ал. 4 от ЗДС- с Удостоверение изх. № 042-29/28.04.2020 г. от СВ- Карнобат. Тези сделки законосъобразно са преценени като подходящи сравнители от административния орган и от назначената в съдебното производство съдебно-оценителна експертиза (при втория вариант на изчисление), доколкото са изпълнени условията на § 1а, т. 4 от ДР на ЗДС и се касае за имоти с подобни характеристики- в едно землище, с едно и също предназначение и начин на трайно ползване и др. Доколкото пазарната цена на имота може да бъде определена по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, не са налице основанията на чл. 32, ал. 3, т. 2 от същия закон, за определянето и́ по реда на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, поради което и заключението на извършената експертиза в частта и́ по вариант трети за изчисление не следва да се взема предвид при формиране на изводите по съществото на спора.

С предложения от вещото лице втори вариант пазарната цена е определена в размер на 216.27 лева, т.е. по-ниска от определената с обжалваното решение. Не са налице основания за завишаване размера на обезщетението, поради което жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.

С оглед формирания извод за неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане, следва да се присъдят заинтересованата страна ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“ разноски по делото в размер на 100.00 лева- възнаграждение за юрисконсулт.

Мотивиран от горното, на основание чл.172, ал.2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.С.А., с адрес: ***, против Решение на МС № 893/02.12.2021 г. за отчуждаване на имоти- частна собственост за държавна нужда, за изграждане на подобект 26 „Пътен прелез на км. 222+220 за изграждане на Подобект 2: „Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас, от Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“, фаза 2, в землището на с. Церковски, община Карнобат, в частта относно имот с идент. № 78416.8.411 по кадастралната карта на с. Церковски, община Карнобат, образуван от имот идент. № 78416.8.41.

ОСЪЖДА С.С.А. да заплати на Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ сумата от 100.00 (сто) лева, разноски по делото.

Решението е окончателно.

 

                                                                  СЪДИЯ: