РЕШЕНИЕ
№ 459
гр. Търговище, 30.09.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, IX СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и четвърти септември през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:КРАСИМИРА ИВ. КОЛЕВА
при участието на секретаря К. К.
като разгледа докладваното от КРАСИМИРА ИВ. КОЛЕВА Гражданско дело
№ 20253530100511 по описа за 2025 година
Предявен е иск, по реда на чл. 422 ГПК, за установяване
съществуване на вземания в общ размер 2133.04 лв., от които:
299,06 лв. – дължими и незаплатени абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги.
967,82 лв. – незаплатени лизингови вноски.
866,16 лв. - неустойки (включващ неустойките, които не надвишават
три месечни абонаментни такси и неустойките, представляващи цени на
устройства), във връзка с издадена заповед по чл.410 от ГПК по Ч.гр.д. №
1682/2024г. по описа на РСТ.
Ищецът твърди в исковата си молба, че със заповед №
803/06.12.2024г. за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК по
Ч.гр.д. № 1682/2024 г. по описа на РСТ е разпоредено на длъжника /ответник
по настоящото дело/ да заплати на ищеца сумата от 2133.04 лв. - дължими и
незаплатени парични задължения, ведно със законната лихва от подаване на
заявлението – 06.12.2024г. до окончателното изплащане на задължението, на
осн. чл. 411 ал.3 и във вр. с чл.410 ал.1 т.1 от ГПК, както и направените по
делото разноски в размер на 42.66 лв. –за държавна такса и 487.98 лв.–
1
заплатено адвокатско възнаграждение с ДДС.
В заповедта е посочено, че вземането произтича от следните
обстоятелства: Неизпълнение по Договор за мобилни услуги с предпочетен
номер ++359*********; Договор за мобилни услуги с предпочетен номер
++359*********; Допълнително споразумение към Договор за мобилни услуги
с предпочетен номер ++359********* и Договор за лизинг към него за
устройство XIAOMI Redmi 9C 32GB Dual Grey; Договор за лизинг с
предпочетен номер ++359********* за базови аксесоари; Договор за лизинг с
предпочетен номер ++359********* за устройство ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink; Допълнително споразумение към Договор за мобилни
услуги с предпочетен номер ++359********* и Договор за лизинг към него;
Договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер ++359*********.
Заявителят твърди, че са налице задължения на длъжника за заплащане на
дължими суми по предсрочно прекратени договори за мобилни услуги и
лизинг, сключени между страните.
Заповедта е връчена на длъжника в хипотезата на чл.47 ал.5 във вр.
чл.47 ал.1 от ГПК. Указано е на заявителя да предяви иск за установяване на
вземането си, което последният е сторил в законния срок.
Ответникът е сключил с Йеттел България ЕАД (предходно
наименование Теленор България ЕАД):
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между И. Н. С. и „Йетгел България“ ЕАД, е сключен
Договор за мобилни услуги с предпочетен номер ++359********* за срок от
24 месеца с абонаментен план „ Тотал + “ с месечен абонамент за
първоначалния срок в размер на 9,99 лв. и месечен абонамент след изтичане
на първоначалния срок в размер на 16,99 лв. С. не изпълнява задълженията си
по договора в общ размер 21,78 лв., представляващи неплатени абонаментни
такси за отчетен период 25.08.2022г. - 24.10.2022г. Вследствие на
неизпълнението и съгласно т. 9 от договора, мобилният оператор начислява
неустойка в размер на 69,74 лв., която не надвишава размера на три месечни
абонаментни такси и е начислена във фактура №**********/25.12.2022г.
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между страните е сключен Договор за мобилни услуги
2
с предпочетен номер ++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план
„Интернет +“ с месечен абонамент за първоначалния срок в размер на 13,99
лв., месечен абонамент след изтичане на първоначалния срок в размер на
13,99 лв. и промоционален месечен абонамент за първите 6 месеца от срока на
договора в размер на 2,99 лв. С. не изпълнява задълженията си по договора в
общ размер 34,14 лв., представляващи неплатени абонаментни такси и
използвани услуги за отчетен период 25.08.2022г. - 24.10.2022г. Вследствие на
неизпълнението и съгласно т. 9 от договора, мобилният оператор начислява
неустойка в размер на 34,98 лв., която не надвишава размера на три месечни
абонаментни такси и е начислена във фактура № **********/25.12.2022г.
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между същите страни е сключено Допълнително
споразумение към Договор за мобилни услуги с предпочетен номер
++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план „Тотал Макс“ с
месечен абонамент за първоначалния срок в размер на 39,99 лв. и месечен
абонамент след изтичане на първоначалния срок в размер на 49,99 лв. С. не
изпълнява задълженията си по споразумението в общ размер 98,09 лв.,
представляващи неплатени абонаментни такси и използвани услуги за отчетен
период 25.08.2022г. - 24.10.2022г. Вследствие на неизпълнението и съгласно
Раздел IV, чл. 2 от споразумението, мобилният оператор начислява неустойка
в размер на 163,91 лв., която не надвишава размера на три месечни
абонаментни такси и е начислена във фактура №**********/25.12.2022г.
На същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото споразумение
с предпочетен номер +********* 112, мобилният оператор като лизингодател,
сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с който
лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване устройство
марка XIAOM1 Redmi 9С 32GB Dual Grey за обща лизингова цена в размер
на 114,77 лв., дължима чрез внасяне на 23 месечни лизингови вноски, всяка от
които в размер на 4,99 лв. По договора за лизинг С. дължи заплащане на сума
в общ размер на 99,80 лв., формирана от лизинговите вноски за период от
25.08.2022г. до края на срока на договора - 04.04.2024г.
Вследствие на неизпълнението по споразумението за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359*********, С. дължи сума в размер на 122,69 лв.,
представляваща разликата между цената на устройството без абонамент и
3
преференциалната обща лизингова цена по горепосочения договор за лизинг и
начислена във фактура № ********** /25.12.2022г.
Отново на същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото
споразумение с предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор като
лизингодател, сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с
който лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване пакет
базови аксесоари, дължими чрез внасяне на 23 месечни лизингови вноски,
всяка от които в размер на 2,97 лв. По договора за лизинг С. дължи заплащане
на сума в общ размер на 59,40 лв., формирана от лизинговите вноски за период
от 25.08.2022г. до края на срока на договора - 04.04.2024г.
И отново на същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото
споразумение с предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор като
лизингодател, сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с
който лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване
устройство марка ACCESSORIES HONOR Band 5 Dahlia Pink за обща
лизингова цена в размер на 54,97 лв., дължима чрез внасяне на 23 месечни
лизингови вноски, всяка от които в размер на 2,39 лв. По договора за лизинг
С. дължи заплащане на сума в общ размер на 47,80 лв., формирана от
лизинговите вноски за период от 25.08.2022г. до края на срока на договора -
04.04.2024г.
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между горепосочените страни е сключено
Допълнително споразумение към Договор за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план
„Тотал Макс“ с месечен абонамент за първоначалния срок в размер на 39,99
лв. и месечен абонамент след изтичане на първоначалния срок в размер на
49,99 лв. С. не изпълнява задълженията си по споразумението в общ размер
103,27 лв., представляващи неплатени абонаментни такси и използвани услуги
за отчетен период 25.08.2022г. - 24.10.2022г. Вследствие на неизпълнението и
съгласно Раздел IV, чл. 2 от споразумението, мобилният оператор начислява
неустойка в размер на 163,91 лв., която не надвишава размера натри месечни
абонаментни такси и е начислена във фактура №**********/25.12.2022г.
На същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото споразумение
с предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор като лизингодател,
4
сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с който
лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване устройство
марка HUAWEIMateBook D15 15.6 WAI9A за обща лизингова цена в размер
на 919,77 лв., дължима чрез внасяне на 23 месечни лизингови вноски, всяка от
които в размер на 39,99 лв. По договора за лизинг С. дължи заплащане на сума
в общ размер на 760,82 лв., формирана от лизинговите вноски за период от
25.08.2022г. до края на срока на договора - 04.04.2024г.
Вследствие на неизпълнението по споразумението за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359*********, С. дължи сума в размер на 134,95 лв.,
представляваща разликата между цената на устройството без абонамент и
преференциалната обща лизингова цена по горепосочения договор за лизинг и
начислена във фактура № **********/25.12.2022г.
За предпочетен номер+359*********:
На 04.05.2022г. между И. Н. С. и „Йеттел България“ ЕАД, е сключен
Договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер ++359*********
за срок от 24 месеца с абонаментен план „Интернет за дома" с месечен
абонамент за първоначалния срок в размер на 19,99 лв. и месечен абонамент
след изтичане на първоначалния срок в размер на 19,99 лв. С. не изпълнява
задълженията си но договора в общ размер 41,78 лв., представляващи
неплатени абонаментни такси за отчетен период 25.08.2022г. - 24.10.2022г.
Вследствие на неизпълнението и съгласно т. 10 от договора, мобилният
оператор начислява неустойка в размер на 49,98 лв., която не надвишава
размера на три месечни абонаментни такси и е начислена във фактура №
**********/25.12.2022г.
На същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосочения договор с
предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор предоставя на И. Н.
С. устройство марка ZTE 4G MF296R, посочено в т.6 от договора.
Вследствие на неизпълнението по договора и поради невръщане на
устройството, С. дължи сума в размер на 126,00 лв., начислена във фактура №
**********/25.12.2022г.
По отношение на горепосочените задължения за лизингови вноски е
налице обща изискуемост, поради изтичане сроковете на договорите за
лизинг, посочени в чл. 2 от същите. Към настоящия момент и въпреки
неизплатената обща лизингова цена, предоставените устройства и пакет
5
аксесоари не са върнати на мобилния оператор.
Горепосочените задължения са индивидуализирани в следните
фактури:
1. фактура № **********/25.09.2022г. за отчетен период 25.08.2022г. -
24.09.2022г„ срок за плащане - 10.10.2022г„ издадена за сумата от 208.89
лв.. представляваща неплатени абонаментни такси, използвани услуги и
лизингови вноски, както следва:
10,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********;
30,25 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
++359*********;
54,15 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
+********* 112;
4,99 лв. лизингова вноска за устройство марка XIAOMI Redmi 9С 32GB
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
2,97 лв. лизингова вноска за базови аксесоари за предпочетен номер
+********* 112;
2,39 лв. лизингова вноска за устройство марка ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер +********* 1 12;
42,37 лв. абонаментна такса за предпочетен номер +********* 1 15;
39,99 лв. лизингова вноска за устройство марка HUAWEI MateBook D15
15.6 WA19A за предпочетен номер +********* 1 15;
20,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********.
Фактурата се претендира в размер на 206,96 лв. поради извършено
частично плащане от 1,93 лв., което погасява задължението за абонаментна
такса и използвани услуги за предпочетен номер ++359********* до 52,22 лв.
2. фактура № **********/25.10.2022г. за отчетен период 25.09.2022г. -
24.10.2022г.. срок за плащане - 09.11.2022г.. издадена за сумата от 192.78
лв.. представляваща неплатени абонаментни такси, използвани услуги и
лизингови вноски, както следва:
10,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********;
3,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********;
45,87 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
++359*********;
4,99 лв. лизингова вноска за устройство марка XIAOMI Redmi 9С 32GB
6
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
2,97 лв. лизингова вноска за базови аксесоари за предпочетен номер
++359*********;
2,39 лв. лизингова вноска за устройство марка ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер +********* 1 12;
60,90 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
++359*********;
39,99 лв. лизингова вноска за устройство марка HUAWEI MateBook D15
15.6 WAI9A за предпочетен номер +********* 115;
20,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********.
3. Фактура № **********/25.11.2022г. за отчетен период 25.10.2022г. -
24.11,2022г.. срок за плащане - 10.12.2022г„ издадена за сумата от 11.36
лв.. представляваща неплатени лизингови вноски, както следва:
4,99 лв. лизингова вноска за устройство марка XIAOMI Redmi 9С 32GB
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
2,97 лв. лизингова вноска за базови аксесоари за предпочетен номер
+********** 12;
2,39 лв. лизингова вноска за устройство марка ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер +********** 12;
1,01 лв, лизингова вноска за устройство марка HUAWEI MateBook D15
15.6 WAI9A за предпочетен номер +********** 15.
4. фактура № **********/25.12.2022г. за отчетен период 25.11.2022г. -
24.12.2022г.. срок за плащане - 09.01.2023г.„ издадена за сумата от
1721.94 лв.. представляваща неплатени неустойки, лизингови вноски и
суми за мобилни устройства, както следва:
69,74 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
34,98 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
163,91 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
84,83 лв. лизингови вноски, начислени накуп за XIAOMI Redmi 9С 32GB
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
122,69 лв. сума за мобилно устройство XIAOMI Redmi 9С 32GB Dual
Grey за предпочетен номер ++359*********;
50,49 лв. лизингови вноски, начислени накуп за базови аксесоари за
предпочетен номер ++359*********;
7
40,63 лв. лизингови вноски, начислени накуп за ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер ++359*********;
163,91 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
679,83 лв. лизингови вноски, начислени накуп за HUAWEI MateBook D15
15.6 WAI9A за предпочетен номер ++359*********;
134,95 лв. сума за мобилно устройство HUAWEI MateBook D15 15.6
WAI9A за предпочетен номер +********** 15;
49,98 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
126,00 лв. сума за мобилно устройство ZTE 4G MF296R за предпочетен
номер ++359*********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при
ползване па услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните
услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на
името на потребителя. При сключване па индивидуален договор всеки
потребител -страна по договора бива уведомен за датата от месеца, па която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. “.
Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност
299.06 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 299.06 лв., е ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесиите договори за услуги,
като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, „Йеттел
България“ ЕАД е прекратил едностранно индивидуалните договори на
ответника за ползваните абонаменти .
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на Йеттел България ЕАД сумите за месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения па абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс -
8
напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането
на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е определен,
длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава в
срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и
на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на
което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или
при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния
договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито
законът, нито договорените между страните условия, вменяват задължение на
кредитора да кани закъсН.я длъжник да изпълни задължението си. При това
положение за мобилния оператор е възникнало потестативното право
едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, при това без
необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до
този момент.
Датата на деактивация на процесния се генерира автоматично по
вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и
наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните
фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие
на ползвания абонамент.
Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонамента, съгласно визираните
договори.
Претендираната неустойка в размер на - 866,16 лв. включва
неустойките, които не надвишават три месечни абонаментни такси и
9
неустойките, представляващи цени на устройства.
Съгласно т. 11 от договора, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на
Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в
размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване
на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без
ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния
абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част от стойността на
ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В
случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване
на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част
от разликата между стандартната цена на устройството (в брой и без
абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на
договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно
обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на
оставащия срок на договора.. Видно е, че уговорената клауза е в унисон с
предписанията на Комисия за защита на потребителите и с уговореното в
постигнатата Спогодба. В отделна уточняваща молба /л.70 по делото/ ищецът
посочва как точно е формиран размера на неустойката, която претендира.
Досежно 967,82 лв. - незаплатени лизингови вноски:
Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и
преустановяване на предоставяните услуги, на основание т.12, ал.2 от Общите
условия, приложени към лизинговия договор, дължимите месечните вноски за
предоставения пакет от аксесоари са обявени за предсрочно изискуеми.
Съгласно чл.3 (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за
мобилния номер „Месечните лизиигови вноски се фактурират от
лизингодателя и заплащат от лизиигополучателя съгласно сроковете,
условията и начина за плащане на задълженията на лизиигополучателя в
качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения между
страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „
10
Телеиор България “ ЕАД.
При сключване на процесиите договори е посочена предпочетена дата
на фактуриране на услугите . Така, падежът на лизинговите вноски е указания
в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните услуги.
Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното
прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за
ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към
договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно
изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани
услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори
плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски,
дължими от месеца на издаване на крайната фактура по всеки абонатен номер,
съгласно уговорения погасителен план. В отделна уточняваща молба /л.70 по
делото/ ищецът посочва как точно е формиран размера на незаплатените
лизингови вноски.
Но по отношение на горепосочените задължения за лизингови вноски е
налице обща изискуемост, поради изтичане сроковете на договорите за
лизинг, посочени в чл. 2 от същите. Към настоящия момент и въпреки
неизплатената обща лизингова цена, предоставените устройства и пакет
аксесоари не са върнати на мобилния оператор.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се е съгласил и е приел
Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има
право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“.
Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да
прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника. При неспазване
на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че
11
е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или
при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни
услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните
общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите,
индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от
страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите
условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечния абонамент осигурява достъп до
услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за
поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери
съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По
силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от
задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/
разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен
ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във
фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят
дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
В конкретният случай ответникът е подписал договор за услуги с
мобилния оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил
задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги,
като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не
ги е заплатил. Изпълнен е фактическият състав на едно договорно
неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане,
12
но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си.
Към настоящия момент посочената сума не е заплатена от длъжника.
Ищецът моли съдът да постанови решение, с което да признае за
установено съществуването на посочените по-горе вземания, за което е
издадена заповед по чл.410 ГПК по ч.гр.д. №1682/2024г. по описа на РСТ.
Редовно призован ищецът няма упълномощен процесуален
представител в открито заседание. С писмено становище Вх.рег.№
7901/22.08.2025г. поддържа предявените искове. Моли да му бъдат присъдени
разноски в исковото и в заповедното производство.
Ответникът, редовно уведомен за исковата молба по реда на чл.47
ал.1-5 от ГПК. Подаден и писмен отговор от назначения особен процесуален
представител на ответника в едномесечния срок и по реда на чл.131 от ГПК,
видно от който оспорва исковете и ги счита за частично неоснователни.
Възраженията на ответната страна са следните:
Липсват доказателства за това остойностените във фактурите услуги да
са реално предоставени и използвани от ответницата. Предоставените
данъчни фактури като частни свидетелстващи документи, обективирани
изгодни за техния издател обстоятелства, не се ползват с доказателствена сила
и чрез тях не могат да се установят твърдените от ищеца обстоятелства.;
Липсват каквито и да било доказателства ответницата да е уведомявана
за прекратяване на договорните правоотношения, поради което и не следва да
бъде ангажирана отговорността й за заплащане на неустойка. За да се
установи дължимост на претендираната неустойка ищецът следва да се
докаже, че процесиите договори са прекратени. Упражняване на правото на
разваляне се подчинява на общите правила на чл. 87 ал. 1 от ЗЗД и писмените
договори подлежат на прекратяване с изявление в същата форма. Няма
доказателства отправено ли е изобщо до ответницата писмено предизвестие за
прекратяване на договорите за мобилни услуги и договорите за лизинг.;
Оспорва претенцията за неустойки, както по основание, така и по
размер: поради липса на доказателства за валидно писмено
изявление/предизвестие за прекратяване на договорите от страна на ищеца;
не са представени данни относно механизма за определяне на неустойката.;
Клаузата за неустойка при прекратяване на лизинговия договор е
неравноправна. Договорът за лизинг не прехвърля собствеността, поради
което ако той бъде прекратен лизинговата вещ подлежи на връщане.
Следователно неустойка, която предвижда, че при прекратяване на договора
за лизинг, лизингополучателят дължи неустойка в размер на разликата в
цената, на която лизингодателят условно би продал устройството и тази, на
която го е предоставил по договор за лизинг, е поначало нищожна, независимо
дали договорът е сключен с потребител. Развалянето няма обратно действие, а
лизинговите вноски до края на договора не се дължат. Подобна неустойка
цели да обезщети вреди, които не стоят в причина връзка с развалянето на
лизинговия договор. Неустойката няма присъщите й обезпечителна,
обезщетителна и санкционна функции, тъй като по същество обезщетява
овехтяването на вещта , вследствие на нейната употреба от
лизингополучателя. Това обаче не може да бъде вреда за кредитора -
лизингодател, тъй като ползването на вещта е възмездно- лизингополучателя
заплаща ползването чрез лизинговите вноски , като овехтяването се покрива
от вноските. Ето защо претенцията за заплащане на неустойка,
13
представляваща разликата в стандартната цена на предоставеното за ползване
устройство и неговата преференциална цена е неоснователна, поради което
следва да бъде отхвърлена.
В открито заседание ответницата се представлява от адв. Н. Ф. от АК-
Търговище, преупълномощена от назначения особен процесуален
представител - адв. Т. Д. от АК-Търговище, която поддържа писмения отговор
и моли да се постанови решение съобразно събраните доказателства.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства прие
за установено следното от фактическа страна:
Със заповед № 803/06.12.2024г. за изпълнение на парично задължение
по чл.410 от ГПК по Ч.гр.д. № 1682/2024 г. по описа на РСТ е разпоредено
на длъжника /ответника/ да заплати на ищеца сумата от общо 2133.04 лв. -
дължими и незаплатени парични задължения, ведно със законната лихва от
подаване на заявлението –06.12.2024г. до окончателното изплащане на
задължението, на осн. чл. 411 ал.3 и във вр. с чл.410 ал.1 т.1 от ГПК, както и
направените по делото разноски в размер на 42.66 лв.– за държавна такса и
487.98 лв.– заплатено адвокатско възнаграждение с ДДС, на осн. чл.78 ал.1
ГПК.
В заповедта е посочено, че вземането произтича от следните
обстоятелства: Неизпълнение по Договор за мобилни услуги с предпочетен
номер ++359*********; Договор за мобилни услуги с предпочетен номер
++359*********; Допълнително споразумение към Договор за мобилни услуги
с предпочетен номер ++359********* и Договор за лизинг към него за
устройство XIAOMI Redmi 9C 32GB Dual Grey; Договор за лизинг с
предпочетен номер ++359********* за базови аксесоари; Договор за лизинг с
предпочетен номер ++359********* за устройство ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink; Допълнително споразумение към Договор за мобилни
услуги с предпочетен номер ++359********* и Договор за лизинг към него;
Договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер ++359*********. По
отделно за всеки номер и по конкретен договор или споразумение е посочено
неизпълнението.
Заповедта е връчена на длъжника по реда на чл.47 ал.5 ГПК. На
заявителя е указано да предяви иск по реда на чл.415 ГПК, което обуславя и
правния му интерес да предяви иск.
Ищецът е подал искова молба в законния едномесечен срок за
установяване на вземане – общо за сумата 2133.04 лв., от които:
14
299,06 лв. – дължими и незаплатени абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги.
967,82 лв. – незаплатени лизингови вноски.
866,16 лв. - неустойки (включващ неустойките, които не надвишават
три месечни абонаментни такси и неустойките, представляващи цени на
устройства).
От представените от ищеца писмени доказателства се установи
следното:
Безспорно е, че между ищеца „Йеттел България“ ЕАД /с предходно
наименование „Теленор България“ ЕАД/ , като оператор, и ответницата, като
потребител, са сключени за определен номер съответните договори и/или
допълнителни споразумения, както следва:
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между И. Н. С. и „Йетгел България“ ЕАД, е сключен
Договор за мобилни услуги с предпочетен номер ++359********* за срок от 24
месеца с абонаментен план „ Toтал + “ с месечен абонамент за първоначалния
срок в размер на 9,99 лв. и месечен абонамент след изтичане на
първоначалния срок в размер на 16,99 лв.
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между страните е сключен Договор за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план
„Интернет +“ с месечен абонамент за първоначалния срок в размер на 13,99
лв., месечен абонамент след изтичане на първоначалния срок в размер на
13,99 лв. и промоционален месечен абонамент за първите 6 месеца от срока на
договора в размер на 2,99 лв.
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между същите страни е сключено Допълнително
споразумение към Договор за мобилни услуги с предпочетен номер
++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план „Тотал Макс“ с
месечен абонамент за първоначалния срок в размер на 39,99 лв. и месечен
абонамент след изтичане на първоначалния срок в размер на 49,99 лв.
На същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото споразумение
с предпочетен номер +********* 112, мобилният оператор като лизингодател,
15
сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с който
лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване устройство
марка XIAOM1 Redmi 9С 32GB Dual Grey за обща лизингова цена в размер на
114,77 лв., дължима чрез внасяне на 23 месечни лизингови вноски, всяка от
които в размер на 4,99 лв. По договора за лизинг С. дължи заплащане на сума
в общ размер на 99,80 лв., формирана от лизинговите вноски за период от
25.08.2022г. до края на срока на договора - 04.04.2024г.
Отново на същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото
споразумение с предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор като
лизингодател, сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с
който лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване пакет
базови аксесоари, дължими чрез внасяне на 23 месечни лизингови вноски,
всяка от които в размер на 2,97 лв. По договора за лизинг С. дължи заплащане
на сума в общ размер на 59,40 лв., формирана от лизинговите вноски за период
от 25.08.2022г. до края на срока на договора - 04.04.2024г.
И отново на същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото
споразумение с предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор като
лизингодател, сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с
който лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване
устройство марка ACCESSORIES HONOR Band 5 Dahlia Pink за обща
лизингова цена в размер на 54,97 лв., дължима чрез внасяне на 23 месечни
лизингови вноски, всяка от които в размер на 2,39 лв. По договора за лизинг
С. дължи заплащане на сума в общ размер на 47,80 лв., формирана от
лизинговите вноски за период от 25.08.2022г. до края на срока на договора -
04.04.2024г.
За предпочетен номер + +359*********:
На 04.05.2022г. между горепосочените страни е сключено
Допълнително споразумение към Договор за мобилни услуги с предпочетен
номер ++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план „Тотал Макс“ с
месечен абонамент за първоначалния срок в размер на 39,99 лв. и месечен
абонамент след изтичане на първоначалния срок в размер на 49,99 лв.
На същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосоченото споразумение
с предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор като лизингодател,
сключва с И. Н. С. - лизингополучател, Договор за лизинг, с който
16
лизингодателят предоставя за временно и възмездно ползване устройство
марка HUAWEIMateBook D15 15.6 WAI9A за обща лизингова цена в размер на
919,77 лв., дължима чрез внасяне на 23 месечни лизингови вноски, всяка от
които в размер на 39,99 лв. По договора за лизинг С. дължи заплащане на сума
в общ размер на 760,82 лв., формирана от лизинговите вноски за период от
25.08.2022г. до края на срока на договора - 04.04.2024г.
За предпочетен номер+359*********:
На 04.05.2022г. между И. Н. С. и „Йеттел България“ ЕАД, е сключен
Договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер ++359********* за
срок от 24 месеца с абонаментен план „Интернет за дома" с месечен
абонамент за първоначалния срок в размер на 19,99 лв. и месечен абонамент
след изтичане на първоначалния срок в размер на 19,99 лв.
На същата дата - 04.05.2022г. и по повод горепосочения договор с
предпочетен номер ++359*********, мобилният оператор предоставя на И. Н.
С. устройство марка ZTE 4G MF296R, посочено в т.6 от договора.
По отношение на горепосочените задължения за лизингови вноски е
налице обща изискуемост, поради изтичане сроковете на договорите за
лизинг, посочени в чл. 2 от същите. Към настоящия момент и въпреки
неизплатената обща лизингова цена, предоставените устройства и пакет
аксесоари не са върнати на мобилния оператор.
Съгласно приложените към договорите декларация-съгласие,
потребителят получил от представител на оператора екземпляр от Общите
условия на „Йеттел България“ ЕАД за взаимоотношенията с потребителите
на мобилни телефонни услуги, съгласен е с тях и се е задължил да ги спазва,
като същите са приложими за всички СИМ карти/номера ползвани от
потребителя към момента на подписване на същата декларация, както и за
бъдещи такива. Съгласието на потребителя с ОУ е удостоверено с неговия
подпис. След като са му били предоставени и е изразил писмено съгласие с
тях, ОУ обвързват потребителя, на осн. чл.147а от ЗЗП. Лизингополучателят е
декларирал писмено , че е получил, запознат е изцяло, приема Общите
условия на договора за лизинг и договор за лизинг на базови аксесоари.
Въз основа на посочените договори и допълнителни споразумения към
тях ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги,
като потреблението е фактурирано в приложените по делото фактури.
17
В посочените по –горе договори за мобилни услуги е
уговорено, че в случай на прекратяване на настоящия договор преди изтичане
на срока посочен в чл.1. от този раздел по вина или инициатива на
потребителя или при нарушение на задълженията му по настоящия договор
или други документи, свързани с него, в това число приложимите Общи
условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по отношение на която е
налице прекратяване: (а) неустойка при предсрочно прекратяване за периода
от прекратяване до изтичане на уговорения срок в размер на всички най-
високи според условията месечни абонаменти, но за не повече от три месеца.
В случай, че са налице отстъпки и/или различна стойност на месечни
абонаменти, потребителят дължи и възстановяване на част от разликата
между най-ниския и най-високия месечен абонамент за плана за оставащия
срок на договора; и (б). в случаите, в които е предоставено устройство за
ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава
част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без
абонамент), съгласно действащата към момента на сключване на договора
ценова листа, и заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща
лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща на оставащия срок на
договора.
Ищецът в качеството му на оператор е изпълнил задълженията си по
договорите за предоставяне на мобилни услуги по съответния абонаментен
план и за предоставяне на устройствата по договорите за лизинг.
Твърдението на ищеца е, че ответникът в качеството му на потребител
по договорите не е изпълнил задълженията си за плащане по издадените
фактури за услуги, които е ползвал за клиентския номер, който се асоциира с
него.
На осн. чл. 26 от ОУ за взаимоотношенията с потребителите на
електронни съобщителни услуги, операторът е издал за потребените от
клиента услуги, като във всяка от издадените фактури е посочено подробно
как е формирано вземането. Неполучаването на фактурата не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
Съгласно чл.27 от ОУ за взаимоотношенията с потребителите на
електронни съобщителни услуги плащането на посочената сума се извършва в
18
срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на
издаването и. Няма, нито твърдения, нито доказателства от ответника, че
изобщо е платил посочената сума в указания срок или дори и след това, и към
настоящия момент.
Правото на оператора да прекрати едностранно индивидуалния
договор за мобилни услуги е регламентирано в раздел ІІІ. „Индивидуални
договори“, чл.19б. от ОУ за взаимоотношенията с потребителите на
електронни съобщителни услуги. Съгласно чл.19б, б.“в“ от визираните ОУ,
операторът има право да откаже сключване на индивидуален договор или
едностранно да прекрати индивидуален договор, срочен или безсрочен, в
случай, че потребителят: не е платил дължими суми след изтичането на
сроковете за плащане по индивидуален договор, съответно тези ОУ.
Правото на лизингодателя да прекрати едностранно договора за лизинг
е регламентирано в чл.11 ал.1 от ОУ на договор за лизинг. Така
лизингодателят може да развали договора и в следните случаи: -
неизпълнение на договора за предоставяне на мобилни и/или фиксирани
услуги, по който лизингодателят и лизингополучателят са страни,
включително в хипотезата на неговото прекратяване от лизингополучател в
качеството му на абонат на мобилни или фиксирани услуги, предоставяни от
лизингодателя. На осн. чл.11 ал.2 от ОУ на договор за лизинг - при разваляне
на договора по вина на лизингополучателя последният дължи на
лизингодателя неустойка в размер на останалите и неплатени месечни
лизингови вноски до размера на общата цена, посочена в писмения договор
между страните, както и всички други парични и други задължения,
предвидени в договора за лизинг в т.ч. и за неустойки и др. Развалянето на
договора за лизинг се извършва с едностранно писмено изявление, без да е
необходимо лизингодателят да дава допълнителен срок за изпълнение /чл.10
ал.2 от ОУ/. След като прекратяването е по вина на лизингополучателя
лизингодателят има право на предсрочна изискуемост на лизинговите вноски
съгласно чл.12 от ОУ на договора за лизинг.
Ищецът твърди в исковата си молба, че датата на деактивация на
процесния абонамент се генерира автоматично по вградената електронна
система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на
незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури
19
срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на
ползвания абонамент. И тъй като ответникът не изпълнил задълженията си по
договорите за плащане, ищецът едностранно прекратил всички посочени по-
горе договори преди изтичане сроковете на договорите, на осн. чл.19б, б. „в“
от ОУ за взаимоотношенията с потребителите на електронни съобщителни
услуги и на осн. чл.11 ал.1 от ОУ на договора за лизинг.
Въпреки, указаната доказателствена тежест на ищеца да посочи и да
представи доказателства в подкрепа на това от кога е деактивацията на
абонамента и от кога точно е прекратил едностранно договорите, същият не е
посочи дата и не представи абсолютно никакви писмени доказателства
досежно момента на прекратяване на договорите.
Неизпълнените парични задължения на ответницата като потребител
на мобилни услуги съответно лизингополучател са индивидуализирани в
следните фактури:
1.фактура № **********/25.09.2022г. за отчетен период 25.08.2022г. -
24.09.2022г„ срок за плащане - 10.10.2022г„ издадена за сумата от 208.89 лв..
представляваща неплатени абонаментни такси, използвани услуги и
лизингови вноски, както следва:
10,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********;
30,25 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
++359*********;
54,15 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
+********* 112;
4,99 лв. лизингова вноска за устройство марка XIAOMI Redmi 9С 32GB
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
2,97 лв. лизингова вноска за базови аксесоари за предпочетен номер
+********* 112;
2,39 лв. лизингова вноска за устройство марка ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер +********* 1 12;
42,37 лв. абонаментна такса за предпочетен номер +********* 1 15;
39,99 лв. лизингова вноска за устройство марка HUAWEI MateBook D15
15.6 WA19A за предпочетен номер +********* 1 15;
20,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********.
Фактурата се претендира в размер на 206,96 лв. поради извършено
20
частично плащане от 1,93 лв., което погасява задължението за абонаментна
такса и използвани услуги за предпочетен номер ++359********* до 52,22 лв.
2.фактура № **********/25.10.2022г. за отчетен период 25.09.2022г. -
24.10.2022г.. срок за плащане - 09.11.2022г.. издадена за сумата от 192.78 лв..
представляваща неплатени абонаментни такси, използвани услуги и
лизингови вноски, както следва:
10,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********;
3,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********;
45,87 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
++359*********;
4,99 лв. лизингова вноска за устройство марка XIAOMI Redmi 9С 32GB
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
2,97 лв. лизингова вноска за базови аксесоари за предпочетен номер
++359*********;
2,39 лв. лизингова вноска за устройство марка ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер +********* 1 12;
60,90 лв. абонаментна такса и използвани услуги за предпочетен номер
++359*********;
39,99 лв. лизингова вноска за устройство марка HUAWEI MateBook D15
15.6 WAI9A за предпочетен номер +********* 115;
20,89 лв. абонаментна такса за предпочетен номер ++359*********.
3.Фактура № **********/25.11.2022г. за отчетен период 25.10.2022г. -
24.11,2022г.. срок за плащане - 10.12.2022г„ издадена за сумата от 11.36 лв..
представляваща неплатени лизингови вноски, както следва:
4,99 лв. лизингова вноска за устройство марка XIAOMI Redmi 9С 32GB
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
2,97 лв. лизингова вноска за базови аксесоари за предпочетен номер
+********** 12;
2,39 лв. лизингова вноска за устройство марка ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер +********** 12;
1,01 лв, лизингова вноска за устройство марка HUAWEI MateBook D15
15.6 WAI9A за предпочетен номер +********** 15.
4.фактура № **********/25.12.2022г. за отчетен период 25.11.2022г. -
24.12.2022г.. срок за плащане - 09.01.2023г.„ издадена за сумата от 1721.94 лв..
21
представляваща неплатени неустойки, лизингови вноски и суми за мобилни
устройства, както следва:
69,74 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
34,98 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
163,91 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
84,83 лв. лизингови вноски, начислени накуп за XIAOMI Redmi 9С 32GB
Dual Grey за предпочетен номер ++359*********;
122,69 лв. сума за мобилно устройство XIAOMI Redmi 9С 32GB Dual
Grey за предпочетен номер ++359*********;
50,49 лв. лизингови вноски, начислени накуп за базови аксесоари за
предпочетен номер ++359*********;
40,63 лв. лизингови вноски, начислени накуп за ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink за предпочетен номер ++359*********;
163,91 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
679,83 лв. лизингови вноски, начислени накуп за HUAWEI MateBook D15
15.6 WAI9A за предпочетен номер ++359*********;
134,95 лв. сума за мобилно устройство HUAWEI MateBook D15 15.6
WAI9A за предпочетен номер +********** 15;
49,98 лв. неустойка за предпочетен номер ++359*********;
126,00 лв. сума за мобилно устройство ZTE 4G MF296R за предпочетен
номер ++359*********.
На 06.12.2024г. е подадено заявление по чл.410 от ГПК и е издадена
заповед за изпълнение. За процесния период, както и към момента няма
доказателства за извършени от ответницата плащания.
Предвид установената фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Предявеният иск е за установяване съществуване вземането на ищеца
към ответника за сумата общо 2133.04 лв., от които:
299,06 лв. – дължими и незаплатени абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги.
967,82 лв. – незаплатени лизингови вноски.
866,16 лв. - неустойки (включващ неустойките, които не надвишават
три месечни абонаментни такси и неустойките, представляващи цени на
22
устройства).
Основателността на предявения иск за сумата от 299,06 лв. –
представляваща общо дължими и незаплатени абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, за конкретно посочени по-горе периоди по
договори, се обуславя от предпоставките: валидно възникнало между
страните облигационно правоотношение, елемент от съдържанието на което е
задължение за заплащане на определена парична сума; настъпил падеж на
това задължение и релевирано неизпълнение от страна на задълженото лице.
Представените договори за мобилни услуги, цитирани по-горе, и ОУ към тях
съставляват и установяват юридическия факт, породил облигационни
правоотношения между страните, които са срочни и валидни. В този смисъл за
претендирания от ищеца период, отразен във фактурите, страните са били
обвързани от облигационно правоотношение. На основание чл. 154, ал. 1 ГПК
ищецът носи доказателствената тежест да установи положителните факти,
представляващи елементи от правопораждащия претенцията му за реално
изпълнение на конкретното облигационно задължение, фактически състав.
Неизпълнението на валидно възникнало задължение е по същността си
отрицателен факт, за доказването на който е достатъчно твърдението на
претендиращия реално изпълнение. Задълженото лице носи
доказателствената тежест да установи факта на изпълнение на договорното си
задължение, като при липсата на ангажирани доказателства в този смисъл,
съдът следва да приеме твърдяното неизпълнение за доказано. За да е елемент
от правоотношението задължението на ответника да заплати стойността на
потребени далекосъобщетелни услуги, ищецът следва да установи реалното
им предоставяне за процесния период. Представените данъчни фактури и
кредитни известия не са подписани от получателя на отразената в тях
облагаема доставка. Същите съставляват частен удостоверителен документ, в
който е отразена счетоводна информация. Съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗСчет.,
даващ легална дефиниция на първичен счетоводен документ, какъвто е
данъчна фактура, същата е носител на информация за регистрирана за първи
път стопанска операция. Данъчната фактура е частен свидетелстващ
документ, който удостоверява данъчно събитие и начислен данък, която
следва да се цени съобразно чл. 182 ГПК. Действително всяка от фактурите не
установява осъществен факт на извършване на облагаема доставка, което е
основанието за заплащане на нейната стойност, но предвид обстоятелството,
23
че фактурите са съставени от ищеца не с оглед нуждите на настоящия процес
и предвид всички обстоятелства по делото, съдът намира, че счетоводно
отразените стопански операции са извършени и съответно е възникнало
задължението за заплащане на стойността им. По отношение на изпълнението
на задължението, ответникът е изпаднала в забава, съгласно т. 26 от Общите
условия, след изтичане на 18-дневния срок за плащане, след датата на
издаването на съответната фактура, откъдето следва, че вземанията, предмет
на исковите претенции са с настъпила изискуемост. Наличието на всички
конститутивни елементи от фактическия състав, обуславящ основателността
на претенцията на ищеца, с правно основание чл. 79, ал. 1 ЗЗД – наличие на
валидно правоотношение, елемент от което е задължение за заплащане на
стойността на месечни абонаментни такси и потребени от ответника чрез
далекосъобщителната мрежа на ищеца услуги и неизпълнение на последното,
са налице, което обуславя извод за доказаност на иска за установяване на
вземането за стойността на месечни абонаментни такси, за потребление.
Несъмнено се установи, че в текста на договорите за мобилни услуги,
че потребителят е получил съответна СИМ карта; изписан е номера и; и
потребителят се е подписал. Мобилният оператор е изпълнил задълженията си
по договора за мобилни услуги, като е осигурил достъп на абоната до своята
мобилна мрежа и предлагани далекосъобщителни услуги. Фиксираните
месечни абонаментни такси се дължат по силата на самото сключване на
договора за мобилни услуги, след като потребителят е получил активна СИМ
карта, даваща достъп до мрежата на оператора. Цената за месечните
абонаментни планове се дължи независимо от реалното потребление на
услугите, включени в абонамента, тъй като възникването на задължението за
заплащането му е обусловено от самото предоставяне от мобилния оператора
на достъп на потребителя до мрежата му. Ответникът не е оспорвал
автентичността на подписа си в договора, няма нито твърдения, нито
доказателства, че е платил претендираните абонаментни такси за посочения
период.
Досежно иска за сумата в размер на 967,82 лв. - незаплатени лизингови
вноски: ищецът следва да докаже по иска с правна квалификация чл. 345 ТЗ
вр. чл. 232, ал. 2 ЗЗД: извършена двустранна правна сделка – сключен договор
за лизинг, изпълнение на задължението си да предаде лизинговата вещ на
лизингополучателя и настъпила изискуемост на задължението на ответника да
24
заплати уговорените лизингови вноски. Безспорно е, че страните са сключили
визираните по-горе договори за лизинг, които ведно с ОУ на договор за
лизинг, са източник на облигационно правоотношение със съдържание
задължението на лизингодателя да предостави за ползване движима вещ
посоченото устройство във връзка с мобилен номер на лизингополучателя
срещу задължението на последния да заплаща лизингови вноски, съгласно
уговорен погасителен план. Изискуемостта на задължението за заплащане на
лизингови вноски е настъпила, тъй като същото е уговорено като срочно, като
покана от страна на кредитора не е необходима. Доказано е и предаването на
лизинговата вещ - с подписване на договора, лизингополучателят декларирал,
че лизингодателят му е предал устройството, предмет на договора. Съгласно
чл.4 от договорите за лизинг, с подписването му лизингополучателят
декларира и потвърждава, че лизингодателят му предава устройството във
вид, годен за употреба, функционира изрядно и съответства напълно на
договорените технически характеристики и е комплектуван с цялата
документация, включително гаранционна карта. Съдът, съобразявайки, че
към момента на предявяване на иска всички лизингови вноски по договорите
за лизинг на устройства и на базови аксесоари не са били изплатени, намира,
че предявеният иск за дължими за лизингови вноски е доказан по основание
и размер.
По отношение на сумата в размер на общо 866,16 лв., включваща
неустойките, които не надвишават три месечни абонаментни такси и
неустойките, представляващи цени на устройства, съдът счита следното: В
неустоечната клауза е посочено, че неустойка се дължи при прекратяването на
договора за мобилни услуги преди изтичане на срока по вина на потребителя
или при нарушение на задълженията на потребителя, произтичащи от
договора, други документи свързани с него, в т.ч. и ОУ. Безспорно е, че
ответникът не е изпълнил задълженията си по договори за мобилни услуги, за
заплащане на изискуемите абонаментни такси и услуги.
Съгласно разпоредбата на чл. 92 от ЗЗД, неустойката обезпечава
изпълнението на задължението и служи като обезщетение за вредите от
неизпълнението, без да е нужно те да се доказват. Така функциите, които
изпълнява неустойката, са обезпечителна и обезщетителна, като идеята на
обезпечителната функция е да се гарантира точното изпълнение на поетите
25
задължения. За да се установи дължимостта на претендираната неустойка
/право на ищеца да начисли такава/, на първо място следва да се докаже, че
процесните договори са прекратени.
Съгласно чл. 19б б.“в“ и чл. 75 от Общите условия, ищцовото
дружество има право, не и задължение, при наличие на сочените хипотези да
прекрати едностранно индивидуалния договор, поради което и волеизявление
за прекратяване е необходимо да бъде отправено. Още повече, че в случая
доколкото се претендира неустойка във връзка с твърдяно неизпълнение на
задължение на насрещната страна по договора, се касае до упражнено от
страната право да развали договора. Доколкото в случая не е уговорено друго,
следва да се приеме, че надлежното упражняване на правото на разваляне се
подчинява на общите правила на чл. 87, ал. 1 ЗЗД и писмените договори
подлежат на прекратяване с изявление в същата форма. В случая както бе
посочено по-горе, не са ангажирани доказателства ответникът да е
уведомяван за прекратяване на договорните правоотношения преди датата на
подаване на заявлението/завеждане на исковата молба, поради което и не
следва да бъде ангажирана отговорността му за заплащане на неустойка.
Видно от съдържанието на ОУ прекратяването и спирането на достъпа до
услугите са уредени отделно, поради което не може да се приеме, че
преустановяването на услугата от оператора е равнозначно на прекратяване на
облигационната връзка.
Съгласно т. 3 на ТР № 1/28.12.2005 г. по тълк. д. № 1/2004 г. на ОСТК
на ВКС законът не съдържа нарочна уредба относно начина, по който следва
да се извърши връчване на писмени съобщения между страните по
договорните правоотношения, като начинът на удостоверяване на връчването
на документа е поставен в зависимост от избрания от кредитора способ на
уведомяване, какъвто би могъл да бъде уговорен и в договора между страните.
Според ищеца - за него-мобилния оператор е възникнало
потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни услуги,
при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението
си за прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-
известяване до този момент! Но от изложеното в исковата молба следва, че
напомнянията са най-вероятно за това, че абонатът не е изпълнил паричните
си задължения - за плащане, след което обаче мобилният оператор има
26
различни възможности: има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите; има право да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя; има право да откаже сключване на нов договор с него. Така
принципно за потребителя не е ясно какво точно право ще упражни в
конкретния момент мобилния оператор. Освен това по делото няма никакви
писмени доказателства за изпратено от мобилния оператор уведомление
/съобщение, известяване, дори за посоченото смс-известяване, и пр./ за
едностранно прекратяване на договора и съответно, че то е достигнало до
потребителя.
Следователно процесните договори за мобилни услуги не са били
предсрочно прекратени, съответно претендираното вземане за неустойка не е
било изискуемо.
Тъй като при липсата на изрична регламентация относно формата и
начина на разваляне на договора от страна на доставчика на мобилните услуги
се прилагат императивните правила на чл. 87 от ЗЗД за развалянето,
кредиторът следва да докаже по делото отправяне на надлежна покана за
изпълнение до длъжника с предупреждение за разваляне на договора и най-
вече, че тя е достигнала до знанието му. В настоящия случай, както съдът
посочи, ищцовата страна претендира неустойка на основание прекратен
договор, но по делото липсват доказателства договорът да е прекратен от
ищцовата страна на соченото основание / чл.19б, б.“в“ от ОУ –по договорите
за мобилни услуги и съответно чл.11 ал.1 във вр. чл.10 ал.2 от ОУ – по
договорите за лизинг/. Сочените клаузи не предвиждат автоматично
прекратяване на договора, поради неплащане на задължение от страна на
потребителя, а предвиждат право и възможност ищцовата страна да извърши
прекратяване, което кореспондира с клаузата за отговорност на потребителите
по чл.75 от ОУ за взаимоотношенията с потребителите на електронни
съобщителни услуги. В случая то следва да бъде направено по общия ред /чл.
87 от ЗЗД/. В тежест на ищеца е да установи, че претендираната неустойка за
предсрочно прекратяване на процесните договори за мобилни услуги и
договори за лизинг е била изискуема още преди датата на депозиране на
заявлението, тъй като с иска по чл. 422, ал. 1 от ГПК се установява
съществуването на вземането към датата на депозиране на заявлението.
Прекратяването на договора представлява волеизявление от страна по
27
договор, по силата на което се прекъсва налична облигационна връзка. Не са
налице доказателства, обективиращи подобно волеизявление от страна на
ищеца да е достигнало до длъжника, поради което не са налице
предпоставките за възникване на задължение на потребителя за плащане на
претендираната неустойка. Предвид изложеното, съдът намира, че не се
установи ищецът да е упражнил надлежно правото си да прекрати
процесниите договори за мобилни услуги и договори за лизинг преди да
изтече срокът им и не е осъществен фактическият състав, пораждащ правото
му да иска заплащането на начислената неустойка. Предявените искове за
установяване вземания в размер на общо 866.16 лв., представляваща общо
стойността на претендирана неустойка за предсрочно прекратяване на услуги
по договор за мобилни услуги и по договора за лизинг на мобилно устройство,
се явяват неоснователни и недоказани и следва да бъдат отхвърлени.
Предвид изложените съображения, съдът счита, че от цялото
претендираното от ищеца вземане в общ размер на 2133.04 лв., е безспорно
доказано съществуване на вземане против ответника само за сумите в размер
на: 299,06 лв. – дължими е незаплатени абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги и 967,82 лв. – незаплатени лизингови вноски.
По изложените по-горе съображения искът за установяване на вземане
за сумата от 866.16 лв., - неустойка за предсрочно прекратяване на договор/и
за мобилни услуги и договорите за лизинг, е недоказан и следва да се
отхвърли като неоснователен.
Съгласно указанията, дадени в т. 12 на ТР № 4/2013 г. на ОСГТК, съдът,
който разглежда иска, предявен по реда на чл. 422, респ. чл. 415, ал. 1 ГПК,
следва да се произнесе за дължимостта на разноските, направени и в
заповедното производство, като съобразно изхода на спора разпредели
отговорността за разноските, както в исковото, така и в заповедното
производство. В заповедното производство разноски представляват внесена
държавна такса в размер от 42.66 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на
487.98 лв. с включен ДДС или общо 530.64 лв. В исковото производство
разноски на ищеца са довнесена държавна такса – общо 107.34 лв.; депозит за
адвокатско възнаграждение за назначаване по реда на чл.47 ал.6 ГПК на
особен процесуален представител на ответника – 513.30 лв. ; 513 лв. –
заплатено адвокатско възнаграждение на пълномощника на ищеца или общо
28
1133.64 лв. С оглед изхода на спора ответникът следва да заплати на ищеца
сумата от 315.16 лв. – разноски в заповедното производство и сумата от
673.30 лв. - разноски в исковото производство, с оглед изхода на спора и на
осн. чл.78 ал.1 ГПК.
Въз основа на изложените мотиви, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА, ЧЕ СЪЩЕСТВУВА ВЗЕМАНЕТО, по реда на чл.422 във
вр. чл.415 ал.1 от ГПК на “ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД/ с предходно
наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД/, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София - 1766, район „Младост“, Ж.К.
„Младост“ № 4, Бизнес Парк София , сграда 6, представлявано от Д.К.К. и
М.С., действащи чрез пълномощник – адв. В. Н. а от САК, съдебен адрес: гр.
София, ул. „Ш.П.“ № 10 , против И. Н. С., ЕГН **********, с постоянен
адрес: гр. Т., бул. „М.А.“ № 1, вх.6, ет.6, ап.21, с назначен по реда на чл.47
ал.6 ГПК особен процесуален представител – адв. Т. Д. от АК-Търговище,
съдебен адрес: гр. Т., ул. „Лилия“ № 4, вх.А, ет.1, офис 2, за сумата, както
следва: 299,06 лв. – дължими и незаплатени абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги; 967,82 лв. – незаплатени лизингови
вноски, представляващи неизпълнение по Договор за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359*********; Договор за мобилни услуги с предпочетен
номер ++359*********; Допълнително споразумение към Договор за мобилни
услуги с предпочетен номер ++359********* и Договор за лизинг към него за
устройство XIAOMI Redmi 9C 32GB Dual Grey; Договор за лизинг с
предпочетен номер ++359********* за базови аксесоари; Договор за лизинг с
предпочетен номер ++359********* за устройство ACCESSORIES HONOR
Band 5 Dahlia Pink; Допълнително споразумение към Договор за мобилни
услуги с предпочетен номер ++359********* и Договор за лизинг към него;
Договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер ++359*********,
ведно със законната лихва от подаване на заявлението –06.12.2024г. до
окончателното изплащане на задължението, за което е издадена заповед №
803/06.12.2024 г. по Ч.гр.д. № 1682/2024г. по описа на РС-Търговище, КАТО
ОТХВЪРЛЯ иска за установяване съществуване на вземане по реда на
29
чл.422 във вр. чл.415 ал.1 от ГПК за сумата от 866,16 лв. - неустойки
(включващ неустойките, които не надвишават три месечни абонаментни такси
и неустойките, представляващи цени на устройства, за които е издадена
заповед № 803/06.12.2024 г. по Ч.гр.д. № 1682/2024г. по описа на РС-
Търговище, КАТО НЕОСНОВАТЕЛЕН.
ОСЪЖДА И. Н. С., ЕГН **********, с постоянен адрес: гр. Т., бул.
„М.А.“ № 1, вх.6, ет.6, ап.21, ДА ЗАПЛАТИ на “ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“
ЕАД/ с предходно наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД/, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. София - 1766, район
„Младост“, Ж.К. „Младост“ № 4, Бизнес Парк София , сграда 6,
представлявано от Д.К.К. и М.С., действащи чрез пълномощник – адв. адв. В.
Н. а от САК, съдебен адрес: гр. София, ул. „Ш.П.“ № 10, сумата от 315.16
лв. – разноски в заповедното производство по Ч.гр.д. № 1682/2024г. по описа
на РС-Търговище и сумата от 673.30 лв. - разноски в исковото производство
по гр.д. № 511/2025г. по описа на Районен съд –Търговище, на осн. чл.78 ал.,
ГПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок от
връчването му на страните, пред Окръжен съд – Търговище.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
30