РЕШЕНИЕ
№ 771
Ямбол, 22.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - I състав, в съдебно заседание на двадесет и осми април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА административно дело № 20247280700297 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК.
Образувано e по жалба на Фондация „Добрите феи“ против отказа на Директора на ОДБХ – Ямбол, обективиран в Писмо изх. № Я 6345 от 26.08.2024 г., да промени собствеността върху кучета с идентификационни номера 100237000203391, 100237000203392, 100237000203399, 100237000203394, 100237000203396, 100237000196474, 100237000203397, 100237000203393, 100237000203400, 100237000203446, 100237000203449, 100237000203448 и № 13 л. 215 100237000203447, като отпише фондацията като собственик на същите.
С доводи за незаконосъобразност се иска отмяна на оспорения административен акт. Посочва се в жалбата, че фондацията никога не е придобивала собственост върху кучетата. Твърди се, че по силата на закона безстопанствените кучета са собственост на съответната община, а прехвърлянето на собствеността на животните може да стане единствено след осиновяването им, като осиновителят подпише декларация за осиновяване по образец в съответствие с изискванията на чл. 124, ал. 1, т. 1 от Наредба № 41 от 10.12.2008 г. за изискванията към обекти, в които се отглеждат, развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към пансиони и приюти за животни. Излагат се твърдения, че фондацията само се грижи за безстопанствените кучета и не желае да осинови същите; кучетата са пристигнали в приюта неидентифицирани, т.е. без собственик. В тази връзка се прави позоваване на § 1, т. 1 от Наредба № 4 от 01.02.2021 г. за прилагане на националната програма за овладяване на популацията на безстопанствените кучета на територията на Република България и за процедурите по нейното изпълнение, механизма на финансиране и отчетност. Твърди се също, че въвеждането на данни в ИСС на БАБХ от д-р К. К. е осъществено въз основа на представените паспорти, но тъй като те не са подписани от управителя на фондацията, не представляват документи по смисъла на закона и нямат правна стойност, съответно - вписването на фондацията като собственик на посочените животни въз основа на изявления, които не са документи по смисъла на закона, представлява незаконосъобразно действие от страна на д-р К. К., респективно е довело до въвеждане на невярна информация в ИСС на БАБХ. Сочи се, че именно поради липсата на права върху животните управителят на фондацията е отправял многократни сигнали до ОБДХ - Ямбол с искане за отписване, информацията да бъде коригирана и фондация „Добрите феи“ да бъде заличена като собственик на процесните кучета, но са формирани съответни откази по съображения за представяне на първични документи за собственост, с каквито фондацията не разполага, тъй като животните са безстопанствени/бездомни и по силата на закона са собственост на общината.
В съдебно заседание за жалбоподателя Фондация „Добрите феи“, представлявана от М. Х. Д., редовно призован, се явява адвокат Т. К., която поддържа жалбата на посочените в нея основания и направеното искане за отмяна на оспореното писмо с обективиран в него отказ да се отпише собствеността върху животните. Подробни съображения по съществото на спора излага в представена по делото писмена защита. Заявена е и претенция за разноски.
За ответната страна - Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Ямбол, редовно призован, се явява адвокат Д. С.. Счита жалбата за недопустима по съображения, че с писмото не е направен изричен отказ за промяна на данните от една страна, а от друга намира жалбата за недопустима поради просрочие. Алтернативно счита жалбата за неоснователна, като сочи, че в случая служителите на ОДБХ – Ямбол не са имали правомощия да извършат исканите корекции. Подробни съображения излага в представени по делото писмен отговор по жалбата и писмена защита. Претендира разноски по списък.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства, приобщена е в цялост административната преписка по издаване на оспорения акт. В качеството на свидетел е разпитан К. И. К. - ветеринарен лекар, работил с фондацията по договор във връзка с обслужване на кучетата. С показанията си свидетелят установява относими към повдигнатия правен спор факти и обстоятелства за вписването на собствеността върху процесните кучета, начина на осъществяване на тези действия, постъпването им в приюта, поставянето на чипове на животните, издаването на паспорти и промяна в собствеността. Свидетелят е категоричен, че кучетата във фондацията имат паспорти, като К. лично е въвеждал данните от тези паспорти за номера на микрочипа и че последният е поставен от него, името на кучето. Като собственик е вписвал фондация „Добрите феи“, тъй като кучетата са предоставени от представляващия фондацията М. Д., както и от доброволец към фондацията; впоследствие собствеността е променена с вписване на Община „Тунджа“ като собственик Свидетелят сочи, че след вписване на данните в ИИС на БАБХ е възникнал спор между Община „Тунджа“ и фондацията досежно собствеността върху кучетата; водена е кореспонденция, подавани са сигнали, правени са възражения, издавани са съответни предписания.
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът намира за установено следното от фактическа страна:
Производството пред административния орган е инициирано с подаване на заявление до ИД на БАБХ, обективирано в Писмо вх. № 13230 от 24.06.2024 г. (л. 76), от Председателя на УС на Фондация „Добрите феи“, с искане да бъде разпоредено на ОБДХ - Ямбол да предприеме действия по корекция на данни в ИИС на БАБХ във връзка със собствеността на кучета с идентификационни номера 100237000203391, 100237000203392, 100237000203399, 100237000203394, 100237000203396, 100237000196474, 100237000203397, 100237000203393, 100237000203400, 100237000203446, 10023700203449, 100237000203448 и 100237000203447. Посочва се в искането, че кучетата са безстопанствени, намерени изоставени пред приюта на Фондация „Добрите феи“ без наличие на микрочип. Заявено е, че многократно са подавани искания до общината да поеме грижите за тези кучета, за които временно по спешност са положени грижи в приюта на фондацията, находящ се в землището на село (приют за безстопанствени кучета 8628-0320). Посочена е и водената в тази връзка кореспонденция между фондацията и отговорните институции (община „Тунджа“, БАБХ, ОБДХ - Ямбол и други), подаваните жалби, сигнали, получените отговори, направените проверки на обекта и издадените предписания (всички налични в административната преписка и приобщени към доказателствения материал по делото). Изложени са в искането твърдения, че тъй като кучетата са намерени изоставени пред приюта същите по смисъла на закона са безстопанствени и съответно – собственост на община „Тунджа“, която следва да предприеме мерки по осигуряване на адекватни грижи и условия за живот. Положената от фондацията грижа според изложеното в искането е поради нежеланието на общината да реагира на подадените сигнали за безстопанствени животни. Заявено е също така, че не е отправяно искане и не са предоставяни първични документи на ветеринарния лекар К. К., извършил въвеждането на данните относно собствеността на кучетата в ИИС на БАБХ. Заявлението с искане за коригиране на данните досежно собствеността на посочените животни е препратено на Директора на ОБДХ - Ямбол, който от своя страна е изискал от кмета на община „Тунджа“ да предостави информация относно предприетите мерки и действия във връзка с подаваните от фондацията сигнали по казуса. В отговор, в ОБДХ - Ямбол е постъпило Писмо изх. № 2400-788-111 от 16.08.2024 г. (л. 80), съдържащо данни за образувано съдебно производство пред ЯРС (гр. д. № 3470/2023 г.) със страни: ищец – Фондация „Добрите феи“ и ответник – община „Тунджа“ с предмет финансови претенции за оказаните на животните грижи от фондацията, като в тази връзка се сочи, че предоставянето на исканата информация би оказало въздействие върху изхода на делото, съответно – че са предприети необходимите действия във връзка с постъпилите от фондацията сигнали по казуса. Отговорът е придружен и със заверени копия на писма изх. № 4800-34-(1) от 29.05.2023 г. относно липса на правно и фактическо основание за удовлетворяване искането на фондацията на предявените финансови претенции за оказаните на животните грижи и изх. № 4800-55-(1) от 08.09.2023 г. относно неоснователността на искането на фондацията за заплащане на извършени в обекта (приюта) ветеринарномедицински и други дейности предвид разписаното в чл. 7, ал. 1 от Устава на Фондация „Добрите феи“.
Във връзка с отправеното искане за корекция на данни в ИИС на БАБХ на собствеността на кучетата с посочени в Писмо вх. № 13230 от 24.06.2024 г. идентификационни номера е изготвено Писмо изх. № Я-6345 от 26.08.2024 г. на Директора на ОБДХ-Ямбол. Същото е адресирано до Председателя на УС на Фондация „Добрите феи“ с копие до ИД на БАБХ. Според посоченото в писмото с цел изясняване на обстоятелствата на 18.07.2024 г., на основание заповеди № Я-3-670 от 01.07.2024 г. и Я-3-718 от 16.07.2024 г. на Директора на ОДБХ - Ямбол, комисия от служители на дирекцията извършила проверка на място на животновъден обект 8628-0320 - „Приют за безстопанствени кучета“ в [населено място], област Ямбол в присъствието на Председателя на УС на фондацията, както и документална проверка в ИИС на БАБХ - ВетИс относно записванията за този животновъден обект и посочените в писмото кучета. За проверките е съставен Констативен протокол № 332 от 18.07.2024 г., (приложен към писмото). Според отразеното в писмото при проверката на място в приюта са открити четири от изброените в искането животни, записани като собственост на Фондация „Добрите феи“; от регистрираните в ИИС на БАБХ ВетИС 9 бр. животни единствено едно е записано като собственост на фондацията, но то не е открито при проверката на място; останалите са записани като собственост на други лица, като едно е без записан собственик, а две са записани като изгубени. Посочени са разписаните в Наредба № 6 от 8 октомври 2013 г. за изискванията към средствата за официална идентификация на животните и използването им, условията, реда и контрола по събиране, въвеждане, поддържане и използване на информацията в Интегрираната информационна система на Българската агенция по безопасност на храните условия и ред за промяна на записванията в ИИС на БАБХ ВетИС, както и изискванията за корекции според утвърдената със Заповед № РД 11-216 от 09.02.2016 г. на Изпълнителния директор на БАБХ технологична инструкция по чл. 25 от Наредбата. Посочено е в писмото, че създател на информацията, въведена в ИИС е регистрираният ветеринарен лекар д-р К. К., който е направил преценката дали са налице документи, удостоверяващи обстоятелства, въз основа на които да се въведат конкретните данни за собственост на кучетата на името на фондацията. Това не е извършено по предписание от официален лекар, което и не е основание за въвеждане или корекция на данни в ИИС на БАБХ. Не е издавано предписание от служител на ОДБХ - Ямбол, което да указва записа на отразяването на конкретни данни в ИИС на БАБХ. Служители на ОДБХ - Ямбол нямат правомощия да указват какви данни да се записват, нито са участвали във формиране на тези данни. В заключение в писмото е посочено, че без наличие на официални документи, даващи основание за извършване на корекция в ИИС на БАБХ, служителите на ОДБХ - Ямбол нямат правомощия да извършат исканата корекция. При извършената обстойна проверка на животновъден обект 8628-0320 не са установени такива документи, поради което исканата корекция на данните в системата не може да бъде извършена.
Подадено е възражение срещу отговора, обективиран в Писмо изх. № Я-6345 от 26.08.2024 г. на Директора на ОБДХ - Ямбол, заведен под вх. № Я6345 от 26.08.2024 г. (л. 84), във връзка с което от Директора на ОБДХ - Ямбол е изпратено писмо до д-р К. К. за даване на писмени обяснения относно въведените от него данни в ИИС за собствеността върху посочените в искането от 24.06.2024 г. кучета. Представено е Писмено обяснение вх. № Я6095 от 14.08.2024 г. (л. 93), според което въз основа на сключен между К. и фондацията договор същият е осъществявал комплекс от ветеринарномедицински дейности по договора. Сочи се в обяснението, че всяко едно куче, включително и тези описани в писмото от ОДБХ № Я-5952 от 07.08.2024, са доведени лично от г-жа Д. и по нейно искане е поставил микрочип, издал е паспорт, попълнил е ЗХОЖ-124 и е въвел данните в ИИС на БАБХ. Изрично се подчертава в обяснението, че никога до м. ноември 2023 г., когато бил въведен в заблуждение от Д. (обстоятелства, описани в Писмено обяснение до ОДБХ - Ямбол с вх. № Я-1243 от 13.02.2024 г. – л. 95) Д. не е заявявала нито писмено, нито устно, че тя не е собственик на посочените в искането кучета, които са в нейния приют. Посочва се в обяснението още, че претенциите на Д. за собствеността на кучетата възникнали, след като К. бил въведен в заблуждение от нея, като на 02.03.2024 г. е издадено писмено предписание за установяване собствеността на кучетата, което не е изпълнено (л. 96). Обобщение на горните фактически констатации се съдържа и в Доклад с № Я-6346 от 26.08.2024 г. (л. 97).
По делото е налично Решение за достъп до информация № РД11-871 от 20.03.2025 г. на ИД на БАБХ (л. 215), според което:
1. куче с идентификатор 100237000203391 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 23.11.2023 г. като собственик е вписана община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 19.12.2023 г. вписана собственост на Фондация „Добрите Феи“; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
2. куче с идентификатор 100237000203392 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 23.11.2023 г. собственост - община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 19.12.2023 г. вписана собственост на Фондация „Добрите Феи“; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
3. куче с идентификатор 100237000203399 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са, както следва: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 06.06.2023 г. вписана собственост на Фондация „Добрите Феи“; на 23.11.2023 г. добавена собственост - община „Тунджа“ от 22.11.2023 г.; вписана „дата до“ 22.11.2023 г. на собственик Фондация „Добрите Феи“; на 08.12.2023 г. от данните за собственост е премахната община „Тунджа“; на 11.12.2023 г. премахната „дата до“ 22.11.2023 г. на собственик Фондация „Добрите Феи“; на 05.03.2024 г. вписана „дата до“ 09.06.2023 г. на собственик Фондация „Добрите Феи“ и вписан като собственик Р. Ч.; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
4. куче с идентификатор 100237000203394 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са, както следва: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 23.11.2023 г. собственост - община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 19.12.2023 г. вписана собственост на Фондация „Добрите Феи“; на 22.02.2024 г. вписана „дата до“ 20.02.2024 г. на собственик Фондация „Добрите Феи“ и вписан като собственик С. И.; първоначалното вписване на животното в ИИС -ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
5. куче с идентификатор 100237000203396 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са, както следва: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 19.12.2023 г. е вписана собственост на Фондация „Добрите Феи“, на 22.02.2024 г. е вписана „дата до“ 20.02.2024 г. на собственик Фондация „Добрите Феи“ и вписан като собственик С. И.; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
6. куче с идентификатор 100237000196474 е вписано в системата на 07.06.2023 г. с местодомуване [населено място] (Тунджа), [населено място], няма вписани данни за собственост; този идентификатор е със статус „излязъл от употреба“ в системата и е заменен с идентификатор 100237000203478; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са: на 27.05.2024 г. е вписан като собственик В. В.; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и последващите корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
7. куче с идентификатор 100237000203397 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 23.11.2023 г. собственост - община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 19.12.2023 г. е вписана собственост на Фондация „Добрите Феи“; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
8. куче с идентификатор 100237000203393 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са, както следва: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 23.11.2023 г. собственост - община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 02.01.2024 г. е вписан като собственик Д. К.; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
9. куче с идентификатор 100237000203400 е вписано в системата на 02.05.2023 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са, както следва: на 05.05.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 23.11.2023 г. собственост - община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 19.12.2023 г. е вписана собственост на Фондация „Добрите Феи“; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и описаните корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.;
10. куче с идентификатор 100237000203446 е вписано в системата на 05.01.2024 г. с местодомуване животновъден обект на Фондация „Добрите Феи“ и собственост на Фондация „Добрите Феи“; първоначалното вписване на животното е извършено от потребител, свързан с лицето К. К.; към дата 12.02.2025 г. не е извършвана корекция на собствеността в ИИС - ВетИС на животното с посочения по-горе идентификатор;
11 куче с идентификатор 100237000203449 е вписано в системата на 10.10.2023 г. с местодомуване [населено място] (Тунджа), [населено място], няма вписани данни за собственост; първоначалното вписване на животното е извършено от потребител, свързан с лицето К. К.; към дата 12.02.2025 г. не е извършвана корекция на собствеността в ИИС- ВетИС на животното с посоченият по-горе идентификатор;
12. куче с идентификатор 100237000203448 е вписано в системата на 10.10.2023 г. с местодомуване [населено място] (Тунджа), [населено място], няма вписани данни за собственост; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са, както следва: на 23.11.2023 г. собственост - община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 18.03.2024 г. на животното е вписан статус „изгубено“ в системата от 26.02.2024 г. до 13.08.2024 г.; на 16.08.2024 г. е вписана собственост на М. М.; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и първите две описани корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.. Корекцията на 18.03.2024 г. е извършена от потребител, свързан с лицето Д. Т., а на 16.08.2024 г. е извършена от потребител, свързан с лицето Е. И..
13. куче с идентификатор 100237000203447 е вписано в системата на 10.10.2023 г. с местодомуване [населено място] (Тунджа), [населено място], няма вписани данни за собственост; извършените корекции на данни в системата, касаещи собствеността на животното с този идентификатор са, както следва: на 23.11.2023 г. собственост - община „Тунджа“; на 08.12.2023 г. няма вписани данни за собственост; на 18.03.2024 г. на животното е вписан статус „изгубено“ в системата от 26.02.2024 г. до 13.08.2024 г.; на 16.08.2024 г. е вписана собственост на М. М.; първоначалното вписване на животното в ИИС - ВетИС и първите две описани корекции са извършени от потребител, свързан с лицето К. К.; корекцията на 18.03.2024 г. е извършена от потребител, свързан с лицето Д. Т., а на 16.08.2024 г. е извършена от потребител, свързан с лицето Е. И..
Така отразените в Решение за достъп до информация № РД11-871 от 20.03.2025 г. на ИД на БАБХ данни относно собствеността на процесните кучета се потвърждават и от наличните в преписката справки от Интегрираната информационна система на БАБХ относно налични данни за собствеността върху кучетата (л. 142-154 и л. 192-204).
Съобразно отразеното в Писмо вх. № 1648 от 19.09.2024 г. по описа на ЯАС (л. 112) Писмо изх. № Я-6345 от 26.08.2024 г. на Директора на ОБДХ-Ямбол е връчено на жалбоподателя на 02.09.2024 г. чрез пощенска пратка с товарителница № ЕВ 029 999 331 BG, а жалбата против него е получена в ОБДХ - Ямбол чрез пощенска пратка на 10.09.2024 г. (л. 113-124). Депозираната жалба, ведно с административната преписка са постъпили в съда с Писмо вх. № 1618 от 16.09.2024 г., въз основа на което е образувано и настоящото съдебно производство.
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
С оглед наличните по делото данни, че собствеността върху кучета с идентификационни номера 100237000203399, 100237000203394, 100237000203396, 100237000196474, 100237000203393, 100237000203449, 100237000203448 и 100237000203447 е променена и същите не са в собственост на Фондация „Добрите феи“ съдът намира жалбата за процесуално недопустима поради липса на правен интерес от оспорването на постановения отказ.
В останалата част досежно кучета с идентификационни номера 100237000203391, 100237000203392, 100237000203397, 100237000203400 и 100237000203446 жалбата е допустима за разглеждане като подадена в срок срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, от лице с процесуална легитимация и с правен интерес от оспорването.
Разгледана по същество обаче, тя се преценя като НЕОСНОВАТЕЛНА предвид следното:
Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган. Съгласно чл. 51, ал. 1 от Закона за ветиринарномедицинската дейност (ЗВМД) животните подлежат на официална идентификация, а животновъдните обекти – на регистрация по реда на чл. 137. Според регламентацията на ал. 2 и ал. 3 на чл. 51 от ЗВМД Българската агенция по безопасност на храните е компетентният орган за контрол по официалната идентификация на животните и поддържа Интегрирана информационна система с данни за идентифицираните животни и за животновъдните обекти.
Компетентността и правомощията, с които разполагат инспекторите и Директорът на ОДБХ - Ямбол са разписани в Наредба № 6 от 8.10.2013 г. за изискванията към средствата за официална идентификация на животните и използването им, условията, реда и контрола по събиране, въвеждане, поддържане и използване на информацията в Интегрираната информационна система на Българската агенция по безопасност на храните. В раздел V от Наредбата, и по-конкретно в чл. 26, ал. 1 и ал. 2 и чл. 27, са регламентирани условията, редът и контрола по събиране, въвеждане, поддържане и използване на информацията в ИИС на БАБХ.
Съдът намира, че актът е постановен при спазване на изискванията за форма и съдържание – издаден е в писмена форма, като в него са посочени фактическите и правни основания за отказа.
Оспореното писмо с обективиран отказ за корекция на данните относно вписания собственик на процесните пет броя кучета с идентификационни номера 100237000203391, 100237000203392, 100237000203397, 100237000203400 и 100237000203446 е в съответствие с материалния закон и с целта му.
Съгласно чл. 26, ал. 1 от Наредба № 6 от 8.10.2013 г., създателят на информация, подлежаща на въвеждане в системата, гарантира нейното качество и достоверност, а съгласно ал. 2 лицата, въвеждащи информацията по ал. 1, гарантират за правилното й вписване. Следователно, всички вписвания в системата трябва да се извършват въз основа на официални идентификационни данни и от оправомощени за това лица.
В случая данните относно кучетата, в т.ч. и данните за собствеността, са въведени от д-р К. И. К., регистриран ветеринарен лекар, който е оправомощен потребител по чл. 24 от Наредбата. Доказателствата по делото, включително и свидетелските показания на К. и дадените от него в хода на административното производство обяснения недвусмислено сочат, че данните за собствеността са въведени от него по изричното настояване на представителя на Фондация „Добрите феи“.
Както се посочи по-горе, по силата на императивната норма на чл. 51, ал. 1 от ЗВМД животните подлежат на официална идентификация, а животновъдните обекти - на регистрация в БАБХ. Тъй като имената на животните се сменят, те не са индивидуализиращ белег. Съгласно чл. 174, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗВМД официалната идентификация на кучета се извършва чрез поставяне на инжектируем транспондер (микрочип) от ветеринарен лекар и издаване на идентификационен документ (паспорт), отговарящи на изискванията на Наредба № 6 от 8.10.2013 г., след което ветеринарният лекар въвежда данните в ИИС. Съгласно чл. 174, ал. 4 от ЗВМД ветеринарният лекар има задължението да изпраща ежемесечно данните от ветеринарномедицинския паспорт на всяко регистрирано куче в ОДБХ и в съответната община, а регистрацията на кучетата фактически се извършва от ветеринарните лекари в Интегрираната информационна система на БАБХ. При издаване на идентификационния паспорт и поставянето на микрочипа ветеринарните лекари не изискват документ за собственост - те въвеждат данните на лицето, което е представило животното пред тях, като безпротиворечиво се установява по делото, че в случая процесните кучета са представени на д-р К. именно от Председателя на УС на фондацията М. Д.. Записите в системата „ВетИс“ са направени от него именно въз основа на това, като според показанията му, дадени пред съда, именно той е издал паспортите и е имплантирал чипа на всяко от представените животни. Тук е мястото да се посочи, че голяма част от процесните кучета, (по отношение на които жалбата е недопустима поради промяна в собствеността), са дадени за осиновяване именно от жалбоподателя, за което свидетелстват представените по делото декларации за осиновяване на животните. В този смисъл не би могло да се приеме за вярно твърдението в жалбата, че тъй като кучетата, за които са полагани грижи и са вписани в собственост на жалбоподателя, са безстопанствени поради оставянето им пред приюта, същите принадлежат на община „Тунджа“, която по закон следва да осъществи действията по полагането на адекватни грижи за тях, респ. се явява техен собственик. Твърденията, че кучетата са оставяни безпризорни пред приюта и че общината е отказвала да се погрижи за тях, не се установяват от приобщените по делото доказателства.
Фактически спорът е за собствеността върху пет броя кучета с посочените по-горе идентификационни номера, която обаче не се определя от БАБХ и нейните органи с извършени от тях по силата на закона административни действия. В този смисъл вписването в информационната система на данни за собственика е с цел да се посочи лицето, което упражнявайки фактическата власт върху животното, е отговорно за него, но не създава титул на собственост. Спорове относно собствеността върху съответното животно следва да се решават по общия исков ред. И доколкото липсват и не са представени никакви първични документи относно собствеността върху процесните кучета, даващи основание за извършване на корекция в ИИС на БАБХ, то правилно административният орган е отказал да промени данните в системата.
При този изход на спора жалбоподателят следва да заплати на ответника разноски в размер на 1 050, от които 1 000 лева, съставляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение и 50 лева, представляващи внесен депозит за свидетел.
Водим от горното ЯАС, първи административен състав
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустима жалбата на Фондация „Добрите феи“ против отказа на Директора на ОДБХ – Ямбол, обективиран в Писмо изх. № Я 6345 от 26.08.2024 г., в частта, с която е отказана промяна на собствеността върху кучета с идентификационни номера 100237000203399, 100237000203394, 100237000203396, 100237000196474, 100237000203393, 100237000203449, 100237000203448 и 100237000203447. В тази част решението е с характер на определение и ПОДЛЕЖИ на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на ФОНДАЦИЯ „ДОБРИТЕ ФЕИ“ против отказа на Директора на ОДБХ – Ямбол, обективиран в Писмо изх. № Я 6345 от 26.08.2024 г., в частта, с която е отказана промяна на собствеността върху кучета с идентификационни номера100237000203391, 100237000203392, 100237000203397, 100237000203400 и 100237000203446, като отпише фондацията като собственик на същите.
ОСЪЖДА ФОНДАЦИЯ „ДОБРИТЕ ФЕИ“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], *, [улица], представлявана от М. Х. Д., със съдебен адрес: [населено място], *** адвокат Т. К. да заплати на ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ХРАНИТЕ – ЯМБОЛ сумата 1 050 (хиляда и петдесет) лева за направените по делото разноски.
Решението в тази част ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия: | |