О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 578 21.09.2023г. град Стара Загора
Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в закрито заседание на
двадесет и първи септември през две
хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при секретар и с
участието
на
прокурор
като разгледа
докладваното
от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 527 по описа за 2023г.,
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 166 АПК
във вр. чл. 27, ал.2 от
ЗУСЕФСУ.
Образувано е по жалба на Община Николаево
на решение за определяне на финансова корекция 03-РД/3678 от 07.08.2023година,
постановено от заместник изпълнителния директора на Държавен фонд“ Земеделие“
гр. София.
В молба от 21.09.2023 г. е направено
искане за спиране на предварителното изпълнение на решението с твърдения, че
оспорващия ще претърпи значителни и/или
трудно поправими вреди
Към молбата е приложен приетия на
31.08.2023 година бюджет на Община Николаево.
Разгледано по същество, искането по чл. 166, ал.4
вр. ал.2 АПК
е основателно.
За разлика от случаите, в които
административният орган с разпореждане допуска предварително изпълнение на
издадения от него административен акт, след като прецени, че са налице
предпоставките чл. 60, ал.1 АПК,
в случаите по чл. 166, ал.4 АПК
законодателят е този, който нормативно презумира наличието на един или повече
от тези критерии, в чиято защита изключва суспензивния ефект на оспорването по чл. 166, ал.1 АПК
и позволява незабавното изпълнение на акта. Спирането предпоставя наличие на
друг противопоставим правен интерес, който по степен на важност е съпоставим
или надделяващ над тези, защитени от това ex lege предварително изпълнение.
Съобразно с това всички индивидуални административни актове по глава трета от
ЗУСЕФСУ са незабавно изпълняеми на нормативно основание по чл. 27, ал.2,
изр.1 ЗУСЕФСУ, за да се гарантира осъществяване на целите на
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЕСИФ), които са с публичен характер.
Решението за налагане на финансова
корекция, е именно такъв административен акт, ползва се от това ex lege
предварително изпълнение, без издалият го административен орган да трябва да
доказва предпоставките по чл. 60, ал.1 АПК
– наличието на особено важен публичен интерес, подлежащ на защита, презумиран
от чл. 27, ал.2,
изр.1 ЗУСЕФСУ. От формална страна, тъй като се касае за
предварително изпълнение ex lege, което стои извън преценката на
административния орган, за него не съществува задължение го да обосновава в
акта Доколкото специалният ЗУСЕФСУ не регламентира основанията, при които съдът може
да спре предварителното изпълнение по чл. 27, ал.2,
изр.1 ЗУСЕФСУ, то приложими са общите такива основания по чл. 166, ал.4
вр. ал.2 АПК.
Съответно оспорващият, който иска спиране, трябва да установи по делото тези
предпоставки, като докаже, че би могло да му причини значителна или трудно поправима
вреда.
В особеното искане за спиране,
жалбоподателят излага, че изпълнението оспорения в производството акт, преди
проверка на законосъобразността му би
затруднила функционирането на Община Николаево
и би довело до неизпълнение на редица нейни ангажименти към местното население. В новоприетия
бюджет на община Николаево не са
предвидени средства за предварителното изпълнение на оспорения административен
акт
Въведените основания за
спиране от молителя, по делото, са заявени с посочени конкретни вреди от
предварително изпълнение, по вид, размер, вероятност от настъпване,
същественост и поправимост, за което са представени писмени доказателства,
относно условията по чл. 166, ал.4
вр. ал.2 АПК.
На този етап от производството молителят носи доказателствена тежест по смисъла
на чл. 154, ал.1 ГПК
вр. чл. 144 АПК,
Представените писмени доказателства обосновават възможността за настъпване на
значителна вреда за молителя, по смисъла на чл. 166, ал.2,
във вр. ал. 4 от АПК,
което прави искането за спиране доказано и
основателно.
Към искането за спиране на допуснатото
по силата на закона предварително изпълнение са представени писмени
доказателства, установяващи факти, настъпили след постановяване на оспорения
административен акт.- новоприетия бюджет на общината. Предварителното изпълнение на акта за
налагане на финансова корекция би затруднило нормалното функциониране на
общината, като ще възпрепятства изпълнението на социални и комунални
ангажименти, което съществено засяга цялата местната общност
По така изложените съображения, настоящата
съдебна инстанция обосновава правен извод за основателност на направеното
искане за спиране за спиране на предварителното изпълнение на
оспорения акт по отношение на жалбоподателя
Така мотивиран, АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Стара
Загора на основание чл. 166, ал.4
във вр. ал.2 от АПК
ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА допуснатото по
силата на закона предварително изпълнение на решение за определяне на финансова
корекция 03-РД/3678 от 07.08.2023година, постановено от заместник изпълнителния
директора на Държавен фонд“ Земеделие“ гр. София.
Определението може да се обжалва пред
Върховния Административен Съд на Република Б., с частна жалба в 7 дневен срок
от получаване на съобщението до страните за неговото постановяване.
СЪДИЯ: