Решение по дело №622/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 април 2022 г. (в сила от 13 април 2022 г.)
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20217160700622
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 51

гр. Перник, 13.04.2022

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Административен съд–Перник, в открито съдебно заседание на седемнадесети март през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Мария Христова

         При секретаря Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Христова административно дело № 622/2021г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 3, във вр. с ал. 1 от КСО.

         Образувано е по жалба, подадена от Д.Д.П.,*** против Решение КПК-68 от 18.11.2021г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалба против разпореждане № 131-03-64-4 от 28.09.2021г., издадено от ръководител на осигуряването за безработица в ТП–Перник на НОИ, с което на основание чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО е отменено разпореждане № 131-03-64-1 от 18.11.2019г., с което е било отпуснато парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 10.10.2019г. до 09.09.2020г. в размер на 28.03лв. дневно.

         В жалбата се сочи, че обжалвания акт е незаконосъобразен. Посочва се, че жалбоподателката е работила по трудово правоотношение, поради което е задължително осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 1 от КСО и има право да получи парично обезщетение за безработица. Иска  оспореното решение на Директора на ТД на НАП–Перник и потвърденото с него разпореждане да се отменят, както и да се присъдят сторените по делото разноски.

         В съдебно заседание, жалбоподателката, редовно призована за представител изпраща адв. Х.Б.,***. Поддържа жалбата и пледира същата да се уважи. Претендира присъждане на разноски.

         Ответникът по жалбата-директор ТП-Перник към НОИ за представител изпраща в съдебно заседание юрисконсулт С.. Оспорва жалбата като неоснователна. Излага аргументи за законосъобразност на оспорения акт и иска жалбата де се отхвърли. Заявява претенция за присъждане на юрисконсулско възнаграждение.

         Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

По допустимостта:

Жалбата  е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, за което  оспореният административен акт създава задължения, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО решение на Директора на ТП на НОИ–Перник, поради което е процесуално допустима.

По фактите:

От името на „М ****“ЕООД, с ЕИК ****, в качеството му на осигурител  са подавани данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за осигурено лице Д.Д.П. за периода от 23.08.2019г. до 09.10.2019г.

Със заявление вх.131-03-64 от 12.11.2019г., придружено със заповед  № 001/10.10.2019г. за прекратяване на трудов договор Д.Д.П. е поискала отпускане на парично обезщетение за безработица.

С разпореждане № 131-03-64-1 от 18.11.2019г. на ръководител по осигуряването за безработица е отпуснато парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 10.10.2019г. до 09.08.2020г. в размер на 28.03лв. дневно.

П.  декларира започване на трудова дейност, считано от 13.07.2020г., поради което с разпореждане № 131-03-64-3 от 22.07.2020г. ръководител по осигуряването за безработица е прекратил изплащането на парично обезщетение за безработица отпуснато с разпореждане № 131-03-64-1 от 18.11.2019г.

Между страните не е спорно, че към момента на отпускане на паричното обезщетение за безработица Д.П. е отговаряла на изискванията на КСО за отпускането му.

На „М ****“ЕООД е извършена проверка на разходите да държавното обществено осигуряване във връзка с удостоверяване на осигурителен стаж и доход на лице, за което са подавани данни от това дружество. При проверката са констатирани нарушения на осигурителното законодателство. Резултатът от нея е отразен в Констативен протокол № КВ-5-13-00962469/14.07.2021 г. Установено е, че дружеството след 28.06.2018г. не е извършвало търговска дейност и неоснователно са подавани данни за лица, тъй като същите не са упражнявали трудова дейност, за която да възникне основание за осигуряване. На 14.07.2021г. на основание чл. 108, ал. 3 от КСО старши инспектор по осигуряването при ТП–Перник на НОИ е издал задължителни предписания № ЗД-1-13-00962654 на „М ****“ЕООД за заличаване на подадените данни по чл. 5, ал. 4 от КСО на конкретно посочени лица, сред които и жалбоподателката. Същите са връчени по реда на чл. 110, ал. 4 от КСО на осигурителя.  Няма данни да са обжалвани, поради което съдът приема, че са влезли в сила на 01.09.2021г.  Определеният срок за доброволното им изпълнение е 14 работни дни, считано от получаването им и същият е изтекъл на 15.09.2021г. В този срок указанията не са изпълнени, поради което данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, в т. ч. и за жалбоподателя са заличени служебно от регистъра по чл. 80 от ДОПК на основание чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда на подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица. Данните в регистъра са заличени на 23.09.2021г., видно  от справка РОЛ, в това число са заличени и данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за жалбоподателката  подавани от „М ****“ЕООД за периода от 23.08.2019г. до 09.10.2019г..

Въз основа на изложеното ръководител на осигуряването за безработица при ТП - Перник на НОИ приел, че е налице предпоставката на чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО – представени са нови документи или доказателства, които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение за безработица и е издал оспореното разпореждане № 131-03-64-4 от 28.09.2021г., с което е отменил разпореждане № 131-03-64-1 от 18.11.2019г., с което е отпуснато парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 10.10.2019г. до 09.09.2020г. в размер на 28.03лв. дневно.

С разпореждане № 131-03-64-5 от 28.09.2021г. на основание чл. 54ж, ал. 1, във вр. с чл. 10 от КСО е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО.

С разпореждане № 131-03-64-6 от 28.09.2021г. на основание чл. 114, ал. 3, във вр. с ал. 2, т. 2 от КСО жалбоподателката е задължена да възстанови добросъвестно полученото обезщетение за безработица в размер на 4624.95лв. за периода от 10.11.2019 г. до 12.07.2020 г.

Разпорежданията са връчени на 04.10.2021 г. и са обжалвани. Директор на ТП – Перник на НОИ с резолюции с №№ КПК-47 и КПК-48 от 18.11.2021 г. е спрял административните производства по обжалване на разпореждане № 131-03-64-5 от 28.09.2021г.  и № 131-03-64-6 от 28.09.2021г..

В срока по чл. 117, ал. 3 от КСО ръководителят на ТП-Перник на НОИ е издал решение № КПК-68 от 18.11.2021г., с което е отхвърлил жалбата против разпореждане № 131-03-64-4 от 28.09.2021г., като неоснователна. Решението на директора на ТП на НОИ-Перник е предмет на съдебен контрол в настоящото производство.

В хода на съдебното обжалване са изслушани показанията на свидетелката Х.С.Г., според които жалбоподателката  работела във фирма за ****ика на длъжност ****, но реално работела като **** на адрес гр. Перник, ул. ****При горните фактически констатации, настоящият състав на Административен съд - Перник, прави следните изводи:

По правото:

Предмет на съдебен контрол в настоящото производство съгласно чл. 118, ал. 1 от КСО е решението на Ръководителя на ТП-Перник към НОИ. Оспореното решение е валидно и допустимо. Издадено е след надлежно сезиране с жалба вх. № № 1012-13-124/18.10.2021 г., по реда на чл. 117, ал. 1 от КСО и в срока за обжалване по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО.

Издадено е от компетентен орган, съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО – Директора на ТП - Перник на НОИ и в посочения в същата разпоредба едномесечен инструктивен срок. Обективирано е в изискуемата писмена форма и отговаря на изискването за мотивираност съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО.

При издаването му е спазена предвидената в закона форма, съобразно изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган споделя извода на издателя на административния акт за наличие на предпоставките по чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО за отмяна на влязлото в сила Разпореждане № 131-03-64-1/18.11.2019 г. за отпускане на парично обезщетение за безработица, тъй като са представени нови документи или доказателства, които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение за безработица.

В производството по административен контрол за законосъобразност не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, представляващи основание за отмяната му.

Решението на директора на ТП – Перник на НОИ е правилно и законосъобразно. Правилно е прието, че Разпореждане № 131-03-64-4 от 28.09.2021г.  е издадено от материално и териториално компетентния орган, съгласно чл. 54ж, ал. 1 от КСО – ръководител на осигуряването за безработица при ТП - Перник на НОИ. Същото отговаря на изискването за писмена форма и съдържание, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. При провеждане на административното производство са спазени процесуалните правила, регламентирани в Наредбата за отпускане и изплащане на обезщетения за безработица. Изпълнени са изискванията за служебно събиране на доказателства и изясняване на всички относими факти и обстоятелства. Съответен на закона е изводът на административния орган за наличие на предпоставката по чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО за отмяна на влязло в сила разпореждане, с което е отпуснато парично обезщетение за безработица. Съгласно цитираната норма влязлото в сила разпореждане за отпускане на парично обезщетение за безработица може да се отмени от органа, който го е издал, когато са представени нови документи или доказателства, които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение за безработица.

Спорно по делото е обстоятелството налице ли са документи или доказателства по смисъла на чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО, представляващи основание за отмяна на влязло в сила разпореждане. Видно от приложената административна преписка данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подавани за жалбоподателката от осигурителя „М ****“ЕООД, за периода от 23.08.2019 г. до 09.10.2019 г. са заличени на 23.09.2021 г. по силата на задължителни предписания № ЗД-1-13-00962654/14.07.2021 г., издадени от контролен орган на ТП – Перник на НОИ.

За възникване право на парично обезщетение за безработица едно от кумулативно изискуемите условия е прекратяване на осигуряването, изхождайки от чл. 54а, ал. 1 от КСО. С отмененото разпореждане № 131-03-64-1/18.11.2019 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП – Перник на НОИ, на жалбоподателката  е отпуснато парично обезщетение за безработица, поради прекратяване на осигуряването му от осигурителя „М ****ика“ЕООД. Следователно доказателствата за заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подавани от този осигурител представляват основание по чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО за отмяна на разпореждането за отпускане на обезщетение за безработица, за издаването, на което са били взети предвид. От това следва, че разпореждането, предмет на съдебен контрол е издадено при наличие на материалните предпоставки за това и е законосъобразно. С този акт единствено се възобновява висящността на производството по заявление с вх.131-03-64 от 12.11.2019г. на  Д.П., с което е  поискано отпускане на парично обезщетение за безработица. С разглеждания в настоящето производство акт не се решава въпроса по същество, нито се отказва отпускане на парично обезщетение за безработица.

Изложените аргументи касаещи законосъобразност на задължителните предписания № ЗД-1-13-00962654/14.07.2021 г. на контролен орган на ТП – Перник на НОИ не могат да се разглеждат в настоящето производство. Задължителните предписания са индивидуален административен акт, издаден в различно административно производство, страни по което са осигурителят и контролният орган. Затова проверката за законосъобразността им може да се осъществи само по подадена срещу тях жалба от лице с правен интерес, в отделно производство. Извършването на инцидентен съдебен контрол за законосъобразността им в настоящото производство е недопустимо. От доказателствата по делото се установява, че същите не са обжалвани и са изпълнени. Затова съдът е длъжен да зачете последиците им – заличаване на данни по чл. 5, ал. 4 по КСО подадени от „М ****“ЕООД  за жалбоподателката за периода от 23.08.2019г. до 09.10.2019г.. Това е и фактическото основание за издаване на разпореждането, предмет на съдебен контрол. С оглед на изложеното се приема, че разпореждане № 131-03-64-4 от 28.09.2021г. е издадено при наличие на посоченото в него фактическо основание и е материално законосъобразно. При осъществения съдебен контрол не се констатират отменителни основания по чл. 146, т. 4 от АПК.

При осъществения съдебен контрол не се установиха основния за отмяна на  решението на директора на ТП–Перник на НОИ. Същото е издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и правилно приложение на материалния закон. Жалбата на Д.П. против Решение КПК-68 от 18.11.2021г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалба вх. № 1012-13-124/18.10.2021г. против разпореждане № 131-03-64-4 от 28.09.2021г., издадено от ръководител на осигуряването за безработица в ТП–Перник на НОИ, с което е отменено разпореждане № 131-03-64-1 от 18.11.2019г., с което е било отпуснато парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 10.10.2019г. до 09.09.2020г. в размер на 28.03лв. дневно е неоснователна и ще се отхвърли.

По разноските:

При този изход от спора ответната страна има право на разноски. Същите са поискани своевременно от участвалият по делото процесуален представител. На основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъдят съдебни разноски за юрисконсултско възнаграждение. Същите се определят  по реда на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и се присъждат в размер на 100.00 лв..

Настоящото производство е по жалба срещу решение, издадено по оспорване на разпореждане от категорията по чл. 117, ал. 1, т. 2, б. "б" от КСО, поради което и на основание чл. 119 от КСО решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник               

Р  Е  Ш  И:

ОТХВЪРЛЯ жалба на  Д.Д.П. против Решение КПК-68 от 18.11.2021г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт.

ОСЪЖДА Д.Д.П.,  с ЕГН **********,*** да заплати на Териториално поделение – Перник на Националния осигурителен институт съдебни разноски  в размер на 100 лв. /сто лева/.

РЕШЕНИЕТО на основание чл. 119 от КСО не подлежи на обжалване.

        

                                                                                     СЪДИЯ:/п/