Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.Плевен,24.10.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски
районен съд в публичното заседание на седемнадесети октомври през две хиляди и
деветнадесета година в
състав:
Председател:ДАРИЯ МИТЕВА
Съдебни заседатели:……………...
Членове:
при секретаря Иглика Игнатова и в присъствието на прокурора … , като разгледа
докладвано от съдия Митева н.а.х.д.
№1848 по описа за 2019 год., и на основание данните по делото и закона, за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление №6274/05.08.2019г., издадено от Началник отдел “Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“*** на С.Ц.П. ЕГН **********,*** е наложена глоба в размер на 1000,00 лв. /хиляда лева/ на основание чл.53, ал.1, т.2 от ЗАНН за нарушение по чл.26, ал.2, т.1, буква „а“ от Закона за пътищата, вр.чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритните и /или тежки ППС.
Недоволен от така издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят, който го обжалва чрез адв.П.П.-АК-грПлевен и моли съда да го отмени изцяло като неправилно и незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата – редовно призован, се представлява в съдебното заседание от юрк.С.В..
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съобразявайки събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:
Акт за установяване на административно нарушение №0006838 е съставен на 10.04.2019г. от Ф.М.П. на длъжност ***, Агенция“Пътна инфраструктура“ гр.София против С.Ц.П. за следното:
На 10.07.2019г. в 13.50 ч. на път
І-
1. При измереното разстояние между осите 1,33м,сумата от натоварването на тройната ос на полуремаркето е 25,400т,при максимално допустимо натоварване 24т.
От показанията на свидетелят Н.Д. на АУАН се установява, че същият е указал съдействие на актосътавителят –инспектор към АПИ за извършване проверка на пътя.напълно потвърждава изнесената в АУАН фактическа обстановка.
Заявява, че водачът е присъствал на измерването на ППС и е подписал акта без възражение.
Актосътавителят не се явява в съдебно заседание,но адв.П. и административно наказващият орган се отказват от неговият разпит.
Съдът кредитира показанията на
свидетелят Д. , като обективни, логични, непротиворечиви и съответния на
останалия доказателствен материал.
При така установените
фактически обстоятелства, съдът намира,
че неправилно административно наказващия орган е приел, че е нарушена правната норма
на чл. 26, ал.2, т.1, буква „а” от Закона за пътищата.
Същата забранява дейности от специалното ползване на пътищата, движението на извън
габаритни и тежки ППС, без разрешение. Предпоставките за нейното преодоляване
са посочени в Наредба № 11 за движението на извън габаритни и/или тежки ППС от
03.07.2001 на МРРБ /Наредбата/. Условията се отнасят до движението на такива
ППС след издаване на съответното разрешение от администрацията, която управлява
пътя. Лицата, които могат да искат такова разрешение са изчерпателно изброени в
чл. 15, ал.3 от Наредбата. Това са собствениците на извън габаритни и/или тежки
ППС или лицата, които извършват превозите.
При неизпълнение на задължението по чл.26, ал.2, т.1 от Закона за
пътищата, разпоредбата на чл. 53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата предвижда
административно наказание глоба за физическите лица, нарушили разпоредбите на
чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или
които извършат или наредят да бъдат извършени изчерпателно посочените в нормата
дейности, в т.ч. движение на извън габаритни и тежки пътни превозни средства и
товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя.
Според санкционната разпоредба субекти на административно наказателна
отговорност в посочените случаи са физическите лица, нарушили разпоредбите на
чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или
които извършат или наредят да бъдат извършени изчерпателно посочените в нормата
дейности. Според настоящия състав на съда визираните от нормата на чл.53
физически лица не са водачите на ППС, тъй като за последните е предвидена
отделна отговорност с разпоредбата на чл.177, ал.3 от Закона за движение по
пътищата за извършено нарушение на чл.139, ал.1, т.2 от с.з., а именно-наказва
се всеки, който управлява ППС с размери, маса или натоварване на ос, които
надвишават нормите, определени от МРРБ, без да спазва установения за това ред.
Ето защо и предвид цитираните разпоредби, при нарушения, свързани с управление
на ППС с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите,
определени от МРРБ, без да се спазва установения за това ред, водачите на тези
ППС могат да носят отговорност единствено съобразно с нормите на ЗДвП. Тази
отговорност не може да се дублира и за едно и също деяние да се носи
едновременно отговорност отново от тези водачи и на основание Закона за
пътищата, той като за едно нарушение не може да бъдат
наложени наказания на различни нормативни основания.
Ето защо настоящия състав
на съда намира, че визираните от разпоредбата на чл.53 от ЗП физически лица са
регистрираните превозвачи ( в случаите, в които те са ФЛ), респ.
техните управителни органи в условията на допустителство.
Налага се извод, че физическите лица, визирани от чл.53 от ЗП са тези, които
осъществяват транспортната дейност в качеството си на търговци, регистрирани по
съответния ред, а не физическите лица, извършващи фактическите действия по
управление на превозните средства. Именно регистрираните превозвачи следва да
се снабдят със съответното разрешително за извършване на превоз в случаите на
чл.26 от ЗП. Следователно, върху жалбоподателя не тежи
задължението за снабдяване с разрешително за извършване на конкретния превоз на
товар с ППС, което е извън габаритно и/или тежко. Изводът е че няма извършено
от него нарушение по чл. 26, ал.2, т.1 от Закона за пътищата.
Както вече беше посочено, административно наказателната
отговорност на жалбоподателя би могла да
бъде ангажирана за допуснато нарушение по чл. 139, ал.1, т. 2 от Закона за движението по пътищата
/ЗДвП/ , което да бъде санкционирано на основание чл. 177, ал.3 он ЗДвП.
С оглед посоченото, налице е несъставомерност
на деянието с оглед на неговия субект. Водачът на извън габаритно и/или тежко
ППС не е от задължените лица, които могат да поискат издаването на разрешително
за движение на извън габаритно и/или тежко ППС от администрацията, управляваща
пътя от една страна и от друга, за него е предвидена самостоятелна отговорност
единствено за управление на такова ППС по друг нормативен текст.
Предвид горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН наказателно постановление №6274/05.08.2019г., на Началник отдел “Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“*** с което на С.Ц.П. ЕГН **********,*** глоба в размер на 1000,00 лв. /хиляда лева/ на основание чл.53, ал.1, т.2 от ЗАНН за нарушение по чл.26, ал.2, т.1, буква „а“ от Закона за пътищата, вр.чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извън габаритните и /или тежки ППС.като НЕЗАКОНОСЪБОРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Плевенски регионален административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: