РЕШЕНИЕ
№ 5224
Пазарджик, 18.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пазарджик - XIV състав, в съдебно заседание на единадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | СТЕФАН ЖЕЛЕВ |
При секретар ДЕСИСЛАВА АНГЕЛОВА като разгледа докладваното от съдия СТЕФАН ЖЕЛЕВ административно дело № 20257150701184 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 45, ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 35, ал. 3 от Закона за общинската собственост (ЗОС).
Образувано е по жалба на областния управител на област Пазарджик, срещу Решение №266 от 27.08.2025 г. на Общински съвет Панагюрище.
В жалбата се излагат доводи за нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административнопроизводствените правила, а също и за нищожност на оспорения акт. Посочено е, че в случая е иззета компетентността на кмета на общината, който е оправомощения от закона орган по силата на чл. 35, ал. 3 от ЗОС. Изложени са още и съображения за липса на мотиви и, че въобще не е изследван въпросът за законността на постройката в имота предвиден за продажба. Искането е за отмяна на решението.
Ответната страна – Общински съвет Панагюрище, не изразява становище по жалбата.
За да се произнесе по повдигнатия правен спор, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Предмет на обжалване е Решение №266 от 27.08.2025 г. на Общински съвет Панагюрище, с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 8, ал. 9, чл. 35, ал. 3 от ЗОС и чл. 43, ал. 1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество (НРПУРОИ, Наредбата) е включен в Програмата за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост в община Панагюрище през 2025 г. — раздел III, т.V продажба на общински поземлен имот с идентификатор 55302.55.510 — частна общинска собственост с площ 743 кв. м,. находящ се в местността „Мулейска кория”, землище на гр. Панагюрище.
С решението е дадено съгласие да бъде извършена продажба на гореописания имот, без търг или конкурс, на собствениците на сградата построена в имота — Р. И. Т. и М. И. Т., на цена от 3848,74 лева, определена от лицензиран оценител на имоти, като на кмета на общината е възложено изпълнението на решението.
Административното производство е образувано по Заявление вх. № УОС-1775 от 12.05.2025 г. от Р. Т. и М. Т., до кмета на община Панагюрище с искане да им бъде продаден имот с идентификатор 55302.55.510 (предишен идентификатор 55302.55.323), легитимирайки се като собственици на построената в него сграда с идентификатор 55302.55.510.1, за което е представен нотариален акт (л. 81). По преписката са приложени още: акт за частна общинска собственост, скица на поземления имот, удостоверение за данъчна оценка, експертна оценка на имот с идентификатор 55302.55.510, Констативен протокол №935 от 04.09.2025 г. на екип проверяващи от РДНСК - Пазарджик.
Допълнително пред съда са представени: Удостоверение за търпимост №1543 от 20.11.2019 г. на главния архитект на община Панагюрище и становище от нотариус П. К., рег. № 390 на Нотариалната камара.
На 18.07.2025 г. кметът на община Панагюрище е внесъл предложение (л. 72) в Общинския съвет за включване на имот с идентификатор 55302.55.510 в Програмата за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост в община Панагюрище през 2025 г. — раздел III, т.V продажба на общински поземлен имот с идентификатор 55302.55.510 — частна общинска собственост с площ 743 кв. м,. находящ се в местността „Мулейска кория”, землище на гр. Панагюрище, като Общинския съвет да даде съгласие да бъде извършена продажба на гореописания имот, без търг или конкурс, на собствениците на сградата построена в имота — Р. И. Т. и М. И. Т., на цена от 3848,74 лева, определена от лицензиран оценител на имоти, като на кмета на общината бъде възложено на извърши последващите действия по изпълнение на решението.
Вследствие на това, на редовно заседание на Общински съвет Панагюрище е прието и оспореното решение, съгласно Протокол №34 от 27.08.2025 г.
Със Заповед № ПО-129 от 11.09.2025 г., издадена от областния управител на област Пазарджик, решението е прието за незаконосъобразно и същото е върнато за ново разглеждане от Общински съвет Панагюрище. По делото не са представени данни, че Решение №266 от 27.08.2025 г. на Общински съвет Панагюрище е било подложено на ново разглеждане, съобразно цитираната заповед на областния управител, поради което последният е сезирал съда, за което е образувано и настоящото производство.
При така установеното фактическо положение и като прецени допустимостта на жалбата, наведените в нея основания за оспорване и извърши цялостна проверка на законосъобразността на административния акт с оглед разпоредбата на чл. 168 от АПК съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена от процесуално легитимирано лице с правен интерес, тъй като оспореният акт засяга негови права и законни интереси. Решението представлява властническо волеизявление на колективен административен орган за разпореждане с общинско имущество по чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във връзка с чл. 35, ал. 3 от ЗОС и подлежи на оспорване по реда на чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА. Жалбата е подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК, отчетен от датата на която е изтекъл срокът когато Общински съвет Панагюрище е следвало да се произнесе при новото разглеждане, след получаване на Заповед № ПО-129 от 11.09.2025 г. областния управител на област Пазарджик. Заповедта е получена на 12.09.2025 г., а жалбата пред съда е подадена на 01.10.2025 г., поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата се явява основателна, поради следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл. 35, ал. 3 от ЗОС, продажба на земя - частна общинска собственост, на собственика на законно построена върху нея сграда се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата на съответния общински съвет за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Съгласно чл. 43, ал. 1 от НРПУРОИ, която разпоредба урежда процедурата за продажба по чл. 35, ал. 3 от ЗОС, продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ урегулиран поземлен имот или поземлен имот в урбанизирана територия на общината върху който физически или юридически лица притежават законно построена сграда, се извършва от кмета на общината без търг или конкурс, по цена, одобрена от Общинския съвет. Съгласно ал. 3 от цитираната разпоредба, лицата подават заявление до кмета на общината, към което прилагат документи удостоверяващи правото им, като при необходимост могат да се изискват и допълнителни документи. Общинската администрация служебно прилага към преписката: 1. становище на главния архитект на общината за реализираното и предвиденото застрояване, както и параметрите; 2. становище на главния архитект на общината за законност на съществуващите сгради;
Съгласно чл. 43, ал. 5 от Наредбата продажбата се извършва от кмета на общината, който въз основа на представените документи издава заповед, в която определя купувача, имота, върху който се прехвърля правото на собственост, цената и другите плащания. В 14-дневен срок от връчването на заповедта лицето, подало заявлението заплаща определената цена, дължимите данъци и такси. Въз основа на представени от купувача документи за плащане кметът на общината сключва договор.
При анализа на разпоредбите на чл. 35, ал. 3 от ЗОС и на чл. 43 от НРПУРОИ на община Панагюрище, приета на основание на чл. 8, ал. 2 от ЗОС, следва изводът, че компетентният орган по извършване на продажбата е кметът на общината.
Разпоредбата на чл. 35, ал. 3 от ЗОС за извършване продажба на земя - частна общинска собственост, без търг или конкурс, на собственика на законно построена върху нея сграда, представлява изключение от общото правило за продажба по ал. 1 на чл. 35 от ЗОС. Именно защото е изключение, компетентният орган, който формира воля за продажба от името на собственика, в случая община Панагюрище, е кметът на общината, а не Общинският съвет. Кметът е и органът, който извършва преценка за наличието на предпоставките на чл. 35, ал. 3 от ЗОС за извършване на продажбата, сред които и това дали заявителят е собственик на законно построена сграда в имота или не, а не Общинския съвет. В тази процедура Общинският съвет единствено одобрява цената, по която да се извърши продажбата на основание чл. 41, ал. 2 от ЗОС и чл. 43, ал. 1 от НРПУРОИ, но не е компетентният административен орган, който извършва разпореждането, нито е нужно неговото предварително съгласие. Последните са от компетентността на кмета, който издава заповед и сключва договор с купувача. В този смисъл е Решение № 2547 от 24.02.2021 г., постановено по адм. дело № 12371/2020 г. по описа на Върховния административен съд.
С оглед изложеното, при така установеното фактическо и правно положение, съдът приема, че обжалваното Решение №266 от 27.08.2025 г. на Общински съвет Панагюрище е прието от некомпетентен орган, тъй като липсват законови правомощия този орган да приема решения в хипотезата на чл. 35, ал. 3 от ЗОС, поради което следва да се обяви неговата нищожност.
При този изход на делото, оспореното решение не е породило правно действие и се възстановява висящността на административното производство по подаденото Заявление вх. № УОС-1775 от 12.05.2025 г. Налице е хипотезата на чл. 173, ал. 2 от АПК. Преписката следва да се изпрати на компетентния орган – кметът на община Панагюрище – за произнасяне по подаденото заявление, като той следва да извърши на собствено основание преценка за законността на сграда с идентификатор 55302.55.510.1, предвид представеното удостоверение за търпимост на същата, като има предвид, че то не го обвързва, в каквато насока е трайната практика на Върховния административен съд.
Съгласно чл. 174 АПК, в този случай съдът следва да определи срок за новото произнасяне. Доколкото всички необходими и относими доказателства са събрани, органът следва да се произнесе в 14-дневен срок от получаване на преписката, след влизане в сила на настоящото съдебно решение.
Предвид изложеното, и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
РЕШИ:
ОБЯВЯВА нищожността на Решение №266 от 27.08.2025 г. на Общински съвет Панагюрище.
ИЗПРАЩА преписката на кмета на община Панагюрище за произнасяне по Заявление вх. № УОС-1775 от 12.05.2025 г.
ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 от АПК, 14-дневен срок за издаване на административния акт, считано от получаване на преписката, след влизане в сила на настоящото решение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | (П) |