Определение по дело №249/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 333
Дата: 25 май 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20237240700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 

 333                25.05.2023г.        град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на двадесет и пети май през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

 при секретар                                                                                                    и с участието

 на прокурора                                                                                                     като разгледа

 докладваното от съдия  Р. ТОДОРОВА  административно дело № 249 по описа за

 2023г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

           

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба на А.Н.Б. ***, против мълчалив отказ на орган по приходите при Община Казанлък за издаване на данъчна оценка /удостоверение за данъчна оценка/ за имот с идентификатор 27499.501.426 по КККР на с. Енина, общ. Казанлък.  В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ, по съображения, че въз основа на издадено удостоверение рег. № 3064 от 27.05.2022г. на нотариус Х.Я., вписана в Нотариалната камара под № 726 с район на действие РС – Казанлък, общинска администрация – Казанлък е била длъжна да издаде данъчна оценка за извършване на обстоятелствена проверка по издаване на констативен нотариален акт за имота. Направено е искане обжалвания мълчалив отказ на орган по приходите при Община Казанлък да бъде отменен, като бъдат дадени задължителни указания на органа за издаване на данъчна оценка.

 

Въз основа на приложените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

На 06.04.2023г., чрез Системата за сигурно електронно връчване, от жалбоподателя А. Н. Б. е било подадено искане до Община Казанлък, за издаване на удостоверение за данъчна оценка на имот, представляващ поземлен имот с идентификатор 27499.501.426 по КККР на с. Енина, общ. Казанлък с площ от 536 кв.м, находящ се в с. Енина, общ. Казанлък, ул. „Баба Марина“ 3, което искане е заведено с рег. № 842 от 07.04.2023г. Към искането са приложени документ за внесена такса, справка по кадастрална карта и удостоверение рег. № 3064 от 27.05.2022г., издадено от помощник-нотариус по заместване Щ.Г.. На 07.04.2023г. от служител на общинска администрация – Казанлък, заявителят А.Б. е уведомен, че във връзка с направеното искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка, следва да представи нотариално заверено пълномощно от собственика на имота. В отговор, с писмо вх. № 842-1 от 12.04.2023г. А.Б. е посочил, че не разполага с нотариално заверено пълномощно от собственика на имота, но съгласно и въз основа на издадено удостоверение рег. № 3064 от 27.05.2022г. на нотариус Х.Я., вписана в Нотариалната камара под № 726 с район на действие РС – Казанлък, общинска администрация – Казанлък следва да издаде данъчна оценка за извършване на обстоятелствена проверка по издаване на констативен нотариален акт за имота, който имот А.Б. владее повече от 10 години.

По заявеното искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка на имот, представляващ поземлен имот с идентификатор 27499.501.426 по КККР на с. Енина, няма произнасяне на орган по приходите при Община Казанлък.

 

След преценка на материалите по делото съдът намира, че подадената жалба е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

Удостоверението за данъчна оценка, съответно отказът за неговото издаване, е акт по чл. 88 от ДОПК и се регулира от нормите на глава ХII от ДОПК – „Административно обслужване". Съгласно разпоредбата на чл. 88, ал. 1 ДОПК, обслужването по смисъла на тази глава се извършва чрез издаване на документи от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Заявеното от жалбоподателя искане за определяне на данъчна оценка на имот, попада в хипотезите на чл. 88, ал. 1 от ДОПК, тъй като касае издаване на удостоверителен документ от орган по приходите в общината, който има значение за упражняване на права. В разпоредбата на чл. 90, ал.1 от ДОПК е регламентирано, че документът по чл. 88, ал. 1 се издава в 7-дневен срок от постъпване на искането, ако не е предвиден по-кратък срок. Такъв срок по отношение издаването на удостоверения за данъчна оценка е предвиден в чл. 3, ал. 1 от Приложение № 2 от специалния закон – Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), според който данъчната оценка се определя от служителите на общинската администрация по местонахождение на имота в 5-дневен срок от подаване на искане по образец.

Предвид развилата се процедура по изискване на доказателства /нотариално заверено пълномощно от собственика на имота/ във връзка с произнасяне по направеното от А.Б. искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка на имот, представляващ поземлен имот с идентификатор 27499.501.426 по КККР на с. Енина, общ. Казанлък, като начален момент, от който започва да тече срокът по чл. 3, ал. 1 от Приложение № 2 към ЗМДТ за издаване на заявения документ, следва да се приеме 12.04.2023г. - датата, на която в общинска администрация – Казанлък е постъпило писмо вх. № 842-1 от 12.04.2023г. от А. Б. с изразено становище, че се следва издаването на удостоверение за данъчна оценка съгласно издадено удостоверение рег. № 3064 от 27.05.2022г. на нотариус Х.Я., вписана в Нотариалната камара под № 726 с район на действие РС – Казанлък. В този смисъл нормативно регламентирания 5-дневен срок за издаване на заявения удостоверителен документ по чл.88, ал.1 от ДОПК във вр. с чл.20 от ЗМДТ, се явява изтекъл на 18.04.2023г. /17.04.2023г. е неработен ден/ По аргумент от чл.91, ал.2 от ДОПК, непроизнасянето на компетентния орган по приходите по искането за издаване на данъчна оценка, релевира мълчалив отказ за издаването на документа.

От приложимата нормативна регламентация /чл. 88чл. 97 ДОПК/, следва извода, че по отношение на обжалването на отказа (изричен или мълчалив) за издаване на документ по чл.88, ал.1 от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, вкл. отказа за издаване на удостоверение за данъчна оценка, е предвиден специален режим – за оспорване по административен ред (чл. 92 от ДОПК) и за оспорване по съдебен ред (чл. 95 от ДОПК), който ред изключва приложимостта на общия ред за обжалване на индивидуалните административни актове. Съгласно чл. 92, ал. 1 от ДОПК, отказът за издаване на документ може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред териториалния директор, като в ал.2 на чл. 92 е предвидено, че мълчаливият отказ може да се обжалва пред органа по ал. 1 в 14-дневен срок от изтичането на срока по чл. 90, ал.1 от ДОПК. Съответно в чл. 95, ал.1 от ДОПК е предвидено, че отказът за издаване на документ може да се обжалва пред административния съд по местонахождение на териториалната дирекция в 7-дневен срок от съобщаването по чл. 91, ал. 1 или от изтичането на срока по чл. 91, ал. 2, съответно от съобщаването по чл. 94, ал. 2, като жалба до съда може да се подаде, след като е изчерпана възможността или е изтекъл срока за обжалване по административен ред – чл. 95, ал. 3 от ДОПК.

В случая, при прилагането на чл.92, ал.2 от ДОПК, срокът за обжалване по административен ред на формирания мълчалив отказ по подаденото от А.Б. искане за издаване на удостоверение за данъчна оценка, изтича на 02.05.2023г. Жалбата до Административен съд – Стара Загора, подадена чрез Община Казанлък с вх. № 943/ 25.04.2023г., се явява подадена в срока по чл. 92, ал. 2 от ДОПК за обжалване на отказа за издаване на удостоверителен документ по чл. 88 от ДОПК по административен ред. Следователно не е изпълнено процесуалноправното условие по чл.95, ал.3 от ДОПК за допустимост на оспорването по съдебен ред – нито е изчерпана възможността, нито е бил изтекъл срокът за обжалване на отказа по административен ред.

 

        Материално компетентен да се произнесе по искането за издаване на удостоверение за данъчна оценка, е общински служител от звеното за местни приходи в съответната община, определен за орган по приходите, съгласно нормата на чл. 4, ал. 3 във вр. с чл. 20 от ЗМДТ. По силата на чл.4, ал.4 от ЗМДТ ръководителят на звеното за местни приходи в общината упражнява правомощия на Териториален директор на НАП. Следователно съответният ръководител на звеното за местни приходи е компетентният орган, който следва да се произнесе по жалбата срещу отказа /изричен или мълчалив/ за издаване на документа по чл.88, ал.1 от ДОПК - удостоверение за данъчна оценка. В случая жалбата е подадена директно до съда, в срока за обжалване по административен ред. Доколкото не е спазен процесуалният ред за обжалване, образуваното по жалбата съдебно производство се явява недопустимо и следва да се прекрати, като на основание чл. 130, ал. 4 от АПК жалбата се изпрати по подведомственост за разглеждане и произнасяне от компетентния административен орган – Директор на Дирекция „Местни приходи“ в Община Казанлък.

                 

          Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и във вр. с чл.130 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, подадена от А.Н.Б., ЕГН **********,***, против мълчалив отказ на орган по приходите при Община Казанлък за издаване на удостоверение за данъчна оценка за имот с идентификатор 27499.501.426 по КККР на с. Енина, общ. Казанлък.    

 

 ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 249/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

ИЗПРАЩА ПО ПОДВЕДОМСТВЕНОСТ на Директора на Дирекция „Местни приходи“ в Община Казанлък жалбата, подадена от А.Н.Б., ЕГН **********,***, против мълчалив отказ на орган по приходите при Община Казанлък за издаване на удостоверение за данъчна оценка за имот с идентификатор 27499.501.426 по КККР на с. Енина, общ. Казанлък.    

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

 

                                                                      СЪДИЯ: