Решение по дело №265/2022 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 338
Дата: 23 декември 2022 г.
Съдия: Радослава Николова Маждракова
Дело: 20225510200265
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 март 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 338
гр. Казанлък, 23.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАЗАНЛЪК, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти октомври през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Р. Н. МАЖДРАКОВА
при участието на секретаря ВЕЛИСЛАВА ИВ. КАРАИВАНОВА
като разгледа докладваното от Р. Н. МАЖДРАКОВА Административно
наказателно дело № 20225510200265 по описа за 2022 година
Жалбоподателят Мин. на здр.-гр.С., представлявано от Мин. на здр. е
обжалвал Наказателно постановление №2/01.12.21г. на Председателя на
КЗЛД, с което му е наложено адм.наказание- имуществена санкция в размер
на 60 000лв. Излагат се подробни съображения за неговата неправилност и
незаконосъобразност, тъй като АУАН и НП били издадени в нарушение на
материалния и процесуален закон. Процес.представител на жалбоподателя-
юриск.Г. прилага подробно писмено становище и моли Наказателното
постановление да бъде отменено, както и да му се присъдят направените по
делото съд.разноски.
Въззиваемата страна, редовно призована, изпраща процес.
представител - юриск. П., която моли обжалваното НП да бъде изцяло
потвърдено. Прилага подробно писмено становище, в което излага
съображения,че е спазена процедурата по чл.42 от ЗАНН за съставяне на
АУАН, НП е издадено от компетентен орган и срещу надлежно ЮЛ, спазена е
формата и редът за издаването му. Моли за присъждане на
юриск.възнаграждение.
По делото се събраха гласни и писмени доказателства, от съвкупната
1
преценка на които съдът намира за установена следната фактическа
обстановка :
В КЗЛД е постъпил сигнал с вх.№ППН-02-64/08.02.21г. от И. М. -
общински съветник в ОС- С.З., съдържащ твърдения, че в сградата на
„Специализирана болница за долекуване и продължително лечение на
пневмо-фтизиатрични заболявания и рехабилитация-Р.“ЕООД /за краткост
СБДПЛПФЗР - Р./, което било в процес на ликвидация, общодостъпно се
съхранява огромно количество болнична документация - картони на
персонала, медицински картони на пациенти, цялостна архивна
документация, разпръснати в разрушаващите се сгради на болницата.
От контролния орган - КЗЛД било установено,че дружеството било в
процес на ликвидация, като с Протокол на едноличния собственик на
капитала на СБДПЛПФЗР-Р. под № РД-16-5/09.01.20г. Мин. на здр. в
качеството на упражняващ правата на държавата в лечебното заведение е
назначил за ликвидатор Ст. К., определен за ликвидатор с Протокол на
комисия за определяне на кандидат, спечелил конкурса за възлагане на
ликвидацията, утвърден на 11.11.2019г.
На 16.01.2020г. е сключен договор за възлагане на ликвидацията с №
РД-1612/16.01.2020г. между Мин. на здр. и Ст. К., който представлявал
дружеството и имал правата и задълженията на управителния му орган, като
съгл.чл.3.11 ликвидаторът се задължавал да опазва архива на дружеството до
приключване на ликвидацията и да го предаде на съхранение съгласно
ЗНАФ.
К. от своя страна бил депозирал пред възз.страна писмо с вх.№ ППН-02-
64/27.04.21г., с коeто заявил, че от 03.02.2020г. е вписан като ликвидатор на
дружеството, но до настоящия момент същият не бил в състояние да изпълни
служебните си ангажименти по ликвидацията му, тъй като не разполагал с
необходимите документи и нямал достъп до имота. На 27.10.2020г. същият
бил отправил молба до МЗ да бъде заличен като ликвидатор на дружеството.
На 27.04.2021г. била извършена проверка на място в сградата на
СБДПЛПФЗР-Р. с връчване на заповедта за проверка на К., но поради
констатирания огромен брой документи, съдържащи лични данни на
физически лица, разпръснати по множество различни стаи в сградата на
болницата, проверяващият екип не успял да индивидуализира всички
2
физически лица, поради което била възложена допълнителна и задълбочена
проверка. Изпратено е искане до МЗ, да определи лице, което да представлява
лечебното заведение, с оглед на депозираното от страна на К. уведомление по
чл.141 ал.5 от ТЗ, като Министерството от своя страна насочили КЗЛД за
извършване проверката на място да се обърнат към К. и РЗИ - Стара Загора.
Повторната проверка била извършена на място на 30.06.21г. с връчване
на заповедта за това на ликвидатора К. и в присъствието на св.В. Н., живущ в
с.Р., който доброволно охранявал сградата от непрекъснатите набези на
различни лица.
При направеният оглед от страна на проверяващите вкл. и св.Р. К. и
св.Л. М. се установило, че състоянието на помещенията в сградата е лошо,
тъй като било компрометирано от многобройните набези на външни лица,
счупени прозорци и врати. В различни помещения на сградата били открити
медицински и други служебни документи / история на заболяванията,
трудови досиета, ведомости за заплати/,съдържащи лични данни-
разхвърляни. Документите били от основаването на болницата през 1955г. до
преустановяване на дейността й през 2014г.,състоянието било от добро до
много лошо, предвид времето и условията в които са съхранявани, което е
видно от приложените към констативния акт 43бр.снимки. Констатирано
било и наличието на над 280бр.трудови досиета на физически лица-
служители, като снимки от помещенията и досиетата са приложени и по
делото, и по този начин били съхранявани 3 619 бр.досиета.
Освен това в отделни помещения, където са съхранявани медицински
досиета на пациентите на лечебното заведение било констатирано наличието
на над 59 605 бр.медицински досиета на пациенти, постъпили на лечение
преди 2012г. Констатирано било, че медицинските документи съдържали
всички лични данни на пациента - трите имена, ЕГН, паспортни данни, адрес
и др., както и чувствителни данни относно заболяването, проведеното
лечение, направени изследвания и ТЕЛК. Счетоводните документи пък
съдържали всички лични данни на служителите: трите имена, ЕГН, паспортни
данни, адрес и др., както и данни за получаване, заплащане, изплащане на
трудови възнаграждения и др.
По този начин от проверяващите било констатирано,че действията по
обработване чрез съхраняване на лични данни на над 65 951бр. физически
3
лица- персонал /3 619бр./ и пациенти /62 332броя/ на заведението, съдържащи
се в документи от болничната дейност на дружеството и съхранявани в
сградата на заведението,без да са приложени подходящи технически и
организационни мерки за осигуряване на съобразено с риска ниво на
сигурност на обработването и липсата на качествен контрол за изпълнение на
ликвидационния договор,били довели до това,че данните са разпространени
и общодостъпни за неограничен кръг външни лица.По този начин
Министерство на здравеопазването в качеството му на администратор на
лични данни било нарушило разпоредбите на чл.32 пар.1б.“б“ от Регламент
/ЕС/ 2016/679.
По тази причина с писмо изх.№ ППН-02-64/30.07.21г. Министъра на
здравеопазването бил поканен да се яви за съставяне на АУАН, като
съответно от своя страна оттам е изпратено писмо до ликвидатора Комбалов,
че Министърът на здравеопазването не представлява дружеството в
ликвидация.
Бил съставен АУАН против МЗ с бл.№2/10.08.2021г. за допуснато
адм.нарушение по чл. 32 пар.1б.“б“ от Регламент /ЕС/ 2016/679.
Събраните свидетелски показания по делото - тези на св.К., св.М. и
св.Н. изцяло потвърждават изложената фактическа обстановка, като дори
св.Н. обясни подробно, че е приел доброволно да охранява сградата на
лечебното заведение, за да предпази намиращите се там вещи от кражба, като
и той свидетелства за състоянието на документите, които са се намирали в
нея - същите били неподредени и разпръснати във всички стаи.
Задължението на администратора на лични данни за прилагане на
подходящи технически и организационни мерки за гарантиране на постоянна
поверителност, цялостност, наличност и устойчивост на системите и услугите
за обработване, възниква за всеки администратор на лични данни и
продължава трайно и непрекъснато във времето, докато се изпълняват
качествата на администратор на лични данни. Неизпълнението на
задължението по чл. 32 от Регламента, когато се изразява в бездействие /за
каквото е санкциониран жалбоподателя в конкретния случай/ е продължено
във времето до неговото преустановяване и по-конкретно - до прилагането на
подходящи технически и организационни мерки, които да гарантират
постоянна поверителност, цялостност, наличност и устойчивост на системите
4
и услугите за обработване. Безспорно по делото е установено, че е допуснато
такова адм.нарушение по чл.32пар.1б.“б“ от Регламент /ЕС/ 2016/679.
Спорният въпрос по делото е на кого е вменено това задължение и в
частност дали МЗ следва да носи такава административно-наказателна
отговорност. Основният аргумент на жалбоподателя е, че Министерство на
здравеопазването няма качество на администратор на лични данни, поради
което неправилно му е вменено такова адм.нарушение.
От материалите по делото се установява, че „СБДПЛПФЗР-Р.“ЕООД -
в ликвидация е самостоятелно ЮЛ - държавно лечебно заведение по см.на
пар.1т.2 от ЗЛЗ и търговско дружество по см.на ТЗ. Дружеството се явява
публично предприятие, като е прекратено чрез ликвидация и му е определен
ликвидатор, който е бил вписан в ТР към момента на извършване на
проверката. Съгл.чл.266ал.3 от ТЗ ликвидаторите се вписват в ТР и до
заличаването им са натоварени с права и задължения на ликвидатор. Ето защо
съдът възприема, че независимо, че К. е заявил желание да бъде прекратен
сключения с него договор за възлагане на ликвидацията,това не го
освобождава от отговорност като негов законен представител.
Съгл.чл.4т.7 от регламент /ЕС/2016/679 на Европейския парламент от
27.04.16г., администратор на лични данни е физическо или ЮЛ, публичен
орган, агенция или друга структура, която сама или съвместно с други
определя целите и средствата за обработването на лични данни. В този
смисъл дружеството в ликвидация може да се възприеме като администратор
на лични данни, което само да определя целите и средствата за обработване
на личните данни на дружеството и в тази връзка следва да се възприеме като
самостоятелен администратор на лични данни.
Съгл.чл.56ал.4 от ЗЛЗ ликвидаторите на лечебни заведения са длъжни
да осигурят предаването на наличните документи на пациентите относно
техните заболявания и лечението им от ликвидиращото се лечебно заведение
т.е. им е вменено законово задължение по обработка на медицинската
документация, съдържаща лични данни на пациенти.
В този смисъл съдът намира, че неправилно на МЗ е вменено такова
адм.нарушение, като административно-наказателната отговорност следва да
се носи от надлежния представител на дружеството в ликвидация
„СБДПЛПФЗР-Р.“ЕООД с.Р..
5
С оглед на описаните по-горе съображения съдът намира, че издаденото
НП №2/01.12.2021г. на Председателя на КЗЛД се явява незаконосъобразно и
неправилно и като такова следва изцяло да бъде отменено.
При това положение и с оглед разпоредбата на чл.63ал.5 от ЗАНН, във
вр.с чл. 37от ЗПП вр. с чл.27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ, възз.страна КЗЛД следва да бъде осъдена да заплати на
Министерството на здравеопазването юриск.възнаграждение в размер на
100лв.
Водим от горните мотиви съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №2/01.12.2021г. на Председателя
на КЗЛД, с което на Мин. на здр. гр.С.,пл.“Св. Н.“№**, представлявано от
Мин. на здр. е наложено адм.наказание-имуществена санкция в размер на 60
000лв, на осн.чл.58 пар.2 б.“и“ вр. с чл.83 пар.4 б.“а“ от Регламент / ЕС
/2016/679.
ОСЪЖДА КЗЛД-гр.С. да заплати на Министерство на здравеопазването-
гр.С. съд.разноски за юриск.възнаграждение в размер на 100 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд-гр.Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Казанлък: _______________________
6