№ 247
гр. Благоевград, 24.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на втори юни през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Гергана М. Симеонова
при участието на секретаря Мария Сп. Милушева
като разгледа докладваното от Гергана М. Симеонова Административно
наказателно дело № 20251210200511 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от „Ласкинлес” ЕООД с ЕИК *********,
представлявано от *** против Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10,
ал.1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна
Инфраструктура” при МРРБ, с който на дружеството-жалбоподател на основание
чл.179, ал.3б ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2500лв. за нарушение
на чл.102, ал.2 от същия закон.
В жалбата се релевират доводи за неправилност на атакувания електронен
фиш, както и че същият е издаден при допуснати нарушения на процесуалните
правила. В тази връзка се поддържа, че не е предвидена възможност за издаване на
електронен фиш за санкционираното нарушение, тъй като такава възможност била
регламентирана единствено за нарушения на чл.179, ал.3 ЗДвП. Поддържа се
непропорционалност на наложената санкция.
По изложените съображения се прави искане за отмяна на обжалвания
електронен фиш и присъждане на направените по делото разноски.
В съдебното заседание дружеството-жалбоподател, редовно призовано не се
представлява от процесуален представител. Представено е писмено становище от адв.
К., с което се поддържа депозираната въззивна жалба.
Въззиваемата страна, също не се представлява от процесуален представител.
Депозирано е писмено становище, с което се оспорва жалбата и се прави искане за
потвърждаване на електронния фиш като законосъобразен и издаден при спазване на
процесуалните правила. Претендира се присъждане на юрисконсултско
възнаграждение и се релевира възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско
възнаграждение.
Съдът, след като служебно провери обжалвания електронен фиш, доводите
на страните и събраните по делото доказателства приема за установено от
1
фактическа страна следното:
Пътно превозно средство специален автомобил –"Мерцедес Актрос“ с
регистрационен номер *** е собственост на „Ласкинлес” ЕООД. Превозното средство
е с техническа допустима максимална маса 33000 кг и брой на осите – 3, в състав с
ремарке –общ брой на оси -5.
На 24.02.2022 г., в 10:03 часа, в община Благоевград, на път АЗ, км 92+548, с
посока – нарастващ километър, с устройство № 10121, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата, било установено движение на ППС специален автомобил –"Мерцедес
Актрос“ с рег. № ***. Посоченият път е включен в обхвата на националната платена
пътна мрежа, като специален автомобил –"Мерцедес Актрос“ с рег. № *** се движил
по него без да е заплатена изцяло дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона
за пътищата.
Електронната система за събиране на пътни такси създала доклад по чл.167а,
ал. 3 ЗДвП, в който като тип нарушение е посочено: WRONG PAYMENT, има тол
декларация, но платената категория е по-малка от измерената.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателствени материали: приобщените към доказателствения материал по реда на
чл. 283 НПК писмени доказателства: Извлечение от електронна система, относно
местоположението на СКТ 10121 и участъка от пътя в който попада; Извлечение от
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.167а, ал.4 от ЗДвП за
нарушение с № ********** от което е видно, че датата на издаване/подписване/ на ЕФ
№ ********** с 07.06.2022 г., Становище от отдел „УИСИ“ към НТУ, относно
дължимия размер на тол таксата , Плик № R PS 2000 00D5FG W, c който c депозирана
жалбата - заверено копие, известие за доставяне ИД P S 1618 OOYVU3 Z за връчване
на Електронен фиш № ********** - заверено копие, създаден доклад от Електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 167а, ал.З от ЗДвП за установени
нарушения по чл. 179, ал. 3 - Зв от ЗДвП – извлечение, статични изображения във вид
на снимков материал на пътно превозно средство е per. № ***, приложение към
създадения доклад от Електронната система за събиране на пътни такси съгласно чл.
167а. ал. 3 от ЗДв11 - 2 бр. снимки – извлечение, справка за собственост на МПС - 1
стр. – извлечение.
Съдържащите се в административнонаказателна преписка писмени документи
и събраните в съденото следствие установяват безпротиворечиво възприетата от съда
фактическа обстановка.
От доклада по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП и приложените към него 2 броя изготвени
статични изображения във вид на снимков материал се установява, че пътно превозно
средство – ППС –"Мерцедес Актрос“ с рег. № *** на 24.02.2022 г., в 10.03часа, е
преминало през км 92+548 по път А-3, с посока нарастващ километър като
движението на същото ППС е било заснето от контролно устройство с идентификатор
№ 10121, намиращо се на описаното място. От статичните изображения е видно, че
ППС е с този регистрационен номер и при засичането му безспорно се установява, че
е било в състав с ремарке.
Докладът и статичните изображения на основание чл. 167а, ал. 3, изр. 2 ЗДвП
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното
превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
Предвид отразеното в доклада нарушение е извършена проверка в
2
електронната система, от която е установено, че за 24.02.2022 г. има получена в
системата тол декларации за сегмент №********** при преминаване през рамка
10121, но декларираната категория в тол-декларацията е за ППС над 12т с 3 оси, а
заснетото ППС с рег. № *** е с 5 оси. Отразено е, че декларираната категория е по-
малка от заснетата. Установените от проверката резултати са обективирани в
Становище от отдел "Управление на информационната система и инфраструктура",
ведно с таблица с данните за движение на ППС.
Съгласно чл. 189е, ал. 8 ЗДвП, отразените в справката от електронната система
данни се считат за доказателства относно следните обстоятелства: мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното
превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси. На основание чл. 189е,
ал. 9 ЗДвП справката има доказателствена сила за отразените в нея обстоятелства,
доколкото не бъде доказано противното. В случая жалбоподателят не е представил
доказателства за извършено заплащане, оборващи констатациите от справката от
електронната система.
При така установеното от фактическа страна, съдът прие от правна
страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на преклузивния срок
за обжалване по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, насочена е срещу подлежащ на съдебен контрол
административнонаказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображенията:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления и
електронни фишове, районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи
извършването на цялостна проверка относно правилното приложение на материалния
и процесуалния закон, независимо от посочените от жалбоподателя основания.
Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата № ********** е издаден от компетентен орган, на основание чл. 10, ал. 10
ЗП, съгласно който Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на
държавата във връзка със събирането на пътните такси и функциите на лице, събиращо
пътни такси, както и по управлението на смесената система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси. При
изпълнение на своите правомощия и при нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б, установено
и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да бъде издаван електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение, съгласно чл.
189ж, ал. 1 ЗДвП.
Издаденият Електронен фиш за нарушение, установено от електронна система
за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата съответства на
утвърдения от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" образец
съдържа всички регламентирани с чл.189ж, ал. 1 ЗДвП реквизити. Посочени са датата
и точният час на нарушението, мястото на нарушението, регистрационният номер на
пътното превозно средство, неговият собственик, описано е нарушението и
нарушената законова разпоредба. Разяснена е и възможността за заплащане на
компенсаторната таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, с което
3
санкционираният да се освободи от понасянето на административнонаказателна
отговорност. Указано е, че с плащането на компенсаторна такса в предвидения срок
електронният фиш ще бъде анулиран, както и че задължението по чл. 10б, ал. 5 от ЗП.
ще се счита за изпълнено. Разяснен е и срокът и начините за доброволното й
заплащане – четиринадесет дневен срок по указаната банкова сметка, като липсват
твърдения тази такса да е била заплатена от жалбоподателя.
Действително чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП съдържа препратка единствено към
нарушенията по чл. 179, ал. 3 ЗДвП, но в чл.189ж ал. 7 ЗДвП е посочен електронният
фиш и за нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б ЗДвП, поради което съдът приема за
неоснователно възражението, че за нарушение, санкционирано на основание чл.179,
ал.3б ЗДвП е незаконосъобразно издаването на електронен фиш.
При преминаване по платената пътна мрежа на ППС, за което не е заплатена
дължимата се пътна такса, нарушението се документира от Електронната система за
събиране на пътни такси, съгласно чл. 167а, ал. 3 ЗДвП, като се създава доклад с
приложени към него статични изображения във вид на снимков материал (представени
по делото).
С разпоредбата на чл. 102, ал. 2 ЗДвП за собственика е предвидено задължение
да не допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното превозно
средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан ползвател, задължението се
изпълнява от него.
Доказателствената съвкупност по делото установява, че на 24.02.2022 г. в 10:03
часа ППС специален автомобил –"Мерцедес Актрос“ с рег. № *** се е движило по път
А-3 км 92+548 в посока нарастващ километър, който път е включен в обхвата на
националната платена пътна мрежа, без да е заплатена изцяло дължимата се пътна
такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата с оглед липсата на валидна маршрутна
карта или валидна тол декларация за преминаването на ППС, съответстваща на
категорията ППС и броя на осите. Санкционираното нарушение е установено
посредством видеоустройство с № 10121, представляващо част от електронната
система за събиране на пътни такси.
Представеният по делото снимков материал, изготвен с устройство № 10121-
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП и
приетата като доказателство по делото справка по чл. 189е, ал. 8 ЗДвП от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата установяват
по несъмнен начин извършването на вмененото на санкционираното дружество
нарушение.
Именно затова е ангажирана отговорността на дружеството жалбоподател, тъй
като същото не е изпълнило предвиденото с чл. 102, ал. 2 ЗДвП задължение да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното превозно
средство. С тази разпоредба законодателят е предвидил отговорност за собственика на
превозното средство, чието задължение е да установи размера и да заплати пътната
такса. Отговорността за деклариране на верни данни от асоциираното към процесното
ППС бордовото устройство или закупуването на маршрутна карта е именно на
собственика. Неустановяването на реалния размер на тол таксата препятства и
4
заплащането и за съответния времеви период.
Доколкото субектът на нарушението е юридическо лице, въпросът за вината не
подлежи на изследване.
Наложената с електронния фиш санкция е определена на основание с чл. 187а,
ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б ЗДвП, според който ако собственикът на пътното превозно
средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на
пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване
размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на
собственика се налага имуществена санкция в размер на 2500. 00 лева.
Предвиденият с тази разпоредба фиксиран размер на санкцията от 2500лв.,
многократно надвишава размера на дължимото от страна на задълженото лице в
случая заплащане на тол такса, определена въз основа на изминатото разстояние,
категорията на превозното средство и броя на осите му.
Настоящият съдебен състав намира, че в случая е нарушен принципът на
пропорционалност, който е част от общите принципи на общностното право на ЕС и
съгласно който една мярка не може да надхвърля границите на подходящото и
необходимото за постигане на легитимно преследваните цели и в случаите, когато
съществува избор между няколко подходящи мерки, трябва да се прибегне до мярката,
която създава най-малко ограничение, а породените от нея неудобства не трябва да са
несъразмерни с тези цели. Строгостта на санкцията следва да бъде съответна на
тежестта на нарушението. В практиката си СЕС многократно е подчертавал, че
административните или репресивните мерки не трябва да превишават това, което е
необходимо за преследваните цели, и санкцията не трябва да е несъразмерна на
тежестта на нарушението, така че да стане пречка за закрепените в Договора за ЕО
свободи. Разяснявано е, че за да се прецени дали определена санкция е в съответствие
с принципа на пропорционалност, следва в частност да се вземат предвид вида и
тежестта на нарушението, което се наказва с тази санкция, както и начина за
определянето на нейния размер и това е задължение на националния съдия.
Съгласно чл. 9а от Директива 1999/62 държавите членки установяват съответен
контрол и определят система от наказания, приложими за нарушаване на
националните разпоредби, приети по настоящата директива. Те предприемат всички
необходими мерки, за да гарантират изпълнението на тези национални разпоредби.
Установените наказания трябва да бъдат ефективни, съразмерни и възпиращи.
В Решение на СЕС от 04.10.2018 г., по Дело С-384/17 г., което е постановено по
преюдициално запитване, касаещо тълкуване за директно приложение на член 9а от
Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17.06.1999 г., относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури - разпоредбата, установяваща съразмерност на санкциите при
неплащане на тези такси, съдът е посочил от една страна, че не може да се приеме, че
изискването за съразмерност, предвидено в член 9а от Директива 1999/62, има
директен ефект, а от друга страна, че с оглед на задължението си да предприеме
всички необходими общи или специални мерки, за да гарантира изпълнението на тази
разпоредба, националният съд трябва да тълкува националното право в съответствие с
посочената разпоредба или, ако такова съответстващо тълкуване е невъзможно, да
остави без приложение всяка разпоредба, която, ако бъде приложена, предвид
обстоятелствата по случая, би довела до несъответстващ на правото на Съюза
резултат.
В практиката си СЕС (Решение на СЕС от 09.02.2012 г. по дело C-210/10, т. 23
и т. 24 ) се е произнасял, че налагането на глоба или имуществена санкция с фиксиран
5
размер за всяко нарушение на правилата относно определени предвидени в закона
задължения, без да се предвижда различен размер на глобата в зависимост от тежестта
на извършеното нарушение, изглежда непропорционално с оглед на целите, посочени
в правната уредба на Съюза, както е и в случая.
В този смисъл е и Решение на СЕС от 21.11.2024 г. по дело С - 61/2023г., по
отправено преюдициално запитване на АдмС-Хасково .
В Решението Съдът на Европейския съюз е разяснил, че член 9а от Директива
1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури, изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на
Съвета от 27 септември 2011 г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него
изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда налагане
на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на
правилата относно задължението за предварително заплащане на таксата за ползване
на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, включително
когато тази система предвижда възможността за освобождаване от
административнонаказателна отговорност чрез заплащане на „компенсаторна такса“ с
фиксиран размер.
С оглед горното, наложената на жалбоподателя санкция в твърд размер се
явява несъответна. Нарушението се изразява в частичното неплащане на дължимата
пътна такса само за преминаване през сегмента/рамката, отчела нарушението, което е
конкретното място, посочено в електронния фиш като такова на извършване на
нарушението.
Така, при приложение на принципа на пропорционалност и посочените
критерии за преценката му по правото на Съюза следва да се има предвид,че
създадените със санкционния акт неблагоприятни за нарушителя последици
значително надхвърлят легитимно преследваната цел.
Предвид установеното по делото, че дължимата се и съответно незаплатена
пътна такса за движението на ППС специален автомобил –"Мерцедес Актрос“ с рег. №
*** на 24.02.2022 г., в 10:03 часа, по път № А-3, км 92+548, включен в обхвата на
платената пътна мрежа е само за сегмент ********** и е в размер на 0.71лв и
дадените от СЕС задължителни указания, районният съд счита, че наложената
имуществена санкция в размер на 2500 лв. е явно непропорционална на извършеното
нарушение.
С оглед горното и предвид липсата на друга санкционна разпоредба
съответстваща на извършеното нарушение на чл.102, ал.2 ЗДвП, електронният фиш –
предмет на настоящия съдебен контрол следва да бъде отменен.
При този изход на делото, право на присъждане на разноските за
производството се поражда за жалбоподателя.
В случая дружеството-жалбоподател чрез процесуалния си представител
претендира присъждане на разноски по представен списък за заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 350лв.
Въззиваемата страна релевира възражение за прекомерност на така заплатеното
възнаграждение, което районният съд намира за неоснователно.
Действително делото не се отличава с фактическа и правна сложност,
изискващи специални процесуални усилия по обжалване на електронния фиш, но като
се отчете неговият предмет, видът и размерът на наложената санкция, броят на
проведените открити съдебни заседания, обемът на осъществената правна защита и
при съобразяване с указанията на Решение на СЕС по дело С-438/22 от 25.01.2024г.,
6
съдът приема, че претендираният размер на разноските за адвокатско възнаграждение
в размер на 350 лева не се явява прекомерен.
Разноските следва да бъдат възложени в тежест на Агенция „Пътна
инфраструктура“, която е юридическото лице, в чиято структура е включен
административният орган – издател на оспорения електронен фиш
Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 3, т.2 ЗАНН Районен съд Благоевград
НО, 7-ми състав,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна Инфраструктура” при МРРБ, с
който на „Ласкинлес” ЕООД с ЕИК131360442, представлявано от *** на основание
чл.179, ал.3б ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2500лв. за нарушение
на чл.102, ал.2 ЗДвП.
ОСЪЖДА на основание чл.63д, ал.1 ЗАНН Агенция „Пътна инфраструктура“
ДА ЗАПЛАТИ на „Ласкинлес” ЕООД с ЕИК *********, представлявано от *** сума в
размер 350.00 лв. /триста и петдесет лева/, представляваща направени по делото
разноски за заплатено адвокатско възнаграждение
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава XII от АПК
пред Административен съд Благоевград, в 14-дневен срок от получаване на
съобщението от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
7