Решение по дело №422/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 301
Дата: 19 май 2020 г. (в сила от 12 юни 2020 г.)
Съдия: Димитър Борисов Бишуров
Дело: 20205220200422
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                          гр.Пазарджик,  19.05.2020 год.

 

   В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, ХІV състав, в публично съдебно заседание на 18.05.2020 год., в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ДИМИТЪР БИШУРОВ

 

при секретаря И.Ч., като разгледа АНД № 422 по описа за 2020 год.,  за  да  се  произнесе  взе  предвид  следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на В.Г.Л. от гр.София, ЕГН ********** против НП № 19-1006-003864 от 22.10.2019 година на началник група в ОД МВР-Пазарджик, с което на основание чл.175 ал.3, пр.1 от ЗДП, за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДП е наложена глоба в размер на 200лв. /двеста лева/  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 /шест/ месеца.

Релевираните в жалбата оплаквания се свеждат до наличие на материална и процесуална незаконосъобразност на атакуваното НП, чиято отмяна се иска.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява лично, но изпраща процесуален представител, който поддържа жалбата и излага съображения за нейната основателност. Основно акцентира на това, че вмененото административно нарушение не било съставомерно от субективна страна.

          Ответникът по жалбата - АНО, редовно призован, не се явява и не изпраща процесуален представител.

Районният съд провери основателността на жалбата, след като съобрази становищата на страните и обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, при съобразяване с разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, като прие следното:

          Жалбоподателят е санкциониран с НП за това, че на 20.05.2019 год., в 09:30 часа, на АМ „Тракия“, км 89+300, в посока за гр.Пловдив, е управлявала л. а. „Фолксваген Тарнспортер” с рег. № ***, собственост на „Д.“ ЕООД, което не било регистрирано по надлежния ред, т.к. било със служебно прекратена регистрация от 17.01.2019г. по реда на чл.143 ал.15 от ЗДвП.

Всичко това съставлявало нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДП, заради което против жалбоподателя бил съставен АУАН бл. № 063435 от 20.05.2019 год.  

Въз основа на горепосочиня АУАН било издадено атакуваното НП, което било връчено лично на жалбоподателя на 10.01.2020 год., а жалбата против него била подадена чрез АНО на 17.01.2020 год. С оглед на това въззивната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН и от лице, имащо правен интерес да инициира съдебен контрол за законосъобразност на НП.

Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на  събраните по делото писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че жалбата е основателна  по  следните съображения:

Установи се безспорно по делото, че на посочените в АУАН и НП дата, час и място жалбоподателят е управлявал процесният и описан по-горе автомобил. Установи се категорично и това, че този автомобил бил с прекратена по реда на чл.143 ал.15 от ЗДвП във вр. с чл.18б ал.1, т.10 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Причина за прекратяването на регистрацията бил фактът, че МПС било продадено от предишен собственик – дружеството „Д.“ ЕООД на чичото на жалбоподателя – В. Е.А.. Прехвърлянето на собствеността станало по предвидения в закона нотариален ред. Сделката за покупко-продажбата на автомобила била изповядана пред нотариус на 16.11.2018 година, за което по електронен път били подаден данни към системата на Сектор „Пътна полиция”. Купувачът бил въведен в системата на Сектор „Пътна полиция”, като „предстоящ собственик” на автомобила и имал задължение в едномесечен срок, считано от покупката, респ. придобиването на собствеността над автомобила, т.е. до 16.12.2018 година, да регистрира превозното средство на свое име. Той обаче не сторил това и продължил да го използва съобразно предназначението му. На 17.01.2019г. обаче, поради това че бил изтекъл срокът по чл.143 ал.15 от ЗДП – 2 месеца, считано от покупката на автомобила от страна на А., процесното МПС служебно било дерегистрирано. Жалбоподателят Л. /племенник на собственикът на автомобила/ обаче не знаел това. На инкриминираната дата той поискал МПС от чичо си, за да си свърши някаква работа и започнал да го управлява, като на посочените по-горе дата, час и място бил спрян за проверката от служители на МВР, които констатирали, че автомобилът е с прекратена регистрация.

При така установеното настоящият съдебен състав намира, че поведението на жалбоподателя Л. не запълва от субективна страна признаците на състава на административното нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП.

Първо следва да се каже това, че за настоящия съдебен състав е спорен правният характер на разпоредбата на чл.143 ал.15 от ЗДвП за служебно прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство. Разпоредбата е в Глава ІІІ – Пътни превозни средства на ЗДвП, където са посочени изискванията към ППС за допускане на движението им по пътищата на страната и изискванията за провеждане на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, участващи в движението по пътищата и други. В същото време, по своя характер и наименование прекратяването на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство е принудителна административна мярка, които са нормативно уредени в глава VI на ЗДвП – Принудителни административни мерки. Там, в чл. 171, т.2а е посочено, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство и са изброени изчерпателно хипотезите, при които се предприема тази мярка, сред които не фигурира неизпълнение от страна на собственика на задължението да регистрира превозното средство в двумесечен срок от придобиването. Не е посочено нито в ЗДвП, нито в горецитираната наредба, от кой орган се извършва това служебно прекратяване на регистрацията и с какъв акт. Не е регламентирано задължение за уведомяване на собственика на превозното средство за осъщественото служебно прекратяване на регистрацията, каквото задължение е предвидено в чл.10 ал.2 от Наредбата при другите случаи на прекратяване на регистрацията. Не е предвиден ред за обжалване на акта за служебно прекратяване на регистрацията. С оглед на изложеното е резонно да се постави въпрос доколко нормата на чл.143, ал.15 от ЗДвП, послужила като основа за започването на настоящото АНП, е конституционно съобразна, тъй като предвижда възможност за сериозно ограничаване на правото на собственост на гражданите, без да е предвиден законен ред за защита на това право.

Съдът счита още, че твърдяното нарушение е несъставомерно и недоказано от субективна страна. Няма представени никакви доказателства от страна на АНО, че на собственикът на лекия автомобил по силата на нотариално заверения договор за покупко-продажба от 16.11.2018г. - В. Е.А., като лице, което е купило по предвидения в закона ред процесното МПС, е било съобщено за служебното прекратяване на регистрацията на автомобила. В НП неправилно е посочено, че автомобилът е бил собственост на дружеството „Д.“ ЕООД, но това не е вярно, т.к. това  дружество и продало  по предвидения в закона ред автомобила на А. и той е станал собственик след сключването на нотариалния договор за покупко-продажба. Това обаче в случая не е толкова важно, но има значение относно това, че на купувачът също не е било съобщено в нито един момент за прекратяването на регистрацията. Още по-малко има представени доказателства, че такова знание и съзнание е имал и жалбоподателят Л. и то към момента на проверката – 20.05.2019 година. Напротив, стана категорично ясно, че именно по време на проверката той е научил за прекратената регистрация, поради което няма как да се приеме, че от субективна страна той е осъществил състава на нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. За съставомерността на всяко нарушение следва да са осъществени признаците както от обективна, така и от субективна страна и липсата на който и да е от тези признаци винаги обуславя извод за несъставомерност на деянието. В конкретния случай АНО е нарушил разпоредбата на чл.53 ал.1 от ЗАНН, тъй като не е установил по безспорен начин виновно поведение от страна на жалбоподателя и е наложил наказание без да е било установено безспорно извършването на нарушението от субективна страна, което обуславя и неправилно приложение на материалния закон, тъй като на въззивника е наложено наказание за нарушение, което не е безспорно доказано да е извършил.

В заключение следва да се каже и това, че в разпоредбата на чл.143 ал.15 от ЗДП е предвидена възможност за служебна регистрация на МПС след изтичането на двумесечния срок, посочен в същата правна норма. Това обаче не означава, че тази дерегистрация, която се извършва посредством отбелязване в автоматизираната информационна система, ще бъде направена автоматично в деня, следващ изтичането на срока. В закона няма такова изискване, а е възможно и съответния административен орган да бездейства известно време, преди да предприеме действия по дерегистрацията или пък въобще да не ги предприеме. При това положение не може да се очаква и твърди, че всеки собственик на МПС, който знае, че не е изпълнил задължението си да го регистрира в двумесечния срок след придобиването, трябва да е абсолютно наясно, че МПС е било дерегистрирано. От него може само да се очаква да предполага това, но такова едно негово предположение не е равносилно на ясно съзнание, че МПС е дерегистрирано и той продължава да го управлява. В такава ситуация, да се ангажира административнонаказателна отговорност за нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДП  или пък наказателна отговорност за престъпление по чл.345 ал.2 от НК, ще означава да се стъпи само и единствено на предположение, което е недопустимо. Нормата на чл.303 ал.1 от НПК императивно повелява, че присъдата не може да почива на предположение. Тази норма е субсидиарно приложима и в АНП по силата на чл.84 от ЗАНН, още повече, че наказателното постановление в административнонаказателното производство има статут като на присъдата в наказателното производство, доколкото съставлява санкционен властнически акт на държавна репресия за извършено виновно административно нарушение. 

Всичко това налага обжалваното НП да се отмени.

Пазарджишкият районен съд, в настоящият състав, след като извърши анализ на установените обстоятелства и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН

 

                                                Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ НП № 19-1006-003864 от 22.10.2019 год. на началник група в ОД МВР-Пазарджик, с което на В.Г.Л. от гр.София, ЕГН **********, на основание чл.175 ал.3, пр.1 от ЗДП, за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДП е наложена глоба в размер на 200лв. /двеста лева/  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 /шест/ месеца.

 

            Решението може да се обжалва в четиринадесетдневен срок от съобщаването му пред Пазарджишкия административен съд.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: