Решение по дело №105/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юни 2022 г.
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20227220700105
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 144

 

гр. Сливен 28.06.2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на двадесети юни,  две  хиляди двадесет и втора година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Ваня Костова, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 105/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба на С.З.К., ЕГН **********, с адрес ***, УРН ****, чрез адв. Д.О. ***, срещу Заповед № РД-09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, с която е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г., В ЧАСТТА относно два парцела с идентификатори № 04443-35-1-3 с площ 2,63 хектара и идентификатор № 04443-35-1-7 с площ 0,98 хектара, заявени от С.З.К. за подпомагане за кампания 2021 г..

В жалбата си оспорващият твърди, че заповедта в оспорената част е материално и процесуално незаконосъобразна, постановена в нарушение на административно производствените правила, при липса на мотиви, в противоречие на материалния закон и на целта на закона. Заявено е искане за отмяна на заповедта в оспорената ѝ част и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се явява лично и с  упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли да бъде уважена. Претендира разноски, за което прилага списък.

Административният орган – Министъра на земеделието, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата.  Прави възражение за недопустимост на жалбата, поради липса на правен интерес. Алтернативно моли да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на сторените по делото разноски.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият С.З.К. е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ **** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. През 2021 г. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания с Уникален идентификационен номер /УИН/ ********. Процесните парцели с композитни номера: 04443-35-1-3 и 04443-35-1-7 са заявени с код култура 150000 и култура Картофи.

При определяне границите на слоя „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. за процесните парцели, няма извършвано облитане и въздушно заснемане - няма актуална за 2021 г. ЦОФК. Използвани за определяне на границите на слоя „ПДП" е въздушното заснемане от 2020 г. На парцелите с идентификатори № 04443-35-1-3 с площ 2,63 хектара и идентификатор № 04443-35-1-7 с площ 0,98 хектара, заявени от С.З.К. за подпомагане за кампания 2021 г. е извършена специализирана теренна проверка на място на физически блок, на 13.08.2021 г. от Н. на ОС „Земеделие“ гр. С.Т. В. Т. (Протокол № 1 / ФБл: 04443-35). Проверката е извършена въз основа на Заповед № РД09-761/27.07.2021 г. на Министъра на земеделието. В резултат от извършената проверка, е установено, че процесните парцели с № 04443-35-1-3 и № 04443-35-1-7 за Кампания 2021 г. са с цялата си площ в границите на слоя „ПДП". Границата на слоя „ПДП" за Кампания 2021 г. остава същата като през предходната кампания. Промяна има само в начина на трайно ползване (НТП) на ФБ, който е изменен от ОЗ (Обработваеми земи) на ПМЛ (Пасища, мери и ливади). Смяната на НТП е отразена в колона 1 ФБл на таблицата с общи данни за теренната проверка. За процесните земеделски парцели с № 04443-35-1-3 с площ 2,63 хектара и № 04443-35-1-7 с площ 0,98 хектара, за Кампания 2021 г. няма извършвани други специализирани теренни проверки на място (СТПнМ) от органите на ОСЗ или ОДЗ гр. Сливен и/или проверки на място (ПнМ) от органите на ДФЗ – ТИ.

Със заповед № РД09-1194/15.12.2021 г. министърът на земеделието одобрява проекта на специализирани слоеве „Физически блокове“ и ПДП за кампания 2021 г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2021 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки през годината от страна на областните и общински структури на МЗ, съгласно чл. 15, ал.2, т. 1 и 2 от Наредба № 105 от 2006 г. Предоставена е възможност в срок до 07.01.2022 г. на земеделските стопани да подадат възражения, относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадане на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализирания слой „ПДП“ за кампания 2021 г.  Жалбоподателят С.З.К. не е подал възражение в указания срок срещу границите и обхвата на слоя „ПДП“ за кампания 2021 г.

С оспорената Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 като част от Система за идентификация на земеделските парцели.

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 20 от 11.03.2022г.

По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и.П.З. със специалност „Г. и к.“, чиито заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал.

От заключението на вещото лице З. е установено, че: За кампания 2021 г. С.З.К. е заявил за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на процесните парцели с композитни номера: 04443- 35-1-3 и 04443-35-1-7 с код култура 150000 и култура Картофи. Специализираният слой ПДП за кампания 2021, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, е обновен без да е извършвано облитане и въздушно заснемане, като е използвана за онагледяване на границите на слоя „ПДП" от въздушно заснемане от 2020 г.. За процесните парцели с номера 04443-35-1-3 и 04443-35-1-7 е извършена специализирана теренна проверка на място на физически блок, на 13.08.2021 г. от Началника на ОСЗ гр. Сливен Т. В. Т. (Протокол № 1 / ФБл: 04443-35). В резултат от извършената проверка, е установено, че процесните парцели с композитни номера 04443-35-1-3 и 04443-35-1-7 за Кампания 2021 г. са с цялата си площ в границите на слоя „ПДП". Границата на слоя „ПДП" за Кампания 2021 г. остава същата в сравнение като през предходната кампания. Промяна има само в начина на трайно ползване (НТП) на ФБ, който е изменен от ОЗ (Обработваеми земи) на ПМЛ (Пасища, мери и ливади). За процесиите земеделски парцели с № 04443-35-1-3 с площ 2,63 хектара и № 04443-35-1-7 с площ 0,98 хектара, за Кампания 2021 г. няма извършвани други специализирани теренни проверки на място (СТПнМ) от органите на ОСЗ или ОДЗ гр. Сливен и/или проверки на място (ПнМ) от органите на ДФЗ - ТИ, в следствие на което няма и други съставени протоколи от теренни проверки. Вещото лице посочва, че към момента на проверката (13.08.2021 г.) на снимките не се наблюдават картофени насаждения, но тъй като няма образование и специални познания на агроном и не може да определи, дали на заявените за подпомагане площи на парцели 04443-35-1-3 и 04443-35-1-7, до датата на извършване на специализираната теренна проверка на място 13.08.2021 г, е имало засадени картофи.

 Изслушана е и приета съдебно-счетоводна експертиза, от която се установява, че съгласно представените първични счетоводни документи за продажба на продукция - фактура и кредитни известие към нея земеделския производител – С.З.К. е продал на 03.11.2021г. на „Фито Протект" ЕООД 74 200 кг. картофи, като вещото лице посочва, че издадените първични счетоводни документи за продажба и организацията на счетоводната система на земеделския производител не съдържат информация, от която по категоричен начин да се докаже от кой физически блок (поземлен имот) е продукцията.

По делото са разпитани като свидетели Д. Д. Д. – к. на с. Б. и Г. П. Г.- у. в с., в з., във в. на к.. От показанията им се установява, че процесните парцели, находящи се в с. Б. се обработват от земеделския производител, чрез засаждане на картофи. През 2021 г. парцелите са били обработени, засадени с картофи, като към момента на проверката месец август, същите не са били извадени. Действително площите са били покрити с трева, тъй като когато изгорял картофа имало трева, която се косяла и тогава се вадели картофите. Свидетелите са категорични, че през 2021 г. площите на процесните парцели са засадени и е реализирана продукция от картофи.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ на 11.03.2022 г. Жалбата срещу заповедта е подадена на 24.03.2022 г. в деловодството на АС - Сливен. Жалбата е подадена от надлежна страна и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Относно направеното възражение за липса на правен интерес, съдът намира същото за неоснователно, поради следното : Не се спори, че процесните парцели с идентификатор № 04443-35-1-3 и № 04443-35-1-7 за Кампания 2021 г. са с цялата си площ в границите на слоя „ПДП". Оспорва се промяната в начина на трайно ползване, който в резултат от извършената специализирана теренна проверка на физическия блок, на 13.08.2021 г. е изменен от ОЗ (Обработваеми земи) на ПМЛ (Пасища, мери и ливади). Съгласно чл.33а, ал. 5 от ЗПЗП Обхватът на данни от Системата за идентификация на земеделските парцели за съответната година, които се публикуват на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и на Държавен фонд "Земеделие", се определя с наредбата по чл. 30, ал. 6, като задължително се включват цифрови географски данни за площи, допустими за подпомагане, и постоянно затревени площи. Според чл. 15a, ал. 1  от Наредба 105 от 2006 г. данните по чл. 33а, ал. 5 от ЗПЗП включват:1. идентификатор, начин на трайно ползване и граници на физически блок; 2. идентификатор на физически блок и граници на допустими за подпомагане площи в него; 3. информация за област, землище, ЕКАТТЕ и граници на постоянно затревени площи. С оспорената заповед се одобрява окончателния специализиран слой „ПДП“ за кампания 2021 г. именно като част от Системата за идентификация на земеделските парцели. Тъй като в тази система процесните парцели са с променен начин на трайно ползване, независимо, че попадат в слоя „ПДП“, а въз основа на окончателния специализиран слой, който се предоставя на Разплащателната агенция за прием на заявленията за подпомагане, съответно изплащане на субсидии, обуславя наличието на правен интерес от оспорване.

 Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалваната част от административния акт, с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, счита жалбата за основателна.

Оспорената заповед е обективирана в писмена форма и е издадена от административен орган, разполагащ с материална и териториална компетентност.

Според чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Член 33а, ал. 1 от ЗПЗП регламентира правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. В ал. 2 на чл. 33а от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.

При така извършения преглед на нормативната уредба, обжалваната заповед се явява валидно издадена, при спазване на изискванията за форма и на административнопроизводствените правила.

Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието е подписана с електронен подпис, валиден към датата на подписване от самия министър / л. 93/, поради което се явява и издадена от компетентен орган.

На следващо място е необходимо да бъде посочено, че предвид спецификата на административния акт, а именно с него да бъде одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, обективно не е възможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Съгласно Тълкувателно решение № 16/75 г. на ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт. Издаването на заповедта за одобряване на слоя „ПДП“ не се извършва по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което за мотивирането е достатъчно административната преписка да съдържа проверими данни и доказателства за начина, по който е определен специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", от които да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки, както и в протокола от извършената теренна проверка. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о./.

 При постановяване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в разпоредбите на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая предвидените административнопроизводствени правила са спазени, като видно от приложената административна преписка, производството е открито със заповед, издадена на правно основание чл. 16б, ал. 1 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г., която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с проекта на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Жалбоподателят не е упражнил правото си да подаде възражение. Последвало е издаване на заповед по чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., която в оспорената си част е определила, че процесните БЗС са изцяло попадащи в обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", но е променено предназначението им. Същата е обнародвана в "Държавен вестник". Поради което неоснователно е възражението на оспорващия за допуснати съществени нарушения в процедурата по издаване на заповедта.

Заповедта в оспорената и част е постановена при неправилно приложение на материалния закон, поради следните съображения :

Съгласно чл. 15, ал. 2 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП; 4. други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието, храните и горите има достъп и може да използва при липса на информация по т. 1 – 3. От анализа на цитираната разпоредба следва, че административният орган може алтернативно да избере един от посочените в Наредбата способи, като извършването на специализирани теренни проверки и проверки на място не е задължително.

В конкретния случай за през Кампания 2021 г. на процесните парцели с идентификационни № 04443-35-1-3 и № 04443-35-1-7, няма извършвано облитане и въздушно заснемане, т.е. няма актуална за 2021 г. ЦОФК. Използвана е ЦОФК от 2020 г. Извършена е специализирана теренна проверка на място на ФБ. Въз основа на нея, е установено, че процесните парцели за Кампания 2021 г. са с цялата си площ в границите на слоя „ПДП". Промяна има само в начина на трайно ползване (НТП) на ФБ, който е изменен от ОЗ (Обработваеми земи) на ПМЛ (Пасища, мери и ливади).

В тежест на жалбоподателя в това производство, с оглед положителния характер на фактите, които го ползват, е да докаже, че процесните имоти са били поддържани и са отговаряли на условията за подпомагане, а именно, че са обработваеми земи. Това доказване в случая оспорващият проведе успешно. От експертизата на вещото лице геодезист се установява, че за Кампания 2021 г., парцелите с идентификационен № 04443-35-1-3 и № 04443-35-1-7 са в слоя „ПДП" с цялата си площ.  Съгласно Чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ Допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9. От показанията на свидетелите Д. Д. и Г. Г. се установява, че процесните парцели, находящи се в с. Б. се обработват от земеделския производител, като през 2021 г. са били обработени, засадени с картофи, като към момента на проверката месец август, същите не са били извадени. Свидетелите са категорични, че през 2021 г. площите на процесните парцели са засадени и е реализирана продукция от картофи. Това се потвърждава и от изготвената счетоводна експертиза, съгласно която според представените първични счетоводни документи за продажба на продукция - фактура и кредитни известие към нея земеделския производител е продал на 03.11.2021 на „Фито Протект" ЕООД 74 200 кг. картофи. Съдът кредитира показанията на свидетелите по отношение на извършваните дейности в парцелите на ЗП – С.К., като взаимно допълващи се. Извършвани са дейности по изораване, сеитба, загърляне, вадене на картофи. Свидетелят Г. заявява, че лично е участвал в сеитбата, в загърлянето, във ваденето. Следователно са извършвани дейности по смисъла на  чл. 5, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ и неправилно е променен начина на трайно ползване  на парцелите, който е изменен от ОЗ (Обработваеми земи) на ПМЛ (Пасища, мери и ливади). Поради което настоящият съдебен състав приема за оборени констатациите за състоянието на парцелите. Следователно оспорената в частта заповед е издадена в несъответствие с приложимите материално - правни норми, доколкото процесните парцели отговарят на критериите за допустимост, подробно описани в Наредба № 2/2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да се отмени в частта, в която в одобрения окончателен специализиран слой неправилно е променен  начина на трайно ползване на парцел с идентификатор № 04443-35-1-3 с площ 2,63 хектара и парцел с идентификатор № 04443-35-1-7 с площ 0,98 хектара, заявени от С.З.К. за подпомагане за кампания 2021 г., който е изменен от ОЗ на ПМЛ .

 Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно мотивите на настоящото решение.

При този изход на спора, на жалбоподателя ще следва да бъдат присъдени сторените в настоящото производство разноски в размер 1210 лева, от които 10 лв. - държавна такса и 500 лева депозит за вещи лица и 700 лева за адвокатско възнаграждение.

Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2, вр. чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД-09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, с която е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г., В ЧАСТТА, в която в одобрения окончателен специализиран слой е променен  начина на трайно ползване на парцели с идентификатор № 04443-35-1-3 с площ 2,63 хектара и идентификатор № 04443-35-1-7 с площ 0,98 хектара, заявени от С.З.К. за подпомагане за кампания 2021 г., който е изменен от Обработваеми земи на Пасища, мери и ливади.

ВРЪЩА преписката на Министъра на земеделието за ново произнасяне в отменената част при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение, като определя за това срок от 30 дни, считано от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на С.З.К., ЕГН **********, с адрес *** направените по делото разноски в размер на 1210 /хиляда двеста и десет/ лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: