Определение по дело №53/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 февруари 2021 г. (в сила от 22 февруари 2021 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 януари 2021 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е    

 

№ …

 

гр. Сливен, 22. 02. 2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на двадесет  и  втори  февруари,  две  хиляди  двадесет  и  първа  година,  в  състав:

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

            Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 53 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, съобрази  следното:

 

            Производството е по реда на чл. 147, ал. 3 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

            Образувано е по жалба от „Перла“ АД – в ликвидация, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“, представлявано от л. Н.Д.М., подадена против решение на Началника на Отдел „Местни данъци и такси” /МДТ/ при Община Нова Загора, обективирано в Писмо Изх. № РД-14-11-03-32 от 11.01.2021 г. по описа на Отдел МДТ при Община Нова Загора, с което във връзка с жалба с Вх. № 11-03-24 от 07.01.2021 г. против Акт за установяване на задължения /АУЗ/ № 11-1 от 14.07.2020 г. по описа на Отдел МДТ при Община Нова Загора, е прието, че АУЗ е връчен по реда на чл. 32 от ДОПК и е влязъл в законна сила.

В жалбата жалбоподателят твърди, че обжалваният акт е незаконосъобразен и моли да бъде отменен. Излага съображения, че не е спазен редът за връчване на съобщения по чл. 32 от ДОПК. Претендира присъждане на направените по делото разноски ведно с адвокатски хонорар.

            Административният орган – Началника на Отдел „Местни данъци и такси” при Община Нова Загора, не изразява становище по жалбата.

Административният съд, след като прецени наведените в жалбата доводи и писмените доказателства по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

С АУЗ № 11-1 от 14.07.2020 г. по описа на Отдел МДТ при Община Нова Загора, издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, по отношение на жалбоподателя „Перла“ АД – в ликвидация, е установен размер на задължения за данък върху недвижимите имоти, данък върху превозните средства и такси за битови отпадъци за периода от 01.01.2020 г. до 30.06.2020 г.  

Вписаният в Търговския регистър адрес на управление на жалбоподателя е гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“, а посоченият в регистъра електронен адрес е ******@********.***.

Относно връчването на АУЗ на жалбоподателя, по делото са представени следните документи: Известие за доставяне на АУЗ, адресирано до „Перла“ АД- в ликвидация, на адрес: *******, върнато като непотърсено на 05.08.2020 г.; Известие за доставяне на АУЗ, адресирано до „Перла“ АД - в ликвидация, на адрес: *******, върнато като непотърсено на 31.08.2020 г.; Протокол от 01.09.2020 г., съставен от А. Ч.и Д. Й.- с.на Община Нова Загора, че във връзка с извършено посещение на „Перла“ АД на адреса за кореспонденция: гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“, с цел връчване на АУЗ, не е бил открит представител или пълномощник на юридическото лице и е било оставено съобщение за явяване на представляващ в Община Нова Загора; Протокол от 08.09.2020 г., съставен от А. Ч.и Д. Й.- служители на Община Нова Загора, че във връзка с извършено посещение на „Перла“ АД на адреса за кореспонденция: гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“, с цел връчване на АУЗ, не е бил открит представител или пълномощник на юридическото лице и е било оставено съобщение за явяване на представляващ в Община Нова Загора; Съобщение № 148 / 29.09.2020 г. по описа на Община Нова Загора за връчване на АУЗ, в което е посочено, че същото се извършва при условията на чл. 32, ал. 4, 5 и 6 от ДОПК и в случай, че лицето не се яви до изтичането на 14-дневен срок от поставянето на съобщението, издаденият АУЗ ще се приложи към преписката и ще се смята за редовно връчен; В съобщението се съдържат данни, че е поставено на 29.09.2020 г. и е свалено на 14.10.2020 г.; Протокол, съставен от М. К.и Д. Й.– служители в Отдел МДТ при Община Нова Загора, че на 29.09.2020 г. на информационното табло на Община Нова Загора е постановено Съобщение № 148 / 2020 г. за връчване на АУЗ; Известие за доставяне на Съобщение № 148 / 29.09.2020 г., адресирано до „Перла“ АД на адрес: гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“, изпратено на 29.09.2020 г., върнато като непотърсено на 20.10.2020 г.; и Данни за публикуване на Съобщение № 148/ 29.09.2020 г. на интернет страницата на Община Нова Загора.

На 05.01.2021 г. от жалбоподателя „Перла“ АД – в ликвидация, до Началника на Отдел МДТ при Община Нова Загора, е подадена жалба против АУЗ – Вх. № 11-03-24 от 07.01.2021 г. по описа на Община Нова Загора. В жалбата е заявено твърдение, че АУЗ е връчен на 22.12.2020 г. с получаването на покана за доброволно изпълнение от ЧСИ Г. Г., към която е бил приложен АУЗ.

С решение на Началника на Отдел МДТ при Община Нова Загора, обективирано в Писмо Изх. № РД-14-11-03-32 от 11.01.2021 г. по описа на Отдел МДТ при Община Нова Загора, във връзка с жалба с Вх. № 11-03-24 от 07.01.2021 г. против АУЗ № 11-1 от 14.07.2020 г. по описа на Отдел МДТ при Община Нова Загора, е прието, че АУЗ е връчен по реда на чл. 32 от ДОПК и е влязъл в законна сила, като е изложено, че: след две посещения на адреса за кореспонденция – гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“, осъществени на 01.09.2020 г. и 08.09.2020 г., не е бил открит представител или пълномощник на „Перла” АД и е било оставено съобщение за явяване на представляващ дружеството в Община Нова Загора за връчване на АУЗ; посещенията са удостоверени със съставени протоколи; на 29.09.2020 г. съобщение за връчването е поставено на информационното табло на Община Нова Загора, публикувано е на сайта на Община Нова Загора и е изпратено писмо на адреса за кореспонденция на „Перла” АД, върнато като непотърсено; тъй като в 14-дневен срок в Община Нова Загора не се е явил представител или пълномощник на „Перла” АД за връчване на АУЗ, АУЗ е приложен към административната преписка по издаването му и се смята за редовно връчен.

С оглед съдържанието на обжалвания акт, съдът приема, че същият има характер на решение по чл. 147, ал. 1 от ДОПК – оставяне на жалбата без разглеждане като просрочена.

Горепосоченият акт е съобщен на жалбоподателя на 13.01.2021. Жалбата срещу него е подадена чрез изпращане по пощата на 19.01.2021.

Въз основа на установените факти, съдът прави следните правни изводи:

На основание чл. 4, ал. 1-5 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, установяването на местните данъци и такси се извършва с акт на служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Компетентният орган по чл. 4, ал. 3 във връзка с ал. 4 от ЗМДТ издава акт за установяване на задължението– арг. чл. 107, ал. 3 от ДОПК, в който е регламентиран редът за установяване на задължения по декларация. Съгласно чл. 144, ал. 1 от ДОПК, по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго. В чл. 107, ал. 4 от ДОПК е предвидено, че обжалването по административен ред се осъществява пред директора на териториалната дирекция в 14-дневен срок от получаването на акта. За целите на обжалването на задълженията за местни данъци и такси, съгласно чл. 4, ал. 5, пр. 2 от ЗМДТ, правомощията на териториален директор се изпълняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община.

Съгласно чл. 147, ал. 1 и ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1, изр. 2 от ЗМДТ, когато жалбата е просрочена, тя се оставя без разглеждане от компетентния да я разгледа орган с решение, което може да се обжалва в 7-дневен срок от връчването му пред административния съд по местонахождението на общината, в чийто район е възникнало задължението.

В разглеждания случай Началникът на Отдел МДТ при Община Нова Загора е бил сезиран с жалба против АУЗ, регистрирана с входящ номер от 07.01.2021 г., с твърдения за незаконосъобразност на акта. По тази жалба е постановено решение, с което жалбата е оставена без разглеждане като просрочена. Следователно, съдът е сезиран с жалба по реда на чл. 147, ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 147, ал. 1 от ДОПК.

Жалбата е допустима, като подадена пред надлежен съд, при наличие на правен интерес и в срок.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Изводът на издателя на акта, че жалбата е просрочена въз основа на приетото от него, че АУЗ е връчен по реда на чл. 32 от ДОПК, е неправилен.

Съгласно чл. 29, ал. 1 от ДОПК, връчването на съобщенията в административното производство се извършва на адреса за кореспонденция на субекта. А в чл. 28, ал. 1 от ДОПК е предвидено, че адресът за кореспонденция за местните юридически лица е адресът на управление, вписан в търговския регистър.

Видно от представените по делото документи, съдържащите се в административната преписка известия за доставяне на АУЗ са изпратени на адрес, различен от вписания в търговския регистър адрес на управление на юридическото лице, и са върнати като непотърсени, след което е изготвено съобщение по чл. 32, ал. 4 от ДОПК, извършени са част от действията по чл. 32, ал. 5 и ал. 7 от ДОПК, и е прието, че АУЗ е връчен по реда на чл. 32 от ДОПК.

Изводът на административния орган, че е АУЗ е връчен по реда на чл. 32 от ДОПК, е неправилен, тъй като са нарушени регламентираните в чл. 32 от ДОПК процесуални правила. Съгласно чл. 32, ал. 1 от ДОПК, връчване чрез прилагане към досието се извършва в случаите, когато лицето, неговият представител или пълномощник, член на орган на управление или служител, определен да получава съобщения или книжа, не е намерен на адреса за кореспонденция, след най-малко две посещения през 7 дни. В чл. 32, ал. 2 от ДОПК е предвидено, че обстоятелствата по ал. 1 се удостоверяват с протокол за всяко посещение на адреса за кореспонденция. В разглеждания случай известията за доставяне са изпратени на адрес, различен от вписания в търговския регистър адрес на управление на юридическото лице, представляващ адрес за кореспонденция по смисъла на ДОПК. В представената от административния орган административна преписка се съдържат протоколи за извършени поне две посещения през 7 дни на адреса за кореспонденция на жалбоподателя, както и данни за публикуване на съобщение в интернет, за поставянето му на определено за целта място в Общината и за изпращане на съобщението с писмо с обратна разписка, но липсват представени доказателства за изпълнение на изискването по чл. 32, ал. 5 от ДОПК за изпращане на електронно съобщение на посочения от жалбоподателя електронен адрес в търговския регистър.

Неизпълнението на част от процедурата, предвидена в чл. 32 от ДОПК, опорочава осъщественото от административния орган връчване чрез прилагане към досието.

Предвид нередовното връчване, срокът за обжалване на АУЗ не е изтекъл към датата на подаване на жалбата от „Перла“ АД - в ликвидация, срещу акта. Като е достигнал до извод, че АУЗ е връчен по реда на чл. 32 от ДОПК и е влязъл в законна сила, административният орган е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. Преписката следва да бъде изпратена на административния орган за произнасяне по същество по подадената от „Перла“ АД - в ликвидация, жалба срещу АУЗ.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 161, ал. 1, изр. 1 от ДОПК, претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски е основателна до размера на внесената държавна такса от 50 лева, тъй като по делото липсват представени доказателства за договорено и платено от страната адвокатско възнаграждение.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 147, ал. 3 от ДОПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ решение на Началника на Отдел „Местни данъци и такси” при Община Нова Загора, обективирано в Писмо Изх. № РД-14-11-03-32 от 11.01.2021 г. по описа на Отдел „Местни данъци и такси” при Община Нова Загора.

ИЗПРАЩА административната преписка на Началника на Отдел „Местни данъци и такси” при Община Нова Загора за произнасяне по същество по жалба Вх. № 11-03-24 от 07.01.2021 г. по описа на Община Нова Загора, подадена от „Перла“ АД – в ликвидация, с ЕИК: *********, представлявано от Н.М., срещу Акт за установяване на задължения № 11-1 от 14.07.2020 г. по описа на Отдел „Местни данъци и такси” при Община Нова Загора.

ОСЪЖДА Община Нова Загора да заплати на „Перла“ АД– в ликвидация, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“, представлявано от л. Н.Д.М., сумата от 50 /петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: