Решение по дело №215/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 396
Дата: 5 март 2020 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20207050700215
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ


№ ________

 

 

Варна, ______________

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

 

ЧЛЕНОВЕ:

 ИВЕТА ПЕКОВА
 ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря

Галина Владимирова

и с участието

на прокурора

Владислав Томов

изслуша докладваното

от съдията

Искрена Димитрова

http://www.admcourt-varna.com/site/files/Postanoveni-zakonni-aktove/2015/04-2015/0061d815/74740915_image002.png

адм. дело № 215/2020г.

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Областен отдел „Автомобилна администрация“ /ОО „АА“/ - Варна, чрез ст.експерт И Г , против Решение № 2249/06.12.2019г. на ВРС, ХХІІ-ри състав, постановено по НАХД № 4432/2019г. по описа на същия съд, с което е отменено НП № 23-0000415/01.08.2019г. на началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Варна в Главна дирекция „Автомобилна администрация“ при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което за нарушение на чл.32, пар.1, изр.2, пр.2 от Регламент (ЕС) №165/2014 и на основание чл.105, ал.1 от ЗАвП на „Джи Ти Ай Спед“ ЕООД, ЕИК ****, с.Ц, общ.А, обл.Варна, ул.С № *, представлявано от управителя Ж К С е наложена имуществена санкция в размер на 200лв.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради неправилно отразяване на фактическата обстановка и неправилно приложение на материалния закон - касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Конкретно сочи, че неправилно ВРС е приел, че субект на вмененото нарушение може да бъде само водач, а не транспортно предприятие, доколкото съгласно приложената нарушена разпоредба, отговорността да осигури правилното използване на тахографските листи е и на превозвача. Разпоредбата на чл.34, пар.6, буква „б“ от Регламента безспорно установява задължение за водачите да вписват дата и място на приключване на използването на тахографския лист, но разпоредбата на чл.32, пар.1, изр.2 урежда отговорността на превозвачите, които следва да осигурят правилното използване на листите, изразяващо се в недопускането да не се впишат всички реквизити в листа. Твърди, че фактът, че не е създадена никаква организация по правилното използване на листите се потвърждава по категоричен начин от копията на тахографските листи с непопълнени реквизити, като превозвачът е бездействал през продължителен период от време от използването на листите до представянето им за проверка. Позовава се на разпоредбата на чл.33, пар.3, изр.1 от Регламента, според която транспортното предприятие носи отговорност за нарушения, които са извършени от неговите водачи и от водачите, които са му на разположение, като в националното законодателство не е предвидено изключение доколкото с разпоредбата на чл.78 от ЗАвП изрично е вменено задължение на водачи и превозвачи, при извършване на транспортна дейност да спазват изискванията на Регламент № 561/2006 на ЕПС и на Регламент № 165/2014 на ЕПС без изключение. Намира за неотносим довода за проведен инструктаж, доколкото от една страна такова обвинение не е повдигано срещу превозвача, а от друга, инструктирането винаги е предхождаща дейност. По изложените съображения моли за отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на наказателното постановление.

Ответната страна - „Джи Ти Ай Спед“ ЕООД, редовно призована, не изразява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура - Варна дава заключение, че решението на ВРС е правилно и законосъобразно, и моли да бъде оставено в сила.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ВРС е установено, че на 20.03.2019г. до „Джи Ти Ай Спед“ ЕООД била изпратена покана от ОО „АА“ - Варна за проверка на документите относно извършваната транспортна дейност за периода 01.07.2018г. - 31.12.2018г. При проверка на представената документация, в т.ч. тахографски листове, било установено, че в тахографския лист, използван от 00:50 часа на 29.07.2018г. до 03:45 часа на 29.07.2018г. в монтирания аналогов тахограф „VDO Kienzle“, тип 1318.27, сер.№ ****, одобрен тип еl-57, в МПС кат N3, марка ДАФ, с рег. № В****НС, не били вписани дата и място на приключване на използването на тахографския лист. Превозът на посочената дата бил възложен на водача Х Г. При така установеното при проверката било прието, че дружеството е осъществило състава на нарушение по чл.32, пар.1, изр.2, пр.2 от Регламент (ЕС) № 165/2014, за което бил съставен АУАН № 262861/12.06.2019г., а въз основа на него
НП № 23-0000415/01.08.2019г., с което на основание 105, ал.1 от ЗАвП на „Джи Ти Ай Спед“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 200,00лв.

За да отмени наказателното постановление ВРС е приел, че същото е издадено в нарушение на материалния закон, т.к. дружеството не може да бъде субект на вмененото нарушение. Конкретно е прието, че спазването на Регламент № 165/2014 от страна на превозвача е негово задължение съгласно чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвП и доколкото същата е бланкетна, то за да бъде наложена санкция е необходимо установяването на конкретно нарушение на съответна разпоредба на Регламента. В случая с наказателното постановление е прието, че дружеството е нарушило разпоредбата на чл.32, апр.1, изр.2, пр.2, съгласно която когато транспортните предприятия и водачите използват аналогови тахографи, те осигуряват правилното им функциониране и правилното използване на тахографските листове. ВРС е тълкувал посочената като нарушена разпоредба в контекста на разпоредбата на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвП и на разпоредбите на чл.33 и 34 от Регламент № 165/2014г., и е приел, че от анализа на същите следва извод, че само водачите на съответните пътни превозни средства могат да носят отговорност за надлежното попълване на тахографските листове, следователно, транспортните предприятия не могат да бъдат субекти на нарушението на чл.32, пар.1, изр.2, пр.2 от Регламент (ЕС) № 165/2014г.

Така постановеното решение е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка, обсъдил е поотделно и в съвкупност събраните по делото доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован и в съответствие с материалния закон извод за незаконосъобразност на наказателното постановление. Настоящият касационен състав споделя изцяло мотивите на ВРС досежно издаването на наказателното постановление в противоречие с материалния закон.

Изискванията относно производството, монтирането, използването, изпитването и контрола на тахографите, използвани в автомобилния транспорт са регламентирани на общностно ниво с Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт.

Съгласно чл.2, пар.2, буква д) от Регламент № 165/2014 „тахографски лист“ означава лист, който се поставя в аналогов тахограф и служи за запис и съхраняване на данни, върху който регистриращите устройства на аналоговия тахограф нанасят по непрекъснат начин информацията, която подлежи на регистрация. Съгласно чл.2, пар.2, буква ж) от Регламент № 165/2014 „аналогов тахограф“, означава тахограф, който използва тахографски лист в съответствие с настоящия регламент.

Правилното използване на тахографите е регламентирано в чл.32 от Регламент №165/2014г. Според пар.1 от с.р. транспортните предприятия и водачите осигуряват правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на картите на водача. Когато транспортните предприятия и водачите използват аналогови тахографи, те осигуряват правилното им функциониране и правилното използване на тахографските листове.

Разпоредбата на чл.33 от Регламент № 165/2014, озаглавена „Отговорност на транспортните предприятия“, регламентира задълженията на транспортните предприятия във връзка с правилното използването на тахографите и тахографските листове. В обобщение на така регламентираните задължения, отговорността на превозвача се изразява в: осигуряване на подходящо обучение и инструктаж за правилното функциониране на тахографите, осигуряването на достатъчен брой тахографски листове по образец и съхранение на тахографските листове най-малко една година след тяхното използване.

Задълженията на водачите при използване на картите на водача и на тахографските листове са регламентирани в чл.34 от Регламент № 165/2014г., сред които и това по §6, букви от а) до д) - да въвеждат задължителните реквизити върху своя тахографски лист.

В обстоятелствената част на АУАН и на НП липсва посочване конкретно кое от така вменените на превозвачите задължения не е изпълнено от страна на санкционираното дружество. Само е посочено, че след приключване използването на тахографския лист в периода от 00:50 часа на 29.07.2018г. до 03:45 часа на 29.07.2018г., не са вписани дата и място на приключване, което обаче сочи само на неправомерно поведение на водача и не е достатъчно за да се приеме, че предприятието не е изпълнило някое от вменените му от регламента задължения.

В разпоредбата на чл.33, §3 от Регламент № 165/2014г. е предвидено, че транспортните предприятия носят отговорност за нарушения на регламента, извършени от техни водачи или от водачи, намиращи се на тяхно разположение, както и че държавите членки могат да обусловят тази отговорност от наличието на нарушение от страна на транспортното предприятие на параграф 1, първа алинея от същия член и на член 10, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006. Така в разпоредбата на чл.104 от ЗАвП са предвидени различни състави на административни нарушения, извършени от превозвачи, сред които и такива във връзка с неизпълнение на задълженията по чл.33, §1 и §2 от Регламент № 165/2014г. - чл.104, ал.3 от ЗАвП, предвиждащ отговорност за превозвачи, които не са осигурили правилното функциониране на тахографа; чл.104, ал.6 от ЗАвП, предвиждащ отговорност за превозвачи, които не са осигурили на водачите достатъчен брой тахографски листове и/или такива от неодобрен тип; чл.104, ал.7 от ЗАвП, предвиждащ отговорност за превозвачи, които не съхраняват тахографските листове или отказват да ги предоставят за проверка на контролните органи.

ЗАвП обаче не предвижда отговорност на превозвач за неизпълнение на задължението на негов водач, който не изпълни задължението си по чл.34, §6 от Регламент № 165/2014г., поради което правилно ВРС е приел, че транспортното предприятие не може да бъде субект на вмененото нарушение.

По изложените съображения обжалваното решение се явява постановено при правилно приложение на материалния закон и като валидно и допустимо следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав, на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

РЕШИ :

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2249/06.12.2019г. на ВРС, ХХІІ-ри състав, постановено по НАХД № 4432/2019г. по описа на същия съд.

 

Решението е окончателно.

Председател:                                              

 

Членове:       1.                               

 

2.