Решение по дело №1163/2023 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 22
Дата: 29 януари 2024 г.
Съдия: Маргарита Пламенова Алексиева
Дело: 20231510201163
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 22
гр. Дупница, 29.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, II-РИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на двадесет и трети януари през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Маргарита Пл. Алексиева
при участието на секретаря Ива Д. Г.
като разгледа докладваното от Маргарита Пл. Алексиева Административно
наказателно дело № 20231510201163 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП) № 99 от 22.08.2023 г., издадено от
Румяна Божидарова Петкович-Маринова - директор на дирекция ,,Контролна и превантивна
дейност“, упълномощена да изпълнява правомощията на директор на Регионална инспекция
по околната среда и водите (РИОСВ) – София със Заповед № РД-97/24.09.2021 г. на
директора на РИОСВ, с което на „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД, с ЕИК ********* и адрес на
управление: с. Големо село, обл. Кюстендил, представлявано от изпълнителния директор
Любомир Спасов, на основание чл.164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда
(ЗООС), е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 220 000
(двеста и двадесет хиляди) лв., за нарушение на чл. 123в, т. 2 във вр. с чл. 164, ал. 1 от
ЗООС.
В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност и неправилност на атакуваното
наказателно постановление с искане да бъде отменено или в условията на алтернативност -
в случай, че съдът приеме, че НП е законосъобразно и правилно, да измени размера на
наложеното наказание в предвидения от закона минимум. В съдебно заседание чрез
юрисконсулт Г., се поддържа направеното в жалбата искане.
Въззиваемата страна чрез юрисконсулт Пенева излага съображения за
неоснователност на жалбата и моли атакуваното НП да бъде потвърдено. Относно размера
на наложената имуществена санкция акцентира на отегчаващите факти и обстоятелства,
изложени в НП.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
1
съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна:
На „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД, с адрес на управление с. Големо село е било издадено
Комплексно разрешително № 45-Н4/09.04.2019г. от изпълнителен директор на
Изпълнителна агенция по околната среда към Министерството на околната среда и водите.
На 23.02.2023 г. е извършена извънредна проверка във връзка с постъпил сигнал, на
ТЕЦ ,,Бобов дол“ АД с. Големо село, общ. Бобов дол, обл. Кюстендил. По пътя към
централата, от автомагистрала ,,Струма“ в 13:20 ч. е осъществен оглед на площадката на
ТЕЦ ,,Бобов дол“. От посочената позиция от проверяващите било възприето и наблюдавано
едновременно и организирано изпускане на отпадъчни газове в атмосферния въздух от
изпускащи устройства (ИУ) № 2 и № 4. При проверка на територията на производствената
площадка на ТЕЦ ,,Бобов дол“ и от представена справка от информационна система
,,Елекон“ било установено, че в 15:12 ч. на 23.02.2023 г. в централата се експлоатират ЕК №
1 със 141 МW електрическа мощност и ЕК 2 със 148 МW електрическа мощност, а ЕК № 3
не работи. РИОСВ София не е уведомена писмено за настъпили аварии със СОИ1 и СОИ2
на 23.02.2023 г. и превключване на енергийни котли – част от голямата горивна инсталация.
В представения дневник на дежурен инженер на смяна (ДИС), смяна ,,Г“ на 23.02.2023 г. до
момента на проверката няма записи за осъществени включвания и/или изключвания на
енергийните котли в централата, няма вписана авария с пречиствателните съоръжения:
СОИ1 и СОИ2. При извършения оглед на производствената площадка е констатирано
изпускане на емисии с кафяво-жълт цвят от ИУ № 1, които вятърът насочва към село Големо
село. При проверка на командна зала към сероочистващите инсталации е установено, че
СОИ 1 е в нормален режим на работа. В оперативния дневник на операторите на СОИ, няма
вписани аварийни ситуации с пречиствателните съоръжения, настъпили на 23.02.2023 г.,
които да налагат спиране на СОИ1. В момента на проверката, при която е констатиран
изпускане на отпадъчни газове чрез ИУ № 1, не са налице преходни режими на работа на
инсталацията, превключвания на ЕК1, ЕК2 и ЕК3 или авария на СОИ. За установеното
отвеждане на отпадъчни газове към ИУ № 1 операторът не е уведомил директора на РИОСВ
– София по факс или електронна поща и по мобилен телефон. За направените констатации
от извършената проверка е съставен Констативен протокол №ККФОС-СГ-4/23.02.2023 г.
Във връзка с констатираното нарушение, а именно отвеждане на отпадъчни газове към ИУ
№ 1, без наличие на преходни режими на работа или авария на СОИ и на основание чл. 40,
ал. 1 от ЗАНН с констативния протокол изпълнителния директор на ТЕЦ ,,Бобов дол“ АД е
поканен да се яви на 27.02.2023 г. в 11.00 ч. в РИОСВ – София на посочения адрес за
съставяне на акт за установяване на административно нарушение или в случай на обективна
невъзможност за явяване, да бъде изпратен упълномощен с нотариално заверено
пълномощно представител на юридическото лице, който да притежава право да подписва
документи, ангажиращи административнонаказателната отговорност на дружеството.
Препис от констативния протокол е връчен на Д С. В. – главен инженер на ТЕЦ ,,Бобов дол“
АД, който при разпита си в съдебно заседание заявява, че е присъствал на проверката
извършена на 23.02.2023 г., връчен му е препис от протокола и е уведомил директора на
2
ТЕЦ ,,Бобов дол“ за поканата, съдържаща се в констативния протокол да се яви на
посочената там дата за съставяне на АУАН.
Горната фактическа обстановка, установена въз основа на констативния протокол, е
отразена в съставения на 27.02.2023 г. АУАН № 19/2023 г. от актосъставител С. Г. - гл.
експерт в отдел ,,ККФОС“ в присъствие на свидетел М. С.. Прието е, че ТЕЦ „Бобов дол“
АД, в качеството си на оператор на горивна инсталация за производство на електрическа
енергия не изпълнява условие, заложено в комплексното разрешително (КР) № 45-Н4/2019
г., издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда, а
именно: Условие 9.2.6. „След изпълнение на условие 2.1. на притежателя на настоящето
разрешително се разрешава отвеждане на отпадъчните газове от Енергиен котел № 1,
Енергиен котел № 2 и Енергиен котел № 3 към ИУ № 1 единствено при преходни режими на
работа на инсталацията или авария на СОИ, при спазване на Условие 9.2.7, Условие 9.2.11,
Условие 9.2.13, Условие 9.2.14 и Условие 9.2.15. За всяко отвеждане на отпадъчни газове
към ИУ № 1 операторът е длъжен, в срок не по-дълъг от 48 часа, да уведоми за това
директора на РИОСВ по факс или електронна поща и по мобилен телефон. АУАН е
съставен в отсъствие на представител на дружеството-нарушител. АУАН е изпратен за
връчване чрез кмета на Община Бобов дол. На АУАН е отбелязано, че е връчен препис на
15.06.2023 г. на Любомир Спасов – изпълнителен директор на ТЕЦ ,,Бобов дол“ АД. Не са
отразени писмени възражения и обяснения. Такива не са постъпвали и в срока по чл. 44 от
ЗАНН. Въз основа на така съставения АУАН е издадено и обжалваното НП, с което на
основание чл.164, ал.1, вр. чл.123в, т. 2 от ЗООС, на ТЕЦ „Бобов дол“ АД е наложена
имуществена санкция в размер на 220 000 лв. за нарушение на чл.123в, т.2, във вр. с чл. 164,
ал.1 от ЗООС. НП е изпратено на дружеството-жалбоподател и е получено на 28.08.2023 г.,
видно от известие за доставяне.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на показанията на
разпитаните в съдебно заседание свидетели С. Г., М. С. и Д В., както и въз основа на
събраните по делото множество писмени доказателства, приобщени по реда на чл. 283 НПК.
Съдът приема с доверие заявеното от свидетелите – служители на въззиваемата страна,
доколкото същите описват еднопосочно, последователно, логично и с достатъчно
конкретика обстоятелства и факти, които са възприели при осъществяване на конкретни
техни служебни действия. Липсват данни за каквато и да е тяхна предубеденост спрямо
дружеството-жалбоподател. Всичко изложено от свидетелите се потвърждава от събраните
по делото писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Жалбата е подадена в срок и от надлежно легитимирано лице, поради което е
допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
АУАН е съставен от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия
въз основа на представената по делото заповед на директора на РИОСВ - София, а НП е
издадено от Румяна Божидарова Петкович-Маринова - директор на дирекция ,,Контролна и
3
превантивна дейност“, упълномощена да изпълнява правомощията на директор на
Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – София със Заповед № РД-
97/24.09.2021 г. на директора на РИОСВ. Процесните АУАН и НП са формално редовни
актове и съдържат всички изискуеми реквизити по ЗАНН. Нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено са описани, както в АУАН, така и в НП.
На дружеството-жалбоподател е вменено извършването на нарушение по чл.123в, т.2
от ЗООС. Цитираната разпоредба предвижда задължение за оператора на инсталацията да
изпълнява условията в Комплексното разрешително. Дружеството-жалбоподател ТЕЦ
,,Бобов дол“ АД в качеството си на оператор на ,,Горивна инсталация за производство на
електрическа енергия“ не изпълнява условие, заложено в комплексно разрешително /КР/
№45-Н4/2019 г., издадено от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна
среда, а именно: Условие 9.2.6. ,,След изпълнение на Условие 2.1. на притежателя на
настоящото разрешително се разрешава отвеждане на отпадъчните газове от енергиен котел
№ 1, Енергиен котел № 2 и Енергиен котел № 3 към ИУ № 1 единствено при преходни
режими на работа на инсталацията или авария на СОИ, при спазване на Условие 9.2.7.,
Условие 9.2.11, Условие 9.2.13., Условие 9.2.14. и Условие 9.2.15. За всяко отвеждане на
отпадъчни газове към ИУ № 1 операторът е длъжен в срок не по-дълъг от 48 часа да уведоми
за това директора на РИОСВ по факс или електронна поща и по мобилен телефон“.
Безспорно е от събраните по делото доказателства, че при извършената на 23.02.2023
г. проверка констатациите, от която са отразени в Констативен протокол № ККФОС-СГ-4 от
същата дата, е било установено изпускане на отпадъчни газове чрез ИУ № 1, не са налице
преходни режими на работа на инсталацията, превключвания на ЕК1, ЕК2, ЕК3 или авария
на СОИ. РИОСВ София не е уведомена писмено за настъпили аварии със СОИ1 и СОИ2 на
23.02.2023 г. и превключване на енергийни котли – част от голямата горивна инсталация. В
представения дневник на дежурен инженер на смяна (ДИС), смяна ,,Г“ на 23.02.2023 г. до
момента на проверката няма записи за осъществени включвания и/или изключвания на
енергийните котли в централата, няма вписана авария с пречиствателните съоръжения:
СОИ1 и СОИ2. В оперативния дневник на операторите на СОИ, няма вписани аварийни
ситуации с пречиствателните съоръжения, настъпили на 23.02.2023 г., които да налагат
спиране на СОИ1. В момента на проверката, при която е констатиран изпускане на
отпадъчни газове чрез ИУ № 1, не са налице преходни режими на работа на инсталацията,
превключвания на ЕК1, ЕК2 и ЕК3 или авария на СОИ.
Следователно правилно дружеството-жалбоподател е привлечено към
административнонаказателна отговорност по чл.164, ал.1 от ЗООС за нарушение на чл.123в,
т.2 от ЗООС, извършено на 23.02.2023 г., правилно определена като дата на нарушението от
наказващия орган в издаденото наказателно постановление. Предвид изложеното съдът
прие, че нарушението и правната му квалификация са правилно установени, неизпълнението
на задължението /условие по комплексно разрешително/ от юридическото лице е доказано
по несъмнен начин, а санкционната норма е правилно приложена. След като правилно е
квалифицирал процесното нарушение, на основание чл. 164, ал. 1 от ЗООС,
4
административнонаказващият орган е наложил на дружеството-жалбоподател имуществена
санкция в размер на 220 000 лв.
Настоящата инстанция намира за законосъобразно, с оглед разпоредбата на чл. 27 от
ЗАНН и наложеното наказание ,,имуществена санкция“ в размер на 220 000 лв. Законът
предвижда наказанието да се определя съобразно разпоредбите на ЗАНН в границите,
предвидени за извършеното нарушение - от 10 000 лв. до 500 000 лв., като се отчитат
тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, смекчаващите и отегчаващите
отговорността обстоятелства. В случая АНО е наложил наказание над минимума по чл. 164,
ал. 1 от ЗООС, но под средния размер, като е съобразил високата степен на обществена
опасност на извършеното деяние в конкретния случай, вида на охраняваните обществени
отношения, тежестта на нарушението и цялостното поведение на нарушителя при спазване
на нормите на ЗООС. Очевидно, предходните административнонаказателни производства и
наложените санкции за неизпълнение на различни Условия от издаденото Комплексно
разрешително, задължителни за изпълнение от притежателя му, не са били възприети като
сериозна санкция и целите на административното наказване по чл. 12 от ЗАНН не са били
постигнати. Съдът взема предвид, че за същото нарушение – неизпълнение на определените
задължителни условия в комплексното разрешително, на дружеството са наложени
имуществени санкции по 25 бр. наказателни постановления, като с НП № 139/10.08.2022 г.
санкцията е в размер на 180 000 лв. /този факт не се оспорва от страна на дружеството-
жалбоподател/ и въпреки определения висок размер, тези обстоятелства са напълно
игнорирани и не са възпрели дружеството да извърши настоящото нарушение. Само по себе
си, горното обстоятелство разкрива по-висока степен на обществена опасност на
конкретното нарушение. Поради това, съдебният състав не намира основания за намаляване
размера на наложената имуществена санкция. Намаляване под този размер не би изпълнило
целите на наказването и би било в явно несъответствие с характера на обществените
нарушения обект на закрила, с високата степен на обществена опасност, която разкриват
нарушенията, свързани с нарушаването на установените правила и изисквания, гарантиращи
опазване на околната среда.
Поради изложеното съдът приема, че издаденото наказателно постановление е
правилно и законосъобразно и следва да го потвърди.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 99 от 22.08.2023 г., издадено от
Румяна Божидарова Петкович-Маринова - директор на дирекция ,,Контролна и превантивна
дейност“, упълномощена да изпълнява правомощията на директор на Регионална инспекция
по околната среда и водите (РИОСВ) – София със Заповед № РД-97/24.09.2021 г. на
директора на РИОСВ, с което на „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с ЕИК ********* и адрес на
управление: с. Големо село, обл. Кюстендил, представлявано от изпълнителния директор
5
Любомир Спасов, на основание чл.164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда
(ЗООС), е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 220 000
(двеста и двадесет хиляди) лв., за нарушение на чл. 123в, т. 2 във вр. с чл. 164, ал. 1 от
ЗООС, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд - Кюстендил, на основанията предвидени в НПК и
по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
6