Решение по дело №244/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 юни 2018 г. (в сила от 4 януари 2019 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20187140700244
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 305/ 06.06.2018г.

                                                              

В ИМЕТО НА НАРОДА

                      

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО заседание на четвърти юни ,  през две хиляди и осемнадесета  година в състав :

                                                                                   

 

                                                     Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Д*** Д*** ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№244/2018г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по чл.171,т.2а от ЗДвП във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

          Делото е образувано по жалба на Л.Р.П. ***  против Заповед за прилагане на ПАМ №18-0996-000211/16.04.2018г. на началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана ,с която на жалбоподателката е наложена ПАМ  по чл.171,т.2а от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек автомобил „М*** МХ-3“ с рег.№М*** за срок от 6 месеца.В жалбата си иска отмяна на заповедта,с която е наложена ПАМ ,поради немотивираност на същата ,допуснати съществени нарушения на административно-производствените  правила и като постановена в несъответствие с целта на закона ,а в съдебно заседание ,чрез процесуалния си представител адв.К.К. иска отмяна на заповедта за ПАМ ,като незаконосъобразна, по подробно изложени съображения.

Ответникът по жалбата – Началник-сектор „ ПП“  към ОД на МВР-Монтана,не се явява и не изпраща представител,не взема становище.

 Административният съд,след преценка на оспорената заповед,доводите на страните и представените писмени доказателства,установи следното:

 Жалбата е допустима ,като подадена от легитимирано лице и в срока по чл.149,ал.1 от АПК.Заповедта е връчена лично на жалбоподателката на 17.04.2018г./видно от разписка на л.3/,а жалбата срещу заповедта е депозирана чрез административния орган до съда на 02.05.2018г./л.2/, което я прави  допустима за разглеждане. Разгледана по същество се явява основателна.Доводите на съда в този смисъл са следните:

 От данните по делото се установява,че на П.Т.Н. *** е съставен акт за установяване на административно нарушение №507114/15.04.2018г. за това,че на 15.04.2018г. в 00,15ч.в Община Монтана на РП ІІІ-102км. 9+300 с посока на движение от гр. Чипровци към гр.Монтана ,като водач на лек автомобил“М*** -М*** “с рег.№М*** управлява същия без да притежава СУМПС /неправоспособен водач/,с което виновно е нарушил чл.150 от ЗДвП.Въз основа на така съставения АУАН ,със Заповед за прилагане на ПАМ №18-0996-000211/16.04.2018г. на началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана , на жалбоподателката Л.Р.П. е наложена ПАМ  по чл.171,т.2а от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек автомобил „М*** МХ-3“ с рег.№м3489ВН за срок от 6 месеца.Тази заповед се обжалва от настоящата жалбоподателка и е предмет на настоящето съдебно административно производство.При тази фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното:

 При служебна проверка за законосъобразността на оспорената заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание чл.172,ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган-Началника на сектор „ПП“  към ОД на МВР-Монтана,комуто са делегирани правомощия по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП,на основание заповед на министъра на вътрешните работи№8121з-1524/09.12.2016г. ,издадена „за министъра“на вътрешните работи Румяна  Бъчварова  от зам.-министъра Филип Гунев,и подписана от него ,на основание заповед за заместване №8121з-1496/06.12.2016г.на министъра на вътрешните работи и издадена на основание тези заповеди, последваща заповед на директора на ОД на МВР-Монтана№301з-1411/07.06.2017г.Целта на приложената принудителна административна мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява административно наказание (арг. от чл. 12 и чл. 13 от ЗАНН). Именно затова тя се прилага за определен срок-за срок от 6м. Следва да се има в предвид,че целта на принудителните административни мерки е предотвратяването, преустановяването на административни нарушения или премахването на вредните последици от тях,съгласно чл.22 от ЗАНН. Съгласно чл. 171, т.2а,б“а“ от ЗДвП/ДВ.бр.2/2018г. в сила от 03.01.2018г./ за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.В конкретния случай мярката е наложена на собственика Л.Р.П.,за това ,че е предоставила автомобила си на друго лице- П.Т.Н./приятелка на сина й К*** Г*** К*** /,след като последното не разполага със свидетелство за управление на МПС /неправоспособен водач/,съгласно приложения АУАН.При тази законова регламентация, законът изисква собственика да е предоставил МПС на друго лице ,което не притежава свидетелство за управление на МПС.Не е отбелязана в заповедта от административния орган хипотезата на чл.171,т.2а,б.“а“ от ЗДвП,която е налице в конкретния случай ,тоест липсва правното основание за налагане на мярката,което представлява  съществено нарушение на административно-производствените правила от административния орган ,при налагане на мярката ,доколкото не става ясно за какво нарушение е наказан жалбоподателя и ограничава правото му на защита. Нарушението на процесуалните правила е основание за отмяна по чл.146,т.3 АПК,особено когато е съществено и нарушава правото на защита на лицето,което не знае какво точно нарушение му е вменено ,за да знае как да се защитава.От друга страна ,липсата на правното основание-коя от хипотезите на чл.171,т.2а,б.“а“ или „б“ от ЗДвП е приложима, води до необоснованост на акта и обуславя  отмяна на заповедта.Необосноваността на оспорения акт е  равнозначно на липса на мотиви и е още едно основание за отмяна на акта по чл.146,т.2 АПК.В този смисъл основателни са възраженията в жалбата ,че заповедта за ПАМ е незаконосъобразна,поради необоснованост поради непосочено правно основание ,на което е издадена заповедта. По разбиране на съда ,посочването само на фактическото основание ,без правното такова ,не  дава ясна представа на жалбоподателя да разбере какво точно е неговото нарушение ,при което ограничава неговото право на защита. Липсата на мотиви и липсата на правно основание в заповедта ,от друга страна, са пречка за съда да изследва законосъобразността на акта,при което същия следва да го отмени ,като незаконосъобразен. /в т.см. Р. по а.д.№13236/2017г. на ВАС/.Отделно от този факт ,не е предоставено правото на лицето да участва в административното производство по издаване на акта,нарушен е чл.26  и чл.36 ,ал.2 от АПК ,като няма данни по делото лицето да е уведомено за започване на административно производство против него ,за да може да представи доказателства,да даде възражения и др.тоест нарушено е правото на защита на лицето.Не са изяснени фактите и обстоятелствата по случая,съгласно чл.35 от АПК,което води до необоснованост на акта и представлява съществено нарушение на административно-производствените правила ,което винаги е основание за отмяна на акта по чл.146,т.3 от АПК.В хода на делото не бе оспорен АУАН ,но бяха разпитани като свидетели лицето П.Т.Н. и сина на жалбоподателката К*** Г*** К*** ,от които става видно ,че жалбоподателката е предоставила автомобила на сина си К*** Г*** ,който от своя страна го е предоставил на приятелката си П.Т. ,без нейно знание и съгласие ,тоест не е доказана първата предпоставка за налагане на мярката-че собственика на МПС –Л.Р.П. е предоставила на П.Т. лекия автомобил ,като втората предпоставка –че същата не разполага със свидетелство за управление на МПС,тоест е неправоспособен водач не се оспорва от нея /видно от жалбата/.При липса на една от двете предпоставки в закона за налагане на мярката ,органът не би следвало да я наложи.Същият действа при обвързана компетентност ,но е длъжен да я наложи само при наличие на двете материално –правни предпоставки ,което в случая не е налице.

Предвид гореизложеното  съдът намира,че заповедта ,макар и постановена от компетентен орган ,е издадена при порок във формата на акта и при съществено нарушение на  административно-производствените правила и материалния закон и  целта на закона, при което се явява незаконосъобразна и следва да се отмени.Жалбата ,като основателна,следва да се уважи. Водим от гореизложеното административния съд

                                  

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Л.Р.П. ***, Заповед за прилагане на ПАМ №18-0996-000211/16.04.2018г. на началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана ,с която на жалбоподателката е наложена ПАМ  по чл.171,т.2а от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек автомобил „М*** МХ-3“ с рег.№М*** за срок от 6 месеца,КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 дневен срок от съобщението му на страните.

                                                                  

  

                                                  Административен съдия: