Р Е Ш Е Н И Е
№………./06.12.2023 г., гр.Добрич
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на тринадесети ноември през две
хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА
при участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА
разгледа докладваното от председателя адм. дело № 223/2023 г. по описа на Административен
съд – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е по реда на глава Х от АПК, във вр. с чл. 45, ал. 4 и ал. 8 от ЗМСМА
и чл. 32, ал. 2 от ЗАдм.
Образувано
е по оспорване на областния управител на област Добрич, срещу Решение № 3-29 по
Протокол № 3/28.02.2023 г. на Общински съвет – Крушари, с което на основание
чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 11, ал. 1, чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от Закона за
общинската собственост (ЗОбС) и чл. 15, ал. 1 от Наредба № 8 на Общински съвет –
Крушари, е дадено съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление на
Народно читалище „Светлина-1945“ с. Полковник Дяково върху масивна двуетажна
сграда със ЗП от 799 кв.м и дворно място от 2200 кв.м, находящи се в УПИ IХ, отреден
„За културен дом“ в кв. 33 по плана на с. Полковник Дяково, актувани с Акт за
публична общинска собственост (АПОС) №177/ 23.05.2002 г., за срок от 10 години за
задоволяване на културните потребности на населението на с. Полковник Дяково,
считано от датата на влизане в сила на решението, разпоредено е всички разходи,
свързани с управлението на имота, да са за сметка на НЧ „Светлина-1945“ с.
Полковник Дяково и е възложено на кмета на община Крушари да извърши
необходимите действия съгласно законовите разпоредби.
В
жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради
неправилно приложение на материалния закон. Основното възражение е, че не са
налице законовите предпоставки по чл. 12, ал. 3 от ЗОбС за предоставяне на
безвъзмездно право на управление на Народно читалище „Светлина-1945“ с.
Полковник Дяково, тъй като читалището не е юридическо лице на бюджетна издръжка.
На бюджетна издръжка са единствено бюджетните организации по смисъла на § 1, т.
5 от ДР на ЗПФ. Съгласно данните в правно-информационната система на Сиела
„Инфо регистри“ читалището е с източници на финансиране дарения и спонсорство
80 % и приходи от членски вноски 20 %, поради което не попада в категорията на лицата,
посочени в чл. 12, ал. 3 от ЗОбС. По тези съображения се иска отмяна на
оспореното решение и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Ответната
страна – Общински съвет – Крушари, чрез процесуалния си представител, изразява
становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното решение е прието
при спазване на процесуалния и материалния закон и съобразно правомощията на
общинския съвет. Твърди, че читалището ползва сградата на основание § 4 от ПЗР
на ЗНЧ за развиване на културно – просветни дейности, поради което не е налице противоречие
с разпоредбата на чл. 12, ал. 3 от ЗОбС. Иска отхвърляне на жалбата и
присъждане на направените по делото разноски.
Заинтересованата
страна – НЧ „Светлина-1945“ с. Полковник Дяково, чрез законния си представител,
оспорва жалбата и иска тя да бъде отхвърлена като неоснователна. Твърди, че читалището
се помещава в процесната сграда повече от шест десетилетия.
Административен
съд – Добрич, като взе предвид становищата на страните и след преценка на
събраните по делото доказателства, съобразно разпоредбата на чл. 168 от АПК,
приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата
е подадена в законоустановения срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, от легитимирано
лице, срещу годен за оспорване акт съгласно чл. 8, ал. 11 от ЗОбС, поради което
е процесуално допустима.
Разгледана
по същество, тя е и основателна.
От
данните по административната преписка се установява, че на 25.01.2023 г. НЧ „Светлина-1945“
с. Полковник Дяково е отправило искане с вх. № ОС-12-513/25.01.2023 г. до кмета
на община Крушари да му бъде учредено безвъзмездно право на ползване върху общинската
сграда, в която понастоящем се помещава.
В
отговор на постъпилото искане с докладна записка вх. №ОбС-21-28/ 08.02.2023 г.
(л.49) до ОбС Крушари кметът на община Крушари е предложил проект на решение, с
което общинският съвет да даде съгласие да се учреди безвъзмездно право на
управление на НЧ „Светлина-1945“ с. Полковник Дяково върху масивна двуетажна
сграда със ЗП от 799 кв.м и дворно място от 2200 кв.м., находящи се в УПИ IХ,
отреден „За културен дом“ в кв. 33 по плана на с. Полковник Дяково, актувани с
АПОС №177/23.05.2002 г., за срок от 10 години за задоволяване на културните
потребности на населението на с. Полковник Дяково, считано от датата на влизане
в сила на решението; да разпореди всички разходи, свързани с управлението на
имота, да са за сметка на НЧ „Светлина-1945“ с. Полковник Дяково и да възложи
на кмета на община Крушари да извърши необходимите действия съгласно законовите
разпоредби. В докладната записка е посочено, че 10 – годишният срок на
съществуващия договор между читалището и общината за отстъпване на безвъзмездно
право на ползване върху процесния общински имот изтича на 13.03.2023 г. За да
се сключи нов договор за безвъзмездно право на управление е необходимо решение
на Общински съвет – Крушари.
Съгласно АПОС № 177/23.05.2002 г.,
вписан на 21.12.2006 г. (л.53-54), сградата и дворното място са актувани като
общинска собственост на основание чл. 2, ал. 1, т. 9 от ЗОС, § 42 от ПЗР на ЗОС
и Заповед № 436/17.05.2002 г. на областния управител на област Добрич за
отписването им от актовите книги за държавна собственост. В графата „Вид и описание
на имота“ е записано, че имотът представлява „Културен дом (читалище) с. Дяково“.
Същите записвания фигурират и в стария акт за държавна собственост № 6709 от
25.96.1968 г., одобрен от председателя на ИК на ОбНС - Толбухин, където в графа
„Наименование на учреждението или предприятието, на което е отстъпен имотът за
ползване“ е посочено „Културен дом“. В тази насока е и приложената скица –
извадка от действащия КРП на с. Полковник Дяково от 1955 г., съгласно която УПИ
IХ
- 159, в кв. 33 е отреден „За Културен дом“.
С писмо изх. № ОС-12-513 (2) от
06.02.2023 г. на директора на дирекция РРХД в община Крушари (л.55) е изразено становище,
че по целесъобразност на читалището следва да се учреди безвъзмездно право на
управление върху общинския имот с цел обезпечаването му с подходящ сграден
фонд, който да използва за дейността си.
Докладната записка на кмета е разгледана
на заседание на Постоянната комисия по бюджет, финанси, данъчна политика,
икономика, селско стопанство, законност, обществен ред, контрол и общинска
собственост към Общински съвет – Крушари, проведено на 24.02.2023 г. (л.31-49)
под т. 11 от дневния ред. С явно гласуване с 5 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 0
гласа „въздържал се“ комисията е подкрепила предложения проект на решение (л.43).
На
28.02.2023 г. е проведено заседание на Общински съвет – Крушари (л.21-27), като
в дневния ред под т. 11 е включена докладната записка на кмета. След проведено
поименно гласуване е прието оспореното решение № 3-29. Внесеният проект е гласуван
с пълно мнозинство от присъстващите 12 общински съветници при общ брой общински
съветници 13.
Копие от решението е връчено на
областния управител на област Добрич на 01.03.2023 г., видно от писмо с вх. №
АдК-01-20/01.03.2023 г. на л. 9 от делото.
В
производство по чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г.
областният управител на област Добрич е върнал за ново обсъждане решения на
Общински съвет – Крушари, сред които и Решение № 3-29 по Протокол № 3 от
заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г. Изложени са
съображения, че решението е прието в противоречие с чл. 12, ал. 3 от ЗОбС, тъй
като читалището не е организация на бюджетна издръжка по смисъла § 1, т. 5 от
ДР на Закона за публичните финанси.
Заповедта е получена в ОбС – Крушари на 08.03.2023 г. съгласно
известие за доставяне на л. 10.
Няма данни решението да е преразгледано от общинския
съвет в 14-дневния срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, който е изтекъл на
22.03.2023 г. На 28.03.2023 г. областният управител е подал жалба до
административния съд.
В хода на съдебното производство е представена справка от
Държавен архив – Добрич от 01.03.1971 г., съгласно която НЧ „Светлина – 1945“
с. Полковник Дяково е основано през 1945 година. От данните по делото и от
публично достъпните сайтове на ТР и Министерството на културата е видно, че
читалището е регистрирано като юридическо лице с нестопанска цел през 1997 г. с
решение на Окръжен съд – Добрич по фирмено дело № 1565/1997 г. при условията на
§ 3 от ПЗР на ЗНЧ. След измененията на ЗНЧ от 2018 година е пререгистрирано и
вписано в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска
цел под ЕИК *********. Читалището е вписано и в публичния регистър на народните
читалища и читалищните сдружения към Министерството на културата под №
717.
Според неоспорените обяснения на секретаря на читалището,
дадени в съдебно заседание, процесната двуетажна сграда се ползва за читалищни
нужди от самото ѝ построяване, като през 1959 година е узаконена
официално. Съответни на неговите обяснения са записванията в акта за държавна
собственост от 1968 г., съгласно които сградата е построена през 1959
година.
Въз основа
на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :
Оспореният административен акт е приет от компетентен
орган, с необходимия кворум и мнозинство, при спазване на изискванията по чл.
27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА, но при неправилно приложение на материалния закон.
С процесното решение общинският съвет е дал съгласие за
предоставяне на безвъзмездно право на управление на общински имот – публична
общинска собственост, на Народно читалище „Светлина-1945“ с. Полковник Дяково
за срок от десет години. Като правно основание за приемане на решението са
посочени разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 11, ал. 1, чл. 12,
ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) и чл. 15, ал. 1 от
Наредба № 8 на Общински съвет – Крушари.
Разпоредбата на чл. 12, ал. 1 от ЗОбС предвижда, че имотите и вещите
- общинска собственост, се предоставят безвъзмездно за
управление на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка. В ал. 3 е регламентирано, че
имотите и вещите
- общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на
общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят
безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на
техни териториални структури, като съгласно ал. 4 редът за предоставяне за безвъзмездно управление на
имоти и вещи - общинска собственост, се определя от общинския съвет в наредбата
по чл. 8, ал. 2.
В случая това е
Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи –
общинска собственост, приета с решение на Общински съвет – Крушари от
28.03.2013 г.
Съгласно чл. 15
(1) от тази наредба имотите и вещите – публична общинска
собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на
юридическите лица и звена на общинска бюджетна издръжка могат да се предоставят
безвъзмездно за управление за срок до 10 години на други юридически лица на
бюджетна издръжка или техни териториални структури с решение на Общинския
съвет. (2) Предоставянето по ал. 1 се извършва след писмено искане, което
съдържа наименование на предложителя, вид и местонахождение на имота и
конкретни мотиви, обосноваващи предложението. (3) Въз основа на искането по ал. 2 кметът на общината
внася предложение до общинския съвет, съдържащо описание на
имота, местонахождение, вписан акт за общинска собственост, скица на имота,
мотиви за предоставяне и становище от директор на дирекция РРХД. (4) Въз основа
на решението на общинския съвет кметът на общината
сключва договор за предоставяне за управление. (5) Управлението върху имоти и
вещи – публична общинска собственост, включва правото на юридическите лица на
бюджетна издръжка или на техните териториални структури да ги владеят от името
на общината за своя сметка и на своя отговорност. (6) Имотите и вещите по ал. 5
се завеждат в баланса на юридическите лица на бюджетна издръжка в едномесечен
срок от съставянето на протокола за предаване – приемане на имота и всички
разходи във връзка с управлението, включително разходите за текущ и основен
ремонт, извършени със съгласие на общината, застраховки, данъци, такси и
консумативи са за сметка на ползвателя.
От анализа на посочените норми е видно, че правоимащи по
този ред са само и единствено юридическите лица на бюджетна издръжка или
техните териториални структури. Само на тях може да се предостави безвъзмездно
право на управление върху общински имоти и вещи, като нормите са специални и
следва да се тълкуват стриктно. Юридически лица на бюджетна издръжка са
бюджетните организации по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗПФ, които се
финансират единствено от държавния или общинския бюджет или чиито средства,
постъпления или плащания са включени в консолидираната фискална програма.
Безспорно народните читалища не са такива организации,
защото средствата за тяхното финансиране се набират не само от субсидии от държавния
или общинския бюджет, но и от много други източници като членски внос, наеми от
движимо и недвижимо имущество, дарения и завещания и други приходи съгласно чл.
21 от ЗНЧ. По силата на чл. 2, ал. 2 и чл. 20 от ЗНЧ те са юридически лица с нестопанска
цел и притежават имущество, което се състои от право на собственост и от други
вещни права, вземания, ценни книжа, други права и задължения, като съгласно чл.
3, ал. 3 от същия закон могат да развиват и допълнителна стопанска дейност, свързана с предмета на
основната им дейност.
С оглед на изложеното следва да се приеме, че Народно
читалище „Светлина – 1945“ с. Полковник Дяково не попада в кръга на субектите
по чл. 12, ал. 3 от ЗОбС, поради което неправилно и незаконосъобразно ОбС –
Крушари е дал съгласие да му учреди безвъзмездно право на управление по този
ред.
Съгласно чл. 7, ал. 2, изр. 2 от ЗОбС имоти - публична
общинска собственост, какъвто е и процесният недвижим имот в с. Полковник
Дяково, могат да се обременяват с ограничени вещни права само в случаите,
определени със закон. Такъв закон е именно ЗНЧ, който в § 4, ал. 1 от ПЗР предвижда,
че на народните читалища по реда на Закона за държавната собственост и Закона
за общинската собственост безвъзмездно се отстъпва право на ползване върху
сградите и другите недвижими имоти, предоставени им до влизане в сила на този
закон от държавата и общинските органи за читалищни нужди, като съгласно ал. 2 това
право е безсрочно и се погасява с прекратяването им. Възможността за отстъпване
на право на ползване на народните читалища е уредена и в чл. 10, ал. 5 от същия
закон, съгласно който на читалищата, които са вписани в регистъра на народните читалища и
читалищните сдружения към Министерството на културата, може да се предоставя
държавно и общинско имущество за ползване.
От доказателствата по делото се налага обоснованият
извод, че НЧ „Светлина – 1945“ с. Полковник Дяково е съществувало към датата на
влизане в сила на ЗНЧ и е ползвало процесната сграда към този момент, поради
което има качеството на правоимащо лице по смисъла на § 4, ал. 1 от ПЗР на ЗНЧ.
При наличие на специален закон, който определя реда и
начина за предоставяне на недвижими имоти на народните читалища (вж. решение по
адм. д. № 9578/2009 г. по описа на ВАС, III отделение, решение по адм. д. № 5939/2017 г. по описа на ВАС, III отделение), общинският съвет е разполагал с възможността да отстъпи на заинтересованата
страна безвъзмездно право на ползване върху процесния общински имот, каквото
всъщност е било и искането на читалището. Използвайки неприложимия ред на чл.
12, ал. 3 от ЗОбС, колективният орган е допуснал нарушение на материалния
закон, което е довело до постановяването на незаконосъобразен по същество акт.
С оглед на изложеното съдът намира, че оспореното решение
страда от порок по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК, поради което следва да го
отмени.
При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лева, определени на основание чл. 24 от НЗПП.
Водим от горното, както и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на областен управител на област Добрич
Решение № 3-29 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари,
проведено на 28.02.2023 г.
ОСЪЖДА Община Крушари да заплати на Областна
администрация - Добрич сумата от 100 (сто) лева, съставляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 -
дневен срок от съобщението до страните пред Върховния административен съд на
Република България.
Административен
съдия :