РЕШЕНИЕ
№…….
18.10.2019
г., гр. Плевен
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛЕВЕНСКИ
РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на девети
октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КИРИЛОВ
При
секретаря Захаринка Петракиева като разгледа докладвано от съдия Кирилов НАХД №
1704 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по чл. 59 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г. П.П.-С., ЕГН ********** ***, против електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система серия К № 2128749 издаден от ОД на МВР Плевен, с който на жалбоподателката
Г. П. - С. на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е
наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.21,
ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Недоволен от
издадения електронен фиш останал жалбоподателят, който го обжалва в срок. В
жалбата се иска електронния фиш да бъде отменен като незаконосъобразен. Сочи
се, че при издаването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, нарушен е и материалният закон – чл.189, ал.4 от ЗДвП. Излага подробни
доводи в тази насока.
Предвид гореизложеното, жалбоподателят моли да бъде
отменен изцяло издадения електронен фиш, като незаконосъобразен.
В съдебното
заседание жалбоподателката Г. П.-С., редовно призован, не се явява, не се представлява.
Ответникът по жалбата ОД на МВР Плевен,
редовно призован, представител не се явява.
Съдът, като прецени доказателствата по
делото поотделно и в съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя,
констатира следното:
Жалбата е
подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП и от лице, имащо правен интерес от обжалването, поради което се явява
допустима и следва да бъде разгледана.
Разгледана по
същество жалбата се явява основателна.
В конкретния случай, след извършена цялостна
проверка за законосъобразност на обжалвания електронен фиш съдът намира, за установено от фактическа и правна
страна следното:
На жалбоподателя Г. П.П. - С. е съставен електронен фиш за налагане на глоба
за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия
К № 2128749 за това, че на 17.12.2017г. в 10:36 часа на Път II 35 (Плевен Ловеч) км.22+342 (Тенекиен хан) с посока на движение гр. Плевен.
Нарушението е установено и заснето със стационарна система TFR1-M 0585 и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 km/h с МПС „Тойота Корола Версо“ вид товарен автомобил, с рег. № *** е
извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № TFR1–M 0585. Разрешената скорост е 60 км/ч., установената
скорост е 83 км/ч., превишаването на разрешената скорост е 23 км/ч.
Възприетата от съда фактическа обстановка се доказва от събраните по делото
писмени доказателства присъединени по реда на чл.283 от НПК.
От събраните по делото доказателствата се установява, че контролният орган
е установил
система за видео контрол в МПС – служебен автомобил с рег. № ***. За тези
обстоятелства е съставен протокол за използване на АТСС TRF 1–M №585 дата на
използване 17.12.2017г., с рег. №316р-40110 от 22.12.2017г., който е приет и
вложен като доказателство по делото. В този протокол е отбелязано, че АТСС е
разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и
нормативните предписания.
Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП /бр.
101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г. / - При нарушение, установено и заснето
с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от министъра на вътрешните работи.
Съгласно разпоредбата на §6, т.65 от
ДР на ЗДвП - АТСС са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на
контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
От представените по делото писмени доказателства
се установява, че използваното в случая техническо средство - TFR1 – М №0585,
представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение тип TFR1-M. Съдът намира, че използваната в случая контролна мобилна
система предполага наличието на съответни полицейски служители, което от своя
страна противоречи на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, съгласно която ел.
фиш се издава в отсъствието на контролни органи.
Действително с бр. 36 на ДВ на
19.05.2015 г., е обнародвана Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата, която е издадена от Министъра на
вътрешните работи, като съгласно чл.11, ал.1 от същата, за измерване на
скоростта от мобилно АТСС се използват служебни автомобили или мотоциклети,
движещи се в пътнотранспортния поток, или работещи на място за контрол, а съгласно
ал.2, в случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на
движение, нарушителите се спират на място и се предприемат действия за
реализиране на административно наказателна отговорност за извършеното
нарушение, като за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение,
електронни фишове не се издават. От тук следва извода, че с цитирания по-горе
подзаконов нормативен акт е регламентирана възможност, при установяване на
нарушения с мобилно АТСС, което работи на място, да бъде издаден електронен
фиш, тъй като забраната се отнася само до констатирани нарушения, установени от
мобилно АТСС във време на движение. В този смисъл е и чл.10, ал.1 от цитираната
по-горе наредба, който въвежда задължение към контролния орган, за всяко
използвано мобилно АТСС да се попълва протокол, съгласно приложението.
В тази връзка е налице противоречие
между разпоредбите на Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата и тези на Закона за движение по пътищата относно
възможността да бъде издаван електронен фиш при установяване и заснемане на
нарушение с мобилни АТСС, като според Наредбата това е възможно при монтирано
върху спрял автомобил мобилно АТСС, а според закона, това е невъзможно, тъй
като при всички случаи мобилното АТСС установява нарушението в присъствие на
контролен орган.
При установения в чл.15, ал.3 от
Закона за нормативните актове принцип за приложимост на по-високия по степен
нормативен акт, когато постановление, правилник, наредба или инструкция му
противоречат следва да бъде приложен установения със ЗДвП режим на установяване
и заснемане с АТСС на нарушения, при които се съставят електронни фишове, а
именно - при установяване на такива с АТСС в отсъствие на контролен орган,
каквито са само стационарните.
Съдът намира, че в случая на жалбоподателя е следвало да бъде съставен АУАН
и издадено НП. Допуснатите нарушения, не могат да бъдат санирани и са
достатъчно основание за отмяна на обжалвания ЕФ. Тъй като се касае за допуснати от административно-наказващия
орган съществени процесуални нарушения, довели до нарушения на императивни
разпоредби на ЗАНН, наличието на тези нарушения обуславя отмяна на ел. фиш.
Поради това не следва да се обсъждат и доводите по същество на страните, както
и направените възражения, тъй като въпросите има ли извършено нарушение, кой е
неговият автор и има ли той вина, следва да бъдат разгледани само при
законосъобразно протекъл процес на административно наказание, но не и когато
самото производство е водено и завършено порочно.
По изложените съображения, съдът
приема, че атакуваният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, следва да бъде отменен.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система серия К № 2128749 издаден от ОД на МВР Плевен, с който на жалбоподателката
Г. П.П. - С. на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е
наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева, за нарушение на
чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните пред
Административен съд – гр. Плевен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: