Решение по дело №1704/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 октомври 2019 г. (в сила от 7 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20194430201704
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№…….

18.10.2019 г., гр. Плевен

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на девети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КИРИЛОВ

При секретаря Захаринка Петракиева като разгледа докладвано от съдия Кирилов НАХД № 1704 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на Г. П.П.-С., ЕГН ********** ***, против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 2128749 издаден от ОД на МВР Плевен, с който на жалбоподателката Г. П. - С. на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Недоволен от издадения електронен фиш останал жалбоподателят, който го обжалва в срок. В жалбата се иска електронния фиш да бъде отменен като незаконосъобразен. Сочи се, че при издаването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, нарушен е и материалният закон – чл.189, ал.4 от ЗДвП. Излага подробни доводи в тази насока.

Предвид гореизложеното, жалбоподателят моли да бъде отменен изцяло издадения електронен фиш, като незаконосъобразен.

В съдебното заседание жалбоподателката Г. П.-С., редовно призован, не се явява, не се представлява.

         Ответникът по жалбата ОД на МВР Плевен, редовно призован, представител не се явява.

         Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя, констатира следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП и от лице, имащо правен интерес от обжалването, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.

Разгледана по същество жалбата се явява основателна.

В конкретния случай, след извършена цялостна проверка за законосъобразност на обжалвания електронен фиш съдът намира, за установено от фактическа и правна страна следното:

         На жалбоподателя Г. П.П. - С.  е съставен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 2128749 за това, че на 17.12.2017г. в 10:36 часа на Път II 35 (Плевен Ловеч) км.22+342 (Тенекиен хан) с посока на движение гр. Плевен. Нарушението е установено и заснето със стационарна система TFR1-M 0585 и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 km/h с МПС „Тойота Корола Версо“ вид товарен автомобил, с рег. № *** е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1–M 0585. Разрешената скорост е 60 км/ч., установената скорост е 83 км/ч., превишаването на разрешената скорост е 23 км/ч.

Възприетата от съда фактическа обстановка се доказва от събраните по делото писмени доказателства присъединени по реда на чл.283 от НПК.

От събраните по делото доказателствата се установява, че контролният орган е установил система за видео контрол в МПС – служебен автомобил с рег. № ***. За тези обстоятелства е съставен протокол за използване на АТСС TRF 1–M №585 дата на използване 17.12.2017г., с рег. №316р-40110 от 22.12.2017г., който е приет и вложен като доказателство по делото. В този протокол е отбелязано, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания.

Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП /бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г. / - При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните  работи.

Съгласно разпоредбата на §6, т.65 от ДР на ЗДвП - АТСС са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

От представените по делото писмени доказателства се установява, че използваното в случая техническо средство - TFR1 – М №0585, представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M. Съдът намира, че използваната в случая контролна мобилна система предполага наличието на съответни полицейски служители, което от своя страна противоречи на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, съгласно която ел. фиш се издава в отсъствието на контролни органи.

Действително с бр. 36 на ДВ на 19.05.2015 г., е обнародвана Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, която е издадена от Министъра на вътрешните работи, като съгласно чл.11, ал.1 от същата, за измерване на скоростта от мобилно АТСС се използват служебни автомобили или мотоциклети, движещи се в пътнотранспортния поток, или работещи на място за контрол, а съгласно ал.2, в случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на движение, нарушителите се спират на място и се предприемат действия за реализиране на административно наказателна отговорност за извършеното нарушение, като за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. От тук следва извода, че с цитирания по-горе подзаконов нормативен акт е регламентирана възможност, при установяване на нарушения с мобилно АТСС, което работи на място, да бъде издаден електронен фиш, тъй като забраната се отнася само до констатирани нарушения, установени от мобилно АТСС във време на движение. В този смисъл е и чл.10, ал.1 от цитираната по-горе наредба, който въвежда задължение към контролния орган, за всяко използвано мобилно АТСС да се попълва протокол, съгласно приложението.

В тази връзка е налице противоречие между разпоредбите на Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и тези на Закона за движение по пътищата относно възможността да бъде издаван електронен фиш при установяване и заснемане на нарушение с мобилни АТСС, като според Наредбата това е възможно при монтирано върху спрял автомобил мобилно АТСС, а според закона, това е невъзможно, тъй като при всички случаи мобилното АТСС установява нарушението в присъствие на контролен орган.

При установения в чл.15, ал.3 от Закона за нормативните актове принцип за приложимост на по-високия по степен нормативен акт, когато постановление, правилник, наредба или инструкция му противоречат следва да бъде приложен установения със ЗДвП режим на установяване и заснемане с АТСС на нарушения, при които се съставят електронни фишове, а именно - при установяване на такива с АТСС в отсъствие на контролен орган, каквито са само стационарните.

Съдът намира, че в случая на жалбоподателя е следвало да бъде съставен АУАН и издадено НП. Допуснатите нарушения, не могат да бъдат санирани и са достатъчно основание за отмяна на обжалвания ЕФ. Тъй като се касае за допуснати от административно-наказващия орган съществени процесуални нарушения, довели до нарушения на императивни разпоредби на ЗАНН, наличието на тези нарушения обуславя отмяна на ел. фиш. Поради това не следва да се обсъждат и доводите по същество на страните, както и направените възражения, тъй като въпросите има ли извършено нарушение, кой е неговият автор и има ли той вина, следва да бъдат разгледани само при законосъобразно протекъл процес на административно наказание, но не и когато самото производство е водено и завършено порочно.

По изложените съображения, съдът приема, че атакуваният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, следва да бъде отменен.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

        

РЕШИ:

 

          ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 2128749 издаден от ОД на МВР Плевен, с който на жалбоподателката Г. П.П. - С. на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.

         Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните пред Административен съд – гр. Плевен.

 

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: