Решение по дело №279/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 402
Дата: 20 юни 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Колева
Дело: 20237150700279
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 402 / 20.6.2023г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, -ти състав, в открито заседание на шести юни две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: М. КОЛЕВА

 

при участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 279 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 43, ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалбата на „Нова стайл“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище гр. Пазарджик, представлявано от управителя Й.Д.Ч., срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-2600/1062/13.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Релевирани са доводи за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила и неспазване на установената форма при издаване на акта, по които се претендира отмяната му, ведно с присъждане на разноски.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), в представен писмен отговор чрез процесуален представител юрисконсулт П.М., излага становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

На 14.05.2021 г., „Нова стайл“ ЕООД е подало заявление за подпомагане с УИН 13/180621/12714 за кампания 2021 г. по Схема за единно плащане на площ (СЕПП); Схема за преразпределително плащане (СПП); Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП); Схема за обвързано подпомагане за оранжерийни зеленчуци (СЗо) и Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП). Към заявлението са приложени необходимите документи, в т. ч. декларации и таблици за използваните парцели през 2020 г. и 2021 г.

На 14.05.2019 г. е направена автоматична проверка на данните в подаденото заявление за подпомагане, при която са констатирани 2 несъответствия – че са декларирани площи, за които дружеството няма регистрирано правно основание, както и са отправени предупреждения, че има площи, които попадат във физически блок с НТП „Трайно неподходящи за подпомагане“, за което „Нова стайл“ ЕООД е уведомено, видно от положения подпис и печат.

С оспореното уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2021 г. на заявителя в колона 3 „Намаления“ от Таблица 1 са намалени следните суми по СЕПП – 205,05 лв.; по СПП – 146 лв., по СЗо – 13 833,49 лв. и по ЗДП – 128,93 лв., които представляват 100% от поисканата сума. Посочено е, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място на данните в заявлението за подпомагане. Според указанията към Таблица 1, в колона 3 „Намаления“ се отчитат: 1. намаление на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в заявлението - проверки за площи, заявени от повече от един кандидат; проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗ и МОСВ. Посочени са конкретно още 4 основания, при наличието на които се намалява субсидията. В Таблица 2 на писмото е посочено, че няма извършени плащания, като видно от данните в нея, на жалбоподателя е отказана цялата заявена сума съгласно Таблица 1.

С административната преписка е представено Становище изх.№ 02-130-2600/1062/30.03.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ, в което са посочени конкретните причини за издадения отказ, изложени са фактически и правни основания за издаване на уведомителното писмо. Представена е и Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието, с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021 г.

В съдебно заседание, проведено на 09.05.2023 г., процесуалният представител на дружеството адвокат Я.М. е представила предварителен договор от 21.09.2021 г., сключен между С.А.С. и М.А.С. (продавачи) и Й.Д.Ч., лично и в качеството му на управител на „Нова стайл“ ЕООД (купувач), с който продавачите са се задължили да прехвърлят на купувача правото на собственост върху недвижим имот № 040022, пасище, мера с площ от 10 356 дка, трета категория, находящ се в местността „Горен Герен“, с. Мокрище, ведно с изградените в него сгради.

При така установеното от фактическа страна и като извърши цялостна проверка на акта във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Уведомителното писмо е връчено чрез изтегляне от информационната система на 01.03.2023 г., а жалбата срещу него е подадена до съда на 15.03.2023 г., т.е. в законоустановения срок, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима, а разгледана по същество – основателна по следните съображения:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 ЗПЗП, изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността й и я представлява, като разполага и с правомощието по вземане на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. От своя страна, съгласно чл. 20а, ал. 4 ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, включително вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. С т. 1 от заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г., изпълнителният директор на ДФЗ, е делегирал на заместник изпълнителния директор В.К., правомощия по издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане.

Уведомителното писмо представлява индивидуален административен акт и следва да отговаря на изискванията за форма и съдържание. Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. Т. е., в закона е въведено императивно изискване за мотивиране на административните актове. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и при осъществявания съдебен контрол за законосъобразност, а липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на административния акт.

В случая, като фактически основания за издаване на оспорения акт е посочено единствено, че „Общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от Вас заявление за подпомагане. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП.“. В писмото обаче, не се съдържат нито фактически, нито правни основания, които да сочат кои изисквания не са спазени. Нещо повече, не става ясно каква е причината да се приеме от органа, че заявените парцели са недопустими за подпомагане, по всяка една от заявените схеми и мерки, наложило и отказ на претендираното подпомагане, за да е възможна проверката за съответствието на фактическите констатации с действителното положение. В случая, нито поясненията към съответните колони на таблиците, и в частност на колона 3 от Таблица 1, нито приложените към преписката доказателства внасят яснота по отношение на законовите изисквания, които не са спазени от дружеството, респ. не позволяват установяване на конкретното правно основание за отказа, посочен в колона 3 на Таблица 1. От изброените под колона 3, пет хипотези също не могат да бъдат извлечени данни, коя от тях е приложена за всяка една от мерките и схемите, по отношение на които е налице отказ за оторизиране на сумите. Такива не могат да бъдат извлечени и от подписания от представител на дружеството документ за резултатите от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2021 г. Безспорно в него са посочени грешките и предупрежденията, които са констатирани при подаване на заявлението за подпомагане, но същите не съставляват мотиви за отказа от оторизиране на заявената сума по всяка една мярка или схема. Уведомителното писмо следва да съдържа конкретна информация за всеки един парцел, който не отговаря на изискванията, неговата площ и основанието за извършеното намаление. От самото уведомително писмо по никакъв начин не може да се установи каква е причината за извършения отказ на заявените за финансово подпомагане суми. Изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях, не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за намалената с оспореното писмо оторизация по заявлението на дружеството. Няма конкретни, относими констатации по отношение на заявлението на оспорващия.

В акта липсват и посочени правни основания. В разпоредбата на чл. 43, ал. 3 ЗПЗП са изброени хипотезите, в които Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, но при липса на фактически установявания, не могат да бъдат изведени и правните такива за издадения отказ. Съгласно чл. 170, ал. 1 АПК доказателствената тежест за установяване на обстоятелството, че размерът на заявеното финансово подпомагане следва да бъде намален лежи върху административния орган, който следва да установи фактическите и правни основания за издаване на административния акт. Предвид посочената процесуална норма, не може да се приеме, че в хода на съдебното оспорване, с допустими доказателствени средства може да се санира пропускът на административния орган да изложи фактическите основания за издаване на оспорения акт. От мотивите към оспореното уведомително писмо следва да е ясно защо е отказано заявеното финансовото подпомагане, както и да се посочи актът или проверката, въз основа на която това е направено. Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. С излагането на мотиви се довеждат до знанието на страните в административното производство съображенията, по които административният орган издава или отказва да издаде административен акт, което подпомага страните в избора им на защита и съответно прави възможен и/или улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта, който се обжалва.

Представеното по делото становище от 30.03.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ не може да санира пропуските на издадения акт. Безспорно е, че съгласно разрешението дадено в ТР № 16/1975 г. на ОСГК, мотивите на административен акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горния административен орган, ако изхожда от същия административен орган, който е издал акта. Липсата на мотиви към първоначалния административен акт не съставлява съществено нарушение на закона и в случаите, при които по-горният административен орган е потвърдил мотивирано акта. В случая конкретни съображения обаче за постановения отказ не се намират в нито един от посочените в тълкувателното решение видове документи, защото към придружителното писмо от 06.04.2023 г., действително е приложено писмено становище изх.№ 02-130-2600/1062/30.03.2023 г., което изхожда от издателя на оспорения административен акт, но то не може да санира липсата на мотиви в първоначалния административен акт, защото не е в процедура по обжалване пред по-горестоящия административен орган. Видно от съдържанието на становището същото е в отговор на вече постъпилата жалба до Административен съд-Пазарджик срещу уведомителното писмо от 13.01.2023 г., поради което не изпълнява изискванията на посоченото тълкувателно решение. Допълнително изложени мотиви, след издаване на акта трябва да доведат до знанието на адресата съображенията на административния орган, което подпомага страната в избора на защитните средства и проверката за законосъобразност на акта, но е недопустимо да се излагат мотиви към акта едва след сезирането на съда с жалба.

Предвид изложеното, съдът намира, че уведомителното писмо е издадено при неспазване на установената от закона форма, поради липса на конкретни фактически и правни основания за издаването му и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила - отменителни основания по чл. 146, т. 2 и т. 3 АПК, поради което следва да бъде отменено. Тъй като естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне по подаденото от „Нова стайл“ ЕООД заявление, съобразно указаното в мотивите на решението.

С оглед изхода на делото и предявеното от жалбоподателя искане за присъждане на разноски, следва Държавен фонд „Земеделие“ да бъде осъден да заплати такива в размер на 50 лв. заплатена държавна такса.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 във вр. чл. 173, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ уведомително писмо изх.№ 02-130-2600/1062/13.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ИЗПРАЩА преписката на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за ново произнасяне по заявлението за подпомагане на „Нова стайл“ ЕООД, съобразно дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 АПК, едномесечен срок за издаване на административния акт, считано от влизане в сила на решението.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, да заплати на „Нова стайл“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, ул. „Одрин“ № 63, сумата от 50 (петдесет) лева, представляваща внесена държавна такса по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

                                                        СЪДИЯ: /П/