РЕШЕНИЕ
№ 4144
Стара Загора, 23.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - I състав, в съдебно заседание на двадесет и първи октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Председател: | ЯНИЦА СЪБЕВА-ЧЕНАЛОВА | 
| Членове: | ИРЕНА ЯНКОВА РАЙНА ТОДОРОВА | 
При секретар ПЕНКА МАРИНОВА като разгледа докладваното от съдия РАЙНА ТОДОРОВА административно дело № 20257240701008 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 64, ал. 2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС).
Образувано е по жалба на Кмета на Община Чирпан, с която е оспорена законността на проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на село Златна ливада, общ. Чирпан и приетите Решение № 1 и Решение № 2, обективирани в Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан.
Жалбоподателят поддържа, че не са изпълнени законовите предпоставки за законосъобразно упражняване на предвиденото в чл. 54, ал.1 от ЗПУГДВМС право на населението да приема решения по въпроси от местно значение. Обосновава, че Решение № 1 по Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, в частта му, пораждаща задължение за Кмета на Община Чирпан да внесе предложение в Общински съвет – Чирпан за отмяна на Решение № 509 от 21.09.2022г. в частта, с която се учредява безсрочно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД за построяване на Фотоволтаична електроцентрала върху четири поземлени имота в землището на с. Златна ливада, е в противоречие на закона, тъй като към датата на провеждане на Общото събрание на населението това решение е изпълнено, а формираното в него волеизявление за сключване на разпоредителна сделка е прието от „Чирпан Солар Плант“ ЕООД и обективирано в сключените между страните писмени договори. Поддържа, че отмяна на волеизявление на Общински съвет – Чирпан за учредяване на вещно право на строеж, което е вече учредено, е правно недопустимо от гл.т на възникналото облигационно правоотношение и придобитите чрез него вещни права, като последващата отмяна или оттегляне на даденото от Общинския съвет съгласие за извършване на разпоредителната сделка, не може да породи каквито и да е било правни последици. Поради което счита, че възлагането на подобно действие от страна на Общото събрание на населението е в противоречие със закона и на това основание – недействително. Сочи, че оспореното решение в частта, с която се иска от Общински съвет – Чирпан да приеме решение за отмяна на Решение № 509 от 21.09.2022г. на общинския съвет е в противоречие с чл. 54, ал.3 от ЗПУГДВМС, тъй като с него не се изразява воля за предприемане на определени фактически действия от страна на ОбС – Чирпан, а за приемане на конкретно решение с определен в него правен резултат. Според жалбоподателя този правен резултат, свързан с отмяната на влязъл в сила административен акт без да са налице законово регламентираните условия за това, е недопустим според правилата на АПК. Счита, че към настоящия момент, след сключването на договорите за учредяване на вещно право на строеж и издадените разрешения за строеж и предвид поставеното начало на реализацията на строежа, за ОбС – Чирпан не е налице възможност да приеме друго решение по целесъобразност. По идентични доводи се оспорва като незаконосъобразно и неправилно Решение № 2 по Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, като се поддържа, че изменение на действащ устройствен план е допустимо единствено на посочените в ЗУТ основания, а в приетото решение липсва фактическа и правна обоснованост на изразената воля за изменение на действащите и влезли в сила Общ устройствен план и Подробен устройствен план в обхват на землището на с. Златна ливада в частта, засягаща конкретни поземлени имоти. По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане Решение № 1 и Решение № 2, обективирани в Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, да бъдат отменени, като незаконосъобразни.
Ответникът по жалбата – Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, чрез Председателя на Комисията за провеждане на Общото събрание – Ж. М. А., представлявана от пълномощника й адв. И. Д., в представените по делото писмени становища оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Излага подробни съображения, че Общото събрание на населението на с. Златна ливада, е надлежно свикано и законно проведено, при спазване на всички регламентирани в ЗПУГДВМС формални изисквания и процесуални правила. Поддържа, че когато се преценява законосъобразността на решенията на Общото събрание на населението трябва да се изхожда от това, дали съответният Кмет на общината или Общински съвет могат да изпълнят решенията т.е дали е в тяхната компетентност, като евентуалните последици от предприетите действия са ирелевантни за тази преценка, тъй като прекратяването/развалянето на едно облигационно отношение или изменение на ОУП/ПУП може да бъде оспорено пред съд, но дали ще бъде оспорено и какъв ще е резултатът от оспорването, не може да предпоставя законосъобразността на приетите решения от Общото събрание на населението. По съображения, основани на разпоредбите на чл.21, ал.1, т.8 и т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.17, ал.1, т.2, т.8 и т.9 от ЗМСМА, счита, че оспорените решения на Общото събрание на населението не противоречат на чл. 54, ал.1 от ЗПУГДВМС. Оспорват се доводите на жалбоподателя, че решението на ОбС – Чирпан, по отношение на което се иска предприемането на действия от Кмета на Община Чирпан и от ОбС – Чирпан за неговата отмяна (Решение № 509 от 21.09.2022г. в частта, с която се учредява безсрочно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД за построяване на Фотоволтаична електроцентрала върху четири броя имоти в землището на с. Златна ливада ПИ 31070.1.231; ПИ 31070.19.304; ПИ 31070.24.209; ПИ 31070.60.187), представлява индивидуален административен акт, както и че неговата отмяна и преразглеждане е недопустима според правилата на АПК. Счита, че дори и Решение № 509 от 21.09.2022г. да представлява индивидуален административен акт, то същото е допустимо да бъде отменено в хипотезите на чл.99, т.1 и т.2 от АПК. Сочи, че по кое от основанията по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ ще бъде процедирано изменението на ОУП и ПУП, е въпрос, неотносим към законосъобразността на приетите от Общото събрание на населението на с. Златна ливада решения. По подробно изложени съображения прави искане за отхвърляне на жалбата, като неоснователна.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
На 28.07.2025г. в с. Златна ливада, общ. Чирпан, от П. Г. Н., М. Т. А., В. Д. Т. и Б. С. А., е взето решение за учредяване на инициативен комитет, за организиране на подписка на основание чл. 57, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗПУГДВМС за провеждане на общо събрание на населението на с. Златна ливада, община Чирпан, по въпросите: 1. Съгласни ли сте Кметът на Община Чирпан да внесе предложение, а Общински съвет Чирпан да отмени свое Решение № 509 от 21.09.2022г. в частта, с която се учредява безсрочно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД за построяване на Фотоволтаична електроцентрала върху четири броя имоти в землището на с. Златна ливада ПИ 31070.1.231; ПИ 31070.19.304; ПИ 31070.24.209; ПИ 31070.60.187? и 2. Съгласни ли сте да бъде внесено предложение за изменение и да бъде изменен Общият устройствен план на Община Чирпан и Подробният устройствен план – ПЗ за четирите имота в землището на с. Златна ливада, така че имоти ПИ 31070.1.231; 31070.19.304; 31070.24.209; 31070.60.187 да не бъдат предвидени за Производствено-складови дейности – Пп Предимно производствени, като занапред предвижданията на ОУП и ПУП за имотите да бъдат за „Земеделски територии Зп – Пасища и мери“? За председател на Инициативния комитет е избран П. Г. Н. и е одобрен образец на бланка за подписка съгласно изискванията на чл. 57, ал. 4 от ЗПУГДВМС. От материалите по приложеното адм. дело № 900/ 2025г. по описа на АС – Стара Загора се установява, че по реда на чл. 57, ал. 5 от ЗПУГДВМС на подписката е извършена проверка от Териториално звено „Гражданска регистрация и административно обслужване“ Стара Загора на ГД ГРАО към МРРБ, за резултатите от която е съставен Протокол от 13.08.2025г., заведен в Община Чирпан с вх. № 32-07-2-001 от 14.08.2025г. Проверени са всички записи от подписката – общо 42, като е установено, че 30 от тях са коректни, а 12 – некоректни (2 броя лица са с грешни данни ЕГН, а 10 броя лица са без избирателни права с постоянен или настоящ адрес на територията на населеното място към 28.07.2025 г.). Посочено е, че към 28.07.2025г. общият брой лица с избирателни права, които имат постоянен адрес на територията на с. Златна ливада, са 27, а тези с настоящ адрес в селото – 68.
С писмо с изх. № 94-00-28-001 от 12.08.2025г. до учредителите на Инициативния комитет, Кметът на община Чирпан е отказал свикването на Общо събрание на населението на с. Златна ливада по въпросите, посочени в заявлението, по съображения, че тези въпроси не попадат в обхвата на чл. 54 от ЗПУГДВМС, доколкото не са от местно значение единствено за с. Златна ливада и тяхното решаване по целесъобразност не е от компетентността на кмета или общинския съвет.
Срещу отказа на Кмета на Община Чирпан да свика Общо събрание на населението на с. Златна ливада, е подадена жалба от учредителите на Инициативния комитет, като по оспорването е било образувано адм. дело № 900/ 2025г. по описа на Административен съд – Стара Загора. С влязло в сила Решение № 3520 от 29.08.2025г. отказът на Кмета на Община Чирпан да свика Общо събрание на населението на с. Златна ливада, обективиран в писмо изх. № 94-00-28-001 от 12.08.2025г., е отменен като незаконосъобразен. За да постанови този резултат съдът е приел, че предварителната преценка дали компетентността за решаването по целесъобразност на въпросите е предоставена на общинския съвет или на кмета, както и дали въпросите са от местно значение, не е предпоставка за свикване на събранието. Със същото съдебно решение преписката е изпратена на Кмета на Община Чирпан за изпълнение на законово предвидената процедура по свикване на Общо събрание на населението на с. Златна ливада, по въпросите, посочени в Заявление с рег. № 94-00-28 от 31.07.2025г., при съобразяване на дадените в решението задължителни указания.
Със Заповед № РД-09-628 от 10.09.2025г., издадена от Кмета на Община Чирпан, на основание чл. 57, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС и в изпълнение на Решение № 3520 от 29.08.2025г., постановено по адм. дело № 900/ 2025г. на Административен съд – Стара Загора, е разпоредено свикването по искане на Инициативен комитет на жители от с. Златна ливада, община Чирпан, Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, което да се проведе на 26.09.2025г. от 17.30 часа, при определено място на провеждане – Клуб на пенсионера, с. Златна ливада. Посочено е в заповедта, че Общото събрание на населението се свиква с цел обсъждане на следните въпроси: 1. Съгласни ли сте Кметът на Община Чирпан да внесе предложение, а Общински съвет Чирпан да отмени свое Решение № 509 от 21.09.2022г. в частта, с която се учредява безсрочно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД за построяване на фотоволтаична електроцентрала върху четири броя имоти в землището на с. Златна ливада: ПИ 31070.1.231, ПИ 31070.19.304, ПИ 31070.24.209, ПИ 31070.60.187? и 2. Съгласни ли сте да бъде внесено предложение за изменение и да бъде изменен Общият устройствен план на Община Чирпан и Подробният устройствен план – ПЗ за четирите имота в землището на с. Златна ливада, така че имоти ПИ 31070.1.231, ПИ 31070.19.304, ПИ 31070.24.209, ПИ 31070.60.187 да не бъдат предвидени за Производствено-складови дейности – Пп Предимно производствени, като занапред предвижданията на ОУП и ПУП за имотите да бъдат за „Земеделски територии Зп – Пасища и мери“? Със заповедта е разпоредено и съобщението за свикване на общото събрания да бъде разгласено чрез разлепване на видни места в с. Златна ливада и обявено на интернет страницата на Община Чирпан, както и служителите от Дирекция ГРАОНОМП да изготвят своевременно списък на всички лица с избирателни права в с. Златна ливада, които имат постоянен или настоящ адрес в населеното място преди определената за събранието дата, съгласно изискванията на чл.56 от ЗПУГДВМС.
От доказателствата по делото се установява, че съобщение за свикване на Общото събрание на населението, съдържащо деня, часа, мястото на провеждане и въпросите, които се предлагат за обсъждане, са поставени на три места в с. Златна ливада (Кметството, Клуб на пенсионера и спирка), като съобщение за свикване на общото събрание е публикувано и на интернет страницата на Община Чирпан.
На определените със заповедта за свикване на Общото събрание на населението дата, час и място, след проверка на явилите се лица и установено присъствие на 42 лица с избирателни права от общо 87 по избирателния списък за провеждане на общото събрание, е избрана Комисия за провеждане на Общото събрание в състав от трима души и Председател на Комисията – Ж. М. А.. След запознаване с въпросите, за обсъждането на които е свикано и се провежда Общото събрание на населението и тяхното разискване, единодушно е прието гласуването да е явно и са избрани преброители. Всеки един от въпросите е подложен на отделно гласуване. За провеждането на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, проведеното гласуване, резултатите от гласуването и взетите решения, от Комисията по провеждане на Общото събрание е изготвен протокол.
С оспореното Решение № 1, обективирано в Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, е решено Кметът на Община Чирпан да внесе предложение, а Общински съвет Чирпан да отмени свое Решение № 509 от 21.09.2022г. в частта, с която се учредява безсрочно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД за построяване на фотоволтаична електроцентрала върху четири броя имоти в землището на с. Златна ливада ПИ 31070.1.231; 31070.19.304; 31070.24.209; ПИ 31070.60.187. В гласуването са участвали 42 лица, като всички са гласували „за“ приемането на решението.
С оспореното Решение № 2, обективирано в Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, е решено да бъде внесено предложение за изменение и да бъде изменен Общият устройствен план на Община Чирпан и Подробният устройствен план – ПЗ за четирите имота в землището на с. Златна ливада, така че имоти ПИ 31070.1.231; 31070.19.304; 31070.24.209; 31070.60.187 да не бъдат предвидени за Производствено -складови дейности – Пп Предимно производствени, като занапред предвижданията на ОУП и ПУП за имотите да бъдат за „Земеделски територии Зп – Пасища и мери“. В гласуването са участвали 42 лица, като всички са гласували „за“ приемането на решението.
По делото са представени и приети като доказателства документите, касаещи свикването и провеждането на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан и приетите от Общото събрание решения. Като доказателства са приети и документи, представени от жалбоподателя, в т.ч Решение № 509 от 21.09.2022г. на Общински съвет – Чирпан, заповеди на Кмета на Община Чирпан за одобряване на ПУП – ПРЗ, договори за учредяване право на строеж, издадени разрешения за строеж и др. Към материалите по дилото е приложено адм. дело № 900/ 2025г. по описа на АС - Стара Загора
Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес (адресат на решенията на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан), в законово установения срок и против актове, подлежащи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл.64, ал.2 от ЗПУГДВМС, е процесуално допустимо.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законността на проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на село Златна ливада, общ. Чирпан и приетите от Общото събрание на населението решения, намира, че разгледана по същество жалбата се явява основателна.
Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила във връзка със свикването и провеждането на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан. Със Заповед № РД-09- 628 от 10.09.2025г., издадена от Кмета на Община Чирпан, на основание чл. 57, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС и в изпълнение на Решение № 3520 от 29.08.2025г. по адм. дело № 900/ 2025г. на АС – Стара Загора, е разпоредено свикването по искане на Инициативен комитет на жители от с. Златна ливада, на Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, което да се проведе на 26.09.2025г. от 17.30 часа, при определено място на провеждане – Клуб на пенсионера, с. Златна ливада, с посочване на въпросите, за обсъждането на които се свиква общото събрание. Съобщението за свикване на Общото събрание на населението, съответно на изискванията на чл.57, ал.6 от ЗПУГДВМС, съдържа посочване на деня, часа и мястото на провеждане на събранието и въпросите, който се предлагат за обсъждане. На 10.09.2025г. съобщението е разгласено чрез поставянето му на три места в с. Златна ливада (Кметство, Клуб на пенсионера и спирка), удостоверено с изготвен протокол от служители на общинска администрация – Чирпан, като на същата дата съобщението е било публикувано и на интернет страницата на Община Чирпан, с което изискването по чл. 57, ал. 7 от ЗПУГДВМС съобщението да е оповестено не по-малко от 15 дни преди насрочената дата за провеждане на събранието, също се явява изпълнено.
Изготвен е избирателен списък за провеждане на Общо събрание на населението на с. Златна ливада на 26.09.2025г., съгласно който граждани с избирателни права в населеното място са 85 души. На обявените дата, час и място за провеждане на Общото събрание на населението, са присъствали 42 лица с избирателни права в с. Златна ливада (две от тях с настоящ адрес в населеното място са били допълнително вписани в избирателния списък), като присъствието им е надлежно удостоверено в избирателния списък с положен от тях подпис и снети данни от документите им за самоличност. При провеждането на общото събрание са изпълнени нормативно регламентираните изисквания и правила по чл. 60, ал. 1 и ал. 4 и чл. 61, ал.1, ал.2 и ал.4 от ЗПУГДВМС – Общото събрание е редовно проведено при спазване на изискуемия се кворум от не по-малко от една четвърт от гражданите с избирателни права в с. Златна ливада; за провеждането на Общото събрание единодушно е избрана Комисия от трима членове, включително председател, като е налице и единодушно прието от Общото събрание решение гласуването да е явно, при избиране на преброители за отчитане на резултатите от явното гласуване. Решенията на общото събрание са приети единодушно – при гласували „за“ на всички присъствали на общото събрание 42 лица с избирателни права в с. Златна ливада, като приетите решения са обявени от Председателя на Комисията за провеждане на Общото събрание на населението. За проведеното Общо събрание е съставен Протокол, подписан от Председателя на комисията, който протокол има изискуемото се съдържание по чл.62 от ЗПУГМВМС, вкл. при отразяване на резултатите от проведеното гласуване и обективиране на приетите решения.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че е спазена регламентираната в закона процедура по свикване и провеждане на събранието, вкл. законовите изисквания за кворум и мнозинство при гласуване и приемане на решенията и тяхното обявяване и обективиране, поради което проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, е законно.
Относно законността (законосъобразността) на оспорените Решение № 1 и Решение № 2, обективирани в Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан:
Според разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 4 от ЗПУГДВМС, Общото събрание на населението е една от формите на пряко участие на гражданите на РБългария при осъществяване на местната власт, като съгласно чл. 54, ал. 1 от ЗПУГДВМС, Общо събрание на населението се провежда за решаване на въпроси от местно значение, компетентността за чието решаване по целесъобразност е предоставена на съответния общински съвет или кмет. Общинският съвет или кметът на общината са длъжни да издадат съответните актове за предприемане на необходимите действия в срок до един месец от приемането на решението на общото събрание на населението, като общинският съвет предприема необходимите действия в срок до един месец от приемането на решението (чл.54, ал.2 и ал.3 от ЗПУГДВМС). Въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че предмет на решения на Общото събрание на населението могат да бъдат само въпроси от местно значение, решаването на които е предоставено в правомощията на кмета на общината и/или съответния общински съвет, по целесъобразност т.е въпроси, които се решават от органа в условията на оперативна самостоятелност. Изведено от разпоредбата на чл. 54, ал. 1 от ЗПУГДВМС и от съдебната практика, условие за валидността на решенията на Общото събрание на населението (извън спазването на изискванията за приемането им на законно свикано и проведено събрание, при наличие на изискуемия се кворум и мнозинство), е приетите решения да касаят въпроси от местно значение, включени в предметния обхват на законово определената материална компетентност на Кмета на общината или на съответния Общински съвет. Съответно условие за законност (законосъобразност) на решенията на Общото събрание на населението, е законът да регламентира разрешаването на въпросите – предмет на приетите от Общото събрание решения, при условията на оперативна самостоятелност на осъществяваната от кмета или от общинския съвет материална компетентност т.е по целесъобразност. Понятието „целесъобразност" не е легално дефинирано, като изведено от правната теория и от съдебната практика упражняването на административно правомощие по целесъобразност се свързва с предоставена от закона възможност на компетентния орган за избор измежду няколко законосъобразни решения при разрешаването на съответния въпрос, при задължение да избере според съответен критерий – икономичност, благоприятност, ефективност и др., най-доброто решение, при прилагане на принципа по чл. 6, ал. 4 от АПК. Условие за законосъобразността на приеманите от Общото събрание на населението решения е и същите да не се явяват в пряко противоречие с материалноправни норми; да са изпълняеми – т.е да могат да постигнат желания от населението резултат чрез фактическото им изпълнение (а да не са решения за последващи решения на друг публичен орган) и чието изпълнение да не до води до недопустими/незаконосъобразни от гл.т на действащата регламентация правни последици.
В случая без съмнение приетите от Общото събрание на населението на с. Златна ливада решения касаят въпроси от местно значение по см. на чл. 17 от ЗМСМА, включени в предметния обхват на законово регламентираната в ЗМСМА и в ЗУТ материална компетентност на Кмета на общината, респ. на Общинския съвет. В този смисъл оспорените в настоящото съдебно производство Решение № 1 и Решение № 2 на Общо събрание на населението, са валидни.
По отношение на обжалваните решения на Общото събрание на населението на с. Златна ливада обаче не са изпълнени посочените по-горе условия за тяхната законосъобразност, като съображенията за това са следните:
С първото оспорено решение на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, е решено Кметът на Община Чирпан да внесе предложение, а Общински съвет Чирпан да отмени свое Решение № 509 от 21.09.2022г. в частта, с която се учредява безсрочно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД за построяване на фотоволтаична електроцентрала върху четири броя имоти в землището на с. Златна ливада: ПИ 31070.1.231; 31070.19.304; 31070.24.209; 31070.60.187. Предметния обхват на това решение се свързва с иницииране от Кмета на Община Чирпан на производство по отмяна на влязъл в сила акт на ОбС – Чирпан и съотв. с вменяване на задължение на Общински съвет – Чирпан за приемане на решение, с което да отмени предходно прието и влязло в сила Решение № 509 от 21.09.2022г. в посочената част.
С Решение № 509 по Протокол № 37 от проведено на 21.09.2022г. заседание на Общински съвет – Чирпан в частта му, която се иска да бъде отменена, на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА Общински съвет – Чирпан е дал съгласие да се учреди безсрочно възмездно право на строеж, на основание чл.37, ал.4, т.4 от Закона за общинската собственост и чл.62, ал.2 от Закона за енергетиката – без търг или конкурс, в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД, за изграждане на фотоволтаични централи, на електрическа подстанция, на индустриална система за съхранение на електроенергия, както и на прилежаща инфраструктура за присъединяване към електропреносната мрежа високо напрежение, върху девет поземлени имота – общинска собственост, в т.ч ПИ с идентификатор 31070.1.231; ПИ с идентификатор 31070.19.304; ПИ с идентификатор 31070.24.309 и ПИ с идентификатор 31070.60.187 по КККР на с. Златна ливада, общ. Чирпан. Със същото решение е определена пазарна цена на правото на строеж, като е възложено на Кмета на Община Чирпан да издаде заповед и да сключи договор за учредяване на възмездно право на строеж (л.38 и сл. по делото). От представените по делото доказателства по несъмнен начин се установява, че Решение № 509 от 21.09.2022г. на Общински съвет – Чирпан, е изпълнено – въз основа на издадени от Кмета на Община Чирпан заповеди и след влизане в сила на одобрен ПУП – ПРЗ по чл.110, ал.1, т.1 от ЗУТ за образуване на нови урегулирани поземлени имоти за ПИ 31070.1.231; ПИ 31070.19.304; ПИ 31070.24.309 и ПИ 31070.60.187 по КККР на с. Златна ливада, с отреждане „за фотоволтаична централа“, са сключени Договор № 333/ 28.10.2022г., Договор № 334/ 28.10.2022г., Договор № 335/ 28.10.2022г. и Договор № 336/ 28.10.2022г. (л.58 и сл.). С посочените договори Община Чирпан е учредила безсрочно и възмездно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД върху имотите, за изграждане на фотоволтаична централа. Следователно правните последици, произтичащи от Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан, се явяват приложени, като приключена се явява не само административната фаза на производството по учредяване на право на строеж върху имоти – общинска собственост, но са налице и възникнали гражданскоправни отношения въз основа на сключените договори за учредяване на право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД, породили както облигационни, така и вещноправни последици.
В ЗМСМА липсва регламентация, уреждаща хипотезите/основанията, при наличието на които общинският съвет може сам да отменя предходно приетите от органа на местно самоуправление решения (извън хипотезата по чл.45, ал.9 от ЗМСМА, която хипотеза в случая не е налице). Съгласно разпоредбата на чл.45, ал.12 от ЗМСМА, за неуредените въпроси по издаването, оспорването и изпълнението на актовете на общинските съвети и кметовете, се прилагат правилата за административното производство, установени със закон. В приложимия закон – АПК, са предвидени три възможни хипотези, при които органът може да отмени издаден от него акт. Първата – по чл.156 от АПК, регламентира възможност за административния орган да оттегли при определени условия оспорен пред съда административен акт. Очевидно в случая по отношение на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан тази хипотеза е неприложима, тъй като посоченото решение не е било оспорвано по съдебен ред. Неприложима е и втората предвидена от законодателя възможност - правото на отзив по чл. 91, ал. 1 от АПК, тъй като правото на органа да преразгледа издаден от него акт, вкл. да го отмени или измени, може да бъде упражнено преди влизането в сила на акта и преди същият да е породил правни последици. По изложените по-горе съображения Решение № 509/ 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан е влязло в сила и породените от него правни последици се явяват изпълнени. Третата предвидена възможност, при която органът може да отмени издаден от него акт, е по реда на възобновяването на производството по издаване на влязъл в сила индивидуален или общ административен акт. Анализът на приложимата нормативна регламентация по чл.99 и сл. от АПК, обуславя извод, че субектите, които могат да инициират производство по възобновяване, основанията, на които може да се отмени влязъл в сила административен акт от органа, който го е постановил и сроковете, в които може да бъде упражнено правомощието за отмяна на влязъл в сила акт, са предмет на императивно правно регулиране. Следователно внасянето от Кмета на Община Чирпан на предложение за отмяна на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан и съотв. приемането от Общински съвет – Чирпан на решение за отмяна на влязлото в сила Решение № 509 от 21.09.2022г., не се свързват с осъществяване на материална компетентност от кмета или от общинския съвет при условията на оперативна самостоятелност т.е по целесъобразност. В този смисъл приетото от Общото събрание на населението на с. Златна ливада Решение № 1 не е по въпрос, компетентността за чието решаване да е предоставена на съответния общински съвет или кмет при условията на оперативна самостоятелност т.е по целесъобразност. А както сам е посочил процесуалният представител на ответника, Общото събрание на населението може да се произнася по въпроси, по които общинските органи имат свобода на действие, а не са обвързани от закона т.е по въпроси, по които законът дава на общинския съвет или кмета правото да решават „по целесъобразност“. Ако и обективираното в Решение № 509/ 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан съгласие за учредяване на безсрочно и възмездно право на строеж върху имоти – общинска собственост, да се свърза с упражнено от общинския съвет правомощие по чл. 21, ал.1, т.8 от ЗМСМА във вр. с чл.37, ал.4 от ЗОбС при условията на оперативна самостоятелност, по изложените по-горе съображения, отмяната на породилото правни последици и изпълнено Решение № 509/ 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан, не представлява въпрос, решаван по целесъобразност. Ето защо решението на общото събрание се явява прието при неспазване на изискването по чл. 54, ал.1 от ЗПУГДВМС. За пълнота на изложението и във връзка с доводите на процесуалния представител на ответника следва да се отбележи, че не се установяват факти, обстоятелства и доказателства, за наличието някое от изчерпателно регламентираните в чл.99, т.1 – т.7 от АПК материалноправни основания за отмяната на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан. Отмяната на решението на ОбС – Чирпан при прилагане на сочената от процесуалния представител на ответника хипотеза по чл.99, т.1 от АПК (отмяната на влязъл в сила акт когато съществено е нарушено някое от изискванията за законосъобразността му), законът обвързва с регламентиран в чл.102, ал.1 от АПК преклузивен срок за възобновяване на производството – тримесечен от влизането в сила на акта. Очевидно в случая възможността за отмяна на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан на основание чл.99, т.1 от АПК, се явява преклудирана. Не е налице и твърдяната хипотеза на чл.99, т.2 от АПК – открити нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство. Сочените от процесуалния представител на ответника в заявление вх. 6018/ 06.10.2025г. (стр.2, абзац последен) обстоятелства, не представляват нито нови, нито новооткрити обстоятелства, като аргумент за това са изискваните и съотв. представени във връзка с одобряването на ПУП – ПРЗ за поземлените имоти и преди приемането на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан съгласувателни становища от Министерство на културата, „ВиК“ ЕООД, гр. Стара Загора, РЗИ – Стара Загора и РИОСВ – Стара Загора. Отделно от това по делото е представена резолюция на прокурор в ОП – Стара Загора от 17.09.2025г., с която, след извършена проверка, свързана с инвестиционното проектиране на обектите, включени в инвестиционното намерение и изготвената документация, както и приетите от Общински съвет Чирпан решения, поради липсата на констатирани основания за предприемане на действия от страна на прокуратурата по реда на надзора за законност, е прекратена образуваната по сигнал на Инициативния комитет на с. Златна ливада пр. преписка № 2525/ 2025г. по описа на Окръжна прокуратура – Стара Загора. Липсват и данни за наличието на обстоятелства, обуславящи възникнало основание по някоя от останалите хипотези на чл.99 от АПК за възобновяване на производството по приемане на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан и съотв. за неговата отмяна.
В заключение, тъй като липсва законова разпоредба, която да дава възможност и да овластява с компетентност Общинския съвет да отменя по целесъобразност приети от органа решения по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА за разпореждане с общински имоти, породили правни последици със сключването на договори с вещноправно действие, съответно доколкото липсват нормативно предвидени материалноправни основания за отмяната на такъв акт, изпълнението на Решение № 1 на Общото събрание на населението на с. Златна ливада би довело до правно недопустим резултат – при приемането от ОбС – Чирпан на решение, без да има законово предвидени правомощия и основание за отмяната на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан, това решение би било нищожно.
И не на последно място - след като въз основа и в изпълнение на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан са сключени Договор № 333/ 28.10.2022г., Договор № 334/ 28.10.2022г., Договор № 335/ 28.10.2022г. и Договор № 336/ 28.10.2022г., с които Община Чирпан е учредила безсрочно и възмездно право на строеж в полза на „Чирпан Солар Плант“ ЕООД върху посочените имоти, формираното в Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан волеизявление за разпореждане с общински имоти, се явява обективирано в посочените договори. Тези договори са породили гражданскоправни последици – както облигационни, така и вещноправни (учредено вещно право на строеж, при вписване на договорите в Служба по вписванията гр. Чирпан), поради което развалянето на договорите/обявяването на тяхната недействителност, може да бъде извършено само от съда по реда на общото исково производство. Доколкото приемането, в изпълнение на решението на Общото събрание на населението, на акт от ОбС – Чирпан за отмяната на Решение № 509 от 21.09.2022г., по своята правна същност би представлявало оттегляне/отмяна на волеизявление на органа за учредяване на вещно право на строеж, след като това право вече е било надлежно учредено със сключването на договорите, отменителният акт не би могъл да породи никакви правни последици по отношение на възникналото облигационно правоотношение и учреденото право на строеж. Съответно такъв акт би бил правно недопустим от гл.т на породените и приложени правни последици от обективираното в Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан волеизявление за съгласие за учредяване на право на строеж и спрямо извършените разпоредителни сделки чрез сключените договори. В този смисъл оттеглянето, след сключването на договорите за учредяване на право на строеж върху общинските имоти, на даденото от общинския съвет съгласие за учредяване на това право, би било невалидно. Противно на твърдяното от процесуалния представител на ответника, действащото законодателство в РБългария не допуска чрез едностранно извънсъдебно волеизявление да се разваля/прекратява облигационноправна връзка, от която са придобити вещни права – развалянето/обявяването на недействителността на актове за разпореждане с вещни права може да бъде извършено единствено по реда на общото исково производство по ГПК. Съответно правно недопустимо е органът на местно самоуправление да отменя по административен ред приет от него акт, обективиращ волеизявление - елемент от фактически състав по разпореждане с общински имоти, след завършването на административната фаза на процедурата и приключването на производството със сключен договор и придобити въз основа на него вещни права. В този смисъл възлагането от страна на Общото събрание на населението с решение по чл.54, ал.1 от ЗПУГДВМС, инициирането на процедура за отмяна и отмяната на Решение № 509 от 21.09.2022г. на ОбС – Чирпан, освен че е в противоречие със закона, нарушава основни принципи както на административното, така и на гражданското право и на това основание е недействително. Нито Кметът на Община Чирпан, нито Общински съвет – Чирпан, биха могли да изпълнят решението на Общото събрание на населението на с. Златна ливада чрез предприемането на правновалидни административни действия, респ. чрез издаването на валидни актове.
С оглед на гореизложеното, по отношение на оспореното Решение № 1 на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, не са изпълнени условията за неговата законосъобразност – предмет на това решение не е въпрос, разрешаването на който законът да регламентира при условията на оперативна самостоятелност на кмета на общината или на общинския съвет т.е по целесъобразност, като решението и неговото изпълнение не биха могли да породят валидни, допустими и законосъобразни от гл.т на действащата нормативна регламентация правни последици.
С оспореното Решение № 2 по Протокола от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, е решено да бъде внесено предложение за изменение и да бъде изменен Общият устройствен план на Община Чирпан и Подробният устройствен план – ПЗ за четирите имота в землището на с. Златна ливада, така че имоти ПИ 31070.1.231; ПИ 31070.19.304; ПИ 31070.24.209; ПИ 31070.60.187 да не бъдат предвидени за Производствено-складови дейности – Пп Предимно производствени, като занапред предвижданията на ОУП и ПУП за имотите да бъдат за „Земеделски територии Зп – Пасища и мери“.
Без съмнение в нормативно регламентираната в ЗУТ компетентност на Кмета на общината е да внася предложение в Общинския съвет за допускане/разрешаване изработването на проект за изменение на ОУП/ПУП, съотв в материалната компетентност Общинския съвет е да приема решения за одобряване изменения на ОУП и на ПУП (извън случаите когато одобряването на ПУП законът възлага в компетентност на кмета на общината). Изменението на влязъл в сила устройствен план обаче е допустимо единствено при наличието на законово предвидените и изчерпателно регламентирани в чл.134, ал. 1 и ал.2 от ЗУТ материалноправни основания. Изцяло се споделят доводите на процесуалния представител на ответника, че част от основанията за изменение на влязъл в сила ОУП/ПУП, се свързват с упражняване на административна компетентност от Кмета на общината/ Общинския съвет при условията на оперативна самостоятелност т.е по целесъобразност. Съответно в настоящото съдебно производство, имащо за предмет произнасяне по оспорване законността на проведено общо събрание на населението и приетите от него решения, е абсолютно ирелевантно дали е налице фактическа и правна обоснованост на изразената от Общото събрание воля за изменение на действащите устройствени планове за землището на с. Златна ливада. Преценката за законност на това прието от Общото събрание на населението решение, следва да обхване преценката за неговата изпълняемост от гл.т допустимостта на изменението на ОУП/ПУП, което се иска с това решение и респ. за допустимостта на целения резултат от гл.т на действащата регламентация. При така извършената преценка съдът приема, че оспореното Решение № 2 на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, е незаконосъобразно, по следните съображения:
Правните последици, които се целят с решението на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, за иницииране от страна на Кмета на Община Чирпан на процедура за изменение на ОУП/ПУП, респ. за приемане от Общински съвет – Чирпан на решение за одобряване на изменение на ОУП/ПУП, се свързват с промяна на отреждането/ определеното предназначение на ПИ 31070.1.231; ПИ 31070.19.304; ПИ 31070.24.309 и ПИ 31070.60.187. По действащия Общ устройствен план на Община Чирпан, одобрен с влязло в сила Решение № 88 от 28.03.2024г. на Общински съвет – Чирпан, предвижданията за посочените поземлени имоти е за Производствено-складови дейности, респ. по одобрените с влезли в сила заповеди на Кмета на Община Чирпан ПУП – ПРЗ на поземлените имоти, за образуваните с ПУП урегулирани поземлени имоти определеното конкретно предназначение/ отреждане е „за фотоволтаична централа“, при установена устройствена зона „Пп“ Предимно производствена. С решението на общото събрание на населението се цели предвижданията/отреждането по ОУП/ПУП за тези имоти да се промени на „Земеделски територии Зп – Пасища и мери“. За посочените по-горе поземлени имоти обаче е налице приключила с решение на компетентния орган процедура по ЗОЗЗ за промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди. Налице са и издадени, въз основа на одобрени инвестиционни проекти, влезли в сила през 2023г. Разрешения за строеж за строителството в тези имоти на „Фотоволтаична инсталация за производство на електрическа енергия“, както и съставени протоколи за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво за строежи на техническата инфраструктура. С оглед така посочени обстоятелства и приключилите производства с влезли в сила и ползващи се със стабилитет административни актове, правно недопустимо е посредством изменение на влезлите в сила и действащи ПУП/ОУП, да бъде „възстановено“ предишното предназначение на поземлените имоти като земеделски земи с НТП пасища и съответно да бъзе възстановен предишния им статут на земеделска територия. Отделно от това отпадането на предвиденото по влезлия в сила и действащ ПУП-ПРЗ за поземлените имоти отреждане за застрояване („за фотоволтаична централа“), при наличието на издадено, влязло в сила и действащо разрешение за строеж за изграждането на фотоволтаична централа, без съгласието на възложителя, също е недопустимо, по аргумент от разпоредбата на чл.125, ал.5 от ЗУТ. В този смисъл приложимата нормативна регламентация не допуска за урегулирани поземлени имоти с предвидено предназначение за изграждане на обект на техническата инфраструктура, чрез упражняване по целесъобразност на правомощия за изменение на ОУП/ПУП, да отпадне регулацията им и да бъде променено предназначението им на поземлени имоти – земеделска територия с НТП пасища и мери, при това след развила се и приключила процедура по ЗОЗЗ с акт за промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди и действащо разрешение за строеж. Ето защо решението на Общото събрание на населението е неизпълняемо и съотв. целеният с решението резултат не би могъл да бъде постигнат по реда на чл.54, ал.2 и ал.3 от ЗПУГДВМС чрез предприемането на правновалидни административни действия, респ. чрез издаването на валидни актове от Кмета на Община Чирпан и от Общински съвет - Чирпан. Това обуславя извод за незаконосъобразност и на Решение № 2 на Общото събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че Решение № 1 и Решение № 2 по Протокол от проведено на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, следва да бъдат отменени, като незаконосъобразни.
Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 1 и Решение № 2, обективирани в Протокол от проведеното на 26.09.2025г. Общо събрание на населението на с. Златна ливада, общ. Чирпан, като незаконосъобразни.
Решението е окончателно, съгласно чл.64, ал.2, изр. второ от ЗПУГДВМС.
| Председател: | |
| Членове: |